Elbil eller inte?

Det lär väl bara bli ett mail om att clusterfuck inte kommer till Sverige/EU den stämmer ju inte med våra regler för lätt lastbil

Möjligt. Jag beställde i USA.

Dålig idé nu när soppan kostar 4kr/l, men man får göra sitt för att hålla ekonomin igång
 
Möjligt. Jag beställde i USA.

Dålig idé nu när soppan kostar 4kr/l, men man får göra sitt för att hålla ekonomin igång

Du får avbeställa och köpa en Ford F650 istället :lol

Näe, men det är väl bra för miljön i alla fall, USA satsar ju på ny ren kärnkraft
 
Jag tror inte heller att det blir många CyberTruck som rullar i Sverige när den väl släpps...

Av flera anledningar.

För om jag minns rätt så skulle dom ju först släppa den billigare modellen men pga av hur förbeställningarna så ut så beslutade väl TESLA sig för att vända på steken & släppa dom kraftfullaste versioner först & dom är ju inte billiga.
Dom kostar väl ungefär lika mycket som en Ford Raptor i USA & det borde ju betyda att man kan gissa på ett liknande pris för CyberTruck här i Sverige som en Ford Raptor.

Sen så har man ju med i dag gällande regler inte möjlighet att lyfta momsen då flaket sitter ihop med hytten, ja man kan LB regga en VW buss men man får bara lyfta HALVA momsen & det gäller bara om man leasar sin buss.
Dom flesta som plockar ut en ny pickup är trots allt företag...

Och den kommer aldrig i helvete att bli godkänd i EU pga ett flertal orsaker redan nämnda i tidigare inlägg i tråden men framför allt pga fotgängarskyddet.

Men jag tror på EL-pickisar men mer på tex Fords F-150 där man placerar batterierna mellan balkarna på ramen, men den som lever får se.

Själv så drömmer jag om att Koenigsegg ska släppa en pickup baserad på deras senaste skapelse, med en 3 cylindrig 2-liters motor som man kan köra på alternativa bränslen tom hembränt & med elmotorer som gör att den får 1000hk, det vore nåt!!:D:D:D
 
Ja, traditionella rambyggda pickups lämpar sig ju oerhört bra för att bygga elpickup på.

Jag ser fram emot Japanpickisar med eldrift, kanske Mercedes/Nissan, eftersom ICE modellen blev ett fiasko.

En motor per axel, eller en per hjul för fyrhjulsdrift, eller en rejäl motor och fördelningslåda.

Plockar man bort ICEmotor/växellåda/tank så finns det plats för rejäla batterier
 
Ja, traditionella rambyggda pickups lämpar sig ju oerhört bra för att bygga elpickup på.

Jag ser fram emot Japanpickisar med eldrift, kanske Mercedes/Nissan, eftersom ICE modellen blev ett fiasko.

En motor per axel, eller en per hjul för fyrhjulsdrift, eller en rejäl motor och fördelningslåda.

Plockar man bort ICEmotor/växellåda/tank så finns det plats för rejäla batterier

Suzuki Jimny, den nya. Men med eldrift. Ge mig!
 
Suzuki Jimny, den nya. Men med eldrift. Ge mig!

Ja, vilken idioti att inte släppa den med ren eldrift, nu måste dom göra om den till hybrid för att få ner märkets genomsnittsutsläpp istället.

Dom hade kunnat sälja 1/3 av dom som ren elbil istället, en 60KW elmotor och ett 60KW batteri
 
Ja, vilken idioti att inte släppa den med ren eldrift, nu måste dom göra om den till hybrid för att få ner märkets genomsnittsutsläpp istället.

Dom hade kunnat sälja 1/3 av dom som ren elbil istället, en 60KW elmotor och ett 60KW batteri

Är det inte ett saftigt underskott på battericeller just nu, dvs dom tillverkar som inte säkrat upp på annat sätt (Tesla och några till) har svårt/dyrt att trycka ut renodlade elbilar i större mängd. Laddhybrider däremot är betydligt färre celler per bil.
 
Är det inte ett saftigt underskott på battericeller just nu, dvs dom tillverkar som inte säkrat upp på annat sätt (Tesla och några till) har svårt/dyrt att trycka ut renodlade elbilar i större mängd. Laddhybrider däremot är betydligt färre celler per bil.

