Elbil eller inte?

Jag hade absolut velat köra elbil redan nu. Älskar karaktären + avsaknaden av buller och kan enkelt låna en dieselbil för det fåtalet gånger/år räckvidden skulle vara ett problem eller jag ska dra släp. Dragkrok står dock på önskelistan.
Just nu hindrar det faktum att jag inte är villig att ta den förväntade värdeminskningen ens på en beggad elbil. Just den värdeminskningen bör ju dock göra att begagnatmarknaden kommer passa mig fint om ett par år så fram tills dess gäller det att passa på att köra någon trevlig fossilbil. Jag tänker Land Cruicer som ju säkert även skulle passa fint att behålla som andrabil när det blir dags för elbilsköp.
 
Tror inte verkningsgrad blir sämre på grund av storlek. Iaf inte jämfört med traditionell kolvmotor. Dessutom blir de rätt små också.
Och små betyder låg vikt och låg vikt ger.mer utrymme för batterier. Microturbiner är "hyggligt hett" på hybriddrivningsagendan.
Googla.
 
På motorväg är inte underbar det ord jag tänker på. Barmhärtighetssjälvmord är närmre.
Tänker du på ljudnivån eller vad?
Det är enl mig och många andra den vuxnaste småbilen med komfort i klass med Polo (som jag har haft samtidigt). Sålde Polon o behöll Up. Roligare o modernare. Samt billigare/snyggare och låter bättre.
Dock är den ingen raket i motorvägsfart (segt över 100, men marscha på 130 funkar bra om man vill.
 
Tänker du på ljudnivån eller vad?
Japp, ljudnivån är problemet. I övrigt åker jag bra i min e-up!. Jag åker sällan över 120 med bil numera. Det ger för lite och riskerar att kosta för mycket. Jag hade en bensinpolo som lånebil när de gjorde nån uppdatering på min bil och den var bullrigare än min elbil och mycket tröttare vid rödljusen.
Jag skulle gärna ha en elbil igen efter denna, men hittar ingen som ger mig köplust för stunden.
 
Hade garna haft elbil, men hur blir det i framtiden nar alla javlar kor elbil och behover tanka? Som bekant har val majoriteten inte mojlighet att ladda hemma i nulaget.

Hur laddar vi om alla behover ladda? Bara nu ar det ju ganska ofta jag star i ko for att tanka diesel...
 
Japp, ljudnivån är problemet. I övrigt åker jag bra i min e-up!. Jag åker sällan över 120 med bil numera. Det ger för lite och riskerar att kosta för mycket. Jag hade en bensinpolo som lånebil när de gjorde nån uppdatering på min bil och den var bullrigare än min elbil och mycket tröttare vid rödljusen.
Jag skulle gärna ha en elbil igen efter denna, men hittar ingen som ger mig köplust för stunden.
Märkligt, min Up upplevs tyst. Även om vår MB B180 (2016) så klart är tystare är inte Up'en långt efter.

Kommer intressanta elbilar snart.
Opel Ampera-e kommer 2017 med nästan dubbla räckvidden över konkurenterna Leaf mm. "tumme upp"
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... Nyhetsbrev
50mil på pappereret och tester indikerar 30+mil.
Dvs runt 25mil under vinter, i backar o med slitet batteri = nu jäklar börjar det bli intressant. Ska bara bli billiga först. :banana
 
Hade garna haft elbil, men hur blir det i framtiden nar alla javlar kor elbil och behover tanka? Som bekant har val majoriteten inte mojlighet att ladda hemma i nulaget.

Hur laddar vi om alla behover ladda? Bara nu ar det ju ganska ofta jag star i ko for att tanka diesel...

Och diesel tankar du liiiiiite fortare..

Men visst, kör alla tesla och mackarna har batteribytes-funktion så går det ju lika fort (lär aldrig hända)
 
Och diesel tankar du liiiiiite fortare..

Men visst, kör alla tesla och mackarna har batteribytes-funktion så går det ju lika fort (lär aldrig hända)

Alla måste inte köra Tesla, det räcker att fordonsindustrin enar sig om en given batteridesign så kan man bygga bilarna så att man helt enkelt byter batteri på macken.
Det kräver ju också en värld där man hyr sitt batteri ungefär som man hyr gasflaskor idag och bara byter dessa.

Personligen så tror jag inte elbilarna kommer kunna slå igenom förrän just en batteribytesfunktionen verkställs.
 
Och diesel tankar du liiiiiite fortare..

Men visst, kör alla tesla och mackarna har batteribytes-funktion så går det ju lika fort (lär aldrig hända)
Nä byta batteri händer aldrig. Ingen ekonomi i det.
Men då väl elbilarnas batteri utvecklats så man kommer 50mil (=100mil på papperet) så kommer problemet med tankning vara så gott som borta.
Mitt krav baserat på familjens behov är 40mil riktig körning. Dvs 80mil på papperet
 
Vad som ska komma i framtiden vet man inte mycket om. Jag lever här och nu och försöker förhålla mig till det. Ampera-E lider såvitt jag vet redan av batteritillverkningskapacitetsbrist.

Apropå framtiden verkar biltillverkare i Europa vilja ha högre laddeffekt: http://teknikensvarld.se/stort-samarbete-for-laddstationer-i-europa-360485/
I min skalle ser det där ut som att det kommer bli varmt lite här och där...

