Elbil eller inte?

Jo den var rolig

Kör en blocket-sökning och se hur många 3 år gamla e-Up som man hittar för 88.000 :D
 
Så kan det kanske vara.
Se alltid till att ha optionen att få köpa ut en elbil för restvärdet om ni kör leasing. Handlarna vet mycket väl att det finns pengar att tjäna där..
 
Beräknat på samma sätt som med alla andra bilar.
Men naturligtvis vet de troende bättre än de vetande.
Verkligheten visar ju ganska tydligt att fantasi-restvärdet i den där artikeln inte stämmer på långa vägar. Restvärde på 33% för en elbil och 47% på en bensinbil. Det folk inte verkar förstå är att elbilar håller _högre_ restvärde än traditionella bilar.
Anledningen är enkel, det är billigare drift och underhåll på elbilar, alltså är bilen värd mer än en bil som är dyr i drift och underhåll.
 
Verkligheten visar ju ganska tydligt att fantasi-restvärdet i den där artikeln inte stämmer på långa vägar. Restvärde på 33% för en elbil och 47% på en bensinbil. Det folk inte verkar förstå är att elbilar håller _högre_ restvärde än traditionella bilar.
Anledningen är enkel, det är billigare drift och underhåll på elbilar, alltså är bilen värd mer än en bil som är dyr i drift och underhåll.

Ja, ett batteri håller väl hur länge som helst?
 
Med tanke på det agerande våra folkvalda? verkar besitta så har jag fått vissa betänkligheter gällande framtida bil;
När 35-40% av fordonsflottan är elbil lär staten tycka kassakon privatbilister ge för lite mjölk. Hur många tror att vi då kommer få kilometerskatt på elbil? Ja menar, för 4(!) år sedan fick man statlig premie för en snåldiesel. Nu är det tal om förbud och skatt...
 
Med tanke på det agerande våra folkvalda? verkar besitta så har jag fått vissa betänkligheter gällande framtida bil;
När 35-40% av fordonsflottan är elbil lär staten tycka kassakon privatbilister ge för lite mjölk. Hur många tror att vi då kommer få kilometerskatt på elbil? Ja menar, för 4(!) år sedan fick man statlig premie för en snåldiesel. Nu är det tal om förbud och skatt...

:tummenupp Ja, eller helt enkelt energiskatt på el som dessutom antagligen ganska snart kommer bli dyrare med tanke på att "vi" minskar produktionen genom nedlagda kärnkraftverk.
 
Med tanke på det agerande våra folkvalda? verkar besitta så har jag fått vissa betänkligheter gällande framtida bil;
När 35-40% av fordonsflottan är elbil lär staten tycka kassakon privatbilister ge för lite mjölk. Hur många tror att vi då kommer få kilometerskatt på elbil? Ja menar, för 4(!) år sedan fick man statlig premie för en snåldiesel. Nu är det tal om förbud och skatt...
Ja att "folkvalda" håller på med dumheter är väl lika säkert som att solen går upp i öst. Det verkar ju vara ett förkunskapskrav på att vara komplett tappad bakom en vagn för att bli politiker. Men lite till deras försvar så har ju WV och de andra fuskat nåt ohyggligt, lurat både stater och konsumenter i utsläppsfrågan.

En av de saker jag tycker är positivt med just elbilar är att vi kan producera drivmedlet lokalt. Om du tycker att staten håvar in en massa kosing på bensinskatten så tänk på att lika mycket pengar går till oljebolagen. Jag har t.ex inte skänkt närmare 20-30.000:- de senaste två åren till Norge/Ryssland/UAE/Saudiarabien/etc. De behöver inte mina surt förvärvade slantar. Pengar som jag istället lägger på andra saker här hemma.
 
Last edited:
Det är väl hela debaclet med just förbränningsmotorn. Allmänt snöar gemene individ in på bränslealternativ och inte motortyp. Finns goda förutsättningar för lokalt producerat bränsle, fossilfritt. Körde min förra Dodge Cummins på B100 och smörjde med esterolja. Inte ett öre till oljemagnaterna.
 
Nej, men det verkar hålla lite bättre än konventionella motorer: https://www.torquenews.com/1080/failure-rate-nissan-leaf-battery-pack-very-low

I detta exempel 0,01% totalhavererade batterier jämför med branch-medel på 0,255% totalhavererade motorer på nya bilar.
Sköter man dessutom sin bil så håller den längre, det gäller för alla sorter. Samma för batterierna.

Det är möjligt att en motor per 400 havererar i förtid men det vanliga är att nuförtiden håller en motor mer än 50000 mil vilket brukar vara mer än resten av bilen.

Håller ditt batteri för 50000 mil? Det borde väl handla om minst 2000 laddningscykler, kanske ända uppåt 10000 laddningscykler.
 
Det är väl hela debaclet med just förbränningsmotorn. Allmänt snöar gemene individ in på bränslealternativ och inte motortyp. Finns goda förutsättningar för lokalt producerat bränsle, fossilfritt. Körde min förra Dodge Cummins på B100 och smörjde med esterolja. Inte ett öre till oljemagnaterna.
Problemet med alternativa förbränningsvätskor är att man måste producera dem, och producera ofantliga mängder av dem. Etanol var väl en god tanke men vi har inte åkermark nog för att tillgodose merparten av fordonsflottan. Dessutom kostar det mer att tillverka etanol än att pumpa upp och raffinera olja.
 
