Elbil eller inte?

Tyvärr har inte bilen speglar som visar det som är precis bakom bilen och det händer att individer med begränsad självbevarelsedrift och underlängd ställer sig där efter att jag satt mig i bilen. Oftast inget problem eftersom jag normalt backar in i p-rutor.
Jag har aldrig förstått problemet med start-stopp. Det slutar skaka en stund och det gör mig inget.

Nej, problemet med folk som ska gå bakom parkerade bilar med motorn igång och backljusen tända känner jag igen, men drabbas inte av så ofta.
Något slags rekord måste ju vara hon som parkerade barnvagnen bakom min bil, på tomgång, medans hon lastade in sina påsar i bilen.
Hon blev arg på mig då jag varvade ur surdieseln...

Nej start stopp är säkert jättebra, men den får gärna vänta en sekund innan den stänger av motorn, risken är stor att jag inte tänker stå stilla längre än så.

Men det mest idiotiska är ju att den startar om motorn när man för växelväljaren till P
Då har man ju liksom kört färdigt för en stund...
 
Start/stopp funktionen är nog värst, man kan inte ens microstanna vid en stopplikt utan att motorn stängs av, vilket leder till att man istället kryper olagligt förbi skylten.
Sedan när man ska parkera så stänger den av motorn direkt bilen slutat rulla, men startar den igen när man för växelväljaren till P så man måste trycka på start/stopp knappen för att stänga av den???? (ja det är en handikappbil med automat)

Ibland undrar man om dom inte provkör bilarna själva innan dom släpps ut på marknaden...
Jag kan stänga av funktionen i Miatan och Mercan
 
Jag kan stänga av funktionen i Miatan och Mercan

Det kan man säkert i bilen jag lånar också, en Suzuki, och jag skulle inte köpa en bil själv innan jag förvissat mig om att det gick att stänga av idiotfunktioner.

Jag sitter aldrig i bilköer, om jag gjorde det kanske jag skulle överväga att aktivera funktionen, kanske.....
 
Det kan man säkert i bilen jag lånar också, en Suzuki, och jag skulle inte köpa en bil själv innan jag förvissat mig om att det gick att stänga av idiotfunktioner.

Jag sitter aldrig i bilköer, om jag gjorde det kanske jag skulle överväga att aktivera funktionen, kanske.....
Den tillför sällan något, om man inte står stilla längre stunder. Korta stopp släpper ut mer pga ändrade flöden mm om jag förstått det och så suger det mycket ström (och nöter på startmotorn mm) som bilen måste ladda upp, med fossilt bränsle.. med det ser bra ut för miljönissarna.
 
Det kan man säkert i bilen jag lånar också, en Suzuki, och jag skulle inte köpa en bil själv innan jag förvissat mig om att det gick att stänga av idiotfunktioner.

Jag sitter aldrig i bilköer, om jag gjorde det kanske jag skulle överväga att aktivera funktionen, kanske.....
Min förra bil hade start-stopp.

Den fungerade inte om det var uppförsbacke. Eller nerförsbacke. Eller för låg laddning i batteriet. Eller för kallt ute. Eller om AC var igång. Eller om facket i Tyskland var på dåligt humör.

Dvs den hoppade bara in i mellan hälften och två tredjedelar av gångerna. Men till dess försvar fanns det en stor tydlig knapp att stänga av.

Ytterligare en parentes så drog bilen uppvärmd enligt färddatorn 0.3 l/h tomgång. Snittar man 3min (mycket högt räknat!) avstängd motor per arbetsdag, så blir det ca 10 h per år, 3 liter. Batteriet bytte jag ungefär vart fjärde år (annars startar den inte kall), då hade systemet sparat mig kanske 12 liter diesel, idag värd 300 kr medan batteriet var större och ovanligare och därför kostade en tusenlapp mer. Ren förlust med andra ord, även om man inte räknar in fördyrning av bilen. Men å andra sidan får man räkna av 0.3 l / 100km, så kanske sjunker skatten på vissa bilar så man går man kanske plus, min hade ändå varit under gränsen.

Batterierna var billigare förr, men det gäller än mer dieseln. Så ekonomiskt har systemet aldrig gått med vinst.
 
Min förra bil hade start-stopp.

Den fungerade inte om det var uppförsbacke. Eller nerförsbacke. Eller för låg laddning i batteriet. Eller för kallt ute. Eller om AC var igång. Eller om facket i Tyskland var på dåligt humör.

Dvs den hoppade bara in i mellan hälften och två tredjedelar av gångerna. Men till dess försvar fanns det en stor tydlig knapp att stänga av.

Ytterligare en parentes så drog bilen uppvärmd enligt färddatorn 0.3 l/h tomgång. Snittar man 3min (mycket högt räknat!) avstängd motor per arbetsdag, så blir det ca 10 h per år, 3 liter. Batteriet bytte jag ungefär vart fjärde år (annars startar den inte kall), då hade systemet sparat mig kanske 12 liter diesel, idag värd 300 kr medan batteriet var större och ovanligare och därför kostade en tusenlapp mer. Ren förlust med andra ord, även om man inte räknar in fördyrning av bilen. Men å andra sidan får man räkna av 0.3 l / 100km, så kanske sjunker skatten på vissa bilar så man går man kanske plus, min hade ändå varit under gränsen.

