Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Var det statistik från danmark? Det förklarar ju det hela, röker smörrebröd och injicerar pölse hela dagarna. Klart man inte hanterar flera hundra elhästar mellan hjulen. Danskjevvlar! :fakta
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man får läsa och bedöma den saken utifrån det som presenteras. Men naturligtvis är delningar på Facebook utan källhänvisningar betydligt mera trovärdiga enligt sporthojslogiken.

Tja nu var det ju statstelevisionen som rapporterade men helt riktig, den är lika pålitlig som en del Facebookinlägg :7peta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Elbilar körs av miljömuppar med gabardinbyxor och virkade koftor, den målgruppen har aldrig kunnat köra bil, inte ens när dom körde Renault4
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är väl snarare så att elbilister sagt att km-skatt kommer att drabba alla när det kommer och inte enbart elbilar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väl snarare så att elbilister sagt att km-skatt kommer att drabba alla när det kommer och inte enbart elbilar.
Det är redan kilometerskatt på bensin och ofärgad diesel. För dieselbränslet hände det i början på 90-talet. Då behövde jag och alla andra dieselbilsägare inte stämpla kilometerskattemätaren på bilprovningen längre. Kilometerskatten flyttades över på bränslet. Såsom det redan förhöll sig med bensinen. Via bonus/malus betalar nu förbränningsbilsägarna även kilometerskatten för elbilar. Men det är ju temporärt, snart slår fällan igen. En 2.1 tons Tesla med dubbdäck sliter minst lika mycket på vägarna som en diesel eller bensinbil, samt kräver minst samma gaturum och infrastruktur. Inget konstigt med det. Degen måste in.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det kommer säkert någon gång, men det kommer knappast att innebära några lättnader för fossildrivna bilar...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det kommer säkert någon gång, men det kommer knappast att innebära några lättnader för fossildrivna bilar...
Gillar inte uttrycket fossildrivna bilar. Det var mest att fossila kolväten var väldigt prisvärda ("gratis" ur jorden") som gjorde att diesel- och otto-motorer började köras på det. Det var ju också mycket härav bensin- och dieselbilar konkurrerade ut elbilarna för 100år sedan. Men jag förstår vad du menar och håller med dig.

Min gissning är att vi får tillbaks kilometerskatt rakt av, oavsett framdrivning. Fast nu med gps. Det blir ännu dyrare att åka tätbefolkade orter där staten redan investerat i kollektivtrafik. Billigare kilometerskatt i obygden där staten inte anser sig ha råd med kollektivtrafik.

Sedan har vi ju jokern i leken. Bolag som tillhandahåller självkörande taxibilar. Men de lär (i likhet med de privatiserade bilprovningarna) inte storsatsa på glesbygden heller. Dieselmotorer lär arbeta i många många år till. Inte minst ute på världshaven. Det är helt enkelt den senast uppfunna värmemotorn. 1893.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är redan kilometerskatt på bensin och ofärgad diesel. För dieselbränslet hände det i början på 90-talet. Då behövde jag och alla andra dieselbilsägare inte stämpla kilometerskattemätaren på bilprovningen längre.
Det är jag medveten om. Jag kommer inte glömma när min pappa blev invinkad i dieselkön med sin Peugeot när vi åkte av färjan från Finland. Den rasslade kanske väl mycket för att vara bensinare.

Jag har inte sett något bra samlingsord för "fossilbilar". Inte heller "avgasbilar" verkar uppskattas av alla. I utländsk media är väl ICE vehicles använt en del, men jag har inte sett någon svensk motsvarighet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om det blir GPS övervakning så har politikerna ett enormt problem med att skapa nya lagar om massövervakning.

Jag tror att i första läget blir det skattezoner, bor den som är skriven på bilen i tätort blir det en skatt, på landsbyggd en annan.

Jag har svårt att se att man kan få igenom massövervakning av medborgarnas rörelsemönster al'a 1984.
Vem ska ha tillgång till dom uppgifterna?
Nu är vi ju i praktiken massövervakade redan genom att alla bär på en mobiltelefon, men där har man ju möjligheten att själv stänga av.

Nu är det ju inte svårt att störa ut en GPS heller, men kanske en aning misstänksamt om bilen slutar rapportera position till den statliga övervakningscentralen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om det blir GPS övervakning så har politikerna ett enormt problem med att skapa nya lagar om massövervakning.

Jag tror att i första läget blir det skattezoner, bor den som är skriven på bilen i tätort blir det en skatt, på landsbyggd en annan.

Jag har svårt att se att man kan få igenom massövervakning av medborgarnas rörelsemönster al'a 1984.
Vem ska ha tillgång till dom uppgifterna?
Nu är vi ju i praktiken massövervakade redan genom att alla bär på en mobiltelefon, men där har man ju möjligheten att själv stänga av.

