Elbil eller inte?

Fiskar du nu i tesen om att toyota skulle försvinna för att de inte hakat på elbilsreligionen?
Man ska nog som lekman vara försiktig med och tro att världens största biltillverkare är okunniga idioter. De har alldeles säkert gjort sin research.
Toyota-chefen insåg att tesla ligger 10år före och därför håller sig Toyota till hybrider vilket de är bra på än försöker åstadkomma något de inte är redo för än.

Dörför tror jag Toyota snarare har bättre chanser att klara sig, de har inte hoppat huvudlöst i grytan
 
Toyota-chefen insåg att tesla ligger 10år före och därför håller sig Toyota till hybrider vilket de är bra på än försöker åstadkomma något de inte är redo för än.

Dörför tror jag Toyota snarare har bättre chanser att klara sig, de har inte hoppat huvudlöst i grytan

Jag tror inte Toyota ligger så långt bakom, dom har nog gjort sin forskning på området dom också. Jag skulle inte ens våga betta pengar på att dom vet mindre än Tesla om saken.
Det är bara myter som elbilssekten sitter och fantiserar ihop hemma i vid köksbordet.
 
Toyota har ju testat lite med bränsleceller och batteribilar, men inte gått all in.

En förklaring jag har läst från någon av Toyota-cheferna var att batterierna inte var tillräckligt bra än, men dom har velat tillgodogöra sig erfarenheter i väntan på bättre batterier.

Toyota kan bygga bilar, skitsamma om dom inte utvecklar egna elmotorer och batterier, det finns det många andra som gör och som är beredda att sälja till/bli uppköpta av Toyota när tiden är mogen

Samme Toyota chef sa "Tekniken är inte mogen innan en elbil blir lättare än motsvarande ICE bil med samma eller bättre prestanda och räckvidd" och det ligger ju något i det
 
Vad jobbar du med som har sådan insikt i Toyotas R&D? Och om du nu har en sådan tjänst undrar jag vad Toyota tycker om att du sprider ut vad dom forskar om?
Det finns en hel del publik information om det. De håller på och utvecklar solid state-batterier tillsammans med Panasonic. Första bilen med tekniken (hybrider till att börja med) är tydligen något år bort.

Vad gäller bränslecellstekniken så skall det redan idag att gå att leasa en Toyota Mirai (som är deras bränslecellsbil) i Sverige.
 
Vad jobbar du med som har sådan insikt i Toyotas R&D? Och om du nu har en sådan tjänst undrar jag vad Toyota tycker om att du sprider ut vad dom forskar om?

Det är väl ganska välkänt att dom har byggt både bränslecelsbilar och batteribilar?
Det är väl ganska uppenbart att dom inte har gått "all in" med samma teknik som dom andra bygger bilar med idag?

Sedan baserar jag min "insikt" på uttalanden från Toyota jag har läst / hört från motorpressen
 
Det är väl ganska välkänt att dom har byggt både bränslecelsbilar och batteribilar?
Det är väl ganska uppenbart att dom inte har gått "all in" med samma teknik som dom andra bygger bilar med idag?

Sedan baserar jag min "insikt" på uttalanden från Toyota jag har läst / hört från motorpressen

Vad dom har byggt och haft i produktion säger inte ett jävla skit om vilken R&D dom gjort och vilka kunskaper dom har inom sin koncern.

Det finns en hel del publik information om det. De håller på och utvecklar solid state-batterier tillsammans med Panasonic. Första bilen med tekniken (hybrider till att börja med) är tydligen något år bort.

Vad gäller bränslecellstekniken så skall det redan idag att gå att leasa en Toyota Mirai (som är deras bränslecellsbil) i Sverige.

Så det är all forskning Toyota gjort? Fantastiskt hur ni kan veta vad dom gjort och inte gjort.
 
Vad dom har byggt och haft i produktion säger inte ett jävla skit om vilken R&D dom gjort och vilka kunskaper dom har inom sin koncern.



Så det är all forskning Toyota gjort? Fantastiskt hur ni kan veta vad dom gjort och inte gjort.
Värst vad du blev sur då. Förstår inte vad som är så upprörande med att referera till publik information om vad Toyota själva säger att de håller på och utvecklar. Ursäkta att jag yttrade mig.
 
Värst vad du blev sur då. Förstår inte vad som är så upprörande med att referera till publik information om vad Toyota själva säger att de håller på och utvecklar. Ursäkta att jag yttrade mig.

Inget företag i världen har sin forskning och forskningsresultat tillgänglig som publik information. Jag blir irriterad för att det är så dumma påståenden att klockorna stannar.
 
Inget företag i världen har sin forskning och forskningsresultat tillgänglig som publik information. Jag blir irriterad för att det är så dumma påståenden att klockorna stannar.
Har jag påstått det?

Får jag föreslå en god natts sömn så fortsätter vi diskussionen imorgon igen. Du är uppenbarligen väldigt upprörd över något helt utan anledning.
 
Har jag påstått det?

Får jag föreslå en god natts sömn så fortsätter vi diskussionen imorgon igen. Du är uppenbarligen väldigt upprörd över något helt utan anledning.

Ni opponerar ju ganska ordentligt mot mitt påstående om att Toyota med all sannolikhet forskat ordentligt om batterier och elmotorer. Det vore ordentligt tjänstefel och väldigt orimligt att världens största biltillverkare skulle ha låtit bli nåt så självklart.

