Elbil eller inte?

Självbärande kaross är naturligtvis billigast. Det går åt minst mängd stål till sånt chassi.
Ändå har vissa fordon ram, fordon inom vissa kategorier.

Nja, självbärande kaross kräver betydligt dyrare verktyg för att byggas. För att inte tala om att konstruktionen kräver BERÄKNINGAR till skillnad från rambyggen (som inte ens behöver utsättas för krockprov).

Det är helt enkelt frånvaron av konkurrens och utveckling som gör att amerikanska pickuper fortfarande är konstruerade och ser ut som de gjorde på 1950-talet. Inklusive kromade kofångare...
 
Nja, självbärande kaross kräver betydligt dyrare verktyg för att byggas. För att inte tala om att konstruktionen kräver BERÄKNINGAR till skillnad från rambyggen (som inte ens behöver utsättas för krockprov).

Det är helt enkelt frånvaron av konkurrens och utveckling som gör att amerikanska pickuper fortfarande är konstruerade och ser ut som de gjorde på 1950-talet. Inklusive kromade kofångare...

Det där har du fantiserat ihop själv.
 
Nja, självbärande kaross kräver betydligt dyrare verktyg för att byggas. För att inte tala om att konstruktionen kräver BERÄKNINGAR till skillnad från rambyggen (som inte ens behöver utsättas för krockprov).

Det är helt enkelt frånvaron av konkurrens och utveckling som gör att amerikanska pickuper fortfarande är konstruerade och ser ut som de gjorde på 1950-talet. Inklusive kromade kofångare...

Scania ringde och var nyfikna på självbärande kaross? Inte? Man bör tänka på att F-150 et al är snuttepickisar i termer av last och dragvikt. F-350 till F-750 bygger på samma sätt som en Scania R-serie på ram. Eller för den delen Tesla Semi.. ooops.


Alltså, grenen är den att F-150 med flera (ram) är det för att man säljer en bra dos med Flatbed-och andra påbyggnader (skåp, ambulans etc etc). En självbärande är svårt låst till sin konstruktion. Härav kommer inte cybertruck bli en craftsmans truck. Kolla hur många som säljs utan flak.. det är som Mercedes sprinter, iveco daily, Fiat ducato.. massa möjligheter till andra skåp och flak. Därför.. ska du bygga skåp, bärgare, vändskiva etc på Cybertruck blir det dyyyyyyyyyyyyrrrrrtt!

Så istället för att bygga en personbilspickis så tar man det redan färdiga iom behöver av varianter enligt ovan. Hade tesla valt ram hade det varit en större marknad, är min högst personliga analys. Nu ska veta att många ”firmabilar” här i USA, framförallt inom infrastruktur, har vita servicebilar, med enkelhytt och öppet flak/skåp. Det är miljoners.
 
Last edited:
Ja absolut är det så. Lastbilar byggs på det viset eftersom det sedan är någon annan som anpassar till tänkt användningsområde.


Buy quality, cry once
 
Om vi tittar på hur priset på elbilar förändrats i förhållande till prestanda så har de blivit rejält billigare.

Cybertruck är dessutom BILLIGARE än motsvarande fossilpickup.


Buy quality, cry once

Är tusen spänn för ett tuggummi billigt om smaken räcker i 20 år?
 
Av denna artikel att döma kommer det inte vara sparsmakat utbud av pickisar med ordentlig drivlina inom snar framtid: https://www.nyteknik.se/elbilar/tillverkarna-vars-el-pickups-utmanar-tesla-cybertruck-6980531
Jag tror vi kommer se en uppsjö av nya tillverkare framöver, eftersom det är mycket enklare att sätta ihop ett fordon med elektrisk drivlina än petroleum-driven dito. Tusen hästar är ju en barnlek att få till med ett gäng elmotorer.

Framförallt är ju rambygget ohyggligt tacksamt att stacka batterier emellan. Tänk 1m bredd och 5m lång låda som är 15cm hög. Grymt enkelt och stadigt! En elmotor i varje hörn och en frunk till värmepump och reglersystem.
 
Framförallt är ju rambygget ohyggligt tacksamt att stacka batterier emellan. Tänk 1m bredd och 5m lång låda som är 15cm hög. Grymt enkelt och stadigt! En elmotor i varje hörn och en frunk till värmepump och reglersystem.
Det är ju typ så som Tesla gjort med S/X/3 fast bredare med sin "skateboard". Hela bottenplattan är ett batteri, men gjord som strukturellt bärplan, styvt som själve fan..
 
Det är ju typ så som Tesla gjort med S/X/3 fast bredare med sin "skateboard". Hela bottenplattan är ett batteri, men gjord som strukturellt bärplan, styvt som själve fan..

Ja, men nu är det så att man inte vill att terrängbilar, lastbilar mm ska vara styva som fan. I terrängen vill man att chassit ska kunna vrida sig som den där Forden gör.
Den uppmärksamme ser att den trots tung last inte hänger som en banan utan just bara vrider sig över terrängen.

Men styvt chassi funkar ju alldeles ypperligt till discojeepar med lågprofildäck med förare som tror sig behöva fyrhjulsdrift för att ta sig till slalombacken i Åre.
 
