Vi får väl se säger jag. Utvecklingen går framåt och har alltid gjort det.
Buy quality, cry once
Tänk även på att de förslag som ligger på bordet angående kilometerskatt så kommer _alla_ bilar drabbas. De som drivs av fossilbränslen drabbas kategoriskt mer än rena elbilar. Det är inte en elbilsskatt de räknar på. Det är en fordonsskatt per kilometer där priset per kilometer ökar ju mer fordonets medelutsläpp är.Ni som räknar bränslekostnaden för diesel och bensin, tänk på att allt inte kommer att vara guld och gröna skogar när folket väl går över till el. De 8 kr i skatt kommer att överföras till elbilarna så fort det bara går, åka skattefritt är bara möjligt i övergångsfasen.
Så räkna med att det kommer att ligga på upp till 8kr per mil i kilometerskatt inom en snar framtid, då går det inte lika fort att räkna hem en elbil som det ser ut nu.
Skatten kommer inte att ha med miljön att göra, kosingen måste in i stadskassan då man inte tolererar en förlust. Med tanke på den högre vikten och däckslitage så lär det väll komma någon form av partikelskatt också...
Tänk även på att de förslag som ligger på bordet angående kilometerskatt så kommer _alla_ bilar drabbas. De som drivs av fossilbränslen drabbas kategoriskt mer än rena elbilar. Det är inte en elbilsskatt de räknar på. Det är en fordonsskatt per kilometer där priset per kilometer ökar ju mer fordonets medelutsläpp är.
Lysande prosa!Jag har ingen aning, men kör ändå en vild gissning, som vi brukar här på sporthoj...
Tankegången går troligen i denna stilen:
1. Skattebortfall pga minskad bränsleförsäljning. Hålet måste pluggas. Nya / höjningar av skatter diskuteras. Man fikar hårt.
2. Någons man bara måste frakta tunga stenar, så undantag för företagare och/eller viss fordonstyp. Man fikar hårdare.
3. LO lobbar för sina medlemmar - en generell ökning drabbar ffa deras medlemmar som måste pendla till bruken. Atmosfären vid fikabordet blir intensiv.
4. En genuskonsult bjuds in till fikabordet. Det konstateras att en höjning av skatter relaterat till privat persontransport ffa drabbar svenska medelålders män med fast anställning. Puh!! Man firar med prinsesstårta och tidig helg.
5. Ett förslag läggs fram: låt oss beskatta elen med en högre procentsats, då milkostnaden redan är så låg! Fikat avbryts för stående ovationer.
6. Mediearbetet påbörjas: hur säljer vi detta? Omräkning i pizza/tv-spels-enheter? Minskade partikelhalter i luften? Man ser tillbaka på genuskonsultens utredning och inser snart sakens enkla lösning: klagar gubbstimmet så läggs feministkortet, alternativt kränkt-vit-man-kortet fram på bästa sändningstid. Dans utbryter vid fikabordet. Det luktar orakad muff och sandalerna flyger i luften!
7. Tre månader senare har vi rakethöjning på elskatten, smyghöjning på bränsleskatten, och en liten bonus: höjd skatt på el som producerats via solceller och sålts till elbolagen.
6 månader senare har elbilsägarna precis fått upp den knutna näven ur fickan när nästa förslag kommer: förmånsbeskattning när bilen laddas vid arbetsplatsen.
Någon som sätter emot?
En konsekvens av ökat antal elbilar, utan motsvarande utbyggnad i laddplatser i samband med en storhelg där en enorm del av befolkningen kör land och rike runt. Självklart ett problem, men jag _tror_ att det kommer fluktuera lite till innan det stabiliserar sig. T.ex så börjar ju Tesla förekomma problemet med att vid såna extraordinära tillfällen sätta ut mobila ladd-stationer. Vi är i början av den så kallade S-kurvan, och inte förrän i slutet av den kommer det stabilisera sig på alla fronter.Extremsituation gissar jag på.
Dels med antalet laddplatser men även för antalet väntande.
Men borde inte detta börja bli något man råkar ut för här med snart, nu när antalet bilar ökar?
Tiden går fort när man har roligt. Jag tror bestämt att sportbilentusi är skyldig mig en bärs..Jajjemensan, i vilket fall som helst så är det ljusare tider på väg. Vi får sätta en reminder på sisådär 3-4 år och uppdatera hur det gick
Jag tror att årsskiftet 2019/2020 kommer min begagnade Nissan Leaf, (maxutrustad, Tekna modellen, 30kWh batteri) med säg 8.000 mil på mätaren kosta och säljas för 70.000kr eller mer på blocket.
Du tror om jag läser dina inlägg rätt att den kommer att ligga ute för mycket mindre?
Den som hade fel bjussar på en bärs? : :
Jag är på!
Vilken årsmodell är det nu igen?
Det verkar inte bli något av med att bygga hipsterbilar i trollhättan: https://www.mestmotor.se/recharge/a...2/kris-for-sono-sion-behover-en-halv-miljard/
Däremot kanske det kommer något ryskt till vettig peng snart. http://e-zetta.ru/en/
Sonos lovade oss en Sion till en rimlig peng, med rimlig räckvidd och orimligt snabb laddning.
Det bidde inte ens en tummetott, priset skenade, räckvidden krympte och den utlovade hypersnabba laddningen är fortfarande inte uppfunnen.
Om Sonos Sion hade gett fan i hipster-plojar som levande mossa i kupefiltret och solpaneler som aldrig är riktade mot solen, och istället för glastak hade haft ett riktigt tak, då hade dom klarat priset, kunnat addera lite mer batterikapacitet, och då hade inte laddtiden varit lika kritisk.
Men nejdå, man måste ju ha gadgets som inte tillför något av värde
Däremot kanske det kommer något ryskt till vettig peng snart. http://e-zetta.ru/en/
Det var minsann på tiden att de rättade upp sig lite i ledet och kom in i verkligheten.
Den var ju skönt fulsnygg, sådär som bara en rysktillverkad tingest kan bli.
Hoppas det blir något av det, kan nog bli riktigt prisvärd.
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |