Elbil eller inte?

Jag köpte min förra bil ny, diesel. Sen när den såldes efter 3 år så bytte jag till leasing. Räknade på kostnaderna (inköp, service, värdeminskning) och kom fram till att leasingen jag har nu blir billigare än köpet även med marginal för eventuella slitagekostnader vid inlämnandet.
Så nästa bil, blir nog leasing med.
Visade mina föräldrar vad det kostade att hålla liv i deras trötta gamla ök inkl en allt mindre värdeminskning. Med deras ca 1000 mil/år eliminerades mellanskillnaden av lägre förbrukning. Fanns inte många beggade av den typ de ville ha så därför leasing. Klart värt det trots några rookietabbar vid tecknandet och 3 (!) självrisker sista året, 2 helt utan egen förskyllan. Efter 3 år fanns begagnatutbud och en rikligare utrustad inhandlades. Jag tror ändå det varit bättre och mindre risk att leasa.
Man sitter då bara i saxen i 3 år och sen ny igen. 3 år att parera regeringens nycker och sen fri att ta något annat istället för att vara stuck med ett fordon som kan bli svindyrt/iskallt efter nåt miljöpartistiskt tuppjuck.

Mtp otryggheten i svensk elförsörjning vill jag nog ha något som drivs på brännbar vätska härute. Får kosta, det lilla jag kör.
 
Tesla får en order av Hertz på 100 000st model 3.(Till ordinarie pris. Hertz har en flotta på ca 424 000 bilar). Teslas aktie stiger.

Volvo börsnoteras till minimum, såpass lågt att de drar tillbaka en del av emissionen.(hävdar dock att intresset varit stort)


Utvecklas eller dö, är väl precis vad marknadsekonomi handlar om.
 
Tesla får en order av Hertz på 100 000st model 3.(Till ordinarie pris. Hertz har en flotta på ca 424 000 bilar). Teslas aktie stiger.

Volvo börsnoteras till minimum, såpass lågt att de drar tillbaka en del av emissionen.(hävdar dock att intresset varit stort)


Utvecklas eller dö, är väl precis vad marknadsekonomi handlar om.
Och Hertz gjorde nästan konkurs för mindre än ett år sedan.
 
Tesla får en order av Hertz på 100 000st model 3.(Till ordinarie pris. Hertz har en flotta på ca 424 000 bilar). Teslas aktie stiger.

Volvo börsnoteras till minimum, såpass lågt att de drar tillbaka en del av emissionen.(hävdar dock att intresset varit stort)


Utvecklas eller dö, är väl precis vad marknadsekonomi handlar om.

Finns nog ingen så hårt konkurrensutsatt och pressad bransch som fordonsindustrin, därmed ska det till synnerliga skäl för att man skulle vilja delta i en emission.
 
Den där pandemin och folks resande hade nog inget med det att göra
Men ändå, att gå från konkursmässigt till att lägga en beställning på 36,000,000,000kr inom 1 år. Lite som att man själv skulle gå från att mota kronkalle i dörren till att beställa en ny bil samma år.
 
Apropå frekvens - min farbror servade DECCA-stationer runt om i Sverige när det begav sig. Han var även den som förde mig in på elektronikens altare genom att lära mig bygga och sända Radio Hedesunda så att lokala TV-reparatören gnällde på störningar. 50 watt utmatad effekt fick räcka, kunde iaf inte konkurrera med SR Stockholm som precis börjat testsända med 19 kHz pilotton. "Min röst ska nu komma från vänster sida..."

Idag lika roligt som att lyssna på en elbil.
 
Är det någon som äger eller har provat en Polestar2? Den ser iallafall bra ut och jag läste lite ca45 mil och dragkrok på 1500kg
 
RoffeS har en och han är nöjd vad det verkar. :)

Grannen har en också, men 45 mil har han då aldrig fått (även om han kör med takbox)… Den verkar vara lite svår att få under 200Wh/km dock men resten verkar kalas.
 
Jag förstår inte vad kontantinsatsen avser när man privatleasar? Trodde hela syftet med privatleasing var att slippa insatser och istället bara ha en fast månadsavgift.
Pengar man lägger ned vid starten för att slippa betala så hög månadskostnad.
Ganska dumt upplägg enligt mig.
Ta nått billigare istället och bränn pengarna på en till hoj :yoparty
 
Det verkar ju synnerligen korkat att betala förskott för att leasa en bil. Det blir lite som att gå in till en handlare och säga ”hej, jag vill ha den där nya bilen, här får du halva bilens pris kontant så får du tillbaka den om 3 år så är vi kvitt”.
 
Det verkar ju synnerligen korkat att betala förskott för att leasa en bil. Det blir lite som att gå in till en handlare och säga ”hej, jag vill ha den där nya bilen, här får du halva bilens pris kontant så får du tillbaka den om 3 år så är vi kvitt”.
Ja, just det där känns som ett ganska dumt upplägg. Men man vet ju totalkostnaden i alla fall, även om jag tycker den är lite väl hög.

Så 659 000 i pris.
20% på det blir 131 800 kontant
Tillkommer 10 000 i deposition, som förvisso återbetalas.
Månadskostnad mån 1-6 är 5499:-
Månadskostnad mån 7-36 är 3499:- om det finns pengar kvar till miljöbonus.

131800 + 32994 + 101471 = 266 265 + deposition på 10 000
 
Är grymt nyfiken på MG 5 typ vanlig kombi, är ju sjukt allergisk mot suv modeller.

MG5 har ju i mitt tycke väldigt vettig spec med last utrymme. Enda jag ty ser knepigt ut är framstolarna på bild, sjukt kort sittdyna men bilder kan ju ljuga..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top