Eject

Nej då tror jag ändå jag tänkte rätt. Jag vet inte vad du menar med "extra tryck". Om du drar av hjälmen så är det inget tryck på nacken, det dras bara i nacken. Men för att trycka upp hjälmen från huvudet blir det även ett tryck ned mot huvudet såklart som kommer fortplantas ned i nacken.

Men det gör du tyvärr inte. Vet inte hur jag ska förklara det bättre än superfysikern från Armageddon.

Okej vi tar det såhär.
Lägg din han på ett bord och så lägger du en ballong på handen. Sedan pumpar du upp ballongen.
Försök nu att dra ut handen från under ballongen. Lyckas du dra ut den har jag rätt, sitter den fast under ballongen har du rätt.

Skolkade du från fysiken i skolan?

Förstår inte varför folk tar så illa upp när man försöker diskutera vad som händer? Är ni rädda att ni själva kanske har fel och lägger till lite nedlåtande kommentarer för att skrämmas? Nej jag har inte skolkat från några fysiklektioner. Känner faktiskt att jag har rätt god förståelse för fysik och specifikt mekanisk fysik som gäller här.

Skolkat mycket från fysiklektionerna eller? :tummenupp

Förutsatt att hjälmen tillåts röra sej fritt bort från huvudet så uppstår tryckkraft endast mellan huvudsvålen/kraniet och hjälmen när Eject påsen fylls med luft...

Givetvis uppstår motsvarande dragkrafter i kinder och bakhuvud men nackkotorna ska inte påverkas nämnvärt om man gör rätt.

Precis, Eject-påsen kommer trycka på kraniet, och så vitt jag vet sitter huvudet på nacken. Utan att låta något annat än nacken hålla upp huvudet och sen trycka ned påsen så kommer det ge ett tryck även på nacken när påsen blåses upp.

Om du men en kudde lyfter hjälmen uppåt, hur har du tänkt att det på något möjligt vis ska bli en tyngre belastning för nacken än det hjälmen väger? En belastning du redan har på huvudet.

Visst är det så att hjälmen har en tyngdkraft mot huvudet pga sin vikt och hade det varit så att det inte blev något motstånd när hjälmen tas av(pga av kinder osv) hade det inte varit något problem. Men det finns ju en anledning varför det är svårt att få av hjälmen när man drar i den. Det problemet försvinner inte med kudden inuti, du har fortfarande kinder i vägen. Däremot tror jag det så att med kudden kan kraften som krävs för att få upp hjälmen fördelas mellan kraniet och hjälmen, det är väl hela poängen.

Men det gör du tyvärr inte. Vet inte hur jag ska förklara det bättre än superfysikern från Armageddon.

Okej vi tar det såhär.
Lägg din han på ett bord och så lägger du en ballong på handen. Sedan pumpar du upp ballongen.
Försök nu att dra ut handen från under ballongen. Lyckas du dra ut den har jag rätt, sitter den fast under ballongen har du rätt.

Skolkade du från fysiken i skolan?

Jag kan inte påstå jag hänger med i din analogi med ballongen. Vill du förklara vad det har med det här fallet att göra? Du är inte speciellt utförlig i din beskrivning.

Jag får känslan av att du tror Eject-kudden på något sätt är magisk och på något vis låser nacken och huvudet på plats i och sen bara flyter av hjälmen.

Om jag ska sjunka till din nivå. Ta din hand och tryck neråt på ditt huvud. Resulterar det i ett tryck på din nacke tror du? Eject-påsen kan inte trycka upp hjälmen utan att trycka ned på huvudet. Kraften som påsen utgör på hjälmen och på huvudet för att lyfta hjälmen är lika stor som hjälmens tyngdkraft och friktionskraften som uppstår.
Tillräckligt tydlig nu?

Ja, fyfan vilket folk här alltså. Helt omöjligt att hålla en vettig konversation med vissa. :smasha

Förstår inte varför folk tar så illa upp när man försöker diskutera vad som händer? Är ni rädda att ni själva kanske har fel och lägger till lite nedlåtande kommentarer för att skrämmas? Nej jag har inte skolkat från några fysiklektioner. Känner faktiskt att jag har rätt god förståelse för fysik och specifikt mekanisk fysik som gäller här.

Precis, Eject-påsen kommer trycka på kraniet, och så vitt jag vet sitter huvudet på nacken. Utan att låta något annat än nacken hålla upp huvudet och sen trycka ned påsen så kommer det ge ett tryck även på nacken när påsen blåses upp.

Visst är det så att hjälmen har en tyngdkraft mot huvudet pga sin vikt och hade det varit så att det inte blev något motstånd när hjälmen tas av(pga av kinder osv) hade det inte varit något problem. Men det finns ju en anledning varför det är svårt att få av hjälmen när man drar i den. Det problemet försvinner inte med kudden inuti, du har fortfarande kinder i vägen. Däremot tror jag det så att med kudden kan kraften som krävs för att få upp hjälmen fördelas mellan kraniet och hjälmen, det är väl hela poängen.

Jag kan inte påstå jag hänger med i din analogi med ballongen. Vill du förklara vad det har med det här fallet att göra? Du är inte speciellt utförlig i din beskrivning.

Jag får känslan av att du tror Eject-kudden på något sätt är magisk och på något vis låser nacken och huvudet på plats i och sen bara flyter av hjälmen.

Om jag ska sjunka till din nivå. Ta din hand och tryck neråt på ditt huvud. Resulterar det i ett tryck på din nacke tror du? Eject-påsen kan inte trycka upp hjälmen utan att trycka ned på huvudet. Kraften som påsen utgör på hjälmen och på huvudet för att lyfta hjälmen är lika stor som hjälmens tyngdkraft och friktionskraften som uppstår.
Tillräckligt tydlig nu?

Ja, fyfan vilket folk här alltså. Helt omöjligt att hålla en vettig konversation med vissa. :smasha

Prova att tänka såhär. Kraften som lyfter av hjälmen anbringas mellan hjälmens insida och bärarens hjässa. Nackkotorna skonas därför att kraften ner på hjässan blir lika stor som den som trycker på hjälmens insida. Även om du har hakbandet knäppt och blåser påsen stenhård skulle det inte påverka nacken. Men du skulle nog få ont i huvudet.

Om du på något vis hade haft dina armar fästa ovanför din nacke hade du själv kunnat dra av dig hjälmen utan att störa din nacke. :)

Du är något på spåren med det där (jag tror det är Newtons lag?) som på engelska lyder "Every action has to have a equal and opposite reaction", har svårt att få det bra på engelska. Dock funkar det inte i sammanhanget

Nej, eller jo, om hjälmen ligger mot marken och friktion uppstår däremellan, samt friktionen mot luften osv, men den känns ganska försumbar. Skulle du stå upp skulle det inte vara någon större skillnad. Lägg en våg på ett bord, lägg en ballong på den, sätt en skål över ballongen, blås upp ballongen. Vågen kommer inte att ändra sitt utslag förutom med möjligtvis något gram, vilket den hade gjort om någon kraft hade utvecklats nedåt medan du blåste upp ballongen. Blåser du upp den tokfort kanske du får ett litet utslag, men för att komma närmare verkligheten så bör du ju faktiskt limma fast vågen på en stol, samt hålla i undersidan av skålen och följa med den bort från vågen när du blåser upp ballongen.

Vi börjar närma oss! Motståndet när hjälmen tas av är inte dess vikt. Det är friktionen (som jag tog upp tidigare) + dess vikt förvisso, men även den är försumbar då vi kan utgå ifrån att motorcyklisten lär ligga ner antigen på mage eller på rygg. Antagligen på rygg då räddningspersonal redan har anlänt och bör ha satt dit en splineboard eller liknande hjälpmedel för att vända patienten till ryggläge innan det är dags att ta av hjälmen om han/hon från början låg på mage.
Tänk dig en bild på en människa i hjälm som ligger ner på rygg.
På bilden målar vi ut de aktiva krafterna för att visa åt vilket håll krafter går samt var de "startar"
Vi börjar med att ta av hjälmen på gammalt hederligt sätt - vi drar. Du drar i hjälmen som sitter fast på huvudet, huvudet sitter fast i nacken och nacken i kroppen, kroppen är tung så den ligger stilla, alltså blir pilen som symboliserar den kraft du applicerar i botten på hjälmen ganska lång, från nedre delen av nacken och uppåt, och kroppen, det som håller emot (Newtons lag eller vilken det nu är?) kommer att ha en lika lång pil åt andra hållet.

