Elbil eller inte?

Smålog lite när Aktuellt igår hade ett inslag om Volvo Cars framtidsutsikter, apropå den nya batterifabriken i samarbete med Northvolt. Av alla tänkbara experter hade de bjudit in den gamle avdankade motorjournalisten Robert Collin för att kommentera. Nog för att Volvo Cars är en relativt liten spelare som har en rejäl utmaning om de skall ge sig in i toppstriden bland de stora, men i Collins "analys" var det enda som blev tydligt att han forfarande osar av bitterhet över att Volvo lade ner 240:n och inte längre tillverkar "folkbilar". ?
Den gubben har ju passerat bästföredatumet med många år. Sa han inte att alla nya bilar borde ha dubbdäck också? Alltid :)
 
Kommer Volvo att ha en el-kombi värd namnet i framtiden.
D v s lastutrymme som en V70/90 och stort hål att lasta igenom.
Jag såg en skiss på Volvo Embla och den verkade ha ett brevinkast där bak.
Skall man flytta något större än en matpåse från ICA är väl mentaliteten att man skall anlita en fraktfirma.
Allting går år det hållet, att man inte ska göra något själv utan anlita folk till allt.

Att måla varandras hus ger både sysselsättning och skatteintäkter.
Målar man huset själv ger det inget av det.
 
Den gubben har ju passerat bästföredatumet med många år. Sa han inte att alla nya bilar borde ha dubbdäck också? Alltid :)
Kan mycket väl tänka mig att han har sagt så :)

Kan tänka mig att SVT fick lite panik när de plötsligt skulle försöka fixa fram någon som kunde kommentera ett så udda särintresse som bilar. De bytte väl ut alla sina motorjournalister mot miljöjournalister för mer än ett decennium sedan. ?
 
Skall man flytta något större än en matpåse från ICA är väl mentaliteten att man skall anlita en fraktfirma.
Allting går år det hållet, att man inte ska göra något själv utan anlita folk till allt.

Att måla varandras hus ger både sysselsättning och skatteintäkter.
Målar man huset själv ger det inget av det.
Jag har vidarebefordrat ditt inlägg till mina två hundar som vill få plats där bak.
Ska byta till någon mer samhällstillvänd ras nästa gång :)
 
Jag provkörde en E-NV när den kom ut och drivlinan var OK men resten av bilen var väldigt basic med mycket buller och kass komfort. Den kändes extremt billig och omodern till och med för att vara en skåpbil helt enkelt. Och räckvidden kom som sagt aldrig.
De försöker fortfarande sälja den med "stora" batteriet på 40kWh och "snabbladdning" via CHAdeMO men det kan väl ingen nappa på längre???

Återkommer med en onyanserad bild av att leva med Zafiran vartefter.
Nu klagar ju inte jag på bilar som är basic, inte ens väldigt basic, om det bara avspeglas på priset också.

Jag har inget emot fönstervevar, dom funkar jättebra, jag öppnar nog rutan helt en gång om året, och att glänta på den ger inte mjölksyra med vev.

Jag hatar takluckor och ännu värre glastak, jag har haft bilar med taklucka och aldrig använt den.

Däremot räckvidd och snabbladdning är rätt viktiga saker, och bra värme som inte dödar räckvidden totalt, Kula och lite dragvikt är ju en helt fantastisk bonus.

Jag hoppas att Opeln är bra.
 
Collin är dessutom Citroënist sedan mer än 40 år… Han brukade såga Volvo på alla sätt som gick när det begav sig.
 
Nja, den som kör minst ligger nog bäst till i de flesta fall oavsett ålder på bilen. Eller den som har äldst cykel och klarar sig utan bil.

Att sälja en gammal bil vidare till någon som behöver en bil och kommer fortsätta hålla den vid liv men inte köra några längre sträckor borde vara bra. De som behöver köra mycket ska ha de nyaste bilarna och de som kör lite de äldsta. Och självklart ska alla bilar brukas så länge som möjligt och så lite som möjligt.
Ja det var ju just det där med att bruka länge jag var ute efter.
För varje ny bil, hybrid eller annan, som kommer ut på marknaden, desto mindre är en 240 värd.
 
