El-hoj på pallen mot bensinhojar

vänta en 10 år så är elhojarna 100ggr bättre, 10 gånger längre batterilängd och lättare, kan knappt vänta :D elhojarna är definitivt här för att stanna.
synd bara på ljudet..


ktm har förövrigt byggt prototyp elhojar (för den som inte visste) går snäppet sämre än en modern 450 och klarar att köra 40 min på ett fulladdat batteri, batteriet tar sedan 50-60 min att ladda så det räcker med att ha 2-3 batterin på laddning så kan man köra nonstop, jävligt imponerande med tanke på att det är deras första elhoj.
låt dom jobba på tekniken några år så kommer elhojarna piska bensinarna.

elmotorer kräver väl knappt nå service heller?
 
vänta en 10 år så är elhojarna 100ggr bättre, 10 gånger längre batterilängd och lättare, kan knappt vänta :D elhojarna är definitivt här för att stanna.
synd bara på ljudet..


ktm har förövrigt byggt prototyp elhojar (för den som inte visste) går snäppet sämre än en modern 450 och klarar att köra 40 min på ett fulladdat batteri, batteriet tar sedan 50-60 min att ladda så det räcker med att ha 2-3 batterin på laddning så kan man köra nonstop, jävligt imponerande med tanke på att det är deras första elhoj.

Har du någon video på KTMs fantastiska elhojjar?
De jag har sett har gått som en 30moppe med katalysator.

Det är rätt mycket fanatism när det gäller elhoj, åt bägge hållen.
 
Har du någon video på KTMs fantastiska elhojjar?
De jag har sett har gått som en 30moppe med katalysator.

Det är rätt mycket fanatism när det gäller elhoj, åt bägge hållen.

oops, var visst en 250 den tävla mot, men ändå.
hur många rastar ur en 250 på bana? långt ifrån alla iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=WiaiBpCQOEA

missförstå mig inte, elhojar är i fosterstadiet av sin utveckling men jag tror definitivt att dom har möjlighet att i framtiden konkurera ut bensinhojar helt, finns så många fördelar med eldrivna hojar om dom bara löser batteritid problemet tex.
 
det tar 20min att snabbladda batterier av lifepo typ så länge du har laddare och uttag som fixar strömen du behöver..... det är ett vikt kontra räckvidsproblem som inte kommer gå att lösa... gör heatkörning på ett fåtal varv typ speedway, så kan man ha lätta wsbk cyklar som går på el med 200+hk.
Med dagens racedistans så kommer batteritekniken aldrig lösa det.... dom som tror det har skolkat sig igenom fysiklektionerna:D
 
Banorna kommer få säkra upp ordentligt om man ska lyckas ladda på batteriepackarna i dom där samtidigt med däcksvärmare på alla hojar. :näsblod

Nu tar jag friheten att gissa lite. Hoppas någon som vet lite mer om såna här fräna LiPo ackar kan lägga sig i denna intressanta framtidsdiskussion.

6 varv - ca 4 liter soppa
4 liter soppa - 40 spänn
40 spänn får man 40 kWh för
Så om man skall kunna ladda dom på en timme så gäller det alltså att trycka i 20 kW om man antar att verkningsgraden är dubbelt så bra som på en Otto.

Pallar en 10A säkring 2,2 kW.
I så fall betyder väl det att Luffen skulle ha ca 100A säkringar för att ladda upp bajken efter ett 6 varvsrace?

Nä, det låter inte rimligt va?:confused: Jonte eller någon annan som kan sånt här - Hur ligger det till?
 
Nu tar jag friheten att gissa lite. Hoppas någon som vet lite mer om såna här fräna LiPo ackar kan lägga sig i denna intressanta framtidsdiskussion.

6 varv - ca 4 liter soppa
4 liter soppa - 40 spänn
40 spänn får man 40 kWh för
Så om man skall kunna ladda dom på en timme så gäller det alltså att trycka i 20 kW om man antar att verkningsgraden är dubbelt så bra som på en Otto.

Pallar en 10A säkring 2,2 kW.
I så fall betyder väl det att Luffen skulle ha ca 100A säkringar för att ladda upp bajken efter ett 6 varvsrace?

Nä, det låter inte rimligt va?:confused: Jonte eller någon annan som kan sånt här - Hur ligger det till?

Sen tar du det gånger 20-30 hojar :D

oops, var visst en 250 den tävla mot, men ändå.
hur många rastar ur en 250 på bana? långt ifrån alla iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=WiaiBpCQOEA

missförstå mig inte, elhojar är i fosterstadiet av sin utveckling men jag tror definitivt att dom har möjlighet att i framtiden konkurera ut bensinhojar helt, finns så många fördelar med eldrivna hojar om dom bara löser batteritid problemet tex.

Tycker dels elhojen tjyvstartar, ktmen fiskör, ktmen vinner men det står att den förlora.

Är det något det östs in forskningspengar på så är det väl batterier?

Sen kostade KTMs (sist jag läste) batterier $2500 och räckte drygt 2år innan byte, så det är väl inte så många som köper ett 6pack för att alltid ha batterier laddade.
 
Last edited:
Gillar ljudet av elmotorer på höga varv.
Tyvärr gillar jag inte energidensiteten på batterier som man kan ha råd med.
Sedan skulle det ju alltid gå att klä hojen med solcellskåpor och slänga på regenerativa bromsar. Heh.
Jaja, får vänta några år till.
 
Nu tar jag friheten att gissa lite. Hoppas någon som vet lite mer om såna här fräna LiPo ackar kan lägga sig i denna intressanta framtidsdiskussion.

