Elbil eller inte?

Den kanske är inspirerad som i att de tog en 3D-modell av den och drog ner antalet vertriser tills det var potatis-grafik och sedan körde på det?

De byggs av kallvalsad RF-plåt. Därav formerna. Billigt, starkt och miljövänligt.
Genialiskt.


Buy quality, cry once
 
De byggs av kallvalsad RF-plåt. Därav formerna. Billigt, starkt och miljövänligt.
Genialiskt.


Buy quality, cry once

Jag är en stor förespråkare för funktion före form, så att den ser ut som något från en 90-tals bilspel gör mig inte så speciellt mycket. Jag bara kom med en förklaring till hur den kan ha designinspiration av Lotus Esprit.
 
Jag är en stor förespråkare för funktion före form, så att den ser ut som något från en 90-tals bilspel gör mig inte så speciellt mycket. Jag bara kom med en förklaring till hur den kan ha designinspiration av Lotus Esprit.

Den har sina likheter med fyrkantsmodet på sjuttiotalet. :)


Buy quality, cry once
 
Den har sina likheter med fyrkantsmodet på sjuttiotalet. :)


Buy quality, cry once

Det är lite roligt att designen r så fullkomligt väsenskilld från Teslas normala designspråk med. Jag menar, alla som försökt sig på att göra gissningar och renderingar av hur den skulle se ut har ju haft totalt knasfel. :hihi
 
Jo. Det där är ju intressant. Att ta ut hela bortfallet på beskattning av fossilt bränsle när folk går över till elbilar på elen istället är nog ett dåligt alternativ som kommer att slå hårt på industrin. Om man då inte väljer att lägga en energiskatt på el till privatpersoner specifikt men det misstänker jag skulle vara väldigt impopulärt.
Att ha tracking med GPS på alla fordon tror jag kan bli lite svårt att få igenom av integritetsskäl så den vägen tror jag inte är lätt framkomlig.

Däremot så har vi ju redan idag en funktion som läser av mätarställningen i bilarna i form av bilbesiktningen.
Man jämför årets mätarställning med fjolårets och så får man en räkning hem i brevlådan som motsvarar det antal km man kört under det gågna året. Alternativt att man på samma sätt som med försäkringen uppger en förväntad körsträcka och så korrigeras det mot faktisk körsträcka vid årets slut.
Det är nog det som är enklast att åstadkomma. Troligen blir det väl så mycket pengar att man är tvungen att portionera ut inbetalningarna över året. Men om man säger att man ska betala 1kr i skatt per körd km och det visar sig att man har kört 1500 mil så blir det 15000 kr som ska in och då får man en räkning på dryga tusenlappen varje månad under det kommande året.

Det ställer ju till med problem om man byter bil under året vilket ju händer ibland kan man förmoda.
Men någon form av inrapportering av mätarställning som sedan kontrolleras vid besiktningen skulle man nog kunna tänka sig är den variant som skulle vara lättast att genomföra sett till eventuella integritetsrisker.

Det där har vi redan provat, alla dieselbilar på 70-talet (och tidigare) hade kilometerräknare som kontrollerades på bilprovningen och genererade en saftig räkning.
Sätten att manipulera dessa var lika många som räknarna.
 
Last edited:
Det är lite roligt att designen r så fullkomligt väsenskilld från Teslas normala designspråk med. Jag menar, alla som försökt sig på att göra gissningar och renderingar av hur den skulle se ut har ju haft totalt knasfel. :hihi
Musk är en riktig film-nörd. Nya Model S med ännu mer herrejösses-prestanda kallade han Plaid istället för Ludicrous (från Spaceballs)
Han köpte dessutom den här Lotusen (eller replikan) för ett tag sen om jag inte missminner mig.
a2343a7adc890440335901c794bb7511.jpg
 
Det där har vi redan provat, alla dieselbilar på 70-talet 8och tidigare) hade kilometerräknare som kontrollerades på bilprovningen och genererade en saftig räkning.
Sätten att manipulera dessa var lika många som räknarna.
Att lära sig av tidigare misstag är inte en kvalifikation som politiker använder sig av :huvet
 

Äntligen en produktionsklar bil som verkligen sticker ut från mängden! Kul att någon vågar ta ut svängarna. Tycker det mesta av moderna bilar ser ganska lika ut i formspråket. Mycket av designen utgår nog från praktiska istället för estetiska orsaker då den ska fungera på Mars samt tåla mycket stryk på Jorden. Personligen sätter jag ofta mer värde på praktikalitet än på estetik, så för mig fungerar designen så länge den står emot rost och slitage bra. Sen får väl de som vågar köpa den räkna med lite sura blickar från förståsejpåare som gillar lika :D För egen del hade jag hellre haft en skåpbil än en pickup. Med det sagt så gillar jag lösningen med flak-locket, även om det kanske inte fungerar optimalt med massa snö på.

