Elbil eller inte?

Dom flesta elbilarna har väl dels en egen "buffert" i batteriet, och någon slags mjukvarustopp på laddningen (som man förvisso kan knappa bort) för att man inte ska ladda ohälsosamt mycket varje natt.

Men ja, det kommer att vara ett lotteri att köpa beg elbil med okänd laddhistorik
 
Dom flesta elbilarna har väl dels en egen "buffert" i batteriet, och någon slags mjukvarustopp på laddningen (som man förvisso kan knappa bort) för att man inte ska ladda ohälsosamt mycket varje natt.

Men ja, det kommer att vara ett lotteri att köpa beg elbil med okänd laddhistorik
Speciellt som batteriet nästan alltid består av många små celler och där en trasig cell påverkar hela packen som det är designat hos de flesta.

Som att köpa en bensinare med V12 där risken för att någon ventil börjar ge sig efter 30.000 mil
 
Dom flesta elbilarna har väl dels en egen "buffert" i batteriet, och någon slags mjukvarustopp på laddningen (som man förvisso kan knappa bort) för att man inte ska ladda ohälsosamt mycket varje natt.

Men ja, det kommer att vara ett lotteri att köpa beg elbil med okänd laddhistorik
Min kom förinställd på att inte ladda över 80 eller 90% vid AC laddning, ändrades till 100% direkt.

Om jag har laddat till 100% och kör ut på en nedförsbacke så stänger regenereringen (jävla ord för övrigt) av och min motorbroms slutar funka helt och hållet för att batteriet tycker det är knökfullt.
Hur mycket marginal det faktiskt finns kvar där lär vi väl aldrig få veta, men lite lätt förvånad blev man första gången när man släppte gasen och det inte bromsades öht, fick bara upp på skärmen att det var "otillgängligt".
Står säkert i manualen, men vem läser den egentligen...?
 
Tja, regenerering eller återladdning, båda orden är kassa, nu när alla har det, kan vi återgå till att kalla det motorbroms?
Sen att det laddar tillbaka lite grann i batteriet är bara en bonus.
 
Mm, jag vill ha hardtop åtminstone på grund av oljud. Vet inte vad GT hade för kvalitetsproblem, men GR har lite väl mycket silikon på sina ställen. Dock har de designat om filtret som sitter i insuget till oljepumpen. GT och GR har mycket gemensamt så det kommer finnas gott om eftermarknadsdelar till den med. Frågan är dock om man vill modifiera en sprillans ny bil som kostar över 400k. Då kanske det är vettigare att köpa en GT86 och modifiera den.
Köp den som du tycker bäst om, då cab vs hardtop är sak samma avseende oljud.
Dock väger HT Miatan 80kg mer = går fetbort i min bok.
GT86 är plastigare inuti kupén.
Men snyggare
 
Har precis passerat 1000 mil med min EV6.
Fortfarande oerhört nöjd och har bara vid ett tillfälle (långresa 60mil) känt att det hade varit skönt att köra bensindrivet igen.
Grattis!
Modernast nu med sina 800V.
Har dock extremt svårt med utseendet på denna och systerbile.

Det jag retar mig på mest med bilen är att mugghållarna inte är dimensionerade för alla nya smala pantburkar, gäller att tömma halva burken direkt annars så riskerar man att det spills när burken gungar omkring (lär väl för övrigt vara ett problem även på icke laddbara fordon).
Har den inte hållare som anpassar storleken (nyper åt?)
Eller är de för grunda?
Jag kör med 1.5liter-flaskor och lägger i dörrsfickan (E-klas) alt golvet fram (passagerarplats Miata)
 
Min kom förinställd på att inte ladda över 80 eller 90% vid AC laddning, ändrades till 100% direkt.

Om jag har laddat till 100% och kör ut på en nedförsbacke så stänger regenereringen (jävla ord för övrigt) av och min motorbroms slutar funka helt och hållet för att batteriet tycker det är knökfullt.
Hur mycket marginal det faktiskt finns kvar där lär vi väl aldrig få veta, men lite lätt förvånad blev man första gången när man släppte gasen och det inte bromsades öht, fick bara upp på skärmen att det var "otillgängligt".
Står säkert i manualen, men vem läser den egentligen...?
Kass, är sådant som får mig att bli matt. När något inte funkar som vanligt i trafiken kan ibland bli farligt.
 