Precis, man kan sälja en bil med yttepyttebatteri kopplat till en 12hk elmotor i svänghjulet, kalla den "mildhybrid" och få lika stora miljösubventioner av stat och EU som vore det en ren elbil...

Inga som helst tankar på miljön. Men nu är det jäklar stopp och vi får se när det kommer igång igen och med vad...
 
En bekant köpte för många år sen en hybrid, den tog sig till brevlådan på el...

När han körde så kopplade den om till eldrift när han släppte gasen och rullade genom byar där det var 70/50, ungefär på samma ställen där man frirullar med en bensinbil :rofl

Jag frågade om det var ett vanligt 9volts batteri i skuffen på den, i såna fall hade man ju kunnat koppla in ett till...

TA BORT ALLA SUBVENTIONER, LÅT MARKNADEN SKÖTA ÖVERGÅNGEN!

Ingen skulle köpa en hybridbil om den inte var subventionerad och positivt särbehandlad i trafiken och avgifter
 
TA BORT ALLA SUBVENTIONER, LÅT MARKNADEN SKÖTA ÖVERGÅNGEN!

Ingen skulle köpa en hybridbil om den inte var subventionerad och positivt särbehandlad i trafiken och avgifter


Detta! Samt ta bort lögnen om att man behöver beskatta bilar som släpper ut mer med högre vägtrafikskatt.

Bensin/dieselbilar beskattas genom bränslet. Både gällande utsläpp och energikonsumtion.

Nödvändigt att de i samhället som har råd att köpa en bil för 6-700lök behöver få 60kkr i näven för varit god miljövän. Right...
 
Detta! Samt ta bort lögnen om att man behöver beskatta bilar som släpper ut mer med högre vägtrafikskatt.

Bensin/dieselbilar beskattas genom bränslet. Både gällande utsläpp och energikonsumtion.

Nödvändigt att de i samhället som har råd att köpa en bil för 6-700lök behöver få 60kkr i näven för varit god miljövän. Right...

Förmånsbilar, betala mindre för att du köper en bensinbil med lite större startbatteri som kör på startmotorn ut till brevlådan, packa aldrig ens upp sladden för laddning (om bilen ens har en plugin-sladd, Toyota).

Där har du 95% av hybridbilsmarknaden
 
Förmånsbilar, betala mindre för att du köper en bensinbil med lite större startbatteri som kör på startmotorn ut till brevlådan, packa aldrig ens upp sladden för laddning (om bilen ens har en plugin-sladd, Toyota).

Där har du 95% av hybridbilsmarknaden

Som bi-fuel marknaden med. Massan går ändå på bensin..

Nä helt enig. Håll politiker utanför sådana detaljer. Sköt sånt genom bränsle där de reella effekterna har betydelse.
 
Förmånsbilar, betala mindre för att du köper en bensinbil med lite större startbatteri som kör på startmotorn ut till brevlådan, packa aldrig ens upp sladden för laddning (om bilen ens har en plugin-sladd, Toyota).

Där har du 95% av hybridbilsmarknaden
Håller inte med om hatet mot hybrider.
Jag tycker det är en smart lösning på problemet med dels att batterierna blir för dyra (storlek), dels bristen på lång räckvidd.
En bra och billig hybrid borde klara sej med en räckvidd på runt 50 km, sedan en bränslesnål pyttemotor för långfärderna. Då har den tillräcklig elräckvidd för de allra flesta människors vardagsbehov och de kan ladda hemma 95% av tiden.

Som bi-fuel marknaden med. Massan går ändå på bensin..

Nä helt enig. Håll politiker utanför sådana detaljer. Sköt sånt genom bränsle där de reella effekterna har betydelse.
Problemet är ju att E85 är ihjälskattat. Jag minns när det kostade 7 kr/litern, då var det ekonomiskt att tanka även för rena bensinbilar.
I nuläget lönar det sej inte att tanka E85 så då ska man inte bli förvånad om folk tankar fossilt. Det är inte bränslet i sej det är fel på.
 
Håller inte med om hatet mot hybrider.
Jag tycker det är en smart lösning på problemet med dels att batterierna blir för dyra (storlek), dels bristen på lång räckvidd.
En bra och billig hybrid borde klara sej med en räckvidd på runt 50 km, sedan en bränslesnål pyttemotor för långfärderna. Då har den tillräcklig elräckvidd för de allra flesta människors vardagsbehov och de kan ladda hemma 95% av tiden.

