Elbil eller inte?

Och det redan idag.
Tänk om tre år med all elbils-satsning.
Samtidigt borde fossilt bränsle knappast bli billigare i närtid med den nya situationen i Mellanöstern.
Det har varit så länge. Flera år faktiskt.. :fakta
Bara nyligen som ett fåtal skribenter (aka "fackmän") lite varstans har börjat titta på verkligheten istället för att slaviskt och på rutin köra in lite siffror i det där excel-arket som Leffe nere på IT skapade för sisådär 10+ år sen. Eller nåt sånt. :brynad
 
Har du koll på inköpspris och batterikapacitet/räckvidd på Konan och e-Golfen som är med i testet?

Nja, Kona om den har 64 kWh-batteriet ligger väl på ca 45 mil WLTP och Golfen på ungefär hälften om den har ca 35 kWh. Priser kring 350’-400 efter miljöbonus.

Me det sagt troligen alldeles utmärkta alternativ om man inte har behovet att köra långt. I mitt fall är det långresor och då gäller Tesla hands down både vad gäller laddnätverk och laddningstider.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Även Kona 64 skulle funka för längre resor, men man får lägga på 2500 kr på inköpspriset för att få med Bose QC35 eller liknande.
 
Även Kona 64 skulle funka för längre resor, men man får lägga på 2500 kr på inköpspriset för att få med Bose QC35 eller liknande.

Ja om ”längre resor” är 20-30 mil. Problemet med Kona är den långa laddningstiden där det tar uppåt två timmar att ladda på en 60-milaresa istället för en kvart.


Buy quality, cry once
 
men om du köper en demobil / lågmilad (sub 1000 mil) bensinbil så far denna kalkylen åt helvete.
Särskilt om bilen är pre-bonus-malus.

Så för de allra flesta (de som inte köper nytt / har firmabil) är det fortfarande inte ekonomiskt försvarbart.

Våran skoda octavia som vi köpte ny 2016 är avbetald, lågbeskattad och snål. Då garantin gått ut servar vi hos en erkännt duktig och lokalt aktad verkstad.

Månadskostnaden skulle mer än 3-dubbla om vi skaffade elbil. Så.... Nej!

Byta till elbil bara för att = nej
Köpa elbil om du ändå ska köpa nytt = kanske
 
Ja om ”längre resor” är 20-30 mil. Problemet med Kona är den långa laddningstiden där det tar uppåt två timmar att ladda på en 60-milaresa istället för en kvart.


Buy quality, cry once

Går den inte 40 mil på en laddning? Ska man 20 mil till samma dag kan det knappast ta två timmar att fylla upp det. 54 min till 80% vid 100 kW enligt specen. 39 kWh har väl haft en del problem att ta emot ström.
 
Går den inte 40 mil på en laddning? Ska man 20 mil till samma dag kan det knappast ta två timmar att fylla upp det. 54 min till 80% vid 100 kW enligt specen. 39 kWh har väl haft en del problem att ta emot ström.

Du vill nog ha mer än 0% när du kommer fram så jag räknade med två laddningar ”i verkligheten”. Man laddar ju inte 0-100 utan kanske 15-65 vid två tillfällen eftersom det både går snabbare och är bättre för batteriet.

Det kommer att hända saker med utbud och pris redan nästa år, men det kommer att ta längre tid innan balans uppstår eftersom det är brist på batterier för alla utom Tesla några år till.


Buy quality, cry once
 
men om du köper en demobil / lågmilad (sub 1000 mil) bensinbil så far denna kalkylen åt helvete.
Särskilt om bilen är pre-bonus-malus.

Så för de allra flesta (de som inte köper nytt / har firmabil) är det fortfarande inte ekonomiskt försvarbart.

Våran skoda octavia som vi köpte ny 2016 är avbetald, lågbeskattad och snål. Då garantin gått ut servar vi hos en erkännt duktig och lokalt aktad verkstad.

Månadskostnaden skulle mer än 3-dubbla om vi skaffade elbil. Så.... Nej!

Byta till elbil bara för att = nej
Köpa elbil om du ändå ska köpa nytt = kanske

Om man ärver en dieselbil och tankar gratis hos arbetsgivaren blir det ännu billigare...


