irish
Full gas spar tid
Jepp. Men jag vill fan inte ha ett par hundra meter is över mitt hus när jag äntligen blir panchis och kan leva loppan!Snickelisnack. När golfströmmen vänder kommer isarna växa brutalt. Ligg lågt, co2 är inte ett bekymmer.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jepp. Men jag vill fan inte ha ett par hundra meter is över mitt hus när jag äntligen blir panchis och kan leva loppan!Snickelisnack. När golfströmmen vänder kommer isarna växa brutalt. Ligg lågt, co2 är inte ett bekymmer.

P.g.a smältande polaris, som smälter för att medeltemperaturen ökar, som beror på..
Som det gamla ordspråket lyder: Det är inte lätt att pissa till kvälls när natten är halvgången. Faktum är att en rätt ansenlig mängd människor faktiskt bor precis vid vattenbrynet.
Service räknade jag olja/filter stift i bensinarna osv, resten såsom styrändar, bromsar och hjulupphängning får man väl hoppas även finns på en elbil och behöver väl servas/bytas på samma intervall som en motsvarande petroleum.
Behöver man byta annat så är det feltillverkat eller misshandlat..
Du behöver inte så fanatiskt hacka på annat än det du gillar bara för att motivera ditt val, jag förstår att det finns fördelar med el men än så länge för stora nackdelar för mig och mitt behov.
Servicekostnaden är fickpengar per mil, det som kostar är bränslet, där vinner el överlägset, att börja lista saker som kan gå sönder och kostar är bara fånigt, det kan isf. göra på elbilen med, tänk dig ett motorbyte som inte går på garantin, eller batteribyte!![]()

Inställningen/kopplingen kommer sig också av det faktum att man tänker på sin karriär och framtida anslag. Hur mycket pengar slängs inte på klimatforskning, projekt osv?
För forskarna finns här pengar att tjäna, om man håller liket levande sas.
Så kan det såklart vara. Jag tror på det ena, andra tror på motsatsen. Här kan vi nog enas om att vara oenseHur hög medeltemp. behöver vi för att glaciärerna i anderna ska smälta bort och det bli tropisk regnskogsväxtlighet istället?
Var så för en 5-6000år sen sådär, ungefär samtidigt en sommarklädd ötzi fick för sig att ge sig upp i alperna en "ovanligt varm sommardag" och frysa in i en glaciär, infrysningen i anderna gick så snabbt att växtligheten finns kvar nu när det börjar smälta fram, i alperna så blev ötzi kvar.
Skulle man kunna anta att klimat och temperatur förändras utan mänsklig inblandning?
Kan man även påstå att en forskares inställning till sitt experiment påverkar utfallet av det?
Om man söker koppling så kommer man finna den?
Som jag gjorde nu alltså, sökte ett samband mellan högre temperatur i vår närtid som inte har koppling till vårt användande av co2, hittade ett samband och nu drar slutsatsen att det varit varmt förut och kommer bli det igen, oavsett oss..

Vem vill ställa upp på garage-utmaningen?
...
Låt oss då istället anta att elda olja och kol är det bästa som hänt sen färdigskivat bröd. Då har jag en utmaning: Vi tar vars ett garage, i dessa sätter vi vars en rullande landsväg. Sen tar jag en av mina elbilar och ni får välja valfri bensin/diesel. Ni får oändligt med bränsle och jag får oändligt med el. Sen stänger vi portarna och börjar köra. Vem vill ställa upp och vem tror ni kommer längst?
Känns som jag missat nått här.
Kan jag vinna något så satsar jag frugan ocv barnen?

Service kategoriserar jag som saker man måste göra för att drivlinan ska funka. På petroleum är det förhållandevis stort. På elbil nästan obefintligt.
Underhåll kategoriserar jag som saker man behöver göra för att hålla bilen i rullande skick. Bromsar, spolarvätska, etc. Nästan samma där, men lite mindre på elbilen.
Drift, ja där är vi ganska överens om att det blir mycket billigare med el.
Fanatiskt hacka var nyttKanske framgår dåligt i skrift, men om någon exempelvis säger att alla som kör motorcykel antingen är pundare eller medlem i kriminellt mc-gäng kommer jag säga emot. Samma som i de här diskussionerna.
Har jag i något inlägg sagt till någon att inte köra bil/motorcykel drivet av petroleum? Att vi ska skrota bilar som är i drift idag? Att personer som kör något petroleum-drivet är dåliga människor? Jag har dementerat ryktet att elbilar är dåliga för miljön, att de är dyra och att man inte kan köra långt med dem. Men jag har aldrig sagt att de är för alla. Inte än iaf
Som jag skrivit innan, ett motorbyte är sällan ekonomiskt, eftersom den stora driftskostnaden gör att bilen inte är "lönsam" att göra en sån operation på. Det är oftast bättre ekonomi att helt enkelt skrota och köpa bättre begagnat. Ett batteribyte däremot gör att bilen blir "som ny eller ännu bättre" med fortsatt låga driftskostnader, vilket gör det till ett attraktivt alternativ. Både ekonomiskt och för miljön.
Däremot, om vi åsidosätter den infekterade co2-frågan och säger att det spelar kvitta. Vem vill ställa upp på garage-utmaningen?

Då har du haft tur. Och jag haft otur. Om brorsan inte kunde fixat mina grejer till inköpspris hade jag varit många 10-tusenlappar fattigare. Därmed inte sagt att alla kommer och drabbas av samma sak.Jo, men servicekostnaden för mig de senaste 20´milen har kanske legat på 35öre milen så att räkna det som en besvärande kostnad är ju fånigt, övrigt petroleumbaserat underhåll lika mycket, avgassystem osv.
Resten är ju underhåll som inte ligger på drivmedlet.
Lägger ju nästan mer på fika och glass när jag tankar..
Lådan är nog uppkäkad innan drivlinan havererar så det är inget problem för en fossil bil, det som är ett problem idag är drivmedelskostnader, där är elbilen vinnare och det rejält.
För övrigt, batteriet byter jag varje gång jag tankar..![]()
..men oavsett hur många mil du kör med ren el så måste du serva förbränningsmotorn enligt intervall.
Jepp. Men jag vill fan inte ha ett par hundra meter is över mitt hus när jag äntligen blir panchis och kan leva loppan!![]()

Vad har ni haft för motorrelaterade reparationer på era bilar? Det enda jag kan minnas att jag gjort är byte av olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter. Avgassystem några gånger. Kamrem ibland. På bensinbilar även tändstift och någon gång har jag bytt tändkablar och fördelarlock.
Batterier brukar man ju också få byta med några års mellanrum.
Resten av mina servicar och reparationer är detaljer som även elbilar har.
I motsats till vad elbilsägarna vittnar om så har jag sannerligen aldrig bytt en motor.
Min Dodge Cummins hade väl gått sådär 65000 eller nåt när jag sålde den. Inte ens ACn var renoverad, allt funka. Då var bilen 12år gammal. Kördes med fördel på B100, ett jäkla bra fordon.
https://www.aldautomotive.se/nyheter/ArticleID/2420/Så-tycker-svenskarna-om-bilenMedellivslängden på en personbil i Sverige är cirka 17 år
https://teknikensvarld.se/ny-rapport-vi-kor-allt-mer-bil-622053/I genomsnitt kördes varje personbil 1 211 mil
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |