Elbil eller inte?

Så vad kom du fram till för total milkostnad/mil för de tre första åren? :)

Fackpressen må inte alltid ha rätt, men personligen tror jag mer på den än privatpersoners egna kalkyler där man så gärna vill försvara sitt dyra nybilsköp (för sig själv och andra).

Och att elbilar skulle vara i princip befriade från service stämmer inte heller, om man ska tro Teknikens värld: https://teknikensvarld.se/service-av-elbil-billig-men-dyr/

Men det kanske är som Trump säger, fackpressen är bara fake-news :D

Teknikens Värld har ju direkt fel bland annat i den detaljen, åtminstone vad gäller Tesla.

När det gäller värdeminskning så tror jag inte att man hittar en tre år gammal Tesla S 75D med ett pris på under 350.000. De säljs för cirka 650.000 idag vilket innebär ett faktiskt restvärde på ungefär 67% efter tre år.

Sedan är det en annan sak hur det ser ut framledes men prognoserna vad gäller elbilars restvärde har justerats uppåt den senaste tiden.

En sak är helt säker och det är att fossilbilar inte kommer att säljas särskilt mycket alls inom något eller några år- detta apropå önsketänkande. Vad det innebär för restvärdena kan var och en räkna ut.


Buy quality, cry once
 
Undrar hur det ser ut med priser på bilar med förbränningsmotor i Norge eller California (är väl de mest elbilstäta staterna) borde ju vara en mätare för framtida läge. Jag gissar att det inte kommer bli nån större skillnad, de kommer bara bli färre och elbilar fler så utbud kommer motsvara efterfrågan. I Norge är exempelvis en 2017 S90D billigare än en 2017 V90XC.
 
Last edited:
Modetrender svänger snabbt, och vi vet ännu inte hur attraktiva bilar med 10-20 år gamla batterier och 20000 mil kommer vara på begmarknaden.

En sak vet vi säkert och det är att "alla" bilars värde faller så småningom ner till noll så det enklaste antagandet man kan göra är att oavsett drivmedel dra en kurva från nypriset ner till värdet noll om ca 20 år.

10-20 år är svårt, men det finns ett antal Tesla med 20000 mil på mätaren.


I ditt andra inlägg har du angivit tapp på två bilar. Var kommer nybilspriserna ifrån? Den första anger Skatteverket 717000 kr nypris för och det får jag till 288000 kr från begärt pris, dvs 16 kr/mil.
 
Undrar hur det ser ut med priser på bilar med förbränningsmotor i Norge eller California (är väl de mest elbilstäta staterna) borde ju vara en mätare för framtida läge. Jag gissar att det inte kommer bli nån större skillnad, de kommer bara bli färre och elbilar fler så utbud kommer motsvara efterfrågan. I Norge är exempelvis en 2017 S90D billigare än en 2017 V90XC.

https://www.volvocars.com/no/build/...diesel-8-trinns-awd-automat/summary?s=2GBGKVM 831.590 NOK för en så lika som möjligt utrustad fyrhjulsdriven Volvo med dieselmotor.

Tesla 3 LR kostar 459.000 NOK.

Case closed. Totally.:fakta
 
10-20 år är svårt, men det finns ett antal Tesla med 20000 mil på mätaren.


I ditt andra inlägg har du angivit tapp på två bilar. Var kommer nybilspriserna ifrån? Den första anger Skatteverket 717000 kr nypris för och det får jag till 288000 kr från begärt pris, dvs 16 kr/mil.

Det var ett ganska väsentligt "och" mellan åren och körsträckan.

Jag googlade efter lite tester av de aktuella bilarna OCH årsmodell. Jämnade ut priset uppåt eftersom ingen köper en bil helt utan extrautrustning.
 
Jaså... ja man får väl tänka sig att det självklart också blir inbyten av elbilar när de sålts nya tidigare. Men jag synar hur "stort" missnöjet är med elbilar i Norge...

Ja och missnöjet i det här fallet är ju inte på själva elbilen i sig.
 
Fast 800-429 är inte heller 500.
Jag menar bara att man jämför siffror som ofta är rena gissningar. Ska man basera köp på de råden är risken stor att någon känner sig lite lurad när de står med en A8 diesel med servicebehov.
 
Fast 800-429 är inte heller 500.
Jag menar bara att man jämför siffror som ofta är rena gissningar. Ska man basera köp på de råden är risken stor att någon känner sig lite lurad när de står med en A8 diesel med servicebehov.

Glöm inte att Tesla har sänkt priset på nya bilar regelbundet, inte helt lätt att plocka fram rätt inköpspris då.

