Ekra om ett bak hjul..

alf_ulf

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
En stylad me soprtluftfilter
Jag undrar om det är svårt att ekra om ett bak hjul.. är den värt att lämna in det eller ska man pröva det själv... man vill ju inte att hela skita pajjar..

alf_ulf skrev:
Jag undrar om det är svårt att ekra om ett bak hjul.. är den värt att lämna in det eller ska man pröva det själv... man vill ju inte att hela skita pajjar..

Lämna till ett proffs... Spänna ekrar kan man göra men ekra om då är det bäst att lämna till nån erfaren!!

Vad är det för fälgar och till vilken hoj??

Jag har ekrat om ett bakhjul på hojjen...
Men det är svårt att få det rakt, mycket mätande och ett antal timmars arbete.
Lämna iväg skiten, om det inte är en ratbike då...

Ekra om är mycket enklare än man tror. Enklast går det på hojar med lika stora nav fram och bak. Då är det bara att använda andra hjulet som mall, så att du trär ekrarna rätt, det gäller att börja rätt så att man får dit sista raden. Man måste trä i ekrarna på "insidan" först. Sen är det bara att spänna alla nipplar lika många varv. På slutet knackar man på ekrarna, då hör man på tonen att alla är lika spända. Om du har gjort rätt och fälgen inte är skev blir det automatiskt både rakt och runt.
Bytte fälgar på båda hjulen en gång när ett tjälskott, som inte fanns veckan före, slog dem ovala, det var som att åka kamel. Det var inga större problem, men det var ju en Suzuki förstås. Och stålfälgar.

Last edited:
Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024