Elbil eller inte?


betalartikel men det viktiga står väl in inledningen.

Skattesänkning på bensin uppäten​

16 maj 2022 12:20​
Mackarna höjer återigen bensinpriset. På måndagen blev bensinen 45 öre dyrare och kostar nu 21:93 kronor litern. Därmed är i stort sett hela skattesänkningen på 1:80 kronor från 1 maj uppäten.​

Hela den extremt omdebatterade skattesänkningen på bensin som enligt miljöpartiet skulle totalförstöra jordklotet är redan uppäten av prishöjningar.
 

betalartikel men det viktiga står väl in inledningen.

Skattesänkning på bensin uppäten​

16 maj 2022 12:20​
Mackarna höjer återigen bensinpriset. På måndagen blev bensinen 45 öre dyrare och kostar nu 21:93 kronor litern. Därmed är i stort sett hela skattesänkningen på 1:80 kronor från 1 maj uppäten.​

Hela den extremt omdebatterade skattesänkningen på bensin som enligt miljöpartiet skulle totalförstöra jordklotet är redan uppäten av prishöjningar.
Sänkningen är väl fortfarande på 1,80kr? Har inte hört regeringen lova att de ska låsa bensinpriset.

Sen tycker jag fortfarande att 1,80kr är ett skämt. All skatt förutom moms borde tas bort.
 

betalartikel men det viktiga står väl in inledningen.

Skattesänkning på bensin uppäten​

16 maj 2022 12:20​
Mackarna höjer återigen bensinpriset. På måndagen blev bensinen 45 öre dyrare och kostar nu 21:93 kronor litern. Därmed är i stort sett hela skattesänkningen på 1:80 kronor från 1 maj uppäten.​

Hela den extremt omdebatterade skattesänkningen på bensin som enligt miljöpartiet skulle totalförstöra jordklotet är redan uppäten av prishöjningar.
Varsågoda.
 
Sänkningen är väl fortfarande på 1,80kr? Har inte hört regeringen lova att de ska låsa bensinpriset.

Sen tycker jag fortfarande att 1,80kr är ett skämt. All skatt förutom moms borde tas bort.


Är i Tyskland och kör nu. 95oktan med E5 ligger stax över 2€ men här är diesel priset lägre ca 1,9€
 
Häromdagen sänkte Tesla priset på sina Superchargers i Sverige.

Nu mellan 3,20 och 4,40 per kWh som det ser ut.

Känns ju bra även om man laddar det mesta hemma.
 
Sänkningen är väl fortfarande på 1,80kr? Har inte hört regeringen lova att de ska låsa bensinpriset.

Sen tycker jag fortfarande att 1,80kr är ett skämt. All skatt förutom moms borde tas bort.
Nu är det väl så att miljöskatterna är beslutade inom EU och man måste ha minst den lägstanivån på bränslet. Däremot får dom justera momsen hur dom vill.
Så det enklaste dom kunde göra om dom ville minska skattetrycket på bränslet vore att justera momssatsen för bränsle. Sänker man den från 25 till 12,5 som man länge haft på en del andra saker så får det ganska stor påverkan på priset vid pump.
Om dom däremot ska sänka miljöavgifterna till under EU:s lägstanivå så krävs det att dom får godkänt att göra ett undantag från EU.
 
Vilken tur att vi är med i eu så att det kan sitta nån filur i bryssel och skriva lite svart på vitt som sedan drabbar krakarna i pajala. Filuren har säkert deras bästa för ögonen samt även invånarna i perugia - på samma gång. De har ju samma förutsättningar så det blir säkert bra.
 
Last edited:
Häromdagen sänkte Tesla priset på sina Superchargers i Sverige.

Nu mellan 3,20 och 4,40 per kWh som det ser ut.

Känns ju bra även om man laddar det mesta hemma.
Upptäckte att här i min lilla hörna är det gratis Supercharger. Inte för att jag använder det mer än en gång i månaden, men ändå
 
På tal om något helt annat - i går hände en massa saker, jag var tvungen att omplanera och akut sticka till Umeå och frun hade elbilen till jobbet där det blev lite oplanerade ärenden. Hon skulle dessutom till en kurs i Luleå på kvällen så batteriets laddning skulle inte räcka för hemfärden i normalfallet. I vart fall provade hon att låsa farthållaren på 80 km/h och normalförbrukningen reducerades med 40%, hon kom hem med god marginal.

