Eftermontera abs?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Därför att man har kortare bromssträcka med många hojar som inte har ABS
än med många hojar som har ABS.

ABS förlänger din bromssträcka.

Fakta backar inte upp era påståenden. Läs t.ex. den här studien: http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings/a-green-comparisonofstoppingdistance.pdf

Både i torrt och vått underlag så blev bromssträckan generellt kortare med ABS. Dessutom (kanske det viktigaste) så krävdes det fler försök för de förare som körde utan ABS att nå ner till den minimala bromsträckan, jämfört med de som körde med ABS.

Även denna studie visar att bromsträckan blir kortare (i torrt) med ABS: http://www.bikesafer.com/detail/braketime.html
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
ABS förlänger din bromssträcka. Det gör den bara mer kontrollerad, mindre chans att vurpa. Eftermontera ingen bra ide, krävs MYCKET för att få det att fungera och kommer kosta lika mycket som hojjen. Så sälj hojjen och köp en med ABS om du nu vill ha det!

Nu steg pulsen min...

Du tog körkortet den här veckan (grattis förresten) och kommer med ett sånt där påstående?!

Såvida du inte vet att den du skrev inlägget till är en jäkligt skicklig raceförare så har du FEL. Rossi och hans polare på racebanorna bromsar sannolikt bättre/effektivare utan ABS, men du och övriga 99 % av MC-förarna ute på vägen bromsar INTE bättre/kortare utan ABS.

Faktum är istället att den vanlige motorcyklisten mest sannolikt gör ett av två följande generalfel vid panikbroms utan ABS:

1. Bromsar för svagt av rädsla att låsa bromsen - vilket självklart resulterar i markant mycket längre bromssträcka än om hojen hade haft ABS.
2, (Sannolikt den vanligaste varianten i.a.f. vid lägre hastigheter.) Bromsar för hårt och får låsning på endera hjulet. Resultatet av denna bromsvariant kan bli vad som helst, men oftast inte särskilt lyckat.

Den oerfarne föraren som får låsning på ett hjul släpper tyvärr ofta både fram och bakbroms varpå hojen skuttar hej vilt och får mycket längre bromssträcka. Den erfarne kan, i bästa fall, reflexmässigt avgöra vilket hjul som är låst och släppa på rätt broms medan h*n fortfarande bromsar med ett hjul.

Jag har stått som instruktör på en hel del bromsövningar och kunnat konstatera ett mycket viktigt faktum:

Unga grabbar på nya sporthojar är sämst på att bromsa. Generellt sett så har dessa grabbar betydligt mycket längre bromssträcka än medelålders kvinnor som kommer på sina XJ 600 Diversions och seniorgubbar på 20 år gamla 1400 cc cruisers! Unga grabbar saknar helt enkelt tekniken att bromsa tillräckligt effektivt "på egen hand". Så du får ursäkta men när en ung grabb, med några timmar gammalt körkort och sporthoj, skriver att ABS ger längre bromssträcka då brinner en säkring i min skalle...

Att slå en ABS på fingrarna ställer enorma krav på föraren. Visst, man kan under kontrollerade former på inhägnat område träna sig fram till att bromsa effektivare utan ABS fr.o.m konen och framåt. Men att göra det i praktiken när älgen kliver upp på vägen...!

Jag tror jag har kört hoj sen innan du ens var påtänkt och jag tvivlar starkt på att jag bromsar bättre med mina hojar utan ABS - rakt fram på torr asfalt! Lägg sen till grus, väta och undanmanöver i ekvationen och jag skulle inte ens komma på tanken att jag har kompetens nog att slå en ABS-version av mina gamla trotjänare.

Så jag har all förståelse för att TS kom med en fråga om möjlighet att eftermontera ABS (här i teknikforumet...) Kunde jag eftermontera det själv på mina hojar för en rimlig slant skulle jag gärna göra det själv.