6 varv - ca 4 liter soppa
4 liter soppa - 40 spänn
40 spänn får man 40 kWh för
Så om man skall kunna ladda dom på en timme så gäller det alltså att trycka i 20 kW om man antar att verkningsgraden är dubbelt så bra som på en Otto.

Pallar en 10A säkring 2,2 kW.
I så fall betyder väl det att Luffen skulle ha ca 100A säkringar för att ladda upp bajken efter ett 6 varvsrace?

Nä, det låter inte rimligt va?:confused: Jonte eller någon annan som kan sånt här - Hur ligger det till?

hur mycket pulver tänkte du ha? om du kör 10min med 20kwh så har du 20x6x0,8x1,36=130 hk 100% av tiden.....
låter som sjukt mycket effekt:D troligen behöver man bara hälften för att motsvara effektuttaget på en superbike
10kwh som skall laddas på 20min behöver 125A uttag :D
 
...
6 varv - ca 4 liter soppa
4 liter soppa - 40 spänn
40 spänn får man 40 kWh för
Så om man skall kunna ladda dom på en timme så gäller det alltså att trycka i 20 kW om man antar att verkningsgraden är dubbelt så bra som på en Otto.
....

Tur att inte racedistansen anges i kronor då :)

En liter bensin innehåller ungefär energimängden 32Mj (Miljoner Joule).
En Kilowatttimme är samma sak som 3'600'000 joule, eller 3,6 Mj.
En liter bensin innehåller således energimängden 32/3,6 = 8,9 KWh.

Givet att verkningsgraden på en bensinmotor är ungefär 30% och på en elmotor ca 90% skulle en elhoj behöva ungefär 3KWh per liter bensin för bensinhojen. Fyra liter bensin för bensinhojen i ditt exempel ger att elhojen skulle behöva 12KWh. Om det ska laddas på en timme kräver det en effekt på 12KW, dvs en säkring på ca 50A.

Så, såga mig nu. Har jag otur när jag tänker?

Edit: Din approximation av 4 liter bensin för 6 varv låter i överkant (svenska banor med 2-4 km/varv), men jag kanske gasar för lite.

Varför ska man ladda på en timme?
 
Last edited:
Givet att verkningsgraden på en bensinmotor är ungefär 30% och på en elmotor ca 90% skulle en elhoj behöva ungefär 3KWh per liter bensin för bensinhojen. Fyra liter bensin för bensinhojen i ditt exempel ger att elhojen skulle behöva 12KWh. Om det ska laddas på en timme kräver det en effekt på 12KW, dvs en säkring på ca 50A.

Så, såga mig nu. Har jag otur när jag tänker?

Om du räknar på 90% så har motorn 100% och drivlinan med kedja etc 10% i effektförlust?
 
För er som finner det underhållande att räkna på laddtider:

1. För 200HP i sex varv på denna bana med denna hoj och förare krävs tydligen drygt 11kWh. Jag tror att årets vassaste hojar kommer ligga på 12-18 kWh

2. Ska man ladda snabbare än ett par timmar så är det nog 3-fas som gäller så ni behöver inte räkna på 230V.


det tar 20min att snabbladda batterier av lifepo typ så länge du har laddare och uttag som fixar strömen du behöver.....

Jag har inte sett några celler som går att ladda så pass fort till mer än absolut max 80% av sin kapacitet vilket inte duger om man ska tävla. Har jag missat något?
 
Last edited:
Jag har inte sett några celler som går att ladda så pass fort till mer än absolut max 80% av sin kapacitet vilket inte duger om man ska tävla. Har jag missat något?

mina lifepo A123 celler har inget problem med det.... tro inte allt du läser :tummenupp

Ok så då behöver man ett 3fas 60A uttag för att snabbladda eller:va
 
Last edited:
Nu tar jag friheten att gissa lite. Hoppas någon som vet lite mer om såna här fräna LiPo ackar kan lägga sig i denna intressanta framtidsdiskussion.

6 varv - ca 4 liter soppa
4 liter soppa - 40 spänn
40 spänn får man 40 kWh för
Så om man skall kunna ladda dom på en timme så gäller det alltså att trycka i 20 kW om man antar att verkningsgraden är dubbelt så bra som på en Otto.

Pallar en 10A säkring 2,2 kW.
I så fall betyder väl det att Luffen skulle ha ca 100A säkringar för att ladda upp bajken efter ett 6 varvsrace?

Nä, det låter inte rimligt va?:confused: Jonte eller någon annan som kan sånt här - Hur ligger det till?
ändrade lite så jag hoppas att de stämmer lite bättre med verkligheten
6 varv - ca 4 liter soppa
4 liter soppa - 52 spänn
4 liter soppa motsvarar ca 40kwh
52 spänn får man 52 kWh för
Så om man skall kunna ladda dom på en timme så gäller det alltså att trycka i 12 kWh ( en bensinmotor har en verkningsgrad på ca 30%)

En 10A säkring pallar 2,2 kW.
Luffen behöver då 5,5h på sig att ladda i 10A uttaget
eller ett 55A 230voltsuttag
eller ett 16A 3 fasuttag och nån minut extra

Nu får någon rätta mig för jag lyckas alltid blanda ihop enheter

...
Så, såga mig nu. Har jag otur när jag tänker?
...?

antingen har vi lika fel eller lika rätt:gnissla
 
Last edited:
Man kan ju få ut el på andra sätt.

En full tank soppa motsvarar 1gram uran i energiinnehåll, ..bara att göra skinnställen lite tätare så kan man rejsa med mikroreaktor.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top