Elbil eller inte?

Utdrag ur livet som elbilist: Vi behövde åka in till akuten med dottern i eftermiddags. Långt ifrån livshotande, men det behövdes kollas upp. Den enda vettiga parkeringen är i parkeringshus, så frugan ville ta Leafen.
Eftersom det är helg så hade den låg laddning (hon kopplade inte in den igår efter jobbet). Troligtvis hade hon utan problem kommit fram och tillbaka, men hon ville vara garanterad. Det ligger en McD med laddstolpe på vägen, så hon stannade till där i 7 minuter, dvs typ lika lång tid det hade tagit att tanka bensin. Det räckte för att med råge ta sig hem igen utan problem. Det vara andra gången i år som hon "tvingats stanna och ladda".
Detta är en elbil som pressen proklamerar tar en hel timme att ladda!! Vilket iofs är sant, men något man sällan till aldrig gör i praktiken..
Edit: Kostnad för laddningen var 22,50:-
 
Last edited:
Hur många km hinner leafen ladda på 7min? Läste på teslaclub om att den kan svälja 22kw initialt? På 7min ger det då 2,6kw, eller 1,5-2mil? Dirt diiiirt med laddstolpe då eller?
 
Last edited:
5,7kWh gick det i den på de minuterna. Var en 50kW DC laddare. Så ca 3-4 mil med den bilen/föraren.
Med en elbil slattar du bara i så mycket elektroner på publika (dyra) stolpar så att du med marginal kan ta dig till din destination. Behövs ju inte mer än så..
 
Nåväl, jag tror nog det är lite väl tidigt att gräva ner liket, förbränningsmotorns död är en profetia som poppat upp regelbundet ända sedan den uppfanns.
Förbränningsmotorn kommer att leva ett par decennier till. Precis som häst-och-vagn levde kvar när förbränningsmotorn introducerades.
 
Ett riktvärde är ca 2kWh per _mil_ med elbil. Så kör du två mil om dagen behövs således 4kWh. För att ställa det i relation så drar en omgång tvätt ca 4-6kWh. Så om du kör 2-3 mil om dagen blir den extra belastningen på din elinstallation likvärdigt med att köra en extra omgång tvätt per dag (eller natt om du ställer timern).

Kanske dags att byta tvättmaskin för dig då för nya drar bara 1kWh per tvätt.
 
Förbränningsmotorn kommer att leva ett par decennier till. Precis som häst-och-vagn levde kvar när förbränningsmotorn introducerades.
Jag har svårt att se förbrukare såsom fjärrsjöfart, flygfart, skogsmaskiner, grävmaskiner och liknande använda annat än förbränningsmotorer. I alla fall under min livstid.
 
Jag har svårt att se förbrukare såsom fjärrsjöfart, flygfart, skogsmaskiner, grävmaskiner och liknande använda annat än förbränningsmotorer. I alla fall under min livstid.
Senast igår körde en eldriven grävmaskin och en eldriven dumpers I mellanklassen förbi mig på gatan, så de verkar finnas redan nu. Osäker på hur de laddas eller om de hade inbyggda dieselgeneratorer, men jag såg inga uppenbara avgasrör.
 
Senast igår körde en eldriven grävmaskin och en eldriven dumpers I mellanklassen förbi mig på gatan, så de verkar finnas redan nu. Osäker på hur de laddas eller om de hade inbyggda dieselgeneratorer, men jag såg inga uppenbara avgasrör.
Blev lite nyfiken. Där infrastrukturen för laddning finns kommer säkerligen eldrivna maskiner dominera på sikt.

https://www.entreprenad.com/article/view/581227/25tons_elgravare_testas_i_norge

Jag jobbar till sjöss. Eldrivna oceangående fartyg ser jag inte som ett alternativ på mycket länge.
 
Senast igår körde en eldriven grävmaskin och en eldriven dumpers I mellanklassen förbi mig på gatan, så de verkar finnas redan nu. Osäker på hur de laddas eller om de hade inbyggda dieselgeneratorer, men jag såg inga uppenbara avgasrör.

Volvo tog bort.diesel motorerna ur alla små och mellan stora entreprenad maskiner för ca ett år sedan. Volvo penta håller på att elektrifiera en serie marin drivlinor för fullt..
 
Jag har svårt att se förbrukare såsom fjärrsjöfart, flygfart, skogsmaskiner, grävmaskiner och liknande använda annat än förbränningsmotorer. I alla fall under min livstid.


Sjön skulle nog kunnat elektrifieras långt tidigare än mycket annat.

Såhär; om man ser vikten på batteri som något problem, borde det på sjön inte vara en större faktor med tanke på hur mycket bränsle som väger samt hur mycket lättare motorer borde vara.

Sen brukar det ta ett tag att lossa/lasta så med en rejäl kraftkabel till hamnarna...


Flyget ser jag som svårast, då tänker jag inte på persontrafik utan mer på transport. Men även där är ju bränsle en ansenlig vikt som omsatt i batteri ändå är lite intressant; Norge har målet att allt inrikesflyg ska gå på el till 2040.
 
Jag jobbar till sjöss. Eldrivna oceangående fartyg ser jag inte som ett alternativ på mycket länge.

Inte ens om fjärde generationens kärnkraft visar sig vara så pass säker och lättillgänglig att den blir rimlig att använda till civila fartyg?

Det finns ju redan hundratals militära eldrivna fartyg plus ett antal halvcivila isbrytare och något fraktfartyg i den ryska atomflottan.
 
Inte ens om fjärde generationens kärnkraft visar sig vara så pass säker och lättillgänglig att den blir rimlig att använda till civila fartyg?

Det finns ju redan hundratals militära eldrivna fartyg plus ett antal halvcivila isbrytare och något fraktfartyg i den ryska atomflottan.
Rent praktiskt är det säkert fullt applicerbart.
Största problemet i mina ögon är att fartyg emellanåt förliser. Att ha en okontrollerbar kärnreaktor liggande i ett vrak på botten är ett scenario de flesta säkerligen vill undvika.
 
Sjön skulle nog kunnat elektrifieras långt tidigare än mycket annat.

Såhär; om man ser vikten på batteri som något problem, borde det på sjön inte vara en större faktor med tanke på hur mycket bränsle som väger samt hur mycket lättare motorer borde vara.

Sen brukar det ta ett tag att lossa/lasta så med en rejäl kraftkabel till hamnarna...


Flyget ser jag som svårast, då tänker jag inte på persontrafik utan mer på transport. Men även där är ju bränsle en ansenlig vikt som omsatt i batteri ändå är lite intressant; Norge har målet att allt inrikesflyg ska gå på el till 2040.
Mja, ta ett medelstort fartyg som exempel. Sjöresa över atlanten. 7 dagar i 15 knop.
Effektbehovet för framdrift är kanske 15000 kW. Ytterligare 500-2000 kW i elkraftsbehov beroende på fartyg.

17000 kW i 7 dygn blir nästan 3 miljoner kWh.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top