Elbil eller inte?

Tesla laddar imponerande snabbt.
Verkar vara en mycket bra långfärdsbil ihop med EQE/S som båda är aerodynamiska så man kan hålla hög fart o ända komma långt
 
Tesla laddar imponerande snabbt.
Verkar vara en mycket bra långfärdsbil ihop med EQE/S som båda är aerodynamiska så man kan hålla hög fart o ända komma långt
Jag snittade 198Wh/km på denna resan, med 90% motorväg. Är faktiskt lite positivt överraskad själv. 245 sulor runtom
 
Då skall vi se, hund kräket väckte mej kl 04 och skulle ut o skälla på något så då vaknade ju alla andra hundar o skällde så låne vovven väckte väll hela grannskapet..

Det verkar som att tyska metall facket gör allt dom kan för att hindra teslas produktions ökning i Tyskland till 1000,000 bilar.

Facket får hjälp av en miljöorganisation som kallas noru(osäkert utal) denna gruppen som sponsras av vw? anser att teslas fabrik förbrukar för mycket vatten.

Några km från teslas fabrik ligger kol brytning som förbrukar 142 gånger mera vatten än tesla, men enligt noru är det tesla som är problemet.

Det hela handlar om att metall facket värnar om sina medlemmar mer än att Tyskland har tillverkning, metallfacket som sitter med i VW, s styrelse var ju även starkt drivande till att Herbert diech fick gå,

VW, s fabrik i wolfsburg har en kappasitet på 800,000 ICE bilar om året men producerar bara ca 400,000 o folk får gå hem det är detta tyska metallfacket tycker är orättvist.

Herbert diech ville ju effektivisera VW att bygga bilar på 10 timmar som Tesla inte 30-35 timmar som i dag.

Tesla sa förövrigt upp 200 personer i fabriken i Tyskland då den blir effektivare konstant, detta tycker metallfacket är orättvist o har inför tyska staten framfört att dom vill tesla bygger bilar lika långsamt som VW.
Spännande??

Tesla öppnade för bilförsäljning i Malaysia som är Toyota land, 10,000 bilar sålda på 7 arbets dagar, tesla sålde således mera el bilar ensamt på 7 dagar än vad alla fabrikat gjorde 2022, lite imponerande ?.

Kina.

Mitsubishi gick från 134000 bilar 2022 till beräknat 30,000 2023 Mitsubishi har bestämt att dom lämnar den kinesiska marknaden i år.

Toyota - ca 50% i Kina 2023
Honda - ca 40% i Kina 2023
Mazda - ca 60% i Kina 2023 o kommer att lämna kinesiska marknaden.

Volvo, Polstar, BYD, tesla ökar massivt med EV tesla bäst säljande bil i Kina just nu.

Toyota med flera försökte tvinga Kina att lätta eller förlänga den sämre miljö klassen på bilar i Kina, ok sa Kina ni får till 2023 årets slut på er.. 6 månader längre. ??.

Då skall det sägas att det kom en avgift på 10,000 dollar extra för att få en registrerings skyllt till en ICE bil under dessa 6 månader.

Det står i dag ca 5 millioner färdiga ICE bilar i Kina som inte går att sälja efter 2023 i Kina dessa oregad bilar klarar inte miljö kraven efter 2023. Mestadels är från utländska tillverkare typ VW bmw merzeders Volvo japaner osv.

Iomed detta beslutade Japans regering att utöka stödet till japanska bilindustrin med billiga lån på 100,000 miliarder så japanska tillverkare kan börja konstruera BEV, det skall dock nämnas att japanska biltillverkare är dom högst belånade tillverkarna i världen med Toyota på plats nr1.

Lite to bigg to fall känslan.

VW konsernens ligger i denna belåning graden med o har omedelbar besparnings krav på 1,1 milliard dollar ca 11 miliarder kronor. 2024.

I USA står det just nu ca 2 millioner ICE osålda bilar som ingen vill ha just nu iallafall.

Fords lager av Mustang Mach-E har ökat från 115 dagars tillverkning i lager till 120 dagars tillverkning, samma med F150 lightning. Produktions stop??

Toyota med hjälp av stelantis krigar mot striktare miljö regler i USA då dom känner att det är orättvist att reglerna blir hårdare o att dom tappar marknads andelar iomed att ICE bilar blir mindre attraktiva o att bränslet är för dyrt förhållande till elen som driver BEV.
 
Statligt stöd för att förlänga lidandet har provats många gånger i historien och det ger bara ytterligare problem med att man blir efter i utvecklingen.
Att man alltid har tillverkat bilar med avgasmotor gör inte att det är rimligt att fortsätta göra det om ingen vill ha dem.
 
Tony seba som anses vara en person som många ser som en som vet vad han pratar om säger.