Batterierna var billigare förr, men det gäller än mer dieseln. Så ekonomiskt har systemet aldrig gått med vinst.

Ja det var inte av ekonomisk vinning jag tänkte aktivera funktionen då, utan mera för att vara snäll med omgivningen då...

ÅAS är det kallt ute kanske motorn hoppar igång med jämna mellanrum för att fylla värmepaketet med varmt vatten eller så, så då skulle jag absolut stänga av den igen
 
Stockholm idag. Snart tar varenda liten småstad med komplex efter…


View attachment 477523
Det kommer bli som jag såg i South Bend, Indiana, USA 2001.
På lördag, söndag fanns En öppen halvbra/halvdålig resturang och Museet i centrum.
För övrigt helt dött. Bara döda kontorshus.
All handel flyttat till två Malls utanför. En nordöst och en söder om "Stan".

Har redan börjat i Göteborg.
Tom livsmedel stänger lördag och söndag 1800 i "Nordstan" stort handelskvarter i Gbg City.
Vill man ha handla mat är det öppet till 2300 2 km ut från City.
Men inte öppet i City....dött.
 
Har redan börjat i Göteborg.
Tom livsmedel stänger lördag och söndag 1800 i "Nordstan" stort handelskvarter i Gbg City.
Vill man ha handla mat är det öppet till 2300 2 km ut från City.
Men inte öppet i City....dött.
Fast det beror till stor del på att ungdoms-gängen härjar efter 18 i centrum. Ytterst få föräldrar tillåter ens sina tonåringar på dagtid, att handla i Nordstan.
Har jobbat i centrum i 10år och förr kunde man gå i kostym hållandes sin The Bridge-portfölj, även om man jobbade sent och tog en kvällspromenad på vägen hem via centralen, avenyn och gå på bussen vid Linneplatsen. Underbart.
Några år senare efter otalet incidenter bland våra anställda, delades det ut backpacks till anställda och jag gick hem via operan längs älven. (undvek det förr så trevliga centrum)
Sedan blev en person knivrånad och efter ytterligare incidenter sa chefen till att det var slut på att åka kollektivtrafik. "Jag fixar garageplats och betalar milersätting"
 
Fast det beror till stor del på att ungdoms-gängen härjar efter 18 i centrum. Ytterst få föräldrar tillåter ens sina tonåringar på dagtid, att handla i Nordstan.
Har jobbat i centrum i 10år och förr kunde man gå i kostym hållandes sin The Bridge-portfölj, även om man jobbade sent och tog en kvällspromenad på vägen hem via centralen, avenyn och gå på bussen vid Linneplatsen. Underbart.
Några år senare efter otalet incidenter bland våra anställda, delades det ut backpacks till anställda och jag gick hem via operan längs älven. (undvek det förr så trevliga centrum)
Sedan blev en person knivrånad och efter ytterligare incidenter sa chefen till att det var slut på att åka kollektivtrafik. "Jag fixar garageplats och betalar milersätting"
Nej Nordstan rör man sig inte i frivilligt. Samma med brunnsparken utanför. Är bara pundare och hemlösa som rör sig där
 
Stadskärnorna kan avfolkas vad mig anbelangar. Men det mest vettiga vore ju att dräpa alla kontorskomplex och göra bostäder av dem.
 

Jippi, ett nytt superbatteri den här veckan också, vem kunde ana det?

EDIT: Nähä, det var visst solidstatebatteriet igen, fast nu med helt nya fantastiska egenskaper.
 
På många bilar med start-stop + automat så kan man undvika att motorn stannar genom att inte pressa ner bromspedalen så hårt.
Gör knappen rätt värdelös.
 
Detta verkar spännande saxat ur expressen.

Trots det höga elpriset vill regeringen exempelvis höja milersättningen för bilar med förbränningsmotor, men inte för elbilar. Det kan göra det mer lönsamt att pendla med hybridbilar än med rena elbilar. Det är knappast smart politik.

Klimatminister Romina Pourmokhtari, L, fortsätter att hävda att regeringen håller fast vid klimatmålen. Men av färdriktningen att döma är Tidö-gänget snarare på väg rakt ned i diket.
 
Detta verkar spännande saxat ur expressen.

Trots det höga elpriset vill regeringen exempelvis höja milersättningen för bilar med förbränningsmotor, men inte för elbilar. Det kan göra det mer lönsamt att pendla med hybridbilar än med rena elbilar. Det är knappast smart politik.

Klimatminister Romina Pourmokhtari, L, fortsätter att hävda att regeringen håller fast vid klimatmålen. Men av färdriktningen att döma är Tidö-gänget snarare på väg rakt ned i diket.
Hur skall skatteverket veta vilken bil man kör med? Otroligt fånigt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top