Elbil eller inte?

Jag hade kunnat köpa det om det var "bra platser". Dvs närmast ingången till någonting eller så. Men normalt är dessa de "sämsta" platserna, längst ifrån vad man nu vill gå till. Så den enda anledningen till att ställa bilen där är för att ladda. Eller att jävlas..
Det ska eventuellt komma upp dylika förbudsskyltar, men ganska tråkigt att det ska behövas kan jag tycka.

Hoppsanhejsan. Nissan verkar iaf på pappret komma in i matchen lite. Hyfsat stort batteri. Dragvikt på 1,5 ton. CCS snabbladdning på upp till 130 kW. Trefas-laddning upp till 22kW med typ2 (om ändock bara på bilarna med största batteriet). Och framförallt vätskekylning på batteriet! Nu börjar det ju faktiskt likna en elbil som har elbils-tekniskt bra specar!
Designmässigt tycker jag de sneglat en hel del på Mercedes EQC? https://alltomelbil.se/nya-elbilen-nissan-ariya-ar-har-kommer-till-sverige-med-dragkrok/

Last edited:
Hoppsanhejsan. Nissan verkar iaf på pappret komma in i matchen lite. Hyfsat stort batteri. Dragvikt på 1,5 ton. CCS snabbladdning på upp till 130 kW. Trefas-laddning upp till 22kW med typ2 (om ändock bara på bilarna med största batteriet). Och framförallt vätskekylning på batteriet! Nu börjar det ju faktiskt likna en elbil som har elbils-tekniskt bra specar!
Designmässigt tycker jag de sneglat en hel del på Mercedes EQC? https://alltomelbil.se/nya-elbilen-nissan-ariya-ar-har-kommer-till-sverige-med-dragkrok/

Moderna bilar har väl GPS och minne så det är lätt gå in i minnet och se hur fort någon kört # och var detta skett ?
Det går kanske tom se vem som kört genom att förarens mobiltelefon eller fingeravtryck för att starta bilen finns lagrat ?

Moderna bilar har väl GPS och minne så det är lätt gå in i minnet och se hur fort någon kört # och var detta skett ?
Det går kanske tom se vem som kört genom att förarens mobiltelefon eller fingeravtryck för att starta bilen finns lagrat ?
Som av en händelse så kommer en ruta upp varje gång jag startar lövet (Nissan Leaf) om att jag ska godkänna informationsdelning. Typ som att surfa in på en hemsida och godkänna cookies..
De flesta tillverkare loggar information som fan nuförtiden. Men det går såklart att kringgå om man vill och kan.

BMW har i princip enbart vintertestat elbilar sista två åren... Efter beslutsmissen att inte bygga vidare på i3-spåret och svamla på med diesel och annat tappade man många år i utvecklingen. Nu har man satt ned foten och det är elbil med batterier.

Det man lanserar nu är en konverterad X3 som varit färdig säkert 3-4 år i Kina (en granne fulimporterade just en sådan för mer än 2 år sedan) och jag gissar att man hittills använder sig av kinesiska batterier eftersom i3 har en egen "lina" på det viset och den är redan intecknad.

Så Northvolt är efterlängtad!

Det var som f*n. Senast jag kollade upp NV skulle de bara tillverka till industrin i Skellefteå, och till elbilar i andra fabriker... Det kan ju onekligen vara förklaringen till att de för ett tag sen ansökte om att få tillstånd att markant öka produktionen av antal celler per år i NV1.

Tillstånd? Av vem?

Tillstånd? Av vem?
Myndigheterna.. Tror det är länsstyrelsen och/eller mark- och miljönånting som bestämmer hur mycket produktion (och då indirekt hur stor fabriken blir) de får ha. Var ett par månader jag läste om det, så någon som har bättre minne kan gärna bekräfta.

Sneglat? Det ser ut som en kopia.. undrar om det bygger nåt på Benz samarbete med Nissan. De hade ju nyligen en pickup tillsammans.

Okidok, roat mig med att klämma på Audi e-tron. Inte besviken. Enda som jag kan anmärka på är de töntiga kamera-stativen istf backspeglar.

Det är ingen skillnad alls men det har ju inte heller med elbil att göra.

På 1980-talet när jag tog körkort så var det samma dag en brutta som körde i diket på själva uppkörningen när hon skulle sänka värmen.

Tesla har i allmänhet autopilot, dvs skall man ”fippla med skärmen” (oklart varför) kan ju bilen köra själv...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman