Ej besikta i tid

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Måste besiktiga min hoj före April, kommer nog inte hinna det pga det plötsligt blivit vinter. Vad händer när man inte besiktigar i tid? Blir det bara körförbud tills man besiktigat den, är det en normal besiktning sen?

Vilka är de rättsliga/bötesmässiga implikationerna ifall man skiter i att besiktiga fordonen alls, men ändå har betalat skatten och försäkringen (dvs kör skattat/förs med körförbud), har ett gäng fordon som jag tror kan småjävlas i besiktningen om inte annars..

Körförbud inträffar från dess att besiktningstiden gått ut, efter det får hojen endast färdas till verkstad och till besiktining.

Skulle du bli påkommen köra obesiktigat blir det 1500kr böter (iaf för bil men bör va samma).

När du väl besiktar hojen är det precis som vilken vanlig besiktning som hellst, med samma pris dvs.

Jag besiktade min i snöstorm i fjol (20070410), jag hade dessutom läst fel på tiden så jag var där en halvtimme för tidigt, så när jag äntligen fick köra in i hallen rasade en stor snöhög av mig och hojen...

Besiktningsmannen frågade "du vet om att man kan avboka va?"

På protokollet står "Provkörning: kontroll ej genomförd p.g.a halt väglag"

På väg hem i snöstormen mötte jag min bror som körde bil, så när jag kom hem ringde telefonen oavbrutet och släkten undrade om jag äntligen hade tagit det lilla klivet över och blivit komplett vansinnig :D

Det hade varit barmark ett par dagar så jag bokade, sen bet jag ihop när det snöade på morgonen, men det blev värre under dagen... :huvet

Grejen är den att innan du ska besikta kan det vara bra väglag!

Körförbud inträffar från dess att besiktningstiden gått ut, efter det får hojen endast färdas till verkstad och till besiktning.
Skulle du bli påkommen köra obesiktigat blir det 1500kr böter (iaf för bil men bör va samma).
Man är ju lite tuffare nu, det har pågått väldigt mycket "provkörning" bland busets rostiga Sierror..
Ej bes inom rätt tid = Körförbud = du kan tvingas lämna fordonet.
Så var det för mig (för tre år sen) hade inte besiktat bilen de senaste tre åren men jag hade korrekt skattemärke (fråga inte hur!)
Så, på min fråga efter att ha fått en lapp i handen:
- Vad händer nu?
- Du ska betala dina 600 i tid och du får inte köra en meter. Kommer vi på dig en gång till blir det dyrare..
- Jaha. Och ni åker härifrån nu?
- Japp..

Väntade en stund, sen gjorde jag det också, fast på smitvägar..
Med 16 mil hem, den naturliga lösningen.. :D

Man är ju lite tuffare nu, det har pågått väldigt mycket "provkörning" bland busets rostiga Sierror..
Ej bes inom rätt tid = Körförbud = du kan tvingas lämna fordonet.
Så var det för mig (för tre år sen) hade inte besiktat bilen de senaste tre åren men jag hade korrekt skattemärke (fråga inte hur!)
Så, på min fråga efter att ha fått en lapp i handen:
- Vad händer nu?
- Du ska betala dina 600 i tid och du får inte köra en meter. Kommer vi på dig en gång till blir det dyrare..
- Jaha. Och ni åker härifrån nu?
- Japp..

Väntade en stund, sen gjorde jag det också, fast på smitvägar..
Med 16 mil hem, den naturliga lösningen.. :D

Menade givetvis så här.. jag vart stoppad under 600kr tiden och fick samma svar som du, fast ja fastna i en nyuppslagen poliskontroll där dem tänkt att stå ett tag:gnissla

Skickade givetvis ut alla ur bilen som fick putta mig därifrån:D

Samtidigt när böterna höjdes för fortkörning o.sv höjdes väl "körförbuds" avgfiten från 600 till 1500:- tror ja?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!