2024 kommer försäljningen av EV i kina nå ca 50% i slutet på 2024.

Dom enda tillverkarna som tror på detta är tesla, BYD, leauto, o volvo/Polstar.

Alla andra sk traditionella biltillverkare anses ha ankaret i botten på havet o vill ej gå framåt enligt Tony seba.

Ford försöker att få till det o bygger ju ny fabrik till EV med kapasitet på 500,000 bilar. Problemet är batterier Ford betalar för mycket idag för batterier,

Det ryktas om att Ford ceo snackat lite med Musk om att köpa batterier av tesla för ett par miliarder.

Stelantis verkar ha gjort KK med sin kinesiska delägare, sista tillverknings talen var att dom var nere i 17% utnyttjande av produktions kappasiteten i kina.

Mercedes säljer 50% av allt dom tillverkar i Kina o har tappat ca 50% av detta på 12 månader?

Samma tal för vw

Ankaret i botten var det..

Mer jobbigt för traditionella tillverkare är att Australien satsar stenhårt mot fosil fritt 2030.

6 tillverkare i kina av EV har beställt gigapressar av den italienska tillverkaren varav en av dessa 6 bygger giga press för magnesium chassi för att minska kostnader o vikt.

Ex bmw ev samt Volvo o merzeders ligger runt 2,2 ton till ca 3 ton vikt medans ett antal kinesiska tillverkare har EV runt 1,5-2 ton stor skillnad i material kostnader.

Dessutom verkar kinesiska tillverkare gå runt frakt bolag o har investerat i egna frakt skepp för fordon även detta för att få ned kostnader i det ledet men även vänte tider på frakt..

Just nu följer endast 2 tillverkare wrigts lag om dubblad produktion sänker kosta den per produkt och det är tesla o BYD.

Tesla kommer sälja ca 1,9-2 millioner bilar i år med förväntad ren vinst på 24,4 miliarder dollar efter allt.

Nasa har ett färdigt solidstate batteri vud namn sabres det ligger idag på 500 wh per kg det väger 40% mindre än ett lithium batteri kan formas hursomhelst så det är mycket utrymme effektivt konstruerat av sulfur selenium. Är detta kvantsprånget Inom batteri utvecklingen?

Nu skall jag måla fönster?
 
Måste va rätt tryckt stämning på styrelsemötena hos de gamla tillverkarna. Bara en sån sak som att klamra sig fast vid serviceavtal och slika ting, även på elbilar.
Kollegan har väntat i över ett år på sin BMW i4. Förra veckan gav han upp och avbeställde. Blev en model 3 istället. Fick leveransbesked, om tre veckor kan han hämta den.
 
Då skall vi se, hund kräket väckte mej kl 04 och skulle ut o skälla på något så då vaknade ju alla andra hundar o skällde så låne vovven väckte väll hela grannskapet..

Det verkar som att tyska metall facket gör allt dom kan för att hindra teslas produktions ökning i Tyskland till 1000,000 bilar.

Facket får hjälp av en miljöorganisation som kallas noru(osäkert utal) denna gruppen som sponsras av vw? anser att teslas fabrik förbrukar för mycket vatten.

Några km från teslas fabrik ligger kol brytning som förbrukar 142 gånger mera vatten än tesla, men enligt noru är det tesla som är problemet.

Det hela handlar om att metall facket värnar om sina medlemmar mer än att Tyskland har tillverkning, metallfacket som sitter med i VW, s styrelse var ju även starkt drivande till att Herbert diech fick gå,

VW, s fabrik i wolfsburg har en kappasitet på 800,000 ICE bilar om året men producerar bara ca 400,000 o folk får gå hem det är detta tyska metallfacket tycker är orättvist.

Herbert diech ville ju effektivisera VW att bygga bilar på 10 timmar som Tesla inte 30-35 timmar som i dag.

Tesla sa förövrigt upp 200 personer i fabriken i Tyskland då den blir effektivare konstant, detta tycker metallfacket är orättvist o har inför tyska staten framfört att dom vill tesla bygger bilar lika långsamt som VW.
Spännande??

Tesla öppnade för bilförsäljning i Malaysia som är Toyota land, 10,000 bilar sålda på 7 arbets dagar, tesla sålde således mera el bilar ensamt på 7 dagar än vad alla fabrikat gjorde 2022, lite imponerande ?.

Kina.

Mitsubishi gick från 134000 bilar 2022 till beräknat 30,000 2023 Mitsubishi har bestämt att dom lämnar den kinesiska marknaden i år.

Toyota - ca 50% i Kina 2023
Honda - ca 40% i Kina 2023
Mazda - ca 60% i Kina 2023 o kommer att lämna kinesiska marknaden.