I senaste numret (?) av Teknikens värld hamnade Tesla 3 (som är en DYR elbil och spöade både Audi e-tron och Mercedes EQC) på en total milkostnad givet 3 år, 2000 mil/år och en värdeminskning på 67% efter 3 år på 50kr milen. Dessutom hade man lagt till "upp till" 4000 kr service per år i kalkylen - trots att ALL årlig service är AVSKAFFAD på Tesla. Den klår en Volvo XC60 redan på 3 år och med påhittad service med andra ord.

Räknar man på 5 år eller längre är det betydligt bättre kalkyl. Mycket billiga reservdelar dessutom, i den mån de behövs (vilket man sedan 2013 visat att de inte behövs i särskilt hög utsträckning).

Byta bil bara för att = nej, inte om man kör lite. Kör man mycket - absolut.
 
Du vill nog ha mer än 0% när du kommer fram så jag räknade med två laddningar ”i verkligheten”. Man laddar ju inte 0-100 utan kanske 15-65 vid två tillfällen eftersom det både går snabbare och är bättre för batteriet.

Det kommer att hända saker med utbud och pris redan nästa år, men det kommer att ta längre tid innan balans uppstår eftersom det är brist på batterier för alla utom Tesla några år till.


Buy quality, cry once

De påstår ju 44 mil och folk har kört dem längre än så. Att dra ur till noll vid enstaka tillfällen tror jag inte är hela världen. Det hände mig ett par gånger att jag körde sista kilometern hem med 0 km räckvidd kvar med min gamla VW.
2 ggr 15-65 lär inte heller ta 2 timmar utan snarare hälften vid en bra stolpe.
 
De påstår ju 44 mil och folk har kört dem längre än så. Att dra ur till noll vid enstaka tillfällen tror jag inte är hela världen. Det hände mig ett par gånger att jag körde sista kilometern hem med 0 km räckvidd kvar med min gamla VW.
2 ggr 15-65 lär inte heller ta 2 timmar utan snarare hälften vid en bra stolpe.

Jag tror som du att man kan kräma ur dem fler mil om man vill (låg fart bara), men om man skall åka långresor så blir laddtiderna mer avgörande. Se exemplen nedan på MINA långresor (dotter i Uppsala, själv bor jag i Luleå).

Hyundai Kona 64 kWh
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=ec4c8a1b-9aeb-4d82-9589-9da2061435a3 2 timmar 27 minuters laddning

Kia e-niro 64 kWh
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=3f5a2a7b-b3b6-434f-b28a-718261e70fc1 2 timmar 22 minuters laddning

e-Golf 36 kWh
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=a4a24c92-d087-493b-a344-cb21a44df19f 3 timmar 36 minuters laddning

Tesla 3 LR 75 kWh
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=ec4c8a1b-9aeb-4d82-9589-9da2061435a3 43 minuters laddning

VW ID3 Pro 77 kWh
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=42899bfb-1fa2-4853-9a33-bca41aa845f4 2 timmar 20 minuters laddning

Jaguar I-pace
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=2d951fe7-ccf8-4354-aeac-fedac7f0b735 2 timmar 59 minuters laddning

Audi e-tron 55
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=5307c336-7682-4e66-850e-f8a6e313728f 3 timmar 06 minuters laddning

Mercedes EQC
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=b706e1b6-3c9f-4928-aa56-3127036933de 3 timmar 15 minuters laddning

Som vi ser så är det inte bara batteriets storlek som avgör, utan också energiförbrukningen, laddtiderna och tillgång till laddnätverk. Andra sträckor kan ha andra förutsättningar men som synes är Tesla 3 LR i särklass när det gäller längre resor.
Intressant är att e-Golf med sin kortare räckvidd ändå inte behöver ladda mycket längre total tid än Audi och Mercedes på en så pass lång resa. Kan vara värt att ha i minnet men man är naturligtvis också mer beroende av tätt placerade laddare.

En bekant körde till Skåne med en Hyundai ionic i somras. Han stannade och laddade på massor av ställen och det kändes verkligen som en utmaning att ta sig dit på tre dagar med massor av stopp överallt. Tesla 3 LR tar sig Luleå-Malmö på en total laddtid av 1 timme och 36 minuter utspritt på fem ställen...

https://docs.google.com/spreadsheet...tpjrqA6rc6MQMke_lVAGRtGfU3VVuko-wMixUpw#gid=0

Det här är varför Tesla ännu ligger så enormt långt framom övriga aktörer. Det kommer givetvis att förbättras även för övriga men det kräver infrastruktursatsningar som tar år att genomföra...