Hoppas att det här är en bil som är byggd för att kunna överleva dess ägare. Hade i så fall varit väldigt bra sett ur miljösynpunkt.
 
Den blir nog Teslas motsvarighet till V-due, bilen som dödade Tesla.
För det är väl tveksam om Tesla har ekonomisk styrka att överleva en flopp.

Inget direkt nytt fenomen i fordonsindustrins historia det heller.
 
Det där har vi redan provat, alla dieselbilar på 70-talet (och tidigare) hade kilometerräknare som kontrollerades på bilprovningen och genererade en saftig räkning.
Sätten att manipulera dessa var lika många som räknarna.

Det mest charmerade var "stämpelkryss":

Segla ut ur Sverige med Stena till Fredrikshavn.
I tullen ut ur Sverige stämplade man ut kilometerräknaren. Väl i Danmark tog man Stena tillbaka till Oslo och körde hem till Sverige igen.

Eftersom Sverige och Norge hade ett avtal om att kvitta varandras kilometerskatt så skedde ingen instämpling när bilen rullade tillbaka över svensk gräns.

Det kommande årets mil var gratis, och lagom till nästa besiktning vart det dags för en omvänd "stämpelkryss" och de mellanliggande milen skrevs av som varande körda på kontinenten där ingen kilometerskatt existerade.

Lite omständigare än att bara trycka in en aluminiumplåt i stämplingspringan för att hålla fast räknehjulen, men snyggare.

Oh, I've done it all - med Rekord 2100 D, med Peugeot 304 D, med Mercabuss. Oh happy days!
 
Last edited:
Eftersom "en kompis" prenumererade på tidningen Rolig Teknik, fick man ju regelbundet skolning i exempelvis bygge av hembrännare, bromsning av elmätaren hemma osv. Men också hur man stoppade kilometerräknaren. Sagt och gjort: "en kompis" lånade ett 3mm borr och applicerade ett hål på exakt angivet ställe på kilometerräknaren. I hålet satte man då en bit pianotråd som stoppade räkneverket. Det gällde att inte vara nollad mellan besiktningarna då SBP var på hugget och en undersökt räknare kunde avslöjas. Vad jag hörde så rullade en viss Audi 100L5D bara 300 mil mellan besiktningarna under flera år...
 
Alltså......:näsblod


Spekulation, innan lanseringen, hur den skulle kunna ha varit:
View attachment 451533

Hur det sen blev:
View attachment 451534


Plötsligt känns det mera lockande med en Renault Zoe


Med tanke på hur den är byggd: Externt "skelett" av kallvalsat rostfritt stål. Styrkan i konstruktionen ligger i formen. Därför kan den byggas rationellt och ha otroliga spec till ofattbart bra pris.

Jag beställde en direkt.:rock
 
Med tanke på hur den är byggd: Externt "skelett" av kallvalsat rostfritt stål. Styrkan i konstruktionen ligger i formen. Därför kan den byggas rationellt och ha otroliga spec till ofattbart bra pris.

Jag beställde en direkt.:rock
I morse behövde jag utöva bildlig Heimlich-manöver på mig själv när morgonkaffet hamnade fel..
Men nu när jag fått sova på det: Mattsvart hade varit riktigt bad-ass! 220-uttag och inbyggd kompressor, som klippt och skuret att rulla upp geggmoppen och bara ta sig någonstans ut i vildmarken. Fan, jag behöver bygga om min parkering eller flytta. Blir dyrt det här, även om bilen i sig är ett kap ekonomiskt :brynad
d6fabf566d1f9fdd37c4266208be6370.jpg
 
Är inte den första, men bara för att den är så inihelvete skitful så är det ett visst ha-begär. Tror 2-motor AWD kommer bli volymmodellen.
 
Last edited:
Med tanke på hur den är byggd: Externt "skelett" av kallvalsat rostfritt stål. Styrkan i konstruktionen ligger i formen. Därför kan den byggas rationellt och ha otroliga spec till ofattbart bra pris.
Det finns ju en poäng med att ha mjuka deformationszoner på en bil.
Det är för att den skall dra ut på tiden för krockvåldet och inte exponera de färdande för all kraft direkt.
Att bygga stenhårda bilar är inget nytt. De flesta gamla bilarna från bilismens början var ju t.ex. så hårda att de sällan deformerades vid en krock. Ramen var lika rak och stabil som innan. De som färdades däremot tenderade att skadas mera.
Men det har Tesla säkert tänkt på....
Eller så räknar de med att "Trucks" i USA går under en annan lagstiftning och inte behöver uppfylla samma krav som personbilar.

Men visst är det lite rationellt att använda en stålmonocoque på en bil och tillverkningen blir ju enklare/billigare än med en vanlig bil.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top