Volvo, Polstar, BYD, tesla ökar massivt med EV tesla bäst säljande bil i Kina just nu.

Toyota med flera försökte tvinga Kina att lätta eller förlänga den sämre miljö klassen på bilar i Kina, ok sa Kina ni får till 2023 årets slut på er.. 6 månader längre. ??.

Då skall det sägas att det kom en avgift på 10,000 dollar extra för att få en registrerings skyllt till en ICE bil under dessa 6 månader.

Det står i dag ca 5 millioner färdiga ICE bilar i Kina som inte går att sälja efter 2023 i Kina dessa oregad bilar klarar inte miljö kraven efter 2023. Mestadels är från utländska tillverkare typ VW bmw merzeders Volvo japaner osv.

Iomed detta beslutade Japans regering att utöka stödet till japanska bilindustrin med billiga lån på 100,000 miliarder så japanska tillverkare kan börja konstruera BEV, det skall dock nämnas att japanska biltillverkare är dom högst belånade tillverkarna i världen med Toyota på plats nr1.

Lite to bigg to fall känslan.

VW konsernens ligger i denna belåning graden med o har omedelbar besparnings krav på 1,1 milliard dollar ca 11 miliarder kronor. 2024.

I USA står det just nu ca 2 millioner ICE osålda bilar som ingen vill ha just nu iallafall.

Fords lager av Mustang Mach-E har ökat från 115 dagars tillverkning i lager till 120 dagars tillverkning, samma med F150 lightning. Produktions stop??

Toyota med hjälp av stelantis krigar mot striktare miljö regler i USA då dom känner att det är orättvist att reglerna blir hårdare o att dom tappar marknads andelar iomed att ICE bilar blir mindre attraktiva o att bränslet är för dyrt förhållande till elen som driver BEV.
Tack för sammanfattningen!
Vad exakt är det för miljöregler som startar i Kina 2024?

2 milj osålda verkar vara siffra från en Youtuber inom elbilar, som bara vill ha klick.
Detta är mest framträdande hos dom som gillar Tesla vrider sanningen åt olika håll hela tiden - där det passar bäst.

2mil osålda ICE ska låta som att fossilbilar är döda o ingen vill ha dom…medan 2 mil osålda är rätt normalt då de säljer 14-15milj bilar årligen USA.

Att Mach-E inte säljer är märkligt. Hört fler fråga sig varför…
Bra, snygg o kul bil.
 
NASA.... Revolutionerande batteri.... 500wh/kg... närsomhelst....


Upprepa varje vecka in absurdum.

NASA la nyss ner sitt elflygplans-projekt, efter att ha tvingats rita om det efter verkligheten flera gånger och till slut insett att det inte kommer att funka.

Om dom hade ett fungerande batteri med 500wh/kg skulle det ha funkat.
Alltså funkar inte batteriet.
 
Statligt stöd för att förlänga lidandet har provats många gånger i historien och det ger bara ytterligare problem med att man blir efter i utvecklingen.
Att man alltid har tillverkat bilar med avgasmotor gör inte att det är rimligt att fortsätta göra det om ingen vill ha dem.

:rofl Hur tänkte du att det skulle gå för elbilar utan alla statliga subventioner?
 
:rofl Hur tänkte du att det skulle gå för elbilar utan alla statliga subventioner?

De skulle kanske säljas långsammare till privatpersoner men fortfarande sälja på egna meriter. De svenska ”subventionerna” är som bekant borttagna, tidigare handlade det i stort sett om att en del av momsen lyftes bort som stimulans för att köpa elbil då inköpspriset var ganska högt. Idag ser vi att inköpspriset är konkurrenskraftigt utan den stimulansen och TCO betydligt lägre. Så den som ändå köper en ny bil har lättare att köpa en elbil idag, förutsatt att man ha tillgodogjort sig information.

Det händer fortfarande att man får frågan om man kan åka ända till Överkalix utan att stanna och ladda i en timme.
 
Tack för sammanfattningen!
Vad exakt är det för miljöregler som startar i Kina 2024?

2 milj osålda verkar vara siffra från en Youtuber inom elbilar, som bara vill ha klick.
Detta är mest framträdande hos dom som gillar Tesla vrider sanningen åt olika håll hela tiden - där det passar bäst.

2mil osålda ICE ska låta som att fossilbilar är döda o ingen vill ha dom…medan 2 mil osålda är rätt normalt då de säljer 14-15milj bilar årligen USA.

Att Mach-E inte säljer är märkligt. Hört fler fråga sig varför…
Bra, snygg o kul bil.

Som jag fattat det med miljöregel skärningen är det något som liknar euro7 tydligen fick tillverkare reda på spelreglerna redan för 6 år sedan och har inget gjort utan vad som sägs bara väntat på att regel skärningen skall tas bort.

