Elbil eller inte?

Jag har funderat över hur bra det funkar på elbilar med intaget i "grillen" när man kör när det kommer klistersnö. För att inte tala om Honda e...

Hur ser det ut på Hondan?

Edit: Googlade. Ja, det var retarderat i överkant.
 
Last edited:
Jag har funderat över hur bra det funkar på elbilar med intaget i "grillen" när man kör när det kommer klistersnö. För att inte tala om Honda e...
Honda e:s laddlucka måste vara en av de dummaste konstruktionerna Honda har lyckats producera. Jag har sett att man kan använda någon påse av något slag för att hindra att snö och is kommer in. Undrar bara hur bra det fungerar när temperaturen växlar mellan +/-.
 
Honda e:s laddlucka måste vara en av de dummaste konstruktionerna Honda har lyckats producera. Jag har sett att man kan använda någon påse av något slag för att hindra att snö och is kommer in. Undrar bara hur bra det fungerar när temperaturen växlar mellan +/-.

Gissar på att det inte fungerar överhuvudtaget.
Knepet med en plastpåse med varmvatten i för att tina lås och handtag får uppgraderas en aning. Minst till sopsäcks storlek iaf.
 
Jo, min lucka har inte gått sönder eller fallerat än. Till skillnad från Volvons som gav upp ganska omgående. Inget unikt då man ser Volvo-hybrider med halvstängda luckor lite här o var under vintern.
Men att den hamnar i nästan-stängt läge är inte ovanligt.

I fallet borsta av snön först. Det är absolut bäst om man har stabila minusgrader modell Norrland, men häromkring snöar det mestadels runt nollan. Gärna följt av frost på natten, vilket gör det hela ganska tungborstat så att säga. Lite så att borsten behöver bytas ut mot t.ex. ett spett.

Nästan-stängt är standard om det blir is under luckan. Men det är ett estetiskt fel och när isen tinar går luckan igen helt igen. Jag har struntat i det i snart tre vintrar och bara kört. Bilen ute hela tiden, snö och is och även här blir det töperioder och svängningar kring nollan.
 
Det är som när det blir en snackis om den höga ljudnivån och sedan när mätdata (fakta) visar att ljudnivån är rätt låg så börjar tyckandet handla om att det är andra "frekvenser"... jojo.

Jag tror att man tittar på Tesla med andra ögon för att märket är upphaussat, men (inte bara) jag misstänker starkt att de utsätts för organiserat nedsnack både för att de hotar befintlig bilindustri rätt hårt och dessutom köper de inte en enda reklamplats i någon press. Då kommer högafflar och facklor fram och Model 3 får tex kritik för bla "dålig sikt framåt" i Teknikens Värld... :va Kan de ens ha suttit i den?
Fast ljudet gäller väl allmänt elbilar, lägre motorljud gör att det är lättare att höra annat i bilen som tidigare drunknade i motorljudet, vilket ovana öron kan bedöma som störande även om lägre total ljudnivå. När min fossilbil stänger av motorn vid rödljus hör jag plötsligt saker som jag aldrig hör med motorn på, som skvalp i bensintank. Betyder såklart inte att ljudnivån är högre med motorn avstängd.
 
Honda e:s laddlucka måste vara en av de dummaste konstruktionerna Honda har lyckats producera. Jag har sett att man kan använda någon påse av något slag för att hindra att snö och is kommer in. Undrar bara hur bra det fungerar när temperaturen växlar mellan +/-.
Honda E.jpg

Haha, för denna vill du ju stå och pilla fast varje gång du skall ladda i ösregn eller ymnigt snöfall
 
Nästan-stängt är standard om det blir is under luckan. Men det är ett estetiskt fel och när isen tinar går luckan igen helt igen. Jag har struntat i det i snart tre vintrar och bara kört. Bilen ute hela tiden, snö och is och även här blir det töperioder och svängningar kring nollan.

