Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den kanske är inspirerad som i att de tog en 3D-modell av den och drog ner antalet vertriser tills det var potatis-grafik och sedan körde på det?

De byggs av kallvalsad RF-plåt. Därav formerna. Billigt, starkt och miljövänligt.
Genialiskt.


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De byggs av kallvalsad RF-plåt. Därav formerna. Billigt, starkt och miljövänligt.
Genialiskt.


Buy quality, cry once

Jag är en stor förespråkare för funktion före form, så att den ser ut som något från en 90-tals bilspel gör mig inte så speciellt mycket. Jag bara kom med en förklaring till hur den kan ha designinspiration av Lotus Esprit.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är en stor förespråkare för funktion före form, så att den ser ut som något från en 90-tals bilspel gör mig inte så speciellt mycket. Jag bara kom med en förklaring till hur den kan ha designinspiration av Lotus Esprit.

Den har sina likheter med fyrkantsmodet på sjuttiotalet. :)


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den har sina likheter med fyrkantsmodet på sjuttiotalet. :)


Buy quality, cry once

Det är lite roligt att designen r så fullkomligt väsenskilld från Teslas normala designspråk med. Jag menar, alla som försökt sig på att göra gissningar och renderingar av hur den skulle se ut har ju haft totalt knasfel. :hihi
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jo. Det där är ju intressant. Att ta ut hela bortfallet på beskattning av fossilt bränsle när folk går över till elbilar på elen istället är nog ett dåligt alternativ som kommer att slå hårt på industrin. Om man då inte väljer att lägga en energiskatt på el till privatpersoner specifikt men det misstänker jag skulle vara väldigt impopulärt.
Att ha tracking med GPS på alla fordon tror jag kan bli lite svårt att få igenom av integritetsskäl så den vägen tror jag inte är lätt framkomlig.

Däremot så har vi ju redan idag en funktion som läser av mätarställningen i bilarna i form av bilbesiktningen.
Man jämför årets mätarställning med fjolårets och så får man en räkning hem i brevlådan som motsvarar det antal km man kört under det gågna året. Alternativt att man på samma sätt som med försäkringen uppger en förväntad körsträcka och så korrigeras det mot faktisk körsträcka vid årets slut.
Det är nog det som är enklast att åstadkomma. Troligen blir det väl så mycket pengar att man är tvungen att portionera ut inbetalningarna över året. Men om man säger att man ska betala 1kr i skatt per körd km och det visar sig att man har kört 1500 mil så blir det 15000 kr som ska in och då får man en räkning på dryga tusenlappen varje månad under det kommande året.

Det ställer ju till med problem om man byter bil under året vilket ju händer ibland kan man förmoda.
Men någon form av inrapportering av mätarställning som sedan kontrolleras vid besiktningen skulle man nog kunna tänka sig är den variant som skulle vara lättast att genomföra sett till eventuella integritetsrisker.

Det där har vi redan provat, alla dieselbilar på 70-talet (och tidigare) hade kilometerräknare som kontrollerades på bilprovningen och genererade en saftig räkning.
Sätten att manipulera dessa var lika många som räknarna.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är lite roligt att designen r så fullkomligt väsenskilld från Teslas normala designspråk med. Jag menar, alla som försökt sig på att göra gissningar och renderingar av hur den skulle se ut har ju haft totalt knasfel. :hihi
Musk är en riktig film-nörd. Nya Model S med ännu mer herrejösses-prestanda kallade han Plaid istället för Ludicrous (från Spaceballs)
Han köpte dessutom den här Lotusen (eller replikan) för ett tag sen om jag inte missminner mig.
a2343a7adc890440335901c794bb7511.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det där har vi redan provat, alla dieselbilar på 70-talet 8och tidigare) hade kilometerräknare som kontrollerades på bilprovningen och genererade en saftig räkning.
Sätten att manipulera dessa var lika många som räknarna.
Att lära sig av tidigare misstag är inte en kvalifikation som politiker använder sig av :huvet
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Äntligen en produktionsklar bil som verkligen sticker ut från mängden! Kul att någon vågar ta ut svängarna. Tycker det mesta av moderna bilar ser ganska lika ut i formspråket. Mycket av designen utgår nog från praktiska istället för estetiska orsaker då den ska fungera på Mars samt tåla mycket stryk på Jorden. Personligen sätter jag ofta mer värde på praktikalitet än på estetik, så för mig fungerar designen så länge den står emot rost och slitage bra. Sen får väl de som vågar köpa den räkna med lite sura blickar från förståsejpåare som gillar lika :D För egen del hade jag hellre haft en skåpbil än en pickup. Med det sagt så gillar jag lösningen med flak-locket, även om det kanske inte fungerar optimalt med massa snö på.