Det är möjligt att en motor per 400 havererar i förtid men det vanliga är att nuförtiden håller en motor mer än 50000 mil vilket brukar vara mer än resten av bilen.

Håller ditt batteri för 50000 mil? Det borde väl handla om minst 2000 laddningscykler, kanske ända uppåt 10000 laddningscykler.

Tror inte det håller för 50.000 mil, men å andra sidan så håller inte valfri motor så länge heller utan kontinuerlig service.
Det som händer med batterierna är att de långsamt tappar kapacitet, men vad jag sett av historisk data så planar detta ut efter ett tag. Är lite svårt att sia om det eftersom vi helt enkelt inte har tillräckligt med data.
Det jag vet är att Leaf Gen1 hade stora problem vid varmare klimat, så det var folk i typ Texas som bytte ut dem vid ~8.000 mil till nyare batteri som inte hade samma problem. Det tog Nissan $5000 + 3h arberstid. Så säg 60.000 spänn. Tar vi räkneexempel med e-UP ovan (9,5 kronor milen för bensinbilen och 1,50 för elbilen, dvs 8 kronor milen mindre för elbilen) så kan jag i det fallet byta ut batteriet efter 60.000/8=7.500 mil och gå plus/minus noll bara på pengarna jag sparar på bensinen.
 
Jag sålde min e-up! för ett år sen ungefär. Den hade då gått ungefär 9000 mil och jag fick 125 kkr om jag minns rätt. Då fanns inga fler till salu med liknande körsträcka att jämföra med. Den kostade 279 och så fick man 40 från staten så jag tappade 114 vilket då är cirka 12,70 kr/mil. Lägg på 2 kr i energi och 70 öre per mil i service så är det ungefär skitbillig pendling.
 
Ja att "folkvalda" håller på med dumheter är väl lika säkert som att solen går upp i öst. Det verkar ju vara ett förkunskapskrav på att vara komplett tappad bakom en vagn för att bli politiker. Men lite till deras försvar så har ju WV och de andra fuskat nåt ohyggligt, lurat både stater och konsumenter i utsläppsfrågan.

En av de saker jag tycker är positivt med just elbilar är att vi kan producera drivmedlet lokalt. Om du tycker att staten håvar in en massa kosing på bensinskatten så tänk på att lika mycket pengar går till oljebolagen. Jag har t.ex inte skänkt närmare 20-30.000:- de senaste två åren till Norge/Ryssland/UAE/Saudiarabien/etc. De behöver inte mina surt förvärvade slantar. Pengar som jag istället lägger på andra saker här hemma.

Hur mycket kör du om du menar att du lurar oljejättarna på 20-30000 på 2 år?

Bensinpris per liter (1 januari, 2017)
5,34 (grundpris inkl råoljeinköp, raffinering och hanteringskostnader)
3,71 energiskatt (fast skatt)
2,49 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
11,54 kr/liter
+2,88 (25% moms)

Det är alltså betyligt mindre än 5 spänn som lämnar landet, medan nästan tio spänn är skatter.
 
Det är alltså betyligt mindre än 5 spänn som lämnar landet, medan nästan tio spänn är skatter.
Det känns bättre i själen att blåsa araber och norrmän på pengar än att tänka att man inte försett barnomsorg och äldrevård med resurser.
 
Hur mycket kör du om du menar att du lurar oljejättarna på 20-30000 på 2 år?

Bensinpris per liter (1 januari, 2017)
5,34 (grundpris inkl råoljeinköp, raffinering och hanteringskostnader)
...

Det är alltså betyligt mindre än 5 spänn som lämnar landet, medan nästan tio spänn är skatter.

5,43:- tycker jag är mer än 5 spänn..

Sen blir 5,43*4000*0,9=19,548 så du har rätt, det blev strax under 20 papp.
Ber om ursäkt för det, tankevurpa för min del. Jag tog det från huvudet när jag räknade på
min årliga kommande körning och multiplicerade med 2. Kommer framöver landa på 2.500-3.000 mil/år.
 
Det känns bättre i själen att blåsa araber och norrmän på pengar än att tänka att man inte försett barnomsorg och äldrevård med resurser.
Eller att man ger sina pengar till de som försöker förbättra världen istället för att ge dem till de som tjänar grova pengar på att förstöra den. Men alla tänker olika.
 
5,43:- tycker jag är mer än 5 spänn..

Sen blir 5,43*4000*0,9=19,548 så du har rätt, det blev strax under 20 papp.
Ber om ursäkt för det, tankevurpa för min del. Jag tog det från huvudet när jag räknade på
min årliga kommande körning och multiplicerade med 2. Kommer framöver landa på 2.500-3.000 mil/år.

5,34 (grundpris inkl råoljeinköp, raffinering och hanteringskostnader)

En stor del av hanteringen sköts ju inom landet, därav betydligt under 5 spänn
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top