Nu till ballongen
Då ballongen tillför kraft åt båda håll, så kommer båda pilarna att utgå ifrån mitten på ballongen eftersom den trycker just åt båda håll, den motstående kraften finns alltså redan. Dock samverkar de båda för att få av hjälmen. Det finns dock en tredje kraft att ta med i det hela, det är friktionen mot sidorna av huvudet. Den pilen skulle man kunna dra från tinningen och nedåt mot kroppen igen, dock innefattar den ju endast det område där hjälmen har friktion mot huvudet. Om de 2 krafterna från ballongens centrum tillsammans överstiger friktionen så kommer hjälmen att ploppa av.

Tillräckligt tydlig nu?

Tyngdkraften är satt ur spel, dels för att den inte lyfts lodrätt samt för att någon håller i den. Friktionskraften stannar vid kinderna, kraften nedåt går inte förbi den. hade kraften nedåt varit kännbart större än friktionskraften så hade den känts, absolut. Men nu är den inte det, för så fort den blir 0.xN större än friktionskraften så lyfter hjälmen, och då hjälmen lyft sig så finns där ingen kraft längre, eftersom ballongen då har tillräckligt med utrymme och måste blåsas upp med ytterilgare någon deciliter luft för att ge tryck och applicera kraft på huvud och hjälm och så börjar proceduren om igen.

Ahmenvafan fem tecken! Läse i quoten.

För att utöka ballong tänktet lite, obs skriver på telefon som reserverar mig för konstiga ord här å där.

Tänk att du har en 1kgs vikt, en ballong och din hand. Om du placerar handen på ett bord som exemplet ovan. Sen den ouppblåsta ballongen på handen, och sen vikten ovanpå ballongen. Visst kan vi vars överens om att den hand kommer tryckas ner mot bordet med 1kg, eller 10N nu?
Om du då blåser upp ballongen, likt eject funkar, så kan vi väl fortfarande komma överens om att vikten/kraften som trycker ner din hand mot bordet kommer vara 1kg/10N? Eller hur? :-)

Om vi dock ponerar att du har handflatan uppåt och vikten i handen och ballongen då mellan handflata och vikt. Om du då med fingrarna håller emot vikten från att åka uppåt när vi blåser upp ballongen, tänk kindkudde, så kommer såklart trycket/kraften mot handflatan (tänk kraniet) att öka. Dock kommer ju din hands tryck emot bordet (nacken) att vara det samma. Eller hur?

Hänger du med nu? Skriver på telefon som sagt. Får se om det går att få till bättre inlägg på datorn imorgon kanske. :-P

Du säger ju det själv. "kraften som påsen utgör på hjälmen och på huvudet för att lyfta hjälmen är lika stor som hjälmens tyngdkraft och friktionskraften som uppstår"

Det är vi på ruta ett, hojåkaren (liggandes platt på marken i detta fall) med hjälmen på huvudet.
I steg två så ökar vi trycket i påsen så att det överstiger hjälmens friktion och tyngd.
Det som händer nu är att hjälmen pressas av huvudet, dvs kraften som vi har tillfört förflyttar sig uppåt.
Eftersom vi inte har något som håller emot hjälmen (tex en hand som trycker på nedåt) blir inte kraften nedåt större än hjälmens tyngd och lite friktion.
Kraften nedåt som uppstår av tyngdlagen kan vi ta bort på direkten eftersom den redan är en konstant.
Då återstår friktionen. Eftersom friktionen inte befinner sig under kraniet (dvs åvanför nacken) kommer den kraften att stanna där.
Hade hjälmen suttit fast i axlarna hade det däremot varit en annan femma.

