Elbil eller inte?

Jag hatar hela VAG, men om samma bil finns med SEAT, SKODA och VW badge, så skiter jag i vilket och köper den billigaste, jag skäms inte över att det står SKODA på min bil och VW på grannens. Tvärtom

Särskilt som Skoda är felfriast av alla märken i VAG-koncernen...
 
Vill inte vara petig, men Volkswagen förkortas VW. Volks-Wagen. Folkbil.

Rycker till varenda gång och nu orkar jag inte längre stillatigande se på detta hemska övergrepp på det Tyska Språket.

;)


Men till Toyota är det långt kvar, även om Toyota verkar göra allt för att minska skillnaden...
 
Rättat till VW..
Vissa spår en tiodubbling av marknadsvärdet inom inte allt för lång tidshorisont. Frågan jag ställer mig är nog snarare hur många av de traditionella tillverkarna som vaknar upp en morgon och ser deras bolag bortspolat från marknaden likt Nokia. VW och Volvo verkar ju ha vaknat upp ur petroleum-sniffandet. Frågan är bara om det är för sent redan..
 
Rättat till VW..
Vissa spår en tiodubbling av marknadsvärdet inom inte allt för lång tidshorisont. Frågan jag ställer mig är nog snarare hur många av de traditionella tillverkarna som vaknar upp en morgon och ser deras bolag bortspolat från marknaden likt Nokia. VW och Volvo verkar ju ha vaknat upp ur petroleum-sniffandet. Frågan är bara om det är för sent redan..

Läste nyss att MB får halvera sin elbilsprognos pga batteribrist. Kinesiska LG kan bara leverera batterier till 30.000 bilar mot de 60.000 som fanns i kontraktet. Varför är jag inte förvånad...
 
Håll i hatten, VW's VD verkar ha fattat galoppen på riktigt: https://www.nyteknik.se/fordon/vw-chefen-dodforklarar-de-traditionella-biltillverkarna-6985343
Ingen annan biltillverkare har gjort lika stora investeringar i sin elektrifiering som VW, men ändå oroas vd:n av att omställningen från förbränningsmotorer går för långsamt.

– Den stora frågan är om vi är snabba nog. Om vi fortsätter i vår nuvarande takt blir det väldigt tufft, säger han till Reuters.

Vd:n konstaterade att Volkswagen vill undvika att gå samma öde till mötes som Nokia. Den finska telefontillverkaren förlorade striden mot Apple och gick under på grund av att de reagerade för långsamt på rådande branschtrender.

– Exakt det här scenariot upprepar sig nu i bilindustrin, säger Herbert Diess till Japan Times.
Han måste mena "traditionella biltillverkare". Tesla's snart 3 gigafactorys talar ett annat språk.. :fakta
 
Last edited:
Buggfri mjukvara? Ungefär som 737 Max? Så länge det är människor som programmerar system lär det alltid finnas buggar.
Såklart kommer det finnas buggar. Men som beskrivs så är hela systemet designat för att just inte kunna göra detta, med hjälp av flera redundanta system. Det behövs alltså minst två väldigt specifika buggar i två vitt skilda system. Sannolikheten för detta är någonstans mellan overkligt och finns inte.. Men den finns såklart..
 
Rättat till VW..
Vissa spår en tiodubbling av marknadsvärdet inom inte allt för lång tidshorisont. Frågan jag ställer mig är nog snarare hur många av de traditionella tillverkarna som vaknar upp en morgon och ser deras bolag bortspolat från marknaden likt Nokia. VW och Volvo verkar ju ha vaknat upp ur petroleum-sniffandet. Frågan är bara om det är för sent redan..

https://www.affarsvarlden.se/bors-e...anar-till-extrem-forsiktighet-i-tesla-6985336
 
Mhmm, elbilar i 20% fler olyckor än genomsnittet, tesla 50%.
Elbilister kör som idioter ??

Låter lite som "MC-olycka!!!". ;)

Vet inte om pHEV räknas men jag har aldrig kört så försiktigt som nu.
Hmmm. Kanske det som är fel? :va
 
Kommer man från en dieselbil till en elbil kanske man får en chock när bilen rör sig i närtid efter att man har gasat.
 
Kommer man från en dieselbil till en elbil kanske man får en chock när bilen rör sig i närtid efter att man har gasat.

Räknas även skador i parkeringshus. Dyr, stor bil, ovan förare och automatfuktioner man litar på alldeles för mycket samt stor benägenhet att anmäla även små repor till försäkringsbolaget...

Det verkar dessutom som om många Teslaköpare bor i storstad, är trendkänsliga och köper bil för första gången.
 
Räknas även skador i parkeringshus. Dyr, stor bil, ovan förare och automatfuktioner man litar på alldeles för mycket samt stor benägenhet att anmäla även små repor till försäkringsbolaget...

Det verkar dessutom som om många Teslaköpare bor i storstad, är trendkänsliga och köper bil för första gången.

Jaha, folk kan inte köra stora bilar i Norden, det är taget.
 
Jaha, folk kan inte köra stora bilar i Norden, det är taget.

1. Det var i Danmark - de är vana vid små motorsvaga snikbilar med fåniga extrablinkers på skärmarna
2. När det är en negativ nyhet där "Tesla" nämns kan man utgå från att det är en clickbait tills motsatsen bevisats
3. Vill man veta mer kan man surfa in på Teslaclubsweden där fakta elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet reds ut, villfarelser bemöts etc - allt med källhänvisningar och faktaredogörelser.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top