Det är ju faktiskt en omställning för oss med vana från ICE, i stället för en extra snabbladdning på marginalen går det faktiskt att avsevärt förlänga räckvidden om vi vill bespara oss tid och besvär med ett stopp innan hemkomst:väglus
 
På tal om något helt annat - i går hände en massa saker, jag var tvungen att omplanera och akut sticka till Umeå och frun hade elbilen till jobbet där det blev lite oplanerade ärenden. Hon skulle dessutom till en kurs i Luleå på kvällen så batteriets laddning skulle inte räcka för hemfärden i normalfallet. I vart fall provade hon att låsa farthållaren på 80 km/h och normalförbrukningen reducerades med 40%, hon kom hem med god marginal.

Det är ju faktiskt en omställning för oss med vana från ICE, i stället för en extra snabbladdning på marginalen går det faktiskt att avsevärt förlänga räckvidden om vi vill bespara oss tid och besvär med ett stopp innan hemkomst:väglus

Jo, så ligger dom som jävla proppar efter vägen och skrapar insidan på rutan för att spara ström, dom törs inte ens ladda telefonen från bilen.......


Man får ännu längre räckvidd om man kliver ut och knuffar på, flera kilometer på en potatis faktiskt.
 
Jo, så ligger dom som jävla proppar efter vägen och skrapar insidan på rutan för att spara ström, dom törs inte ens ladda telefonen från bilen.......
Njae, nu tyckte jag att jag var rätt tydlig med att detta var en engångsföreteelse. Det antal proppar som enligt min erfarenhet ökat mest under det senaste året är tyvärr ICE som ligger i 80-90 km/h längs 110-skyltade vägar, sannolikt för att spara soppa. Det händer att jag passerar en elbil i samma låga tempo, men det är inte alltför vanligt, de flesta verkar hålla skyltad hastighet hyfsat exakt.

Jag körde min Tiger Piteå-Båstad T/R under helgen som gick, observationen är därmed inte enbart baserat på erfarenheter från den norra landsändan.

@FettSnok - det är riktigt lågt faktiskt. Nu har Du ju kört ett slag, funkar det ungefär som Du trodde?

Till något helt annat och tvåhjulsrelaterat som jag tror diskuterats även i denna tråd, jag provade även de elhojar som SMC leasat och kuskar runt med för att samla in erfarenheter. Den mindre Energican var ställd som en hoj typ 125:a, jag testade den och snittförbrukningen under provturen blev så låg som 0.7 kWh/mil. Den större Energica EVA Ribelle hade full effekt och var riktigt vass! Snittförbrukning 1.1 kWh/mil vid vettigt rolig körning längs en hyfsat trafikerad och kurvig landsväg.

Det innebär att 20 mil inte behöver vara någon omöjlighet i verkliga livet, ens med dagens teknik.

Zero hann jag inte prova denna gång, det får vänta till Nolia. Personligen noterade jag hur mycket fokus jag kunde lägga på trafik och omgivning när jag alltid har ”rätt växel och varvtal” med den elektriska drivlinan. Det överraskade mig faktiskt.
 
@roffe_s

Då är det ändå med 20” med 235 runtom. Ska spika på 18” (för att vägarna är mer lämpliga för en Tiger) .

Jo men det fungerar bra, till mycket bra. Gjort ett par långresor och största bekymret är att det är lite sunkiga matställen där laddare finns (inte alla men säg 50/50). Jag vill inte göra ett stopp för laddning och ett för mat. Är ingen snabbmatsfantast..

Bilen som sådan? Vi börjar med förbättra;
Utöver tidigare (kass automation för torkare och belysning)så vill jag lägga till:
1. Lack, för mjuk.
2. Bagageluckans automatik, felkonstruerad. Man ska inte ha bara en motor för att lyfta. Det bör vara symmetri.
3. Relaterat till 1, med handtagens konstruktion så blir det ofrånkomligt massa klösmärke..

Bra saker;
1. Stolarna. Åker bra där fram och det är helt ok bak. Inte mycket mer yttre buller trots vanliga sidorutor bak.
2. Ljudsystemet. Är ju som om man är 18 år igen när man kör runt med skorrande nummerplåt.
3. Detaljen med vindrutespolarnas placering. På torkarmen. Funkar i alla hastigheter.

El-hojar!

Energica, nja. Men Ducati?! Ojoj vilket ha-begär!

På tal om ha-begär och elbil.

Är ju inte så att man klämt på en ersättare till Teslan redan väl? Jo. Men förnuftet säger nej, hittills….

En Porsche Taycan Cross Turismo. Den har ju allt! Räckvidd, markfrigång, kombi-ish och Porsche! Yikes!
 
Njae, nu tyckte jag att jag var rätt tydlig med att detta var en engångsföreteelse.
Ju fler elbilar på vägarna, ju fler "engångsföreteelser" drabbas vi av.