Jag har tyckt så, men så används dom ju inte, folk med pluginhybrider pluggar aldrig in (dom bor i stockholm och har inte ens ett motorvärmaruttag hemma), och hybrider utan pluginmöjlighet är bara allmänt värdelösa (Toyota) Dom är ju 100% bensindrivna, bara det att man förbränner mer bensin tills batteriet är laddat, och ingenting den lilla stund man kör på batteri.

Nu tycker jag att hybrider är det sämsta av två världar, du har både en ICE och en för klen eldrivlina.
Dessutom kostar det ju att ha dubbla drivlinor, lika mycket som ett tillräckligt stort batteri kostar ungefär

Problemet är ju att E85 är ihjälskattat. Jag minns när det kostade 7 kr/litern, då var det ekonomiskt att tanka även för rena bensinbilar.
I nuläget lönar det sej inte att tanka E85 så då ska man inte bli förvånad om folk tankar fossilt. Det är inte bränslet i sej det är fel på.

Så går det med politiska styrmedel...

Först är E85 världens räddning, alla mackar i Sverige tvingas att för dyra pengar installera en enkom tank för att tillhandahålla skiten, många småmackar hade inte råd och la ner istället.
Sen skattar man ihjäl skiten.

Ett tag var "miljödieslarna" världens räddning, om bara alla köpte dieselbil skulle allt bli bra....
Folk köpte dieselbilar.
Sedan skattar man ihjäl skiten.

Nu är det elbilar som är räddningen, men skatteunderlaget börjar svika, så nu planerar man för kilometerskatt...

Det är inte teknikerna det är fel på, det är kortsiktiga politiska beslut och styrmedel som är felet.
 
Håller inte med om hatet mot hybrider.
Jag tycker det är en smart lösning på problemet med dels att batterierna blir för dyra (storlek), dels bristen på lång räckvidd.
En bra och billig hybrid borde klara sej med en räckvidd på runt 50 km, sedan en bränslesnål pyttemotor för långfärderna. Då har den tillräcklig elräckvidd för de allra flesta människors vardagsbehov och de kan ladda hemma 95% av tiden.

Problemet är ju att E85 är ihjälskattat. Jag minns när det kostade 7 kr/litern, då var det ekonomiskt att tanka även för rena bensinbilar.
I nuläget lönar det sej inte att tanka E85 så då ska man inte bli förvånad om folk tankar fossilt. Det är inte bränslet i sej det är fel på.

Ja som sagt. Politiker ehy.. :huvet
 
Förmånsbilar, betala mindre för att du köper en bensinbil med lite större startbatteri som kör på startmotorn ut till brevlådan, packa aldrig ens upp sladden för laddning (om bilen ens har en plugin-sladd, Toyota).

Där har du 95% av hybridbilsmarknaden

Undrar om man kan få ner förmånsvärdet på firmans pickup om man pluggar in motorvärmaren då jag har en laddare monterad, jag tar mig nog till brevlådan 500-600m bort på startmotorn, det är ju trots allt nedförsbacke 90% av sträckan...:D:D:D
 
Läste nyligen att Volvo kunnat läsa av att deras laddhybrider går i snitt 63% på el. Stämmer ungefär med min egen användning av laddhybrid. Jag har fortfarande ett snitt på 3,05 liter per 100 km efter drygt 11000 mil. Tvingades tanka idag trots bara 139 mil sen senast. Det gick i 45 liter denna gång.
 
Jag har tyckt så, men så används dom ju inte, folk med pluginhybrider pluggar aldrig in (dom bor i stockholm och har inte ens ett motorvärmaruttag hemma), och hybrider utan pluginmöjlighet är bara allmänt värdelösa (Toyota) Dom är ju 100% bensindrivna, bara det att man förbränner mer bensin tills batteriet är laddat, och ingenting den lilla stund man kör på batteri.

Nu tycker jag att hybrider är det sämsta av två världar, du har både en ICE och en för klen eldrivlina.
Dessutom kostar det ju att ha dubbla drivlinor, lika mycket som ett tillräckligt stort batteri kostar ungefär



Så går det med politiska styrmedel...

Först är E85 världens räddning, alla mackar i Sverige tvingas att för dyra pengar installera en enkom tank för att tillhandahålla skiten, många småmackar hade inte råd och la ner istället.
Sen skattar man ihjäl skiten.

Ett tag var "miljödieslarna" världens räddning, om bara alla köpte dieselbil skulle allt bli bra....
Folk köpte dieselbilar.
Sedan skattar man ihjäl skiten.