Fungerar gör det ju. Typ.
Men det känns inte helt orimligt att man skulle kunna få en bil som fungerar fullt ut för en trots allt ganska ansenlig summa pengar.
Det bör inte vara svårare att bygga en laddport med tillhörande lucka som är funktionell i alla väder och inte ser ut som skit än att t.ex. hålla kameran i rutan fri från imma, snö eller is och med full åtkomst i mobilen när bilen är parkerad.
Det ena har man lyckats med. Antagligen för att man lagt väldigt mycket mer resurs på den den.
 
Jag bara inte förstår, hur kan en sådär stor konstruktionsmiss tagit sig till produktion?:hihi

Jag har utbildat blivande civilingenjörer både i Luleå och Lund, jag är inte det minsta förvånad.
 

Bifogat

  • 0152653830b172bb57a25434b4b2bab02ba54e9ee887c95d2ea2a84921f237b3_1.jpg
    0152653830b172bb57a25434b4b2bab02ba54e9ee887c95d2ea2a84921f237b3_1.jpg
    162 KB · Visningar: 46
  • aaf938fddf1e52fba85d9861575aa82b.jpg
    aaf938fddf1e52fba85d9861575aa82b.jpg
    53.5 KB · Visningar: 46
  • c4ad19b33f4c5a6288505e0a5981968156848c42bf80902a7d760f7dfe392e1c_1.jpg
    c4ad19b33f4c5a6288505e0a5981968156848c42bf80902a7d760f7dfe392e1c_1.jpg
    144.4 KB · Visningar: 45
Det är ju en sak att bilar från tillverkare som Honda osv som inte testar i arktiska vintrar har konstruktioner som är avsedda för stadsgarage.

En annan sak att bilar från VW, Tesla, Polestar osv som testar i arktiska vintrar har konstruktioner som är avsedda för stadsgarage.

Dit räknas inte barnsjukdomar utan rena felkonstruktioner typ laddlucka med inbyggd tratt för regn och snö osv.
 
Självklart är det inte enkelt att i praktiken då alla nöjda. En del lösningar som säljer bra i Miami uppskattas nödvändigtvis inte lika mycket i Gävle.

Laddluckan är ju er ett perspektiv ganska intressant då många tillverkare började med att i princip kopiera lösningen för tanklocket fast med kontakt istället. Fungerar ju utmärkt för just tanklock och då borde man inte uppfinna hjulet igen?
Men luckan står ju öppen väldigt mycket längre än man faktiskt laddar och blir då såklart väderutsatt på ett helt annat vis. Självklart i retroperspektiv men kanske inte jätteenkelt att förutse i konstruktionsskede på en relativt ny produkt.
 
Självklart är det inte enkelt att i praktiken då alla nöjda. En del lösningar som säljer bra i Miami uppskattas nödvändigtvis inte lika mycket i Gävle.

Laddluckan är ju er ett perspektiv ganska intressant då många tillverkare började med att i princip kopiera lösningen för tanklocket fast med kontakt istället. Fungerar ju utmärkt för just tanklock och då borde man inte uppfinna hjulet igen?
Men luckan står ju öppen väldigt mycket längre än man faktiskt laddar och blir då såklart väderutsatt på ett helt annat vis. Självklart i retroperspektiv men kanske inte jätteenkelt att förutse i konstruktionsskede på en relativt ny produkt.
Det är ju inte kärnfysik att fixa en lucka som klarar alla väderleksförhållanden.
Tror att en del av bekymret är att någon jäkla designavdelning har kommit på att det är bra marknadsföring med en krånglig lucka. Det räcker ju med att se på varje elbilstest att det ska liksom vara en händelse att ladda! Laddluckan skall snurra och lysa, Teslas lucka kan man öppna med kommandot "open butthole", Taycan:ens lucka smeks upp med långfingret som om man kollade fuktigheten på ... :rodnar Jag ser ett mönster ...
 
Det är ju inte kärnfysik att fixa en lucka som klarar alla väderleksförhållanden.
Tror att en del av bekymret är att någon jäkla designavdelning har kommit på att det är bra marknadsföring med en krånglig lucka. Det räcker ju med att se på varje elbilstest att det ska liksom vara en händelse att ladda! Laddluckan skall snurra och lysa, Teslas lucka kan man öppna med kommandot "open butthole", Taycan:ens lucka smeks upp med långfingret som om man kollade fuktigheten på ... :rodnar Jag ser ett mönster ...