Hoppas att det här är en bil som är byggd för att kunna överleva dess ägare. Hade i så fall varit väldigt bra sett ur miljösynpunkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den blir nog Teslas motsvarighet till V-due, bilen som dödade Tesla.
För det är väl tveksam om Tesla har ekonomisk styrka att överleva en flopp.

Inget direkt nytt fenomen i fordonsindustrins historia det heller.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där har vi redan provat, alla dieselbilar på 70-talet (och tidigare) hade kilometerräknare som kontrollerades på bilprovningen och genererade en saftig räkning.
Sätten att manipulera dessa var lika många som räknarna.

Det mest charmerade var "stämpelkryss":

Segla ut ur Sverige med Stena till Fredrikshavn.
I tullen ut ur Sverige stämplade man ut kilometerräknaren. Väl i Danmark tog man Stena tillbaka till Oslo och körde hem till Sverige igen.

Eftersom Sverige och Norge hade ett avtal om att kvitta varandras kilometerskatt så skedde ingen instämpling när bilen rullade tillbaka över svensk gräns.

Det kommande årets mil var gratis, och lagom till nästa besiktning vart det dags för en omvänd "stämpelkryss" och de mellanliggande milen skrevs av som varande körda på kontinenten där ingen kilometerskatt existerade.

Lite omständigare än att bara trycka in en aluminiumplåt i stämplingspringan för att hålla fast räknehjulen, men snyggare.

Oh, I've done it all - med Rekord 2100 D, med Peugeot 304 D, med Mercabuss. Oh happy days!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom "en kompis" prenumererade på tidningen Rolig Teknik, fick man ju regelbundet skolning i exempelvis bygge av hembrännare, bromsning av elmätaren hemma osv. Men också hur man stoppade kilometerräknaren. Sagt och gjort: "en kompis" lånade ett 3mm borr och applicerade ett hål på exakt angivet ställe på kilometerräknaren. I hålet satte man då en bit pianotråd som stoppade räkneverket. Det gällde att inte vara nollad mellan besiktningarna då SBP var på hugget och en undersökt räknare kunde avslöjas. Vad jag hörde så rullade en viss Audi 100L5D bara 300 mil mellan besiktningarna under flera år...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså......:näsblod


Spekulation, innan lanseringen, hur den skulle kunna ha varit:
View attachment 451533

Hur det sen blev:
View attachment 451534


Plötsligt känns det mera lockande med en Renault Zoe


Med tanke på hur den är byggd: Externt "skelett" av kallvalsat rostfritt stål. Styrkan i konstruktionen ligger i formen. Därför kan den byggas rationellt och ha otroliga spec till ofattbart bra pris.

Jag beställde en direkt.:rock
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Med tanke på hur den är byggd: Externt "skelett" av kallvalsat rostfritt stål. Styrkan i konstruktionen ligger i formen. Därför kan den byggas rationellt och ha otroliga spec till ofattbart bra pris.

Jag beställde en direkt.:rock
I morse behövde jag utöva bildlig Heimlich-manöver på mig själv när morgonkaffet hamnade fel..
Men nu när jag fått sova på det: Mattsvart hade varit riktigt bad-ass! 220-uttag och inbyggd kompressor, som klippt och skuret att rulla upp geggmoppen och bara ta sig någonstans ut i vildmarken. Fan, jag behöver bygga om min parkering eller flytta. Blir dyrt det här, även om bilen i sig är ett kap ekonomiskt :brynad
d6fabf566d1f9fdd37c4266208be6370.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är inte den första, men bara för att den är så inihelvete skitful så är det ett visst ha-begär. Tror 2-motor AWD kommer bli volymmodellen.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Med tanke på hur den är byggd: Externt "skelett" av kallvalsat rostfritt stål. Styrkan i konstruktionen ligger i formen. Därför kan den byggas rationellt och ha otroliga spec till ofattbart bra pris.
Det finns ju en poäng med att ha mjuka deformationszoner på en bil.
Det är för att den skall dra ut på tiden för krockvåldet och inte exponera de färdande för all kraft direkt.
Att bygga stenhårda bilar är inget nytt. De flesta gamla bilarna från bilismens början var ju t.ex. så hårda att de sällan deformerades vid en krock. Ramen var lika rak och stabil som innan. De som färdades däremot tenderade att skadas mera.
Men det har Tesla säkert tänkt på....
Eller så räknar de med att "Trucks" i USA går under en annan lagstiftning och inte behöver uppfylla samma krav som personbilar.

Men visst är det lite rationellt att använda en stålmonocoque på en bil och tillverkningen blir ju enklare/billigare än med en vanlig bil.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top