Elbil eller inte?

Privatleasingpriser
Teknikens Värld sonderade marknaden i slutet av juni och hittade dessa bilar och privatleasingavtal.

Modell Pris/mån Avtalstid (mån) Mil/år
Opel Corsa-e 2 990 12-24 1 000
BYD Atto 3 2 995 36 1 000
MG4 Electric 2 995 36 1 000
Citroën ë-C4 3 199 24 1 000
Mazda MX-30 3 995 36 1 000
Ora 300 Pro 3 995 36 1 000
Mini Cooper SE Electric 3 995 12 1 000
Nissan Leaf 3 995 12 1 500
 
I Europa är CCS standard, därför har alla det i Europa sedan många år. Äldre japaner har ChaDeMo och gamla Tesla har en egen som ser ut som Typ2 men som sagt så är det CCS sedan länge i Europa.
Om du med äldre japaner menar årets modell av Nissan Leaf så har du rätt. Länkar eftersom du inte brukar tro mig.
 
Om du med äldre japaner menar årets modell av Nissan Leaf så har du rätt. Länkar eftersom du inte brukar tro mig.

Nissan Leaf är en ”äldre” japan… :)
 
I Europa är CCS standard, därför har alla det i Europa sedan många år. Äldre japaner har ChaDeMo och gamla Tesla har en egen som ser ut som Typ2 men som sagt så är det CCS sedan länge i Europa.
Tack, även tack till Knoddas!
Så bra att vi har standard i Europa.
Är CCS lika bra tekniskt som Teslas USA-system?
(Tunn kabel, förmåga att skicka mycket effekt, övervakning/styrning mm)
 
Elbilar med kampanjpriser
Teknikens Värld sonderade marknaden i slutet av juni och hittade dessa bilar och kampanjer. Utbudet växlar hela tiden, när du läser detta kanske det är andra modeller som reas ut.


Modell Listpris Rabatt Kampanj
Nissan Leaf 379 900 60 000 319 000
MG4 Electric 364 990 35 000 329 990
MG5 Electric 404 290 50 000 354 290
Honda e 416 800 30 000 386 800
Cupra Born 479 900 50 000 429 900
Fiat 500e Cab 479 900 50 000 429 900
BYD Atto 3 532 900 70 000 462 900
Opel Corsa-e 529 900 60 000 469 900
Peugeot e-208 534 900 65 000 469 900
Ford Mustang Mach-E 639 990 50 000 579 900
Frågan är dock vad priset på dom blir med samma förmågor som en Modell 3 för 500k eller Y för 550k.
 
Tack, även tack till Knoddas!
Så bra att vi har standard i Europa.
Är CCS lika bra tekniskt som Teslas USA-system?
(Tunn kabel, förmåga att skicka mycket effekt, övervakning/styrning mm)
Allt är väl relativt, jag kan mata på min med 230kw som mest på CCS vilket jag tycker är ganska mycket effekt.
Bilen och laddstolpen verkar aldrig ha några problem med att prata med varandra och styra effekten efter vad batteriet vill.
Det rent tekniska saknar jag helt kunskap för att svara på, men jag har ingenting att klaga på angående snabbladdning med CCS i nuläget mer än att det finns för få stationer för det.
 
Tack, även tack till Knoddas!
Så bra att vi har standard i Europa.
Är CCS lika bra tekniskt som Teslas USA-system?
(Tunn kabel, förmåga att skicka mycket effekt, övervakning/styrning mm)
”Vår” typ 2 (vilket är ena delen av ccs) är mer lämpad för vår marknad. Vi behöver det där extra stiftet för att kunna köra trefas AC-laddning hemma i stugorna och på jobbet.
NACS hade inte blivit lika ”effektfull” i Europa..
 
Frågan är dock vad priset på dom blir med samma förmågor som en Modell 3 för 500k eller Y för 550k.
För den som bara tar sig från A-B krävs inte så mycket.

Jag drar 1,6 ton i 90 med 1,3 liters 90hp diesel ingen skärm ingen AC inget skinn standard vit färg plåtfälgar.

Det finns många som mej som bara är ute efter A-B till lägsta kostnad då bilar är den sämsta affären man gör frivilligt.
 
Nissan Leaf är en ”äldre” japan… :)
Tyvärr finns den att köpa fortfarande så jag tycker att det är viktigt att påpeka att den har en konstruktion som gör den sämre för varje dag som går. Det vore tråkigt att plötsligt inse att man köpt en bil man bara kan ladda hemma.
 
Tyvärr finns den att köpa fortfarande så jag tycker att det är viktigt att påpeka att den har en konstruktion som gör den sämre för varje dag som går. Det vore tråkigt att plötsligt inse att man köpt en bil man bara kan ladda hemma.