Jag är övertygad om att du skulle färdas tryggare ute på vägen AnesN om även du hade ABS.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
G-man jäklar att de inte går att gilla via tapatalk(?)! Så här får du en gillning i text format :)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Sälj och köp en hoj med ABS. Även om eftermontering KANSKE går så kommer det bli dyrare än det smakar. Byt hoj, det är värt några tusingar extra, det kan nog alla som har en (modern) ABS intyga på för så länge du inte ska upp på framhjulet har du ingen användning för låsningsbara bromsar...

Inte med saken å göra, men bugg borde väl en ABS hoj gå att få upp på framhjulet? Så länge du inte låser hjulet borde du ju ha nog med kraft att få upp röven? Eller tänker jag fel? :p
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
ABS = Låser bara inte bromsarna det bromsar i intervaller, BROMS / SLÄPP / BROMS / SLÄPP, Du kan ju räkna ut det själv att det blir längre. ABS Är bra inget negativt alls. Men det förkortar inte som någon skrev, Bromsar man perfekt utan och perfekt med så blir det kortare utan.Men sen är risken att låsa hjulen och vurpa mycket högre utan.

Alltså, du har nog missuppfattat lite, helt ok, tror du menar väl. ABS är inte ett system som ersätter de ursprungliga bromsarna, det är ett system som släpper upp bromstryck om man råkar låsa hjulen. Om man har ABS och bromsar perfekt fungerar de exakt som bromsar utan ABS. Alltså, med ABS är du garanterad att bromsa lika bra som utan, men med säkerheten att OM du fuckar, så slipper du tugga asfalt som straff.

Dessutom är moderna ABS så bra att du på sin höjd kan få ngn meter kortare bromssträcka om du kan hitta den perfekta balansen innan hjulet låser. Den metern räddar inte ditt liv, men att slippa gå omkull och kana in i mötande trafik gör det.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Inte med saken å göra, men bugg borde väl en ABS hoj gå att få upp på framhjulet? Så länge du inte låser hjulet borde du ju ha nog med kraft att få upp röven? Eller tänker jag fel? :p

Ärligt så vet jag inte med säkerhet, har alltid försökt hålla mig på två hjul, dessutom är inte min hoj riktigt rätt för bus. Har bromsat många gånger med varierande bromstryck, har aldrig varit med om att bakhjulet stuckit upp mer än att bakbromsen inte gör så mycket nytta. Någon som vet definitivt får gärna berätta mer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Coola Ola skriver
Fakta backar inte upp era påståenden.
Noga räknat två studier som visat på kortare bromssträcka med ABS än utan ABS. Och jag läser i den första
”The vehichles were equipped with new tires and and brake friction components (rotors and pads)”.
Slutsats:
Enligt testarna är alla nya däck lika. Det har ingen betydelse vilka däck man har på hojen. För vilka däck man använde står det inget om. Det råd jag fick av Yamaha i Mölndal att tat lungt de första milen med mina nya Pirelli Diablo Rosso Corsa är fel. Nya däck är det bästa som finns på en hoj. När man ska pressa hojen till det yttersta.
Av någon lustig anledning är det noggrant beskrivit hur hojarna med ABS skulle bromsas. Man fick inte dra hårdare i handbromsen än 200N och inte trycka hårdare på fotbromsen än 350N.
Kom ihåg det Coola Ola när en lastbil kör ut framför dig och du har ABS. :7peta Bromsa inte hårt ! :hihi
När det gällde hojarna utan ABS så var det fritt fram att bromsa som föraren tyckte !
Vilka testförarna var, vilken erfarenhet de hade motorcyklar osv står det inget om.
Min slutsats blir att MC-utbildning, SMC-kurser och bankörning är bortkastad tid. Du blir inte bättre på att bromsa.
Och efter ha kört en hoj 6 gånger kan du pressa den till det yttersta.
För det var vad förarna hade på sig för att vänja sig vid hojen.
Och i och för sig är det nog vanligt: Många MC-ägare använder inte hojen mer än 6 gånger på säsongen.
Och då blir ju det här ett bra test.
Den andra länken går till nått som är betydligt bättre. Tycker jag.
För som avslutning citat: ”Many of the experienced and advanced rider training courses in our Biker ED sections foster these skills.” och ”Keeping brakes, tires and associated components well maintained and checked will help keep your bike's braking performance up.”