Som sagt, olika prioriterat.
Men att killen med den ingenjörsmässiga analysen om funktionalitet i ett väldigt kallt och mörkt klimat långt, långt bort skulle få störst gehör under möten med jublande designmänniskor och säljfolk är inte rimligt att tro.
Klart det skall lysa och blinka.

Ett fenomen i bildesign som jag öht inte förstår är det asiatiska plinget. Varför i hela friden behöver jag få en akustisk (och vidrigt irriterande) notis om att jag startat bilen, stängt av bilen, öppnat dörren, klivit in i bilen osv?
Om jag inte var medveten om allt det där som man vill notifiera mig om vore jag väl totalt olämplig att köra öht?

Varför har just asiatiska tillverkare en förkärlek till olika pling?
 
Det är ju inte kärnfysik att fixa en lucka som klarar alla väderleksförhållanden.
Tror att en del av bekymret är att någon jäkla designavdelning har kommit på att det är bra marknadsföring med en krånglig lucka. Det räcker ju med att se på varje elbilstest att det ska liksom vara en händelse att ladda! Laddluckan skall snurra och lysa, Teslas lucka kan man öppna med kommandot "open butthole", Taycan:ens lucka smeks upp med långfingret som om man kollade fuktigheten på ... :rodnar Jag ser ett mönster ...

Har du själv provat att öppna Teslas laddlucka på det viset? Eller ”hört” av någon?


Annars är den ju klart bäst designad av samtliga då den inte har någon ”brunn” innanför
 
Har du själv provat att öppna Teslas laddlucka på det viset? Eller ”hört” av någon?


Annars är den ju klart bäst designad av samtliga då den inte har någon ”brunn” innanför

Fast det ligger något att det inte är så svårt.
En variant med lucka modell Volvo 240 fast lite större och med gångjärn i överkant. Helt manuell och med ett uttag placerat försänkt ca 10 cm skulle vara mer eller mindre ofelbar i jämförelse.
 
Som sagt, olika prioriterat.
Men att killen med den ingenjörsmässiga analysen om funktionalitet i ett väldigt kallt och mörkt klimat långt, långt bort skulle få störst gehör under möten med jublande designmänniskor och säljfolk är inte rimligt att tro.
Klart det skall lysa och blinka.

Ett fenomen i bildesign som jag öht inte förstår är det asiatiska plinget. Varför i hela friden behöver jag få en akustisk (och vidrigt irriterande) notis om att jag startat bilen, stängt av bilen, öppnat dörren, klivit in i bilen osv?
Om jag inte var medveten om allt det där som man vill notifiera mig om vore jag väl totalt olämplig att köra öht?

Varför har just asiatiska tillverkare en förkärlek till olika pling?

Det är väl dataspelsgenerationen som fått för starkt inflytande.
 
Som sagt, olika prioriterat.
Men att killen med den ingenjörsmässiga analysen om funktionalitet i ett väldigt kallt och mörkt klimat långt, långt bort skulle få störst gehör under möten med jublande designmänniskor och säljfolk är inte rimligt att tro.
Klart det skall lysa och blinka.

Ett fenomen i bildesign som jag öht inte förstår är det asiatiska plinget. Varför i hela friden behöver jag få en akustisk (och vidrigt irriterande) notis om att jag startat bilen, stängt av bilen, öppnat dörren, klivit in i bilen osv?
Om jag inte var medveten om allt det där som man vill notifiera mig om vore jag väl totalt olämplig att köra öht?

Varför har just asiatiska tillverkare en förkärlek till olika pling?
Optiman är den bästa bil jag haft men god damn vad den ska plinga hela tiden. :3freak
Inte bara pling det ska vara små trudelutter också!
STFU bilj@vel!!! :4skrika
 
Optiman är den bästa bil jag haft men god damn vad den ska plinga hela tiden. :3freak
Inte bara pling det ska vara små trudelutter också!
STFU bilj@vel!!! :4skrika

Känner igen det där från en Hyundai jag hade en kortare period. Fullständigt outhärdligt och obegripligt.
Eller tycker den asiatiska marknaden att det är bra?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top