Eftermontera abs?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det går att plocka ett system från exempelvis en halvgammal BMW med ABS 2 (ca 95-01). Dessa är ganska stand alone, okänsliga för hjulstorlek och också ganska bra på torrt och hyggliga i blött. Jag har tävlat i roadracing med ABS 2 och bromsade ut många glada amatörer i regnet på Gelleråsen.
Dock finns det inget system som är smidigt att flytta som hanterar grus, snö, slask osv på ett bra sätt. Det kräver avancerade beräkningar och kalibrering man inte programmerar hemma i första taget. BMWs ABS 2 håller en på hjulen på dessa underlag men bromssträckan blir rätt lång.
En god anledning till bromsprestanda var nog Telelevern, inte ABS-systemet. :)


Jag delar de flestas uppfattning att det är i teorin möjligt men i praktiken omöjligt att flytta ett ABS-system till en annan hoj.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Tror det blir svårt att få till det, som andra sagt med kalibrering till hojen osv och det måste fungera väldigt snabbt också. Kör man dessutom på snö med en tvåhjuling så duger det inte med att bromsen låser upp efter att du glidit några decimeter för då är du redan på väg omkull och kommer aldrig återfå fästet som på asfalt.
Sen behöver du nog regbesiktning på det också och det är kanske heller inte utan bekymmer.

Vanligaste orsaken till att folk låser framhjulet på asfalt tror jag beror på att man är för snabb på bromsen om man analyserar olycksfilmer av den typen, man måste vara lite progressiv och vänta in att viktfördelning går över på framhjulet och trycker ner gummit mot asfalten ordentligt innan man kan bromsa fullt.
Finns ju Fake-ABS för just detta, är en liten fjädrad cylinder man sätter på bromsslangen och gissar att det blir ungefär som när man har lite luft i systemet, bromsarna blir alltså inte låsningsfria men dom blir mer progressiva istället för allt eller inget.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En god anledning till bromsprestanda var nog Telelevern, inte ABS-systemet. :)


Jag delar de flestas uppfattning att det är i teorin möjligt men i praktiken omöjligt att flytta ett ABS-system till en annan hoj.
Nej, jag tävlade med konventionell gaffel. Och det hade definitivt varit en nackdel för en duktig förare att ha ABS 2 men jag ville visa att det fungerade bättre än man kunde tro. På den tiden var det mycket mer negativa åsikter om ABS.

Har däremot kört massor av bana med Telelever och ABS 3 och Telelevern har sina fördelar framförallt i att fjädringen kan fungera förvånansvärt bra på bana trots att den är mjuk nog att ha mycket god komfort på gata. Jag saknar verkligen att rasta sporthojar i snabb grupp på en R12GS.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle nog ta ABS på alla mina hojar om jag hade fått välja men jag saknar inte det heller, jag har tagit kortet relativt sen i livet då en massa annat som jänkebilar och att spela rock n roll (även dansband och jag skäms inte för det ;) ) kom i mellan.

Som sagt jag är så gammal att då jag tog körkort för bil var inte ABS standard och det var som inget konstigt och jag känner lite samma för hojar, har låst framhjulet på både Trajan och KLR:en men utan att jag upplevde nån näradöden upplevelse och här tror jag lite att faran med ABS finns. Idag lär sig nog de flesta köra med ABS och att man bara håller bara in bromsen i botten och sen låter det som en kulspruta, man kör inte som att man inte hade ABS för att få de extra marginalerna som ABS ger i en paniksituation.

Jag kan se en poäng att eftermontera ABS på en hoj och det är att man vill göra det bara för att det går och man vill lära sig hur ABS system fungerar utan att man bryr sig om arbete och kostnader och undertäcknad är ju en sån dåre som skulle kunna göra nåt sånt, fast det vet ni säkert redan om mig med de projekt jag håller på med ;)

För att göra detta långa svar kort, jag hade kört vidare utan ABS eller bytt hoj för jag hade inte orkat mixtra med att få ett fungerande ABS system på en befintlig hoj.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Hur ligger läget idag?
Om man plockar ett ABS från en kraschad mc, 'skrotad' (fram/bak: Ø 300/230) - Hur är dagens ABS-system relaterade däckdimensioner, omkrets? Diagnostiseras sådant automatiskt eller kräver det omprogramering?
Kan man 'lyfta' ur ABS-systemet ur 'kabelhärvan', är det ett separat system?
Är ABS-systemet kopplat integrerat till bromsoken, måste man alltså 'byta' ok också? Eller är det kopplat till vätsketryck?