Det finns adaptrar!

Dessutom har själva bilen namn om sig att vara riktigt bra, om än lite omodern.
 
Från adriatiska- till svenska västkustens hav i en såndär jäkla elbil.

Ladda i Centraleuropa i semestertider kan va lite trångt. Alldeles för mycket norrmän och svenskar som turistar längs populära huvudstråken. Priserna på laddning har däremot sänkts rejält på märkesladdarna. Nu nere på under 4kr kWh. Blir ju nästan vinst med nya milersättningen om folk skippar tjänste-våfflan och istället kör privat sladdladdad vagn.

Såg nog fler elbilar på 4 timmar i Danmark - Sverige än gjorde på hela resan.

I Sverige hade man öppnat upp en ny tesla-station med 24st 250kW utanför Helsingborg , vilket kan jämföras med exempelvis den 3ggr större staden Brno som har 8 platser.
Inom säg 7 finns det runt 100st från Hbg. I Tjeckien, 6st fast i Österrike... Dvs man är lite låst till vissa stopp..

Det går förvisso snabbt att smälla upp nya stationer, men det behöver fortfarande göras…
 
Vilken väg åkte du? Skall motsatt håll nästa vecka… Luleå till Villalfonsina i Italien.
Tänker via Innsbruck men öppen för andra förslag längre västerut.
 
Ålrajt, där är det mindre trafik men tar längre tid likt förbannat… men vackrare!
 
Från adriatiska- till svenska västkustens hav i en såndär jäkla elbil.

Ladda i Centraleuropa i semestertider kan va lite trångt. Alldeles för mycket norrmän och svenskar som turistar längs populära huvudstråken. Priserna på laddning har däremot sänkts rejält på märkesladdarna. Nu nere på under 4kr kWh. Blir ju nästan vinst med nya milersättningen om folk skippar tjänste-våfflan och istället kör privat sladdladdad vagn.

Såg nog fler elbilar på 4 timmar i Danmark - Sverige än gjorde på hela resan.

I Sverige hade man öppnat upp en ny tesla-station med 24st 250kW utanför Helsingborg , vilket kan jämföras med exempelvis den 3ggr större staden Brno som har 8 platser.
Inom säg 7 finns det runt 100st från Hbg. I Tjeckien, 6st fast i Österrike... Dvs man är lite låst till vissa stopp..

Det går förvisso snabbt att smälla upp nya stationer, men det behöver fortfarande göras…
Vilken bil och hur långt kom du på varje laddning?
Är långturer i EU (och sverige) som är det intressanta för mig, som gör att jag tvekar att byta E-klass som lätt tar oss 120mil i 140knyck på autobahn med bra komfort
 
Vilken bil och hur långt kom du på varje laddning?
Är långturer i EU (och sverige) som är det intressanta för mig, som gör att jag tvekar att byta E-klass som lätt tar oss 120mil i 140knyck på autobahn med bra komfort

Tesls model 3 performance. Ca 30mil i stöten då det går snabbare att inte ladda fullt upp till max (sista 10-15% ger inte mycket mer än 40-50kW effekt in i batteriet. )

Kör sällan under 140 om trafiken medför.

Tre anledningar till att elbilen funkar för mig.
1. Frun. Hon vill inte sitta still längre stunder än så.
2. Barnen. De har små blåsor..
3. Hunden. Han behöver rastas (och matas).

Elbil är inte för alla, så är det. Framförallt om man gärna kör i blöja och/eller är rörelsehindrad.

Mot när jag körde diesel-benz så kostar det mig ca 45min på en 12-timmars resa med elbilen pga ovanstående faktorer. Har kört denna sträckan 4 år varav två med diesel och två med el så har hyggligt underlag.

Däremot sparar jag en hel del pengar. Timlönen för detta är alltså god. Min 220d, med bakhjulsdrift, gick inte under 0,67lit/mil bud dessa resor.
 
Last edited:
Tesls model 3 performance. Ca 30mil i stöten då det går snabbare att inte ladda fullt upp till max (sista 10-15% ger inte mycket mer än 40-50kW effekt in i batteriet. )

Kör sällan under 140 om trafiken medför
Hur lång tid tar ett sådant laddstopp?
Det är ungefär samma som när man åker på semester med motorcykel ca 30mil
 
Hur lång tid tar ett sådant laddstopp?
Det är ungefär samma som när man åker på semester med motorcykel ca 30mil
15-25min. Sladdar in med singel% på laddststusen och då drar den i sig rejält med effekt första 35%-en. Slår in nästa laddstopp och laddar till färddatorn räknar ut att jag är framme vid nästa med 5-9%.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top