Elbil eller inte?

Alltså......:näsblod
View attachment 451534
Plötsligt känns det mera lockande med en Renault Zoe

d6fabf566d1f9fdd37c4266208be6370.jpg

Skoja ni men hur många sågade tyskröv och för kort sadel för ett antal år sedan? :7peta
 
Det finns ju en poäng med att ha mjuka deformationszoner på en bil.
Det är för att den skall dra ut på tiden för krockvåldet och inte exponera de färdande för all kraft direkt.
Att bygga stenhårda bilar är inget nytt. De flesta gamla bilarna från bilismens början var ju t.ex. så hårda att de sällan deformerades vid en krock. Ramen var lika rak och stabil som innan. De som färdades däremot tenderade att skadas mera.
Men det har Tesla säkert tänkt på....
Eller så räknar de med att "Trucks" i USA går under en annan lagstiftning och inte behöver uppfylla samma krav som personbilar.

Men visst är det lite rationellt att använda en stålmonocoque på en bil och tillverkningen blir ju enklare/billigare än med en vanlig bil.

Tesla har ju hittills lyckats ganska bra med säkerhet (högsta poängen någonsin i resp klass - med deras första bil i resp klass) och de är nog medvetna om det perspektivet. Skall bli intressant att se hur de gjort i detta fall.

Konkurrenterna är som så ofta förr inte ens på banan.
 
Skoja ni men hur många sågade tyskröv och för kort sadel för ett antal år sedan? :7peta


Sågar det fortfarande. Brist på funktion är oftast väldigt fult.

Det här är inte särskilt snyggt men funktion från topp till tå och det är ett slags skönhet det med.
 
Jag blir inte förvånad om det kommer en alternativ kaross med mjukare former. Borde vara enkelt att klä brädan annorlunda.
 
Sågar det fortfarande. Brist på funktion är oftast väldigt fult.

Det här är inte särskilt snyggt men funktion från topp till tå och det är ett slags skönhet det med.
Precis, jag som några till här ställer alltid funktion före form. Hade tyskröven haft någon intelligent funktion öht skulle jag inte sågat den. Men nu har den inte det, därför gör jag fortfarande det :fakta
 
Sågar det fortfarande. Brist på funktion är oftast väldigt fult.

Det här är inte särskilt snyggt men funktion från topp till tå och det är ett slags skönhet det med.

Precis, jag som några till här ställer alltid funktion före form. Hade tyskröven haft någon intelligent funktion öht skulle jag inte sågat den. Men nu har den inte det, därför gör jag fortfarande det :fakta

Ber om ursäkt att jag lägger upp en bild på en SportHoj här på SportHoj, men här är det, i mitt tycke, bara framskivorna som är vackra. Framlyktan ger mig :zpy och jag kommer nog aldrig att vänja mig... :(
Men nya bilars formgivning är inget som ger positiva känslor heller, oavsett framdrivningssätt... :(

Skärmklipp.PNG
https://www.motorcycle.com/blog/wp-content/uploads/2018/11/110418-09_2019-DUCATI-DIAVEL-1260-S.jpg
 
Ber om ursäkt att jag lägger upp en bild på en SportHoj här på SportHoj, men här är det, i mitt tycke, bara framskivorna som är vackra. Framlyktan ger mig :zpy och jag kommer nog aldrig att vänja mig... :(
Men nya bilars formgivning är inget som ger positiva känslor heller, oavsett framdrivningssätt... :(

View attachment 451547
https://www.motorcycle.com/blog/wp-content/uploads/2018/11/110418-09_2019-DUCATI-DIAVEL-1260-S.jpg
Tekniskt sett är det väl en gatukämpe, inte en plastraket? (Messerschmitt heter det väl!) :brynad :fyllisar.
Men jag håller med dig nästan, finns vissa saker jag kan leva med. Men den är för fläskig i mitten och röven ser ut som fan, enligt mitt smak och tycke.
Om vi återgår till ämnet på den här tråden så finns det en fin översiktsbild på de olika traditionella biltillverkarnas designspråk i dagsläget. Innovation och personlighet i överflöd. :crash
70a2acae801c6e45ab2db19f35f79d1d.jpg
 
Tekniskt sett är det väl en gatukämpe, inte en plastraket? (Messerschmitt heter det väl!) :brynad :fyllisar.
Men jag håller med dig nästan, finns vissa saker jag kan leva med. Men den är för fläskig i mitten och röven ser ut som fan, enligt mitt smak och tycke.
Om vi återgår till ämnet på den här tråden så finns det en fin översiktsbild på de olika traditionella biltillverkarnas designspråk i dagsläget. Innovation och personlighet i överflöd. :crash
70a2acae801c6e45ab2db19f35f79d1d.jpg

Yep. De ser ut som de gör mycket på grund av flödestunneln. Som model S som med samma perspektiv skulle kunna vara en Mondeo, A7, 6-serie, Cls, Kia-vaddenuheter.

Men: Ingen förutom möjligen finniga 18-åringar tycker en Volvo 740 är het, det har till stor del att göra med att vi människor faktiskt föredrar runda former framför de dragna med vinkelhake. Jättekul att de skojar till det och gör något som är raka motsatsen, som Pontiac Aztek.
 
Och det gick ju bra... Så pass bra att märket Pontiac lades 2009.
:glömdet
Men Aztec gjordes ju bara vidrig, p.g.a ingen anledning. Cybertruck gjordes som den gjordes p.g.a vettiga fysikaliska anledningar. Stor skillnad i min bok, om inte all skillnad nu när jag tänker efter.
 
Men Aztec gjordes ju bara vidrig, p.g.a ingen anledning. Cybertruck gjordes som den gjordes p.g.a vettiga fysikaliska anledningar. Stor skillnad i min bok, om inte all skillnad nu när jag tänker efter.

Det är ju lite märkligt om man fortfarande tror att designen sattes först, och sedan är det en traditionell rambyggd pickup under, som konverterats till eldrift...

Nu när ögonen vant sig liiitegrann; kolla hur ålderdomlig "konkurrenten" Rivian ser ut.

Verkligen 1900-tal... och vem fasen skulle vilja köpa den egentligen?

Tesla-Cybertruck-vs-Rivian-R1T.jpg
 
Nyheter
Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

Back
Top