Elbil eller inte?

Första resan i baksätet på en Tesla Model S.

Kort beskrivning, katastrofdåligt.

Ingående kritik;

Sittdynans avstånd från golvet är ett havt underben. Resultat; Msn sitter med knäna vid öronen. All ens enorma massa vilar på små punkter av vardera skinkhalva. Noll stöd för kroppen. 15min in och benen börjar domna.

I sittdynan går det någon form av förstärkning, stång, profil ca 10cm från ryggstödet. Man får således sitta med luft mellan svank

Takhöjden (detta en utan panorama) är såpass låg att en normalv
(ca 180) får sitta med sned nacke. Vad nackstöden har för funktion är oklart.

Vägljudet verkar ha en direktkoppling till C-stolpen.

McDonalds-plastigt i dörrsidor. Mycket knirkande, gnisslande, skramlande, vibrerande. Påtaglig ljudnivå generellt. Var inte poängen med elbilar att de ska vara tysta? L. Mäkinen har ju ont av motorers ljud, hade nog blivit skogstokig i baksätet här då.

Fram är det betydligt bättre, vad de skulle gjort är att skippa bakdörrarna för detta är en bil för två vuxna..
Vilken årsmodell var det? Tesla model S har uppdaterats många gånger. De nyaste ska visst ha väldigt bra säten om man får tro youtube medans de äldre hade usla säten. Har åkt bak i Model X 2017 flera gånger. Jag satt väldigt bra men tycker ljudnivån kunde varit lägre, inte illa men långt från den gamla E Mercedesen som jag körde då.
 
Det kommer ju en ny uppdaterad version nu med rätt hyfsade prestanda, till ett pris jämförbart med E-tron55/EQC. Eller Plaid+ för 1,6 mille om man nu har spenderbyxorna på och vill vara värst - och då är det faktiskt billigt.
 
Vilken årsmodell var det? Tesla model S har uppdaterats många gånger. De nyaste ska visst ha väldigt bra säten om man får tro youtube medans de äldre hade usla säten. Har åkt bak i Model X 2017 flera gånger. Jag satt väldigt bra men tycker ljudnivån kunde varit lägre, inte illa men långt från den gamla E Mercedesen som jag körde då.
En 90D, ingen luftfjädring bedömt för man kände varje löv på vägen genom ryggen..frågade inte om årsmodell.. Som sagt, fram var det helt ok, sätesmässigt. Fortfarande rasslig som fan i övrigt. Nä precis, det är inte så komplicerat att dämpa ljud.
 
Det är sådant som gör att det blir svårt att köpa begagnat i framtiden...

Eftersom bilen då hade rullat förbi gränsen för Nissans batterigaranti på 8 år eller 16.000 mil skickade verkstaden två kostnadsförslag; Ett för att byta endast de skadade modulerna för 164.649 kronor, förutsatt att inga fler tagit skada. Det andra var för byte av hela paketet för 261.416 kronor.

Sebastian kontaktade Nissans kundtjänst som även de nekade honom garanti.

– De säger på mejl att det är helt uteslutet med garanti och även någon goodwill. Jag tror väl att problemet uppstått inom garantitiden men bara att det inte undersökts inom den. Sen är frågan vad exakt det står i garantivillkoren förstås, säger Sebastian.

Som förklaring till varför det hänt skickade kundtjänsten honom en bild på en sida ur Leafs ägarhandbok.
 
Ja svårt eller iaf påverka vad man är beredd att betala för ett beggat exemplar.
 
Kolla vad beg Leafbatterier kostar på annat håll.... det där speglar inte någon verklighet.
 
Testade det här med elbil i några dagar nu. Har ju inte gjort det på ett vettigt sätt innan och kände att man måste ha lite referenser om jag skall tycka nått.
Hade alltså en Kia E-Niro hemma i några dagar.

Ok, den är ju inget effektmonster direkt eller någon premiumbil heller. Trots att den går på över 500 000 fullutrustad :oops:

Min intryck var:
-Beräknad körsträcka är inte i närheten av vad som uppges. Jag körde ändå väldigt lugnt. Den indikerade 98% lugn körning, men kvarvarande körsträcka gick ändå ned bra mycket mera än distansen som avverkades. Visst, jag hade värmaren igång, men jag tänker ju inte sitta och frysa liksom.
-Laddning skedde på mack då jag inte har laddare hemma. Det går ju att ladda på mack när man är ute och reser eller behöver toppa upp någon gång. Men skall man ha elbil som vanlig bil måste man ha laddare hemma. Jag tänker inte sitta och dega 45 min någonstans, någon gång i veckan för att pendla till/från jobbet.
-Kraft då.... I sportläge, med full acceleration är det fortfarande helt könslöst. Visst accelerar den, men det är bara jaha,,,?!? Nu är den som sagt var inget effektmonster, men min gamla Ford Mondeo ST200 kändes roligare, trots att den egentligen sög ganska ordentligt. Det är väl ungefär samma effekt/acc på dem, men motorkaraktären och ljudet gör sitt till. Kians karaktär kändes bara.....tråkig..?
-Kvalitetsmässigt är det ju en Kia. Dvs. inte premium, men det funkar på en pendlarhäck. Men för det priset vill man ju gärna ha lite mera.

Skulle jag kunna tänka mig byta bort min enda bil mot den i dagsläget....Nja....
Skulle jag kunna tänka mig den som bil nr.2 hemma.....Ja, om jag laddar den hemma varje dag. Men priset får gärna gå ned ordentligt först.
 
Last edited:


Till skillnad från de flesta av dess konkurrenter saknar Leafs batteripaket fortfarande vätskekylning. Istället är det luftkylt.

Den dagen jag lägger många hundratusen på en elbil så vill jag nog ha vätskekylt. Även om jag som i Kia/Hyundai måste byta "vätska" vart tredje år.
 
Det är sådant som gör att det blir svårt att köpa begagnat i framtiden...

Eftersom bilen då hade rullat förbi gränsen för Nissans batterigaranti på 8 år eller 16.000 mil skickade verkstaden två kostnadsförslag; Ett för att byta endast de skadade modulerna för 164.649 kronor, förutsatt att inga fler tagit skada. Det andra var för byte av hela paketet för 261.416 kronor.

Sebastian kontaktade Nissans kundtjänst som även de nekade honom garanti.

– De säger på mejl att det är helt uteslutet med garanti och även någon goodwill. Jag tror väl att problemet uppstått inom garantitiden men bara att det inte undersökts inom den. Sen är frågan vad exakt det står i garantivillkoren förstås, säger Sebastian.

Som förklaring till varför det hänt skickade kundtjänsten honom en bild på en sida ur Leafs ägarhandbok.

Själv kör jag ju med gamla bilar, reparerar mycket själv. Just det där du skriver har varit min poäng på det hela, att köpa begagnad elbil är som att spela Svarte-Petter, till slut är det någon som sitter där med honom kvar när skiten träffar fläkten.
 
"Skatteverket föreslår ny rabatt för elbilar.
Skrota dagens nedsättning av förmånsvärdet och ge i stället ett fast schablonavdrag på 350 000 kronor på elbilspriset."

 
Går det att få vettig försäkringspremie på en Tesla? Jag kollade med If och då var premien (oavsett modell) drygt 75% högre än på en BMW S1000RR. Det tycker jag är dyrt för en svenssonbil.
 
Den här såg lite vettigare ut..
Den röda var tjusig

ACE+PERFORMANCE+3.468.jpg
.
 
Går det att få vettig försäkringspremie på en Tesla? Jag kollade med If och då var premien (oavsett modell) drygt 75% högre än på en BMW S1000RR. Det tycker jag är dyrt för en svenssonbil.
Fick 645:-/Mån på en Tesla 3 Performance 2020. Var väl inte så hårigt jämfört med 2178:-/mån för en S1000RR 2020. Kollade på IF också.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top