Elbil eller inte?

Många moderna bilar (både ICE och EL) har vevig/okänslig styrning, jag har inte grävt djupare i det, men kan det vara bilar med elektriskt styrservo som blir sådana?

Eller har vi kommit till den punkt att folk inte bryr sig om hur bilar beter sig på vägen, folk kör ju inte bil nuförtiden, dom åker ju bara med.

Vi har ju redan folk som tycker att det är besvärligt att behöva välja växel inför en kurva och helst vill slippa tänka på sådant, MED MOTORCYKEL!
Skrämmande utveckling
 
Skulle vara kul att se hur mycket effektivare en Tesla e i samma test.
Att man inte säljer modellanpassade husvagnar där dess bottenplatta dubblerar bilens räckvidd. Fast då lär man fika i 2 timmar istället för att tanka i fem minuter - såvida man inte utökar laddkapaciteten ett par gånger. Ladda bilen med 1 MW, spännande. Då gäller det att saltsprutet inte förstört laddkabel eller kontakteringen mellan bil och husvagn.
 
Intressant test!
Det mest förvånande i testet var - tom bil utan någon kringutrustning på i 100km/h; 21kWh/100km det är mycket!
Skulle vara kul att se hur mycket effektivare en Tesla e i samma test.

Tesla har nog extremt bra aerodynamik, sätter man en husvagn bakom den lär det ge en motsvarande extremt stor försämring.

För den som inte vill slösa tid på filmen är sammanfattningen här.
 

Bifogat

  • Screenshot_20220213-191209.png
    Screenshot_20220213-191209.png
    1.3 MB · Visningar: 26
Det är ju konstigt, för elbilsägarna kör ju tur och retur fjällen med skotersläp och två snöskotrar på i snöstorm på oplogade vägar med en förbrukning på 1.5kW, och dessutom är det aldrig kö på laddarna så dom hinner inte ens skaka bort droppet när dom har kissat så är batteriet fullt.

Fast min elbilsfanatiske kompis hävdar ju att elbilarna drar minst 2kW/mil, och att laddningarna är skitsega om man rör sig utanför 20-80 spannet på batteriet, eller om det är för kallt, eller om det är för varmt...
 
Att man inte säljer modellanpassade husvagnar där dess bottenplatta dubblerar bilens räckvidd. Fast då lär man fika i 2 timmar istället för att tanka i fem minuter - såvida man inte utökar laddkapaciteten ett par gånger. Ladda bilen med 1 MW, spännande. Då gäller det att saltsprutet inte förstört laddkabel eller kontakteringen mellan bil och husvagn.
God idé, självförsörjande på el i vagnen och längre räckvidd ... Men vi har nackdelen med mera vikt, och det är definitivt en begränsande faktor när det gäller att dra vagn när bilen som drar redan är på dryga 2 ton.
 
Det är ju konstigt, för elbilsägarna kör ju tur och retur fjällen med skotersläp och två snöskotrar på med en förbrukning på 1.5kW, och dessutom är det aldrig kö på laddarna så dom hinner inte ens skaka bort droppet när dom har kissat så är batteriet fullt.

Fast min elbilsfanatiske kompis hävdar ju att elbilarna drar minst 2kW/mil
50kWh/100km var resultatet i testet ... Så det ska nog vara rejäl nedförsbacke för att ens halvera det:hihi
 
TFL (YouTube) har en del intressanta tester när det gäller släp och elbil.
Beroende på bil och luftmotstånd (ett lätt kåpsläp är värre än en tyngre biltransport) så får man minst räkna med 1/3 av räckvidden man får utan släp.
Mao, I vissa fall ej genomförbart.
En fossilbil påverkas inte på samma sätt.
 
God idé, självförsörjande på el i vagnen och längre räckvidd ... Men vi har nackdelen med mera vikt, och det är definitivt en begränsande faktor när det gäller att dra vagn när bilen som drar redan är på dryga 2 ton.
Det är därför jag vill ha en elektrisk Van, med en säng och en kaffebryggare där bak.

Då kan man sova en stund medans det laddar, och göra eget, gott kaffe när man ska köra igen
 
Fast min elbilsfanatiske kompis hävdar ju att elbilarna drar minst 2kW/mil,

” Elbilarna”
Min bensinbilsfanatiske kompis hävdar att alla bensinbilar drar 1l/mil , oavsett storlek på bil eller motor
Ovanstående uttalande låter ungefär lika genomtänkt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
” Elbilarna”
Min bensinbilsfanatiske kompis hävdar att alla bensinbilar drar 1l/mil , oavsett storlek på bil eller motor
Ovanstående uttalande låter ungefär lika genomtänkt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Han hävdar att skillnaderna är små om man jämför riktiga bilar (inte glorifierade golfbilar och inte stora Pickuper) han kör själv både Tesla och andra elbilar.

En elbil drar ju inte mer för att den har en större motor, den drar ju dom kilowatt som behövs för att accelerera vikten och hålla den vid konstant hastigher, oavsett om elmotorn är på 50, 100 eller 200kW
Sedan är det mest vindmotstånd och rullmotstånd som varierar
 
Med en tung husvagn bakom lär det väl bli som den här. Har läst någonstans om det här testet, man ökade farten och la i extra vikt så testet är inte relevant vad gäller rätt test. Men som sagt, med en tung husvagn som skjuter på...

 
” Elbilarna”
Min bensinbilsfanatiske kompis hävdar att alla bensinbilar drar 1l/mil , oavsett storlek på bil eller motor
Ovanstående uttalande låter ungefär lika genomtänkt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som alltid med elbilar så är det som folk utan erfarenhet ”hört” alltid betydligt mer trovärdigt än vad folk med egen erfarenhet faktiskt vet. Visst är det märkligt?

Hyundai Ioniq av de första generationerna drar sällan mer än 130 Wh/km. Tesla 3 snittar väl kring 150-160 om man nu inte bara ligger och pumpar motorväg på vintern. Tesla S och framförallt X kryper nog upp över 200.

Audi etron och MB EQC drar mer, men de är förstås ombyggda ICE-bilar som väger 500 kg mer än andra bilar.
 
Varför har man plötsligt börjat räkna förbrukning per km.
Är det för att förvilla.
Förr, i min ungdom var det liter per mil, sedan blev det liter per 100km och nu Wh per km. Varför inte kW per 100km?
 
Varför har man plötsligt börjat räkna förbrukning per km.
Är det för att förvilla.
Förr, i min ungdom var det liter per mil, sedan blev det liter per 100km och nu Wh per km. Varför inte kW per 100km?
Säkert lika mycket förvillelse som när man gick över från liter/mil till l/100km...

Nä, har ingen aning även om kWh/mil hade funkat precis lika bra. Dock är enheten "mil" svårhanterlig i ett internationellt perspektiv.
 
Det rimliga vore väl ändå att räkna i kilometer per energienhet så en hög siffra är bättre än en låg.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top