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Last edited:
Dina två sista länkar är väl likadana?
Helt irrelevant när historien reviderats.
 
Last edited:
Och här ser man även hur det i detta fall inte spelar ett dyft roll att man kör elbil om det är en Tesla. Troligen tvärtom.

Kör i 3 timmar från Luleå, stannar till i Umeå och köper en kaffe/slår en drill. Bilen är klar innan du är (13 min).
Kör 3 timmar till, stannar i Sundsvall och käkar. Bilen är klar innan du är (29 min).
Kommer fram till Uppsala 9 timmar efter avfärd.

Med en bensinbil hade man fått köra och tanka först en gång innan man åker, sen en gång till i Sundsvall innan man kan parkera bilen för att kunna sätta sig och käka. Med bensinbil måste du köra iväg någonstans du inte vill vara på och vänta på att bilen blir färdigtankad för att kunna fortsätta dit du vill.
Med en elbil (Tesla) väntar bilen på dig, på en plats och tillfälle du vill stanna på..
 
Och här ser man även hur det i detta fall inte spelar ett dyft roll att man kör elbil om det är en Tesla. Troligen tvärtom.

Kör i 3 timmar från Luleå, stannar till i Umeå och köper en kaffe/slår en drill. Bilen är klar innan du är (13 min).
Kör 3 timmar till, stannar i Sundsvall och käkar. Bilen är klar innan du är (29 min).
Kommer fram till Uppsala 9 timmar efter avfärd.

Med en bensinbil hade man fått köra och tanka först en gång innan man åker, sen en gång till i Sundsvall innan man kan parkera bilen för att kunna sätta sig och käka. Med bensinbil måste du köra iväg någonstans du inte vill vara på och vänta på att bilen blir färdigtankad för att kunna fortsätta dit du vill.
Med en elbil (Tesla) väntar bilen på dig, på en plats och tillfälle du vill stanna på..

Hur ser det ut med laddstationer generellt på mackar/rastplatser utmed vägarna?
Tänker man bensin/diesel så är ju mackarna mlm regelbundet utplacerade utmed Europavägarna och man kan stanna när man tycker det passar för att det allt som oftast kommer ett nytt tillfälle bara några minuter senare.

Gäller det att i förväg ha koll på var man kan ladda och hoppas att det finns ledig plats att ladda när man kommer fram?

Den plats och det tillfälle du vill stanna på kräver att det finns laddmöjligheter, varför skulle du vilja stanna på en plats där du inte kan ladda om behovet just är att ladda?

Tanka innan man åker är väl rimligt i båda fallen, jag skulle iofs inte kunna tanka min elbil hemma i dagsläget.
 
Hur ser det ut med laddstationer generellt på mackar/rastplatser utmed vägarna?
Tänker man bensin/diesel så är ju mackarna mlm regelbundet utplacerade utmed Europavägarna och man kan stanna när man tycker det passar för att det allt som oftast kommer ett nytt tillfälle bara några minuter senare.

Gäller det att i förväg ha koll på var man kan ladda och hoppas att det finns ledig plats att ladda när man kommer fram?

Den plats och det tillfälle du vill stanna på kräver att det finns laddmöjligheter, varför skulle du vilja stanna på en plats där du inte kan ladda om behovet just är att ladda?

Tanka innan man åker är väl rimligt i båda fallen, jag skulle iofs inte kunna tanka min elbil hemma i dagsläget.

www.uppladdning.nu
 

Ja jag vet att det finns karttjänster där man kan se var man kan ladda, tänkte mer på
Med en elbil (Tesla) väntar bilen på dig, på en plats och tillfälle du vill stanna på..
Måste man tanka, oavsett bränsle, så måste man ta sig till ett tankställe. Hur ofta man behöver tanka och hur många tankställen det finns samt var de är placerade blir alltid en faktor?

När tillfället kommer att man behöver tanka så behöver man inom tidsramen innan bränslet är slut hitta en plats att tanka på.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top