Men Kina har ju bestämt att smoggen skall bort o att folk inte skall dö i förtid i lungsjukdomar.

Så vad några tillverkare i EU eller us tycker spelar ingen roll, allt pekar ju på att Innom några få år är det enbart inhemsk tillverkning i Kina.
 
De skulle kanske säljas långsammare till privatpersoner men fortfarande sälja på egna meriter. De svenska ”subventionerna” är som bekant borttagna, tidigare handlade det i stort sett om att en del av momsen lyftes bort som stimulans för att köpa elbil då inköpspriset var ganska högt. Idag ser vi att inköpspriset är konkurrenskraftigt utan den stimulansen och TCO betydligt lägre. Så den som ändå köper en ny bil har lättare att köpa en elbil idag, förutsatt att man ha tillgodogjort sig information.

Det händer fortfarande att man får frågan om man kan åka ända till Överkalix utan att stanna och ladda i en timme.

Och laddstationerna är inte heller byggda med hjälp av subventioner?
 
Och laddstationerna är inte heller byggda med hjälp av subventioner?
Nja, de tiotalen som upphandlades i Norrlands inland var/är förvisso subventionerade (dock krävdes åtagande att drifta i fem år, så få av dem är byggda än så länge) men resten av världens laddstationer är nog byggda på marknadsmässiga grunder, inklusive Teslas snart 1000 laddare bara i Sverige...

Elbilar är en global företeelse och vad vi gör i Sverige har liten betydelse för tillverkarnas omställning, den går fort av rena konkurrensskäl nu.
 
Nja, de tiotalen som upphandlades i Norrlands inland var/är förvisso subventionerade (dock krävdes åtagande att drifta i fem år, så få av dem är byggda än så länge) men resten av världens laddstationer är nog byggda på marknadsmässiga grunder, inklusive Teslas snart 1000 laddare bara i Sverige...

Elbilar är en global företeelse och vad vi gör i Sverige har liten betydelse för tillverkarnas omställning, den går fort av rena konkurrensskäl nu.

Och du ser ingen gemensam nämnare hos de länder där det säljs mycket elbilar?
 
Och du ser ingen gemensam nämnare hos de länder där det säljs mycket elbilar?
Jag ser att det inte subventionerats särskilt mycket i alla fall.

Däremot så är det ett måste att ställa om utifrån de klimatmål som världens länder enats om, exempelvis Parisavtalet. Så stimulanser typ minskad moms aka "klimatbonus" var initialt motiverade av det skälet. Men de är borta nu och den som köper nytt nu överväger givetvis elbil ändå.

Åker 70 mil enkel med kåpsläpet i morgon. Funkar utmärkt även om man behöver ladda var tredje timme. Det är ju inte många gånger per år jag åker så långt med släp.
 
Däremot så är det ett måste att ställa om utifrån de klimatmål som världens länder enats om, exempelvis Parisavtalet. Så stimulanser typ minskad moms aka "klimatbonus" var initialt motiverade av det skälet. Men de är borta nu och den som köper nytt nu överväger givetvis elbil ändå.

Hur många % av världens utsläpp står Sveriges privatbilism för?
Jasså, gick det inte ens att mäta...

Att förbjuda TukTuk's utan avgasrening i NewDelhi skulle göra mera för världens utsläpp än att förbjuda privtbilism i Sverige

"Transporter" står för en tredjedel av Sveriges utsläpp, plockar man då bort tåg, flyg, lastbilar och bussar är vi nere på hälften av det, dvs en sjättedel.
Av dom återstående fordonen (motorcyklar, mopeder och bilar) kan kanske hälften bytas mot elektriska. D.V.S en tolftedel av Sveriges redan i särklass låga utsläpp.

Det motiverar INTE att vi ska hålla uppe priset på elbilarna med statliga subventioner.
 
Hur många % av världens utsläpp står Sveriges privatbilism för?
Jasså, gick det inte ens att mäta...

Att förbjuda TukTuk's utan avgasrening i NewDelhi skulle göra mera för världens utsläpp än att förbjuda privtbilism i Sverige

"Transporter" står för en tredjedel av Sveriges utsläpp, plockar man då bort tåg, flyg, lastbilar och bussar är vi nere på hälften av det, dvs en sjättedel.
Av dom återstående fordonen (motorcyklar, mopeder och bilar) kan kanske hälften bytas mot elektriska. D.V.S en tolftedel av Sveriges redan i särklass låga utsläpp.

Det motiverar INTE att vi ska hålla uppe priset på elbilarna med statliga subventioner.
Bonus malus var/är ju en slags utsläppsrätt. Om den varit självfinansierad dvs…
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top