Eftertankens kranka blekhet. Ducati 900SS

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Jag köpte ju en gammal Ducati (1997) i höstas för vad kan gå fel med en gammal Italienare typ.
Det var ju en gammal dröm från 90-talet.
Fick hem den från typ Lappland och den gick som en dröm bägge gångerna jag hann köra den innan det blev alldeles för kallt.
Tog några turer i våras och den gick fint. Ingen dödsmaskin men lagom rapp för en rostig gubbe.
Så flyttade min bror mellan hus och av någon anledning blev det en del saker i mitt garage och det blev svårt att få ut hojen.
Idag så var det dock äntligen dags igen. Torrt, solsken och Ducartistart.
Den går så mjukt och fint men har helt plötsligt ca 15 hästkrafter. 0-100 tar ca 7 sekunder om jag räknar i huvudet och jag gör en fullfartstest hamnar jag kring 140 km/h. Den har ju aldrig varit någon raket men det här är ju lite larvigt. Var tvungen att jämföra med min gamla KTM 640 men den hojen var ju rent explosiv i jämförelse.
Fick upp tanklampan på den lilla turen jag hann göra med Ducatin och tankade fullt med 95 oktan men det gjorde ingen skillnad.
Var tror ni jag skall börja titta på? Jag antar förgasare. Den har stått ganska still i ett antal år. I häradet av 200 mil sedan 2015. Men den gick ju fint när jag fick den!!
Ja, ja. HJÄLP!!
 
Tändstift? Går den på alla burkarna?

Typiskt en cylinder som lägger av när hojen/bilen tappar 90% av effekten.
 
Den är enkel att meka med - börja med förgasare, slangar och tankrengöring. Sedan funkar den igen (ganska säker - har mekat en del med just den modellen - vill nog påstå att den är bombsäker om man servar olja + remmar + ventilspel )
 
Jag köpte ju en gammal Ducati (1997) i höstas för vad kan gå fel med en gammal Italienare typ.
Det var ju en gammal dröm från 90-talet.
Fick hem den från typ Lappland och den gick som en dröm bägge gångerna jag hann köra den innan det blev alldeles för kallt.
Tog några turer i våras och den gick fint. Ingen dödsmaskin men lagom rapp för en rostig gubbe.
Så flyttade min bror mellan hus och av någon anledning blev det en del saker i mitt garage och det blev svårt att få ut hojen.
Idag så var det dock äntligen dags igen. Torrt, solsken och Ducartistart.
Den går så mjukt och fint men har helt plötsligt ca 15 hästkrafter. 0-100 tar ca 7 sekunder om jag räknar i huvudet och jag gör en fullfartstest hamnar jag kring 140 km/h. Den har ju aldrig varit någon raket men det här är ju lite larvigt. Var tvungen att jämföra med min gamla KTM 640 men den hojen var ju rent explosiv i jämförelse.
Fick upp tanklampan på den lilla turen jag hann göra med Ducatin och tankade fullt med 95 oktan men det gjorde ingen skillnad.
Var tror ni jag skall börja titta på? Jag antar förgasare. Den har stått ganska still i ett antal år. I häradet av 200 mil sedan 2015. Men den gick ju fint när jag fick den!!
Ja, ja. HJÄLP!!

Motorljudet? Svårt kanske när du inte vant dig vid hojen men det låter som om en cylinder helt lagt av.

Byt stift och ta det därifrån med koll av gnista osv - har hojen stått länge är det bra att byta tändhattarna också.


Med vänlig hälsning,
 
BTW - om den stått still länge så skulle jag lyfta av remkåporna o kolla hur remmarna ser ut och att lagren på spännrullen rullar lätt. Har den stått still o inte helt torrt så kan de börja rosta på ytan och med otur även inuti. Inga dyra lager

Har inte med detta problem att göra, men en hoj från -97 borde man se över lite extra
 
Motorljudet? Svårt kanske när du inte vant dig vid hojen men det låter som om en cylinder helt lagt av.

Byt stift och ta det därifrån med koll av gnista osv - har hojen stått länge är det bra att byta tändhattarna också.


Med vänlig hälsning,
En cylinder som inte får bränsle ger samma symtom som saknad gnista
 
Det där med att den bara går på en cylinder funderade jag på. Men hon puttrar så jämt och fint på tomgång och när jag kände på utblåsen så kom det varma avgaser ur bägge två.
Kanske är lite väl enkel felsökning jag vet. Min gamle Triumph gick väldigt ojämt då den (ofta på slutet) bara gick på en cylinder.
Remmarna skall var bytta förra året. På heder och samvete av förre ägaren. Även efter jag hade betalat. 😁 Hade tänkt byta dem nu till vintern för då har det gått två år. Hur det ser ut runtomkring dem har jag faktiskt inte sett efter på. Kanske kan vara en ide.
Macken jag tankade på hade bara 95 oktan. Men visst borde den fungera även på denna soppa även om 98 kanske kan ge lite mer på toppen och vara bättre i längden med förgasarigensättning mm?
Om jag nu skall titta på förgasarna. Vilket jag antagligen borde. Vad skall jag titta efter? Igensatta munstycken och försöka begripa hur det fungerar med membran någonstans därinne?
 
Avgasrören går ihop under motorn så värmen säger inget. Men en hoj som funkat före vintern o inte funkar efter vintern, och med dessa symtom, då lutar jag starkt åt bränslet. Det som kan strula med tändning (men mycket långsökt) är att det tränger in olja i pick-uperna som triggar tändpulser.
Puttrar på på tomgång, javisst, förgasarna kan vara "lite" igensatta, då kan det bli så
Den går på 95, men 98 kan stå lite längre utan att gegga ihop. Rekommenderar 98 och dessutom gärna Sta-Bil bränslekonservering under vinteruppehållet - alternativt alkylatbensin.
 
Hmmm. Så det är 2-1-2 i det här systemet. Fullständig novis som du märker. Då skall jag kolla om det tänder på bägge två på något sätt.
Det där med igensatta förgasare känns ju som att det borde ha upptäckts i april vid premiärturen för året men vad vet jag. Den har ju onekligen stått i två månader nu också sedan förra turen.
 
För övrigt är det en väldigt trevlig hoj, gillade den till tusen. Frugan tog över den när jag köpte en 916, hon var lika nöjd.
 
Jag älskar den.
Hmmmm. Älskade den. 😁
Snabb titt innan läggdags.
Jajjamensan. Famför bakhjulet går ju bägge avgasrören ihop och sedan isär i ett fint kors.
Mina kinder rodnar.
Främre stiftet. Grått och fint.
Bakre stiftet. Svart och bensinluktande......
Imorgon blir det stiftuppsökning på schemat. Förhoppningsvis löser det problemet.
Är det något elektriskt som orsakar stiftproblemet blir hojen nog bara en underbar garageprydnad.
 
Ser man inte rören där de går ur topparna? På gamla V8or har jag brukat stänka nån droppe vatten så nära toppen som möjligt några sekunder efter start.
 
Ser man inte rören där de går ur topparna? På gamla V8or har jag brukat stänka nån droppe vatten så nära toppen som möjligt några sekunder efter start.
Enkelt och genialt!
Det borde gå att ordna imorgon. Hojen är ganska enkelt uppbyggd.
 
Jag älskar den.
Hmmmm. Älskade den. 😁
Snabb titt innan läggdags.
Jajjamensan. Famför bakhjulet går ju bägge avgasrören ihop och sedan isär i ett fint kors.
Mina kinder rodnar.
Främre stiftet. Grått och fint.
Bakre stiftet. Svart och bensinluktande......
Imorgon blir det stiftuppsökning på schemat. Förhoppningsvis löser det problemet.
Är det något elektriskt som orsakar stiftproblemet blir hojen nog bara en underbar garageprydnad.
1751232030832.png


åsså en länk

åsså en länk till, vet att de sålde pickup som reservdel till bra pris (då....... 20 år sedan.....)
 
Last edited:
Man tackar! Både för bilden och länkarna.
Så är det inte helt enkelt bara stiftet så är det coilen (tändspolen?) eller tändmodulen.
Förutom att det är många sladdar så ser det ju enkelt ut på papperet. 😁
Kan ju iofs vara tändkabeln.
Eller tändhatten.
Eller en sladd mellan modulen och tändspolen.
Eller någonting med "pickupen"
Huga!
 
Last edited:
Man tackar! Både för bilden och länken.
Så är det inte helt enkelt bara stiftet så är det coilen (tändspolen?) eller tändmodulen.
Förutom att det är många sladdar så ser det ju enkelt ut på papperet. 😁
Kan ju iofs vara tändkabeln.
Eller tändhatten.
Eller en sladd mellan modulen och tändspolen.
Huga!
Lättmekat - lyft av tanken bara. Haynes har en bra verkstadshandbok
 
Min fru köpte en SS -97 ny och hade i typ 6 år. Fina! Min något äldre fick jag byta tändningspickup på. Vanligt sa de hos Ducati.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top