Bor man inne i en stad utan möjlighet till att ladda hemma är nog tanken att man ska beställa hem en "iCar" som fraktar en dit man ska. De nya miljözonerna lär inte tillåta en dieselpickis på Hornsgatan...
 
Alla måste inte köra Tesla, det räcker att fordonsindustrin enar sig om en given batteridesign så kan man bygga bilarna så att man helt enkelt byter batteri på macken.
Det kräver ju också en värld där man hyr sitt batteri ungefär som man hyr gasflaskor idag och bara byter dessa.

Personligen så tror jag inte elbilarna kommer kunna slå igenom förrän just en batteribytesfunktionen verkställs.


Det har du en poäng i. Alternativt att räckvidd blir såpass att 95% av all laddning kan ske vid hemmet. Men mackarna är iallafall bra på det med att vara mer restaurang än bränsledepå.(iaf intäkterna utav). Får folk stanna 20-40min så behöver de nåt annat att göra. Äta, träna, shoppa, jobba.
Finns många möjligheter i en energiomställning.

Milkostnaden du spara blåser du på annat medan du laddar :tungan
Detta nollsummespel
 
Det har du en poäng i. Alternativt att räckvidd blir såpass att 95% av all laddning kan ske vid hemmet. Men mackarna är iallafall bra på det med att vara mer restaurang än bränsledepå.(iaf intäkterna utav). Får folk stanna 20-40min så behöver de nåt annat att göra. Äta, träna, shoppa, jobba.
Finns många möjligheter i en energiomställning.

Milkostnaden du spara blåser du på annat medan du laddar :tungan
Detta nollsummespel

95% är inte bra nog, jag skulle aldrig köpa en bil som tvingar mig att hyra bil eller nåt var 20e gång jag behöver bil. Inte ens 99% är bra nog.

Och energin kommer inte bli billigare än dagens bensin/diesel. Inse vad som krävs den dagen en "bensinmack" som idag betjänar 50 bilar per timme ska ha 50 elbilar som står och laddar.
Och i varje stad finns det ett antal sådana mackar som ska förses mes ström.
 
Fyra å enhalv miljon personbilar som snittar 1000 mil / år
2kW / mil
= 9 terra watt

Det blir många vindsnurror det
 
Fyra å enhalv miljon personbilar som snittar 1000 mil / år
2kW / mil
= 9 terra watt

Det blir många vindsnurror det

Inte effekt utan energi.
Du räknar fram en årlig energiförbrukning utifrån 2 kWh/mil?
9 TWh är väl typ 5% av vad vi gör av med på ett år i Sverige.

Laddeffekten ges ju av vad du får ut av laddstolpen, sen kommer antagligen inte alla bilar laddas exakt samtidigt.
 
Det är ett inihelsike mer effektivt sätt att förflytta feta folket sett till energimängd in kontra avgiven..helt klart. Det går åt mer att värma vårt varmvatten -ish

I Sverige förbrukas det 14000kwh/capita. 2000 hit eller dit.. I Norge ligger de på 23000.
 
Last edited:
Ja det är extra besvärligt att skilja effekt från energi i elbilar där båda innehåller enheten kW.
Bensinbilar är enklare där vi snackar effekt som Hk (kW om man använder "SI-enheter") och energi som "liter bensin". (Joule alt kWh om man använder "SI-enheter")

50liter bensin innehåller 455kWh energi och väger 37.5kg, säg 45kg med bensintank.
Räknar vi snällt (för elbilen) så skiljer det 3ggr i verkningsgrad mellan bensinmotor o elmotor. Dvs batteri med 150kWh behövs för samma körsträcka.

Batteriet i Renault Zoe med 22 kWh väger 290 kg.
Ett batteri med 150kWh väger således nära 2ton...
Även om elmotorn är 50kg lättare än bensinmotorn och vi räknar (snällt igen) att drivlinan kan göras 100kg lättare, så ser man att elbilens stora handikapp är stort o tungt batteri.

Nu har jag säkert räknat lite fel... men DOCK. Det behövs ett tekniskt genombrott innan vi har lätta elbilar.
 
Ja det är extra besvärligt att skilja effekt från energi i elbilar där båda innehåller enheten kW.
Bensinbilar är enklare där vi snackar effekt som Hk (kW om man använder "SI-enheter") och energi som "liter bensin". (Joule alt kWh om man använder "SI-enheter")

50liter bensin innehåller 455kWh energi och väger 37.5kg, säg 45kg med bensintank.
Räknar vi snällt (för elbilen) så skiljer det 3ggr i verkningsgrad mellan bensinmotor o elmotor. Dvs batteri med 150kWh behövs för samma körsträcka.

Batteriet i Renault Zoe med 22 kWh väger 290 kg.
Ett batteri med 150kWh väger således nära 2ton...
Även om elmotorn är 50kg lättare än bensinmotorn och vi räknar (snällt igen) att drivlinan kan göras 100kg lättare, så ser man att elbilens stora handikapp är stort o tungt batteri.

Nu har jag säkert räknat lite fel... men DOCK. Det behövs ett tekniskt genombrott innan vi har lätta elbilar.

Mnja
LiPo av hygglig kvalisort ligger på runt 200wh/kg eller för den delen 200kWh/ton redan idag. Så minus växellåda/förbränningsmotor ligger förvisso elbilen på tjocksidan men inga ton.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top