Seriöst alltså!
Den enda hoj som klarar byte till andra däckdimensioner, klarar omdrevning (tex mindre framdrev för bättre ax) är vad jag vet Aprila RSV4 av senare årsmodeller. I Aprilias beskrivningen står det att efter tex däckbyten tar det några km innan styrningen programmerat om sig.
Motsatts tex ZX10R där man varnar i Handboken för att köra med andra däck än specificerade för då fungerar inte vad jag fattat Traction Control och ABS.
Eller Honda CBR1000RR-R 2020-2021.
I Original för att klara "ljudkraven ?" växlad för 359,9 km/h på 6an. 167 km/h på 1an, 212 km/h på 2an, 257 på 3an,
295 på 4an.
Vill man växla ner den för för gatkörning, NEJ, NEJ. Då ballar ABSen ut. Och givetvis samma för moderna ZX10-R. Med ABS och TC

Så när originalhojarna inte ENS klarar omdrevning eller däckbyten, varför skulle man då själv klara montera ett ABS från Hoj A på Hoj B ?
Och få det att fungera ?
Läs inlägg # 11, #21, # 50
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men ABS-en har inte med drevningen att göra. Inte heller traction control osv.

Det är hjulhastigheten som mäts via kransar på naven, de modernare systemen har dessutom gyro och accelerationssensorer.

Så jag har väldigt svårt att se hur drevning skulle påverka dessa funktioner. Lika lite som vilken växel man kör på eller om man drar in kopplingen eller inte.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men ABS-en har inte med drevningen att göra. Inte heller traction control osv.

Det är hjulhastigheten som mäts via kransar på naven, de modernare systemen har dessutom gyro och accelerationssensorer.

Så jag har väldigt svårt att se hur drevning skulle påverka dessa funktioner. Lika lite som vilken växel man kör på eller om man drar in kopplingen eller inte.
Jag citerar testet av CBR 1000RR-R i Allt om MC Nr 5 2020:
Dessvärre har det visat sig att de elektroniska förarhjälpmedeln inte accepterar mycket mer än en kugg mindre framdrev innan de börjar strejka enligt initierade källor i tävlingsdepåerna
slut citat
Det är dock möjligt jag övertolkade ovan till att även ABS påverkades och att du har rätt i att just ABSn inte påverkas på CBR 1000RR-R 2020.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Men ABS-en har inte med drevningen att göra. Inte heller traction control osv.

Det är hjulhastigheten som mäts via kransar på naven, de modernare systemen har dessutom gyro och accelerationssensorer.

Så jag har väldigt svårt att se hur drevning skulle påverka dessa funktioner. Lika lite som vilken växel man kör på eller om man drar in kopplingen eller inte.

Jag hävdar att det i praktiken är omöjligt att veta hur saker samverkar utan att granska kod i mjukvaran.

Ett exempel från min gamla bil, en Skoda Fabia:
Bortfall på en (1) ABS sensor fram = ABS / antisladdsystem larmar / slutar fungera.
men
Bortfall på två (2) ABS sensor fram = förutom ovanstående börjar TANKMÄTAREN fladdra när man svänger!!

Min tolkning:
Mjukvaran använder data från ABS sensorerna för att avgöra rörelse. När fordonet är i rörelse medelvärdesbildar tankmätaren "hårdare" för att undvika att föra över bränslets skvalpande till tankmätaren.
Hade någon trott att just två fungerande ABS-givare är ett måste för att få normal funktion på tankmätaren?
Och om man fortsätter resonemanget om "mjukvara som inte fungerar exakt som en lekman förväntar sig":
I ett ABS-system för motorcykel, vilka givare och funktioner finns som vi lekmän "inte tänker på"?


Slutsats:
Det är självklart möjligt att eftermontera ABS på precis vilket fordon som helst i hela världen, men resultatet kommer bli i direkt proportion till montörens kompetens.
Den som till vardags programmerar / konstruerar ABS på BOSCH GmbH löser det enkelt på en kafferast.