Nu är det elbilar som är räddningen, men skatteunderlaget börjar svika, så nu planerar man för kilometerskatt...

Det är inte teknikerna det är fel på, det är kortsiktiga politiska beslut och styrmedel som är felet.
Jag vetefan om det där verkligen stämmer. Det finns starka ekonomiska incitament att ladda hemma om man har möjlighet eftersom det fortfarande är betydligt billigare att köra på el. Har man inte den möjligheten (eller möjlighet att ladda på jobbet) tror jag de flesta väljer annan bil eftersom hybriderna är såpass mycket dyrare i inköp än snålbensinare eller snåldieslar att det äter upp miljöbonusen.

Det är heller inte helt rättvist att i dagsläget kasta bajs på Toyotas mildhybrid. Just den drivlinan är över 20 år gammal och utvecklades innan litiumbatteriernas genomslag. Den är inte avsedd att gå på ren eldrift förutom vid krypkörning, utan har istället som enda uppgift att tillvarata bromskraftsenergi samt låta förbränningsmotorn jobba under optimala förutsättningar. Detta är något den sköter alldeles utmärkt! Dessa bilar är både bränslesnålare och driftsäkrare än motsvarande bilar som inte är hybrider.

Dagens laddhybrider har helt andra möjligheter att köra på enbart el, däremot verkar många tillverkare inte fattat grejen med att hybridisera med små snåla ICE.
Ta Volvo t.e.x; alldeles för små batterier vilket ger kass räckvidd. Alldeles för stark elmotor kopplad till alldeles för stark ICE. Deras T6 är minsta motoralternativet vilket gör bilen rejält törstig...
 
Nu har jag inte följt tråden eller läst inlägg. Har tidigare uttryckt att jag inte är särskilt intresserad av el/hybridbilar så länge man kan köra mer traditionella bilar. Man har sina preferenser helt enkelt.

Har åkt i Tesla 3 & Tesla X. Upplevelsen är annorlunda än i en fossildriven bil. Att leva med en kan jag inte uttala mig om. Ska ta och testa en Taycan vid ett lämpligt tillfälle. Det är troligtvis den elbilen där man har satsat på väghållning och körkänsla.

Med det sagt. Om ni läst engelska motormagasinet Evo och Performance Car dessförinnan så har ni säkert stött på den här individen. Han är motorentusiast. Kör en youtube kanal numera och han har testat en Tesla 3. Sevärd.

https://m.youtube.com/watch?v=tLcCPsnLlaE
 
Jag vetefan om det där verkligen stämmer. Det finns starka ekonomiska incitament att ladda hemma om man har möjlighet eftersom det fortfarande är betydligt billigare att köra på el. Har man inte den möjligheten (eller möjlighet att ladda på jobbet) tror jag de flesta väljer annan bil eftersom hybriderna är såpass mycket dyrare i inköp än snålbensinare eller snåldieslar att det äter upp miljöbonusen.

Visst. Det finns ekonomiska incitament att ladda hemma då det är billigare än att tanka. Speciellt som majoriteten av laddhybriderna verkar varar rätt törstiga när dom går på ICE motorn.

Tyvärr så är det ju så att i Stockholm så är det en väldigt stor andel av bostäderna där det inte finns några möjligheter att ladda en laddhybrid. Exempelvis den överväldigande majoriteten av alla som bor i lägenhet vilket är en rätt stor andel av alla i Stockholm. Förra lägenheten jag bodde låg i Solna och var byggd 2009. Där fanns 0 laddningsmöjligheter fördelat på 83 lägenheter i föreningen och det såg likadant ut för alla föreningar i närområdet.

Resultatet av det är ju att många inte har någon möjlighet att ladda en laddhybrid oavsett om det finns ekonomiska incitament att ladda.

Parar man det med att det finns ett rätt starkt ekonomiskt incitament att välja en laddhybrid som tjänstebil pga betydligt lägre förmånsvärde så får man ju tyvärr en situation där någon som ska plocka ut en tjänstebil väljer en laddhybrid pga det lägre förmånsvärdet trots att det saknas möjligheter att ladda den hemma.

Dessutom är det ju tyvärr så att många tjänstebilar körs så pass långa sträckor att en laddhybrid får slut på batteriet långt innan man är framme vilket egentligen gör den till ett väldigt dåligt val miljömässigt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top