Ni skulle tex veta hur mycket det forskades runt HCCI-motorer i början av milleniet. Hos samtliga fordonstillverkare. Precis som med elbilar idag ansågs det ett tag som det allra hetaste, "alla" inom området trodde att det var den vägen man skulle lösa miljökrav och verkningsgrad. Och hur många sådana motorer har sedan suttit i fordon som producerats?

Eller som när alla fordonstillverkare gick ut för några år sedan och sa att dom skulle sluta med förbränningsmotorer. Tror ni dom la ner förbränningsmotorforskningen? Nej, självklart inte.
 
Ni opponerar ju ganska ordentligt mot mitt påstående om att Toyota med all sannolikhet forskat ordentligt om batterier och elmotorer. Det vore ordentligt tjänstefel och väldigt orimligt att världens största biltillverkare skulle ha låtit bli nåt så självklart.

Ni skulle tex veta hur mycket det forskades runt HCCI-motorer i början av milleniet. Hos samtliga fordonstillverkare. Precis som med elbilar idag ansågs det ett tag som det allra hetaste, "alla" inom området trodde att det var den vägen man skulle lösa miljökrav och verkningsgrad. Och hur många sådana motorer har sedan suttit i fordon som producerats?

Eller som när alla fordonstillverkare gick ut för några år sedan och sa att dom skulle sluta med förbränningsmotorer. Tror ni dom la ner förbränningsmotorforskningen? Nej, självklart inte.
Jag måste vara trög för jag begriper verkligen inte varför du blir så upprörd och otrevlig.

Opponerar ganska ordentligt? Jag har väl inte påstått något som motsäger att Toyota skulle bedriva forskning på batterier och elmotorer. Mitt inlägg handlade enbart om deras publikt kommunicerade information om solid state-batterier och bränsleceller. Vad läser du in i mitt inlägg egentligen? Du svarade med en ton som om jag grovt hade förolämpat dig eller nåt när jag bara försökte flika in en grej apropå det du och GuW skrev som inte var menat som kritik, utan enbart som en komplettering.
 
Jag måste vara trög för jag begriper verkligen inte varför du blir så upprörd och otrevlig.

Opponerar ganska ordentligt? Jag har väl inte påstått något som motsäger att Toyota skulle bedriva forskning på batterier och elmotorer. Mitt inlägg handlade enbart om deras publikt kommunicerade information om solid state-batterier och bränsleceller. Vad läser du in i mitt inlägg egentligen? Du svarade med en ton som om jag grovt hade förolämpat dig eller nåt när jag bara försökte flika in en grej apropå det du och GuW skrev som inte var menat som kritik.

Det är väl det här påståendet som startade hela diskussionen. Alltså det ni opponerar emot.
 
Det är väl det här påståendet som startade hela diskussionen. Alltså det ni opponerar emot.
Jag opponerar mig inte mot det.
 
Toyota har varit väldigt kategoriska i sina uttalanden om batteribilar och att det inte har någon framtid. Tittar man i deras årsbokslut så hittar man konstant ökande kostnader för reklamationer och de håller inte samma kvalitet på elektronik som exempelvis koreanska biltillverkare. De har fortsatt producera hybridbilar som inte är märkbart snålare än andra tillverkares produkter utan hybridtillskott.
De är fortfarande främst stora på marknader med lågt teknikinnehåll i bilarna.
 
Toyota har varit väldigt kategoriska i sina uttalanden om batteribilar och att det inte har någon framtid. Tittar man i deras årsbokslut så hittar man konstant ökande kostnader för reklamationer och de håller inte samma kvalitet på elektronik som exempelvis koreanska biltillverkare. De har fortsatt producera hybridbilar som inte är märkbart snålare än andra tillverkares produkter utan hybridtillskott.
De är fortfarande främst stora på marknader med lågt teknikinnehåll i bilarna.
Det är ändå konstigt att ingen än så länge har nämnt att Toyota redan säljer en ren batteribil...


Man måste nog hoppa på alla tåg som går om man vill vara med i framtidens bilmarknad. Beroende på körmönster kan en elbil (eller vilken annan typ av bil som helst) vara antingen hiss eller miss.
 
Toyota har varit väldigt kategoriska i sina uttalanden om batteribilar och att det inte har någon framtid. Tittar man i deras årsbokslut så hittar man konstant ökande kostnader för reklamationer och de håller inte samma kvalitet på elektronik som exempelvis koreanska biltillverkare. De har fortsatt producera hybridbilar som inte är märkbart snålare än andra tillverkares produkter utan hybridtillskott.
De är fortfarande främst stora på marknader med lågt teknikinnehåll i bilarna.
Jag tror att de flesta bedömare är eniga om att Toyota gjorde en strategisk felbedömning och nu ligger på efterkälken.

Det man måste komma ihåg är att Japan ser annorlunda ut än många andra länder vad gäller energistruktur. Vätgas är ett realistiskt alternativ i Japan. Tredje världen gynnas sannolikt mest av hybrider de närmaste åren pga brist på infrastruktur kring elektricitet och USA har hittills efterfrågat hybrider - som ju funkar otroligt bra.
 
Jag har skrivit det förut i den här tråden, men vill ändå påpeka att det är lättare att skapa elektricitet var som helst på planeten än brännbara bränslen. Mackdöden är reell i Sverige också och även om en elbil bara kommer 25 mil på en laddning är det längre än ingenstans alls.

BZ4X har väl inte direkt fått lysande kritik även om den är bättre nu än när den kom. Nästa elektriska Toyota är BZ3X och det är en kinesisk bil, delvis utvecklad av Toyota. Vi får väl se om den kommer häråt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top