Någon som kört en BRA o kul elbil?
Testat det mesta med de känns bara tunga och hastigt framtagna = ej färdigutvecklade.
MX-30 var trevlig men 15-20 mil realistisk räckvidd o långsam laddning är inte modernt.
 
Någon som kört en BRA o kul elbil?
Testat det mesta med de känns bara tunga och hastigt framtagna = ej färdigutvecklade.
MX-30 var trevlig men 15-20 mil realistisk räckvidd o långsam laddning är inte modernt.

Tycker den Tesla Model 3 med 450hk som jag har är bland det roligaste jag har kört i bilväg och då har jag haft en hel del bensinbilar med 300-450hk
 
Någon som kört en BRA o kul elbil?
Testat det mesta med de känns bara tunga och hastigt framtagna = ej färdigutvecklade.
MX-30 var trevlig men 15-20 mil realistisk räckvidd o långsam laddning är inte modernt.
Kia EV6 GT Line med fyrhjulsdrift var jäkligt kul, räckvidden är OK och laddar snabbt.
Tung på pappret men det märktes inte av när man körde.
 
Min första bil var en 1302 från -72.
Den maxade jag till 130.
Min första var en VW 1303S BIG.
Jag lyckades få upp den till oljelampan. Dvs förbi hela skalan som gick till 160. Gissningsvis 165 enligt mätaren men felmarginalen där är säkerligen hyfsat stor. Och det krävdes lite nedförslut och låååång raksträcka för det. Men det var inte några som helst problem att få upp den över 130 även utan nedförsbacke.
 

"Dick Fernström är nöjd med sin nya Mustang Mach-E men missnöjd med räckvidden. När bilen var betald var plötsligt räckviddsuppgiften inget att fästa avseende vid."

"Blickarna drogs till nya fyrhjulsdrivna Ford Mustang Mach-E. ”54 mil i räckvidd” enligt Ford.
– Jag förstår att det handlar om en räckvidd som är uppmätt under ett visst testförfarande, och frågade därför säljaren om man i verkligheten skulle klara av 42–44 mil. ”Inga problem” var svaret,"

"När batteriet laddades till 100 procent kunde han läsa räckvidder som varierade mellan 31–40 mil. Vid ett tillfälle, efter ett verkstadsbesök, stod det 46,6 mil i räckvidd på displayen.
– Men i verkligheten är räckvidden kortare än den som står i displayen. I dag hade jag laddat till 100 procent och hade 38,8 mil i räckvidd enligt färddatorn. Sedan kör jag 21,1 mil till lägenheten i Stockholm, men när jag kommer fram är det bara 5,5 mil räckvidd kvar"

"När vi kontaktar Erik Lindham, presschef på Ford-importören Hedin Motor, så slår han ifrån sig kritiken.
– Det är en stor mängd faktorer som spelar roll avseende räckvidd, som hur man kör, vilka tillbehör som är igång, batteriets temperatur vid start och så vidare"

"bland annat gick igenom att bilen bör stå i garage inomhus eller att batteriet ska förvärmas innan avfärd"
 
Tänk om tillverkarna istället underlovade, och så fick man läsa "Jag fick ut 54 mil räckvidd ur min Ford en gång när vädret var perfekt, trots att tillverkarna säger att den ska ha 44 mils räckvidd" istället.

En positiv artikel istället för en negativ.

Det var väl någon av Koreanerna som överlevererade någon mil i CarWow's "Vi körde dessa elbilar tills dom dog" test, men den sa att batteriet var tomt långt innan det.
 
Och då är ändå mach-e tillsammans med taycan bilarna som är mest pessimistiska när det gäller räckvidden i displayen jämfört med verkligheten.
Tesla är tvärt om.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top