Elbil eller inte?

Ni som har Elbilar där det är riktig vinter. Hur funkar det ? Har läst tester där räckvidden på en Leaf bara blev 6 mil med full värme o sånt. Är sugen på elbil, men blir lite avskräkt. Inte Tesla då. Dyr.

Min sambo kör leaf mellan Enköping och Stockholm. I år har det ju faktiskt varit lite vinter här, och hon måste ladda på jobbet annars tar hon sig inte hem, så 8-10 mil kan man nog köra, men då kör hon i 80 på motorvägen, och försöker hitta lastbilar att åka bakom för att få lite gratisskjuts. Ligger man i 110 så lär det nog bli 6 mils räckvidd.
 
Batterihyra är det nog bara Renault som envisas med.

Jag hade haft svårt att klara mig med en Leaf som enda bil. Den har för litet batteri för att täcka alla mina körvanor.

Däremot är tycker jag den är perfekt som pendeldroska. Svinbilliga mil för min del, arbetstemperatur i kupén nästan direkt efter man svängt ut från parkeringen och som tidigare nämnts så slipper jag avvika från min rutt 1-2ggr i veckan för att slatta bensin/diesel. Den är alltid körklar på morgonen.

50mil i veckan och tanka 1-2ggr per vecka?

Litern milen var väl en sanning när alla körde Volvo 245.
 
Last edited:
Vet inte vad du kör till vardags, men definitivt sanning när man kör Saab 9-5 med 4 av 5 tankar etanol.
 
Slarvigt skrivet av mig men det blir normalt sett ett gäng mil på helgen också, så 50-80 mil per vecka för min del.
 
Jag bytte ut min pendlarbil för 2,5år sedan till en elbil. Nästa vecka slår den om till 10 000mil och fortfarande 100% batterikapacitet. Jag kör pendlar 18-20mil om dagen, vissa dagar 35mil.

Jag tyckte det var en rolig grej å testa, räckvidden passar perfekt för min dagliga körning och laddning sker oftast när jag jobbar. Jag sparar in mina räkningar från tankningar på 5-7000kr per månad men sen får man ju se vad elbilen är värd när den rullat 20 000 mil eller när jag byter ut den. :)

Det är ganska bekvämt med elbil, är ganska sugen på att byta ut familjebilen med till en elbil när det kommer lite större vettiga elbilar. :)
 
Jag bytte ut min pendlarbil för 2,5år sedan till en elbil. Nästa vecka slår den om till 10 000mil och fortfarande 100% batterikapacitet. Jag kör pendlar 18-20mil om dagen, vissa dagar 35mil.

Jag tyckte det var en rolig grej å testa, räckvidden passar perfekt för min dagliga körning och laddning sker oftast när jag jobbar. Jag sparar in mina räkningar från tankningar på 5-7000kr per månad men sen får man ju se vad elbilen är värd när den rullat 20 000 mil eller när jag byter ut den. :)

Det är ganska bekvämt med elbil, är ganska sugen på att byta ut familjebilen med till en elbil när det kommer lite större vettiga elbilar. :)
Kör du 6000 mil per år med år men bara 10 000 på 2,5 år? Matematiken stämmer inte. Såvida inte förbränningsbilen du jämför med tar två liter milen.
 
Vart får du 6000mil ifrån? Blir lite nyfiken på hur du räknat eller du utgår ifrån att jag jobbar måndag till fredag 5 dagar i veckan? :)

Däremot så kan jag ge dig rätt på en punkt. Jag gick tillbaka till min tankomat app och kollade mina kostnader och snittet per månad är 4500kr i tankningar. :) Bara vissa månader som man kört extra mycket å då varit uppe mot 7k :(
 
Last edited:
Inte ens jag som kör surdiesel behöver "kladda med smutsiga slangar och munstycken", om jag inte tankar i lastbilspumpen.

Faktum är att motorvärmarsladden nog är skitigare eftersom den ligger på backen.

Jag hoppas verkligen att du betalat för dina laddningar på jobbet, innan du blir förmånsbeskattad för det.
Det kan man bli om arbetsgivaren bjuder på motorvärmarstolpe till ICE bilen också.

Det är inte någon stor summa arbetsgivaren bjuder mig på. 150-200kWh per månad. Och de betalar nog inte många ören per kWh.
Jag har ca 2 mil till jobbet.
 
Jag bytte ut min pendlarbil för 2,5år sedan till en elbil. Nästa vecka slår den om till 10 000mil och fortfarande 100% batterikapacitet. Jag kör pendlar 18-20mil om dagen, vissa dagar 35mil.

Jag tyckte det var en rolig grej å testa, räckvidden passar perfekt för min dagliga körning och laddning sker oftast när jag jobbar. Jag sparar in mina räkningar från tankningar på 5-7000kr per månad men sen får man ju se vad elbilen är värd när den rullat 20 000 mil eller när jag byter ut den. :)

Det är ganska bekvämt med elbil, är ganska sugen på att byta ut familjebilen med till en elbil när det kommer lite större vettiga elbilar. :)
Vad för elbil är det ?
 