Min uppfattning om ABS grundar sig på vad jag läst i MC-tidningar från hösten 2009 och framåt, tester utförda av MC-journalister på en rad olika hojar.
Och resultatet av den läsning är att alla hojar med ABS har inte samma bromssträcka.
Min slutsats blir: Alla ABS system är inte likadanna.
Och att man ibland vid testerna fått kortare bromssträcka med hoj utan ABS.
Dvs det räcker inte med att köpa en hoj med ABS om du vill få kort bromssträcka.
Du måste köpa en hoj med ABS och kort bromssträcka.
Själv anser jag valet av däck på hojen som det absolut viktigaste för att inte gå omkull.
För med bra däck känns det när greppet håller på och försvinner och det räcker med att lätta på bromsen.
Med "standard" däck så släpper det bara känns det som och då gäller det att släppa bromsen direkt.
Ja det var i varje fall vad jag gjorde. Sedan sålde jag den hojen.
Högst betyg under bromsning i ett test av 8 däck i Performance Bikes July 2010 har Pirelli Diablo Rosso Corsa.
Och man testade i vackert väder.
Och jag kör Triumphen i vackert väder så jag har satt Pirelli Diablo Rosso Corsa på trajan.
(Pirelli Diablo Rosso Corsa var också bästa däck totalt i testet)
Och när däcken är slut på sukkan så överväger jag starkt Michelin Pilot Road 3
för de har i ett test i regn (vattenspolad bana) bäst testresultat.
Och köra sukkan när det regnar.....

Men för att återgå till ABS som ett medel mot att hjulen låser sig och bromsa omkull.
Om det gäller att inte kunna bromsa så hårt att hjulen låser sig så rengör absolut inte bromsskivorna från fett från fingrar osv med Biltemas Aceton och hushållspapper. Första inbromsningen med trajan efter rengöring låste jag framhjulet. När jag bromsade som vanligt i stan (låg hastighet).
I hög hastighet (tex på bana) är risken för låsning mycket mindre pga av hjulens mycket högre rotationsenergi.
Trots risken för låsning tänker jag fortsätta göra ren bromsskivorna då och då.
För jag vill ha kort bromssträcka utan behöva ta i med mer än 2 fingrar.

Jag har bromsat omkull två gånger.
Gemensamt för dessa två gånger är att jag enbart bromsat med framhjulet.
Jag har aldrig bromsat omkull mig när jag använt både bak och frambroms samtidigt. Min vanliga bromsning.
Eller när jag enbart använt bakbromsen.
 

Matsini Z

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2021
Hoj
Hyosung GT650 Comet
Okej, nu har det gått nio år sedan 'zaile' ställde frågan om 'konverteringsmöjligheter från 'icke' ABS till ...ja, ABS
Har läget 'uppdaterats', -graderats?
Jag söker kunskap (inte en jävla massa åsikter) om konvertering!
Kör 'effektivt' en idag 14 år gammal asiatisk sporthoy, och efter fem vurpor under årens lopp som icke skulle ha skett om hoyen haft ABS, går mina tankar kring, just konvertering och 'How-To-Do-It'?
2012 talades de i tråden om 'dåliga/bra' ABS-system.
- Hur ligger läget idag?
Om man plockar ett ABS från en kraschad mc, 'skrotad' (fram/bak: Ø 300/230) - Hur är dagens ABS-system relaterade däckdimensioner, omkrets? Diagnostiseras sådant automatiskt eller kräver det omprogramering?
Kan man 'lyfta' ur ABS-systemet ur 'kabelhärvan', är det ett separat system?
Är ABS-systemet kopplat integrerat till bromsoken, måste man alltså 'byta' ok också? Eller är det kopplat till vätsketryck?