Nu är det ju inte svårt att störa ut en GPS heller, men kanske en aning misstänksamt om bilen slutar rapportera position till den statliga övervakningscentralen.

GPS på en stillastående bil ska väl inte behöva slösa batteri på att rapportera var den befinner sig?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det fixar man väl lätt via OBD-kontakten numera.

Nja. Lätt vet jag inte. Dels är inte vägmätaren omställbar via OBD gränssnittet egentligen. Dessutom är det i många fall så att när klustret en gång ställts in på en siffra så kan man inte ställa om den igen. Exakt hur sjutton det fungerar vet jag inte men det är inte direkt enkelt att ställa om vägmätaren.
Vet därför att en bekant blev tvungen att byta ut instrumentklustret i bilen och vid bytet så råkade dom lägga in en nolla för lite i mätarställningen och när han påtalade det så fick han till svar att när den en gång är satt så kan dom inte ändra den utan det var i så fall ett ytterligare byte av instrumentkluster som fick göras.

Han valde att låta det vara. Det enda konstiga var ju då att han hade en Audi med mätarställningen 1300 mil men han hade servicebok som inkluderade att det var gjort ett kamremsbyte vid 12 000 mil.

Nu är det säkert så att det skiljer en hel del mellan märken men jag tror att man generellt har gjort det svårt att ställa om för att det inte ska vara så lätt att fuska med mätarställningen.

Men det är klart. Allt går. Någon kan säkert hacka sig in i instrumentklustret och ställa om värdena om man bara ger sig sjutton på det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nja. Lätt vet jag inte. Dels är inte vägmätaren omställbar via OBD gränssnittet egentligen. Dessutom är det i många fall så att när klustret en gång ställts in på en siffra så kan man inte ställa om den igen. Exakt hur sjutton det fungerar vet jag inte men det är inte direkt enkelt att ställa om vägmätaren.
Vet därför att en bekant blev tvungen att byta ut instrumentklustret i bilen och vid bytet så råkade dom lägga in en nolla för lite i mätarställningen och när han påtalade det så fick han till svar att när den en gång är satt så kan dom inte ändra den utan det var i så fall ett ytterligare byte av instrumentkluster som fick göras.

Han valde att låta det vara. Det enda konstiga var ju då att han hade en Audi med mätarställningen 1300 mil men han hade servicebok som inkluderade att det var gjort ett kamremsbyte vid 12 000 mil.

Nu är det säkert så att det skiljer en hel del mellan märken men jag tror att man generellt har gjort det svårt att ställa om för att det inte ska vara så lätt att fuska med mätarställningen.

Men det är klart. Allt går. Någon kan säkert hacka sig in i instrumentklustret och ställa om värdena om man bara ger sig sjutton på det.

För många år sedan köpte en bekant en ny FORD (misstag nr1) efter några år (han körde extremt mycket i tjänsten) så pajjade instrumentclustret och byttes ut, men verkstaden lämnade det nollat, vilket han påpekade, verkstaden lovade att åtgärda det på nästa service, vilket dom inte gjorde.

Efter att ha tjatat på att få det åtgärdat på service i några år, så byttes bilen in hos samma Ford verkstad, några veckor efter inbytet stod bilen i bilhallen med den aldelens för låga mätarställningen, varpå han påpekade att det var fel mätarställning och att det nog inte vore så bra för bilfirman om det kom fram att dom hade bilar med felaktig mätarställning i hallen.

Då sa dom att dom hade värderat inbytet efter den låga mätarställningen, varpå han svarade "inte mitt problem, jag har försökt i flera år att få min Fordverkstad, som är ni, att åtgärda felet, men dom har struntat i det, I serviceboken står den rätta mätarställningen"

Så lågmilaren dom trodde dom skulle tjäna bra på blev en citron i bilhallen. :D
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
På tal om det så bytte jag in min R1 -05 på firma. Den var importerad så det stod felaktigt -06 i papperna. Jag påpekade detta för firman för att vara ärlig. När de sen la ut den till försäljning så såldes den ju självklart som en -06 trots mitt påpekande.:crash
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fyfan, lögner och fake news! :fakta
Ingen vill ha en Tesla och de förlorar biljarders biljarder varje sekund!!1one1!
https://www.svd.se/stark-rapport-fran-tesla--igen
Nä framtiden är vätgas! Det ser vi på de... öhm.. tiotals bilar som finns i världen. Och de öhm.. under tiotals mackar (som är en kritisk infrastruktur som behövs för att fordonen ska rulla överhuvudtaget) bara ploppar upp i.. ehm kanske någon per år.. och kostar mångmiljonbelopp för att bara byggas. Så.. Ehm.. Vätgas kommer att rädda oss!!! :fakta
Eller.. :brynad
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top