För egen del?
Jag som är rädd om livhanken skulle aldrig komma på tanken.
Alltför många okända parametrar och funktioner i de svarta lådorna.
Det är inte otroligt att man hamnar i ett driftfall där styrsystemet tolkar data på ett oväntat sätt vilket kan få väldigt oväntade konsekvenser.
Jag hade lagt tiden på förarutbildning / körträning istället.
 
Last edited:

Matsini Z

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2021
Hoj
Hyosung GT650 Comet
Jag har kört hoj i snart 30 år och aldrig haft problem med att bromsarna låser sig okontrollerat utan ABS. Bakbromsen låser man ju i tid och otid om man kör bana, men det är ju skitsamma eftersom det i princip ligger i luften och svävar ändå. Visst har det hänt att framhjulet släppt lite vid stenhård inbromsning, men det gör sällan något eftersom man bara bromsar så hård när man kör rakt fram. Om det är halt och djävligt ute så kör jag inte hoj.
ABS är säkert kalasbra, men om man kör så att man verkligen behöver ABS ofta, så ligger man nog snart i diket av andra orsaker.

Missförstå mig inte. ABS är bra. Men jag tror inte att det är den gudagåva av säkerhetsförbättring som många predikar.
30 år? Jävla nybörjare! ? Du! Som du ser så brottas jag icke med bankörning (längre). Nej, nu betvingar mig omständigheterna som: grus, sand, löv, snö osv, och därigenom mina nu fem vurpor, att beakta ABS.
Den 'skitbilliga' hoyen jag leker aschlet av, den är m.e.m. en licensbyggd Suz SV650. Så grundtanken är att rota på mcskrotar å handla på mej ett 'kit' ?. Å då behöver jag ha kunskap om vad man behöver köpa på sig. Och naturligtvis, är det beroende på ABS-typ, mod, tillv. så ...man måste ju börja nå'nstans!

- Kul att ni hängde på grabbar! ?
 

Matsini Z

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2021
Hoj
Hyosung GT650 Comet
Visst går det, men i och med att du gör ett ingrepp i bromssystemet (strikt formellt formulerat) så måste du få intyg av tillverkaren av din cykel att bromsverkan är godkänd av dom. Dessutom kräver det registreringsbesiktning, inte bara för att den är försedd med ABS, utan oxå för att hojen är helfordonsgodkänd. På min gamla Bandit var det dessutom olika cylinderdiameter på kolvarna i oken med och utan ABS.

Själva ombyggnaden kräver att du har fälgar med ABS kransen. Vidare möjlighet att fästa sensorn i gaffelbenet resp svingen. Pumpen har elektroniken inbyggd (i alla fall de som Suzuki nyttjar), så du behöver inte tänka på ECU'n. Du får lite jobb att dra bromsrör till och från ABS pumpen både fram och bak förstås. Du bör ha kunskap i det elektriska och tänka på att ha olika säkringar för pump och ABS varningslampan.

Enklast är väl att hitta fälgar, sving och gaffelben från någon modell med ABS för att få till det. Sen att få plats med pumpen, vilket kan innebära flytt av andra komponenter för att få plats, t ex batteri. Så, visst går det. Grejen är bara när du kommer till besiktningen och dom upptäcker att hojen har ABS.

Som du kanske noterar är jag insatt i vad som krävs. Det beror på att jag på min gamla 97'a med ABS moderniserat systemet med utrustning från modernare Bandits, och gjort hela ombyggnaden med allt vad det innebär.
Hur roddade du det med besiktningen, da'?
Är det inte bara å, byta hjul, typ? Se till att kransen inte 'finns'. Då upphör ju bara funktionen. Som på en bil med skadad krans, eller ?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hur roddade du det med besiktningen, da'?
Är det inte bara å, byta hjul, typ? Se till att kransen inte 'finns'. Då upphör ju bara funktionen. Som på en bil med skadad krans, eller ?
I och med att min hoj redan är klassad med ABS (och inte helfordonsgodkänd) så är inte min nya ABS något besiktningen noterat. Men i och med att min ABS kommer från en Bandit, så finns det åtminstone fabriksintyg på bromsfunktionen även om den i och för sig är för Bandit 1250. Är väl formellt kanske i gråzonen vad som tillåts, men min syn är att jag bara monterat modernare system av samma fabrikat och till "samma" hoj.