Seriöst alltså!
 

Bifogat

  • 20210107_142733.jpg
    20210107_142733.jpg
    4.3 MB · Visningar: 19
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det var svårt förut, och ännu svårare idag.
Systemen utvecklas, men mer komplex och integrerad teknik.
Enligt en f.d. kollega som jobbar i branschen så går det i princip inte att eftermontera ett ABS-system, och få det trafiksäkert.
ABS-systemet måste kalibreras för den aktuella motorcykeltypen.
Han förklarade att ABS-sensorn, tillsammans med servopumpen, måste matchas med motorcykeln, med hänsyn till variabler som hjulstorlek och bromsegenskaper.
Och ingen tillverkare skulle ta i någon som helst ansvarsbit där.
Så, möjligen om man har en likadan hoj, och den finns i ABS-utförande, då skulle det finnas vissa förutsättningar.
Men jag hade en Tenere 660 med ABS, och kompisen hade en årsmodell äldre utan ABS.
Det var stora skillnader i komponentplacering, och till och med längden på bromsslangar som gjorde skillnad på fjädringsväg.

Så om du är oerhört teknisk och mekaniskt kunnig, och har stort intresse av själva projektet, så är det möjligt, men det kommer att kräva många anpassningar, i både mekaniska saker och elektroniska.
Sedan skulle det vara intressant vad bilprovningen säger?
Får man göra sådana ingrepp hemma på kammaren?

Men du sökte ju kunskap, och då kan jag väl gå på vad min kompis som arbeter i branschen säger - Nix, det går inte, glöm den tanken och byt hoj.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det var svårt förut, och ännu svårare idag.
Systemen utvecklas, men mer komplex och integrerad teknik.
Enligt en f.d. kollega som jobbar i branschen så går det i princip inte att eftermontera ett ABS-system, och få det trafiksäkert.
ABS-systemet måste kalibreras för den aktuella motorcykeltypen.
Han förklarade att ABS-sensorn, tillsammans med servopumpen, måste matchas med motorcykeln, med hänsyn till variabler som hjulstorlek och bromsegenskaper.
Och ingen tillverkare skulle ta i någon som helst ansvarsbit där.
Så, möjligen om man har en likadan hoj, och den finns i ABS-utförande, då skulle det finnas vissa förutsättningar.
Men jag hade en Tenere 660 med ABS, och kompisen hade en årsmodell äldre utan ABS.
Det var stora skillnader i komponentplacering, och till och med längden på bromsslangar som gjorde skillnad på fjädringsväg.

Så om du är oerhört teknisk och mekaniskt kunnig, och har stort intresse av själva projektet, så är det möjligt, men det kommer att kräva många anpassningar, i både mekaniska saker och elektroniska.
Sedan skulle det vara intressant vad bilprovningen säger?
Får man göra sådana ingrepp hemma på kammaren?

Men du sökte ju kunskap, och då kan jag väl gå på vad min kompis som arbeter i branschen säger - Nix, det går inte, glöm den tanken och byt hoj.

Nu ska jag inte säga emot din bekant som har mer kunskap än mig, men det GÅR absolut att göra förutsatt att man hittar ett system där kontrollenheten är separat och att man lyfter över stora delar av bromssystemet från donatorhojen (som jag förstått det är dock ABS-enheten ofta integrerad med ECUn nu förtiden och då blir det ju svårt) så jag vill mena att det räcker med normalt mekkunnande för att kunna lösa det. Blir det däremot kostnadseffektivt jämfört med att sälja sin befintliga hoj och lägga till de pengar man annars skulle använt till att eftermontera ett ABS-system? Nä, knappast. Lagligt lär det inte någonsin kunna bli heller.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Visst går det, men i och med att du gör ett ingrepp i bromssystemet (strikt formellt formulerat) så måste du få intyg av tillverkaren av din cykel att bromsverkan är godkänd av dom. Dessutom kräver det registreringsbesiktning, inte bara för att den är försedd med ABS, utan oxå för att hojen är helfordonsgodkänd. På min gamla Bandit var det dessutom olika cylinderdiameter på kolvarna i oken med och utan ABS.