Men hur som helst ska jag för er religiösa förklara min ursprungliga kalkyl. Jag såg en siffra i storleksordningen 830kkr, vilket jag jämnade ut till 900kkr.
Läs utrustningslistan så inser du nog att det inte är i överkant att approximera kostnaden för den till 70kkr.
och priset på bilen i annonsen jämnade jag ut till 400kkr. Och 900-400=500kkr.

Sen får ni klyva hår och vara hur anala ni vill, jag gjorde en grov kalkyl.

Tar vi den senare listans pris så har du ändå 750kkr bil och extrautrustning för garanterat 100kkr pch 850kkr-430kkr = 420kkr så trots min grova pensel så är 500kkr närmare än dina kalkyl 288kkr som du angett med tre värdessiffror i motsats till mig som bara angett en.
 
Teknikens Värld har ju direkt fel bland annat i den detaljen, åtminstone vad gäller Tesla.

När det gäller värdeminskning så tror jag inte att man hittar en tre år gammal Tesla S 75D med ett pris på under 350.000. De säljs för cirka 650.000 idag vilket innebär ett faktiskt restvärde på ungefär 67% efter tre år.

Sedan är det en annan sak hur det ser ut framledes men prognoserna vad gäller elbilars restvärde har justerats uppåt den senaste tiden.

En sak är helt säker och det är att fossilbilar inte kommer att säljas särskilt mycket alls inom något eller några år- detta apropå önsketänkande. Vad det innebär för restvärdena kan var och en räkna ut.


Buy quality, cry once
En sak är helt säker och det är att dina restvärdesberäkningar inte stämmer överens med något leasingbolags. Om man sedan tror att man räknar mer rätt än bankerna så är det fett charmigt.

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk
 
Glöm inte att Tesla har sänkt priset på nya bilar regelbundet, inte helt lätt att plocka fram rätt inköpspris då.

Men hur som helst ska jag för er religiösa förklara min ursprungliga kalkyl. Jag såg en siffra i storleksordningen 830kkr, vilket jag jämnade ut till 900kkr.
Läs utrustningslistan så inser du nog att det inte är i överkant att approximera kostnaden för den till 70kkr.
och priset på bilen i annonsen jämnade jag ut till 400kkr. Och 900-400=500kkr.

Sen får ni klyva hår och vara hur anala ni vill, jag gjorde en grov kalkyl.

Tar vi den senare listans pris så har du ändå 750kkr bil och extrautrustning för garanterat 100kkr pch 850kkr-430kkr = 420kkr så trots min grova pensel så är 500kkr närmare än dina kalkyl 288kkr som du angett med tre värdessiffror i motsats till mig som bara angett en.

Jag är definitivt inte en Tesla fanboy, men gillar elbilar. Jag köpte en ny elbil för drygt 5 år sen och fick omedelbart höra att den skulle vara värd noll och ingenting på ett par år. Jag förlorade visserligen en bunt tusenlappar, men utslaget på 9000 mil kombinerat med 1,5 kWh per mil gjorde det prisvärt ändå.

När jag gick i skolan fick jag lära mig att aldrig avrunda förrän beräkningar var klara. Ska värdeminskning ingå i milkostnaden kan man inte börja med att runda lite som man känner för.
Priset på Model S har stigit i takt med dollarkursen så de kostar betydligt fler kronor nu än för fem år sen.
 
En sak är helt säker och det är att dina restvärdesberäkningar inte stämmer överens med något leasingbolags. Om man sedan tror att man räknar mer rätt än bankerna så är det fett charmigt.

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk

De räknar i princip alltid på 3 år. Jag som köper bilen räknar som sagt med noll restvärde efter sju år men räknar med bättre utfall än så...


Buy quality, cry once
 
De räknar i princip alltid på 3 år. Jag som köper bilen räknar som sagt med noll restvärde efter sju år men räknar med bättre utfall än så...


Buy quality, cry once
Ursäkta men du misstar dig, du skrev:

"En sak är helt säker och det är att fossilbilar inte kommer att säljas särskilt mycket alls inom något eller några år- detta apropå önsketänkande. Vad det innebär för restvärdena kan var och en räkna ut. "

Om du hade haft rätt så hade leasingbolagen inte haft 55-62% restvärde på tre års leasing på premiumdieslar. Det är de värden som Leaseplan, Arval, ALD, Athlon mfl räknar på både i Sverige och i Europa. Antingen har du knäckt något de inte har eller så har du fel. Jag hoppas på det första men gissar på det senare.

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top