Förstår inte varför folk tar så illa upp när man försöker diskutera vad som händer? Är ni rädda att ni själva kanske har fel och lägger till lite nedlåtande kommentarer för att skrämmas? Nej jag har inte skolkat från några fysiklektioner. Känner faktiskt att jag har rätt god förståelse för fysik och specifikt mekanisk fysik som gäller här.
Precis, Eject-påsen kommer trycka på kraniet, och så vitt jag vet sitter huvudet på nacken. Utan att låta något annat än nacken hålla upp huvudet och sen trycka ned påsen så kommer det ge ett tryck även på nacken när påsen blåses upp.
Visst är det så att hjälmen har en tyngdkraft mot huvudet pga sin vikt och hade det varit så att det inte blev något motstånd när hjälmen tas av(pga av kinder osv) hade det inte varit något problem. Men det finns ju en anledning varför det är svårt att få av hjälmen när man drar i den. Det problemet försvinner inte med kudden inuti, du har fortfarande kinder i vägen. Däremot tror jag det så att med kudden kan kraften som krävs för att få upp hjälmen fördelas mellan kraniet och hjälmen, det är väl hela poängen.
Jag kan inte påstå jag hänger med i din analogi med ballongen. Vill du förklara vad det har med det här fallet att göra? Du är inte speciellt utförlig i din beskrivning.
Jag får känslan av att du tror Eject-kudden på något sätt är magisk och på något vis låser nacken och huvudet på plats i och sen bara flyter av hjälmen.
Om jag ska sjunka till din nivå. Ta din hand och tryck neråt på ditt huvud. Resulterar det i ett tryck på din nacke tror du? Eject-påsen kan inte trycka upp hjälmen utan att trycka ned på huvudet. Kraften som påsen utgör på hjälmen och på huvudet för att lyfta hjälmen är lika stor som hjälmens tyngdkraft och friktionskraften som uppstår.
Tillräckligt tydlig nu?
Ja, fyfan vilket folk här alltså. Helt omöjligt att hålla en vettig konversation med vissa.