Själva ombyggnaden kräver att du har fälgar med ABS kransen. Vidare möjlighet att fästa sensorn i gaffelbenet resp svingen. Pumpen har elektroniken inbyggd (i alla fall de som Suzuki nyttjar), så du behöver inte tänka på ECU'n. Du får lite jobb att dra bromsrör till och från ABS pumpen både fram och bak förstås. Du bör ha kunskap i det elektriska och tänka på att ha olika säkringar för pump och ABS varningslampan.

Enklast är väl att hitta fälgar, sving och gaffelben från någon modell med ABS för att få till det. Sen att få plats med pumpen, vilket kan innebära flytt av andra komponenter för att få plats, t ex batteri. Så, visst går det. Grejen är bara när du kommer till besiktningen och dom upptäcker att hojen har ABS.

Som du kanske noterar är jag insatt i vad som krävs. Det beror på att jag på min gamla 97'a med ABS moderniserat systemet med utrustning från modernare Bandits, och gjort hela ombyggnaden med allt vad det innebär.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Okej, nu har det gått nio år sedan 'zaile' ställde frågan om 'konverteringsmöjligheter från 'icke' ABS till ...ja, ABS
Har läget 'uppdaterats', -graderats?
Jag söker kunskap (inte en jävla massa åsikter) om konvertering!
Kör 'effektivt' en idag 14 år gammal asiatisk sporthoy, och efter fem vurpor under årens lopp som icke skulle ha skett om hoyen haft ABS, går mina tankar kring, just konvertering och 'How-To-Do-It'?
2012 talades de i tråden om 'dåliga/bra' ABS-system.
- Hur ligger läget idag?
Om man plockar ett ABS från en kraschad mc, 'skrotad' (fram/bak: Ø 300/230) - Hur är dagens ABS-system relaterade däckdimensioner, omkrets? Diagnostiseras sådant automatiskt eller kräver det omprogramering?
Kan man 'lyfta' ur ABS-systemet ur 'kabelhärvan', är det ett separat system?
Är ABS-systemet kopplat integrerat till bromsoken, måste man alltså 'byta' ok också? Eller är det kopplat till vätsketryck?

Seriöst alltså!
Det går att plocka ett system från exempelvis en halvgammal BMW med ABS 2 (ca 95-01). Dessa är ganska stand alone, okänsliga för hjulstorlek och också ganska bra på torrt och hyggliga i blött. Jag har tävlat i roadracing med ABS 2 och bromsade ut många glada amatörer i regnet på Gelleråsen.
Dock finns det inget system som är smidigt att flytta som hanterar grus, snö, slask osv på ett bra sätt. Det kräver avancerade beräkningar och kalibrering man inte programmerar hemma i första taget. BMWs ABS 2 håller en på hjulen på dessa underlag men bromssträckan blir rätt lång.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har kört hoj i snart 30 år och aldrig haft problem med att bromsarna låser sig okontrollerat utan ABS. Bakbromsen låser man ju i tid och otid om man kör bana, men det är ju skitsamma eftersom det i princip ligger i luften och svävar ändå. Visst har det hänt att framhjulet släppt lite vid stenhård inbromsning, men det gör sällan något eftersom man bara bromsar så hård när man kör rakt fram. Om det är halt och djävligt ute så kör jag inte hoj.
ABS är säkert kalasbra, men om man kör så att man verkligen behöver ABS ofta, så ligger man nog snart i diket av andra orsaker.

Missförstå mig inte. ABS är bra. Men jag tror inte att det är den gudagåva av säkerhetsförbättring som många predikar.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top