Last edited:
Den uppmärksamme såg att bilen gick sönder av 1500kg på flaket. Något som min gamla Citroën CX Break hanterade utan att det ens märktes oavsett underlag.

Chassi är en sak, hjulupphängningar en annan. För att öka möjligheterna för stelaxlade bilar att nå ned med hjulen så krävs ofta att man har en flexibilitet i chassit, tex Scania TGB30/40.

Den flexen i en vanlig pickup är snarare en oönskad bieffekt av den traditionella extremt billiga och ålderdomliga konstruktionen.

Snart kommer vi väl att få argumentera kring fördelen med luftfyllda gummihjul istället för järnskodda trähjul.


Kan man lösa flexibilitet i hjulupphängningarna på annat sätt så gör man det.


Buy quality, cry once
 
Nja, självbärande kaross kräver betydligt dyrare verktyg för att byggas. För att inte tala om att konstruktionen kräver BERÄKNINGAR till skillnad från rambyggen (som inte ens behöver utsättas för krockprov).

Det är helt enkelt frånvaron av konkurrens och utveckling som gör att amerikanska pickuper fortfarande är konstruerade och ser ut som de gjorde på 1950-talet. Inklusive kromade kofångare...

Källa på det ang krockprov?
 
Den uppmärksamme såg att bilen gick sönder av 1500kg på flaket. Något som min gamla Citroën CX Break hanterade utan att det ens märktes oavsett underlag.

Chassi är en sak, hjulupphängningar en annan. För att öka möjligheterna för stelaxlade bilar att nå ned med hjulen så krävs ofta att man har en flexibilitet i chassit, tex Scania TGB30/40.

Den flexen i en vanlig pickup är snarare en oönskad bieffekt av den traditionella extremt billiga och ålderdomliga konstruktionen.

Snart kommer vi väl att få argumentera kring fördelen med luftfyllda gummihjul istället för järnskodda trähjul.


Kan man lösa flexibilitet i hjulupphängningarna på annat sätt så gör man det.


Buy quality, cry once

Släpp nu hyllningssången. Cybertruck är ingen truck. Det är en stor herrgårdsvagn med öppningsbart tak över bagaget. :fakta Eller en 6 sitsig skåpbil med öppningsbart tak över lastutrymmet. Pick your poison.
 
Last edited:
Släpp nu hyllningssången. Cybertruck är ingen truck. Det är en stor herrgårdsvagn med öppningsbart tak över bagaget. :fakta Eller en 6 sitsig skåpbil med öppningsbart tak över lastutrymmet. Pick your poison.

Det är förmodligen sant. Om "truck" definieras som "har stel ram och axlar samt motor av gjutjärn". Får det vara toppventiler?:crash

Jag minns ett reportage om amerikanska truckers i en biltidning på 1970-talet. Peterbilt, MACK osv. Tvåtaktsdieslar på 18 liters slagvolym och rakskurna lådor utan synkronisering. En chaufför i reportaget sade: "Jag skulle aldrig våga köra en lastbil som har bromsar på framhjulen.":fyllisar:hihi

Det är ju inte så att den tekniska utvecklingen drivits av amerikanska pickups direkt. Men nu händer det något och det skall bli intressant att se hur marknaden ser ut om låt säga 6-7 år.
 
Det är förmodligen sant. Om "truck" definieras som "har stel ram och axlar samt motor av gjutjärn". Får det vara toppventiler?:crash

Jag minns ett reportage om amerikanska truckers i en biltidning på 1970-talet. Peterbilt, MACK osv. Tvåtaktsdieslar på 18 liters slagvolym och rakskurna lådor utan synkronisering. En chaufför i reportaget sade: "Jag skulle aldrig våga köra en lastbil som har bromsar på framhjulen.":fyllisar:hihi

Det är ju inte så att den tekniska utvecklingen drivits av amerikanska pickups direkt. Men nu händer det något och det skall bli intressant att se hur marknaden ser ut om låt säga 6-7 år.

Du förstår fortfarande inte att det krävs modifieringar av ”bibliska” mått för att kunna göra Cybertruck till annat än en eldriven Honda Ridgeline eller Renault Kangoo va?

”Tack vare” självbärande kaross kan du inte ha annat än en toppkåpa (vad man nu skulle ha för nåtts av en sådan med tanke på ”CB-truckens” sidopaneler” på den...
 
Last edited:
Det återstår nog att se vad man kan och inte...

Under tiden kan du kika på vad man kan göra med vanliga personbilar hos tex Nilssons i Laholm. Utan ram!


Buy quality, cry once
 
Det återstår nog att se vad man kan och inte...

Under tiden kan du kika på vad man kan göra med vanliga personbilar hos tex Nilssons i Laholm. Utan ram!


Buy quality, cry once

Jodå. Det kostar därefter. Vet du vad ombyggnad till exvis ambulans går på hos Nilsson vs lyfta på ett skåp på en Cheva Silverado? Du
vet, skåpen har kunnat byggas sen man standardiserade flaklängden nånstans -76.
6-700kkr. Då ingår inte grundfordonet. Ska man börja kapa och svetsa i den rostfria plåten? Mmm. Jodåsåatte, bilen går bra?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top