Speciellt som batteriet nästan alltid består av många små celler och där en trasig cell påverkar hela packen som det är designat hos de flesta.

Som att köpa en bensinare med V12 där risken för att någon ventil börjar ge sig efter 30.000 mil
Vid tester av äldre bilar, hur är batteriet? Borde väl testats av någon tycker man...
 
Min poäng med mugghållaren är ju just att det största problemet jag har med bilen är ett icke-problem, det är en jäkligt trevlig bil helt enkelt.
Men, i princip all läsk/ramlösa och liknande har ju numera gått över till det som kallas för slim can och skiten sitter så dåligt i hållaren.
En kaffemugg från valfri mack passar säkert skitbra men sådant skräp dricker jag inte.
Just en Monster hade också suttit bra för den har samma format som en klassisk långburk från Systemet...
Åter igen, ett klassiskt I-landsproblem.

Tror också att folk som leasar bensinbilar skiter fullständigt i att ta hand om dessa, men det görs en så stor grej av hur viktigt det är att "ladda rätt" för att förlänga livet på batterierna, där det i princip aldrig talas om tvåsiffrigt antal år innan skiten börjar bli dåligt.
Har aldrig någonsin hört någon prata om hur det körs illa eller missköts leasingbilar som går på bensin/diesel på samma sätt, och jag tror knappast det är lika enkelt att mäta sådant där heller som det är att mäta kapaciteten som finns kvar i ett batteripack efter 3 år.
Kanske bara är ett fenomen som uppstått med EV förare som vill överträffa varandra i att vara så duktiga miljökämpar som möjligt?

Jag hade aldrig någonsin köpt en ny bil med avsikt att byta in den tre år senare, den hade fått rulla bra mycket längre än så.
Min nuvarande leasas så där känner jag noll anledning att lägga energi på att "ladda rätt" eller liknande faktiskt, ser ingen vinning på något vis i det.

I min bil mugghållaren kan mugghållaren fjädra ut lite för olika storlekar på muggar och klämmer fast en cylindrisk mugg. Med resultatet att de koniska kaffemuggarna från bensinmackarna vill klämmas ur hållaren när det blir för lite tyngd i dom.

Tips, skaffa dig en mugg eller ett par som passar bra i hållaren och häll över drycken i denna mugg.
Efter ett tag kan man gå in på macken, be om gratis varmvatten så blir det ändå kaffe i muggen från avlagringarna.
 
Att man inte kan regenerera med fullt batteri är väl ganska naturligt? Energin ska ju ta vägen nånstans. Jag ser det som ett tillfälle att motionera bromsarna på bilen så de inte fastnar.
Principen är ju som att ta bort lampan ur cykellyset, plötsligt gör inte dynamon samma motstånd.
 
I min bil mugghållaren kan mugghållaren fjädra ut lite för olika storlekar på muggar och klämmer fast en cylindrisk mugg. Med resultatet att de koniska kaffemuggarna från bensinmackarna vill klämmas ur hållaren när det blir för lite tyngd i dom.

Tips, skaffa dig en mugg eller ett par som passar bra i hållaren och häll över drycken i denna mugg.
Efter ett tag kan man gå in på macken, be om gratis varmvatten så blir det ändå kaffe i muggen från avlagringarna.
Man brukar kunna få fylla på hett vatten i termos, (som jag aldrig har kaffe i). Lärt mig uppskatta pulverkaffe. I princip alltid godare än mackarnas, definitivt bättre än termoskaffe och alltid till hands.

Inte att förglömma, man väljer styrka själv.
 
Att man inte kan regenerera med fullt batteri är väl ganska naturligt? Energin ska ju ta vägen nånstans. Jag ser det som ett tillfälle att motionera bromsarna på bilen så de inte fastnar.
Principen är ju som att ta bort lampan ur cykellyset, plötsligt gör inte dynamon samma motstånd.
Motionera bromsarna har jag löst genom att frugan kör bilen varje dag nästan och hon har inte lärt sig e-pedalen och andra tricks med avståndsmätare på farthållaren mm. Hon kör bilen som vanligt och med minsta motorbroms och återgenerering precis som med en dieselautomat som hon kört förut. Då används bromsarna.

Jag själv använder gärna e-pedalen på småvägar och i stan, men den kräver lite närvaro och fokus ifall man måste snabbt bromsa in och då gå över till vanlig broms. Kan bli väldigt ryckig körning om man inte har koll på tekniken. Den är värdelös för parkering och krypkörning. Då är det bättre med vanlig läge där bilen driver en aning och man kan reglera med bromsen bara.
 
Den är värdelös för parkering och krypkörning. Då är det bättre med vanlig läge där bilen driver en aning och man kan reglera med bromsen bara.
Har inte den modellen likt Volvo en inställning där enhetspedalen inte gör att bilen stannar helt? Jag står inte ut med enhetspedal, men den går nästan att använda om man ställer om den så den inte tvärnitar till 0 diReCkt utan låter en krypköra.
 
Teslabjörn brukar testa batteribilar som har något år på nacken

@sportbilsentusi
Var en stund sen jag såg när Björn Nyland testade sin Tesla som hade laddat väldigt mycket på superchargers. Vill minnas att batteridegraderingen inte skiljde nämnvärt mot bilar som hade laddats mer normalt. Sen kan det hända att andra bilmärken med mindre erfarenhet inte tål snabbladdning lika bra, det finns säkert tester på det om man orkar leta :).
 
Har inte den modellen likt Volvo en inställning där enhetspedalen inte gör att bilen stannar helt? Jag står inte ut med enhetspedal, men den går nästan att använda om man ställer om den så den inte tvärnitar till 0 diReCkt utan låter en krypköra.
Tycker 1 pedals körning på Model 3 är helt fantastiskt när jag kör i bostadsområden eller områden där autopilot inte är optimalt. Jag kör nästan alltid med autopilot aktiverad när jag kör längst huvudvägar eller i stadstrafik så då spelar det mindre roll med 1 pedalskörning. Sjukt skönt att slippa tänka på avstånd till bilar i samt att behöva göra mikrojusteringar på ratten hela tiden. Vid långkörning kunde jag tänkt mig ett läge som frikopplade vid nedförsbackar för att spara ännu mer ström, men bilen vill väl inte bryta hastighetsgränsen på autopilot så förstår tankegången.
 
Det jag retar mig på mest med bilen är att mugghållarna inte är dimensionerade för alla nya smala pantburkar, gäller att tömma halva burken direkt annars så riskerar man att det spills när burken gungar omkring (lär väl för övrigt vara ett problem även på icke laddbara fordon).
Det hade varit betydligt mer irriterande om hållarna var för små. När de är för stora så är det bara att köpa eller snickra ihop en smalare ring. I våran bil så har vi köpt en smalare ring till den ena hållaren så har vi en för smala burkar och en för större flaskor :)
 
Man brukar kunna få fylla på hett vatten i termos, (som jag aldrig har kaffe i). Lärt mig uppskatta pulverkaffe. I princip alltid godare än mackarnas, definitivt bättre än termoskaffe och alltid till hands.

Inte att förglömma, man väljer styrka själv.

Jag brukade alltid göra så i crossbussen, efter några år tyckte kompisen att det var en bra ide och började göra likadant.
Sedan tröttnade jag på snabbkaffet och började ta med färdigkokat kaffe i termos. Varvid jag övergick till och förklara åt samma kompis att sån där skit kan man ju inte dricka.
Lika roligt varje gång eftersom han mycket väl minns hur det började.
 
Jag brukade alltid göra så i crossbussen, efter några år tyckte kompisen att det var en bra ide och började göra likadant.
Sedan tröttnade jag på snabbkaffet och började ta med färdigkokat kaffe i termos. Varvid jag övergick till och förklara åt samma kompis att sån där skit kan man ju inte dricka.
Lika roligt varje gång eftersom han mycket väl minns hur det började.
Alltid fräscht med pulver. Bra om du känner att du vann. Polaren borde känna samma triumf. En win-win, per definition.
 
Dom få gånger jag har behövt ha något drickbart nära till hands i bilen är det kaffe vid långkörningar (snabbkaffe är inte kaffe) och mugghållare är för mig totalt ointressant, trots manuell växellåda och ingen automatisk farthållare med lane keep assist (eller autopilot som Tesla kallar det)

Jag använder sällan ens vanlig farthållare, jag kör min bil, jag åker inte med...
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top