Ehrrrmm! ett el-fel på R1 -03

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Min R1 03'a startar inte när jag ska iväg på morgonen :mad:

Fattar inte vad den håller på med... Startmotorn går och jag kollar så att stöd/koppling/växel-reläet klickar och fungerar, sedan provar jag starta igen men den tänder inte. Sedan nollar den klockan och trip-mätaren :va
Precis som om den tappar all stöm!!
Vad göra :confused:
edit: den gårigång efter lunch på dagarna, är det inte märkligt så säg?! kondens? :yoparty
 
Stavfelet skrev:
inte alls, allt funkar förutom att den inte startar. Som min edit säger, den springer igång på 2 sec när jag startar den efter luncherna!

Den verkar vara "morrontrött" din hoj :rolleyes:
 
Det sitter ett färdigdraget stöldskydd system på R1orna,och det kan krångla ibland.
Kolla på vänster sida under bakre sidokåporna(under sadeln)där går det en kabelhärva.Och längst upp på den sitter en kontakt som kan lossna.Det är där man ska kunna koppla in ett stöldskydd.
Detta har hänt mig en gång,och då hade jag liknande symptom som du beskriver.Kolla att kontakten är riktigt intryckt!! :tummenupp


Stavfelet skrev:
Min R1 03'a startar inte när jag ska iväg på morgonen :mad:

Fattar inte vad den håller på med... Startmotorn går och jag kollar så att stöd/koppling/växel-reläet klickar och fungerar, sedan provar jag starta igen men den tänder inte. Sedan nollar den klockan och trip-mätaren :va
Precis som om den tappar all stöm!!
Vad göra :confused:
edit: den gårigång efter lunch på dagarna, är det inte märkligt så säg?! kondens? :yoparty
 
Förmodligen en cell som gått sönder i batteriet så volttalet är för lågt. Startmotorn kan fortfarande snurra men CDI:n får inte tillräckligt med spänning. Att den går igång efter lunch kanske beror på att temperaturen är högre mitt på dagen och att den därför går runt lättare men det är bara en vild spekulation... :)

Hur som helst så är det ganska enkelt att kolla. Koppla på ett bilbatteri med startkablar och prova starta. Startar den fortfarande inte är det nog inte batteriet utan något annat som är fel.

//edit... Kanske enklast att kolla det föregående talare skriver först..
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top