För att förklara ballongförklaringen lite närmre. Kraften som tillförs i ballongen lyfter bara upp det som redan ligger på handen, dvs tyngden som är på handen blir inte tyngre.

Pucktvåa som vanligt. Och jag får nog erkänna att enrosabils förklaring var bättre och mer skolkorrekt än vad min var...

Okej, insett var jag tänkt fel nu. Hjälmen skulle ju behöva ha fäste i axlarna för att faktiskt kunna resultera i något tryck på nacken. Tack för att ni stått ut med mitt frågande. Då har jag lärt mig lite! Aldrig varit så duktig på tankeexperiment så det blev en bra övning ;)

* Förstår inte varför folk tar så illa upp när man försöker diskutera vad som händer? Är ni rädda att ni själva kanske har fel och lägger till lite nedlåtande kommentarer för att skrämmas? Nej jag har inte skolkat från några fysiklektioner. Känner faktiskt att jag har rätt god förståelse för fysik och specifikt mekanisk fysik som gäller här.....

* Jag får känslan av att du tror Eject-kudden på något sätt är magisk och på något vis låser nacken och huvudet på plats i och sen bara flyter av hjälmen......
Om jag ska sjunka till din nivå. Ta din hand och tryck neråt på ditt huvud......
* Tillräckligt tydlig nu?

* Ja, fyfan vilket folk här alltså. Helt omöjligt att hålla en vettig konversation med vissa. :smasha

Du får ursäkta men sättet du uttrycker dej på själv gör ju att det i princip är som att skjuta på öppet mål, då kan allt man säger uppfattas som elakheter.

Nåja, du kom i alla fall fram till hur det funkar och det var ju det viktiga :tummenupp
Fast du måste hålla med om att nu när klarhet uppstått så var det ganska enkelt (där av det "kraftfulla engagemanget" från andra forummedlemmar) :D

För att återgå till ämnet:

Eject är en bra idé men en brist är ju om kompatibel pump inte finns i närheten.

Jag testade just att "blåsa av" hjälmen med tryck från lungorna men det räcker inte (med mina lungor iaf), det går åt 0.20 - 0.25 Bar om motståndet är 20kg..

För några år sedan lanserades en typ av hjälmhuva som gick ner på båda sidor av hjälmen, det verkar inte blivit någon hit.
http://www.taichimoto.com/rs-taichi-helmet-remover/

Ozzian: Som jag var inne på tidigare, med system som t.ex. Airoh och Shoei har där man kan plocka lös kindkuddarna väldigt enkelt så borde det kräva väldigt lite at få av hjälmen. Men en Eject kudde borde man kunna få av hjälmen i princip helt utan att påverka nacken relativt "enkelt". Då borde det kanske gå att blåsa av den med lungorna t.o.m;) Fast då gäller det ju att man har det på hjälmen också :P

Ozzian: Som jag var inne på tidigare, med system som t.ex. Airoh och Shoei har där man kan plocka lös kindkuddarna väldigt enkelt så borde det kräva väldigt lite at få av hjälmen. Men en Eject kudde borde man kunna få av hjälmen i princip helt utan att påverka nacken relativt "enkelt". Då borde det kanske gå att blåsa av den med lungorna t.o.m;) Fast då gäller det ju att man har det på hjälmen också :P

Ja absolut, får man bort kindkuddarna minskar motståndet avsevärt.

I testet jag gjorde anslöt jag en slang till en plastpåse som jag stoppade in i hjälmen.
När jag blåste i slangen så kröp hjälmen upp en bit och det behövdes inte särskillt mycket kraft att lirka av hjälmen, så får man även bort kindkuddarna är man "home free" :)

Det som väl är bra med eject är att man inte kan göra så mycket fel.
jag har sett reklambilder på den där "huvan" jag länkade till där de drar "snoddarna" upp längs sidorna på hjälmen...! Gör man så kan man lika gärna slita av hjälmen direkt.. :(

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8