Jag har drabbats av flera, en Gubbdj*vel i en Tesla kör alltid så, jag har drabbats av honom flera gånger då han bor i trakten.

Han kanske hänger på något forum och försöker hävda att hans Tesla drar mindre än 2kWh i snitt...
 
Ju fler elbilar på vägarna, ju fler "engångsföreteelser" drabbas vi av.

Jag har drabbats av flera, en Gubbdj*vel i en Tesla kör alltid så, jag har drabbats av honom flera gånger då han bor i trakten.

Han kanske hänger på något forum och försöker hävda att hans Tesla drar mindre än 2kWh i snitt...
När man kommer ifatt en gubbfan i Tesla som kör 55 på en påfartsramp till vältrafikerad och intensiv 90-väg och som inte anpassar hastigheten... Då blir man lite less. En del ska åka buss istället för att sitta bakom en ratt.
 
Ju fler elbilar på vägarna, ju fler "engångsföreteelser" drabbas vi av.

Jag har drabbats av flera, en Gubbdj*vel i en Tesla kör alltid så, jag har drabbats av honom flera gånger då han bor i trakten.

Han kanske hänger på något forum och försöker hävda att hans Tesla drar mindre än 2kWh i snitt...
Ptjaa, nu lade Du nog några ord i min mun - i min post berättade jag om vår (min och frugans) erfarenhet igår, vad Din granne pysslar med berördes över huvud taget inte. Generalisera gärna om Du finner nöje i det men dra inte in mig i det hela ?

Varför jag frågar FettSnok om hans erfarenhet och uppfattning samt uppskattar fakta kring hans körning är helt enkelt för jag tror att hans körning ligger mer nära min stil, alltså oförändrad i f t ICE. Kör han under 2 kWh/mil bedömer jag att det skulle vara repeterbart av mig i en likadan bil, längs samma sträcka och under liknande förhållanden.

Fakta i mitt inlägg är att det är möjligt att öka räckvidden i en elbil med 40% i 80 km/h i f t vår normala körning längs 110km/h-väg. Det kan ju vara bra att veta för den intresserade. Igår kördes bilen en sträcka med en förbrukning om ca 1.7 kWh/mil, i f t en normal förbrukning om 2.3-2.4 kWh/mil denna sanslöst svala majmånad. Då kör vi som bekant inte Tesla.

Sedan kan Du och jag spekulera kring om det är lastbilar, ICE eller elbilar som orsakar att trafiken går i 90km/h mellan omkörningssträckorna. Min erfarenhet är att det finns fler människor i ICE med gott om tid som prioriterar kostnadsbesparing än forumsurfande elbilister. Jag tror inte heller att ett växande antal elbilar sänker farten längs E4, de allra flesta elbilister jag passerar ligger runt skyltad hastighet. Passerar jag någon i suget bakom en lastbil antar jag att denne vill slippa en laddning, är en snåljåp eller vill skriva ett inlägg :)

Mina 2p
 
Rörande att se hur de okunniga fortfarande försöker tala om för de kunniga att de har fel…

De som provat ser ju själva hur det fungerar. Och under 200Wh/km i snitt är inte svårt att komma med en Tesla 3/Y. Det är ju det de är byggda för.
 
@roffe_s

Då är det ändå med 20” med 235 runtom. Ska spika på 18” (för att vägarna är mer lämpliga för en Tiger) .

Jo men det fungerar bra, till mycket bra. Gjort ett par långresor och största bekymret är att det är lite sunkiga matställen där laddare finns (inte alla men säg 50/50). Jag vill inte göra ett stopp för laddning och ett för mat. Är ingen snabbmatsfantast..

Bilen som sådan? Vi börjar med förbättra;
Utöver tidigare (kass automation för torkare och belysning)så vill jag lägga till:
1. Lack, för mjuk.
2. Bagageluckans automatik, felkonstruerad. Man ska inte ha bara en motor för att lyfta. Det bör vara symmetri.
3. Relaterat till 1, med handtagens konstruktion så blir det ofrånkomligt massa klösmärke..
Vad är problemet med lyse och torkare?
Rätt viktiga funktioner tycker jag.
 
Vad är problemet med lyse och torkare?
Rätt viktiga funktioner tycker jag.
Tesla konstrueras ju i USA och där har det i alla fall tidigare varit okey med Xenon och LED med ljusautomatik utan nivåreglering vilket inte funkar i EU om man inte avsevärt reducerar ljusstyrkan. Så det har Tesla gjort.

Sedan försöker man använda de vanliga kamerorna för körassistenten för att styra torkarautomatiken vilket tydligen funkar sisådär i f t separat sensor. Manuellt funkar de som vanliga.

Om jag förstått det hela rätt.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top