Om du tänker dig att eftermontera ABS ändå, så får du tänka på att dölja vissa saker vid besiktningen. ABS-kransen, sensorerna och ABS indikeringslampan.

Det har talats om gyro och accelerationssensorer, men nyttjar du ett inte allt för gammalt system mäter den bara "slip ratio" på hjulen. Till min Suzuki fanns i det gamla utförandet en separat kabelstam mellan relästyrningarna och elektroniken. Nu är allt sammanfört till pumpen som du ser på bilden. Har för mig att det är fabrikat Nissin, men inte hundra. (Jag har några pumpar liggandes förresten) Anslutningen av kablaget till pumpen lyckades jag inte hitta hos min leverantör av connectors (easternbeaver.com) så jag köpte en kabelstam och lösgjorde kontakten. Du måste oxå ha sensorer av samma fabrikat för att passa till elektroniken. Inkopplingen är inget avancerat se schema, förutsatt att du kan hantera det elektriska.


abs.jpg

Skärmklipp.JPG
 

Matsini Z

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2021
Hoj
Hyosung GT650 Comet
Ja, tack du '1200 Banditen'!
Jag ska forska vidare där och återkommer speciellt till dig, om det är nå't jag behöver, tack!
Nu ska jag ut och pröva de Biltemaköpta värmehandtagen!
 

Bifogat

  • IMG_161002598375F.jpg
    IMG_161002598375F.jpg
    535.7 KB · Visningar: 12

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nyttan av ABS beskrivs bäst av minskningen i försäkringspremie med ABS, ca 20%.
Dvs när du vurpat 4 ggr så vet du att ABS har sparat in den 5e gången.
Är det bra friktion och du bromsar allt vad du kan för du behöver det. Ja då voltar du över styret och får hojen över dig. Med ABS.
Och det händer inte bara i Ryssland, läs vidare i inläggen om den tjejen som råkade ut för det i Sverige.
Går det långsamt under ca 10km/h tex på parkeringplats, ja då fungerar inte ABS. Så om du då trycker till med frambromsen och det är lite halt
så blir det lätt vurpa. Finns beskrivet av en erfaren SH-medlem.
Bosch hade förut en webbsida om hur man bromsar med ABS.
Numera borttagen. Men så här var Bosch tips för ABS-bromsning:
Man bromsar precis som vanligt med ABS.
Börjar med fotbromsen och fortsätter med handbromsen, ökar på bromskraften till bromsningen är klar då man lättar på bromsen, slutar bromsa. Och man lättar också på bromsen ifall hjulen börjar kasa och när farten sjunker #. Illustrerat med ett foto av MC med förare på en halkbana.
Min kommentar: Och man lättar också på bromsen när bakhjulet går upp i luften. ( Bakhjulet i luften känns ofta som hojen börjar bli orolig)

Ett tips från en vän som kört över 50000mil på hoj är: Under +2 C använder jag bara bakbromsen.
Jag har sett ett foto från när ha ska börja köra hem från Alperna med sin BMW. Snön går halvvägs upp till hjulnaven.
Här utan snö, klar att dra iväg.
# Eftersom rotationsenergin i hjulen minskar när farten sjunker är det lättare låsa hjulen i låg hastighet än i hög hastighet.
 

Bifogat

  • R90S-52000mil-20180924.jpg
    R90S-52000mil-20180924.jpg
    103.2 KB · Visningar: 11
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Kan ställa upp på ett blindtest, ni kör en valfri kurvig väg i normalt tempo. Någonstans på vägen i en blind kurva kör jag ut min traktor.
De som går vidare till nästa omgång utförs testet igen på en blöt vägbana.

Inget slår emperiska tester. En ABS hjälper dig inte i en kontrollerad miljö men är väldigt skön att ha som en extra säkerhet en blöt höstdag när tankarna har vandrat iväg och man plötsligt får ett hinder på vägbanan efter eller i en kurva och man inte riktigt tänkt på vart potthål och grus är.

Till trådstartare: Som sagt ovan, det är inte ekonomiskt försvarbart på långa vägar att eftermontera om man inte ser det som ett kul projekt. Kör med huvudet och när ekonomin tillåter, köp en med ABS.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top