4000 mil / 226 arbetsdagar per år blir 17.7 mil/dag. Det är inte så långt ifrån nämnda 18-20 mil?
Jag tror han reagerar på gamla bränslekostnaden på 5-7000 kr i månaden (senare korrigerad till 4500 men det var efter hans svar). Det motsvarar drygt 400 liter i månaden, ungefär 5000 liter om året. Detta tyckte han borde räcka till 6000 mil/år snarare än 4000 (=10000/2.5).

Men det beror ju helt på vad du kör, ska du jämföra som relativt ny pendlarbil i samma storlek så låter det dock väldigt högt.
 
Precis, jag tror det var det han reagerade på men jag får korrigera den igen, snittet blir 5200kr i månaden ungefär eftersom pendlarbilen står stilla ca 1,5 månad om året när jag har semester. :)

Sedan förstår jag inte hur man kan beräkna någon annans körsträcka... hehe... 54000kr om året, bara att gilla läget eller byta jobb. :)


Jag tror han reagerar på gamla bränslekostnaden på 5-7000 kr i månaden (senare korrigerad till 4500 men det var efter hans svar). Det motsvarar drygt 400 liter i månaden, ungefär 5000 liter om året. Detta tyckte han borde räcka till 6000 mil/år snarare än 4000 (=10000/2.5).

Men det beror ju helt på vad du kör, ska du jämföra som relativt ny pendlarbil i samma storlek så låter det dock väldigt högt.
 
Jag passerar minst 4 mackar på min 8 minuters resa till jobbet, jag tycker att mackarna alltid ligger efter vägen, det kanske är annars om man inte bor i Sverige

Jag passerar några mackar längs vägen till jobbet, men när jag ska till jobbet eller hem vill jag inte bli försenad längs vägen. Några minuter på macken blir lätt en kvart i Stockholmstrafiken för att folk envisas med att krocka och blockera vägen. Lämnar jag kontoret några minuter senare än tänkt kan jag vara hemma en halvtimme senare än planerat.
Bortsett från en station så krävs minst en km onödig resa för att tanka.

Jag kör dock inte elbil längre utan laddhybrid så jag måste tanka efter 70-300 mil beroende på vilka mil det är.
 
Min sambo kör leaf mellan Enköping och Stockholm. I år har det ju faktiskt varit lite vinter här, och hon måste ladda på jobbet annars tar hon sig inte hem, så 8-10 mil kan man nog köra, men då kör hon i 80 på motorvägen, och försöker hitta lastbilar att åka bakom för att få lite gratisskjuts. Ligger man i 110 så lär det nog bli 6 mils räckvidd.

Ojoj... 6-10 mil är ju ingenting.

Jag ser framför mig hur folk kommer tröttna på elbilar ganska snart då dom fått slut batterier några gånger för mycket och tvingats betala några gånger för bärgning när inte ens har möjligheten att åka till macken och fylla en reservdunk finns.

När varningslampan på min bil börjar lysa så räknar jag med att jag har 5 mil kvar i 110 km/h och trots det brukar jag svettigt börja söka och fundera över var nästa mack finns. Då har jag dessutom ofta närmare ett ton last i bilen.
 
Ojoj... 6-10 mil är ju ingenting.
Det där är bara mental felkalibrering. Med elbilen har man betydligt bättre koll på vad som faktiskt finns kvar att förbruka. I en fossilbil är "kvarvarande räckvidd" sällan lika bra visat. I en del bilar jag haft har de dessutom slutat visa hur långt jag kan komma när det varit som mest intressant, dvs på slutet. Att den gissar på 80 eller 100 mil när tanken är full är irrelevant. Med en modern elbil vet man att "en km kvar" tar en minst en kilometer till. Min gamla VW e-up! gick minst en km när det var 0 km på mätaren, men då hade den stängt av värmen, dragit ner på effekt och toppfart och visat en söt liten sköldpadda på panelen.
 
Det är inte någon stor summa arbetsgivaren bjuder mig på. 150-200kWh per månad. Och de betalar nog inte många ören per kWh.
Jag har ca 2 mil till jobbet.

En motorvärmare drar betydligt mindre, och inte ens det FÅR arbetsgivaren bjuda på
 
En motorvärmare drar betydligt mindre, och inte ens det FÅR arbetsgivaren bjuda på

Min sambo får elen av arbetsgivaren med, och på stället jag har mitt uppdrag nu finns det elbilsparkeringar med gratis uttag med. Om det är i enlighet med gällande regler vet jag inte, men det är vanligt iaf.
 
Alla förmåner ska redovisas till Skatteverket, så klart. Om arbetsgivaren tillhandahåller ström ska man förmånsbeskattas för marknadsvärdet per kWh. Med egen bil är det rakt av, men laddar man en förmånsbil är förmånen 1,2 ggr marknadsvärdet på energin.
 
Alla förmåner ska redovisas till Skatteverket, så klart. Om arbetsgivaren tillhandahåller ström ska man förmånsbeskattas för marknadsvärdet per kWh. Med egen bil är det rakt av, men laddar man en förmånsbil är förmånen 1,2 ggr marknadsvärdet på energin.

Det är ju inte direkt så att det är några pengar att prata om i månaden åas, även om man skulle bli förmånsbeskattad.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top