Eftermontera abs?

zaile

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Oslo
Hoj
Gsr 600 -06
Jag har köpt en Gsr 600 -06 utan abs (första hoj)

Undrar hur/om de går att eftermontera abs?

Har googlat massor men får inget svar :va
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Varför vill du ha abs på den? :va

Det skulle kunna gå, men det skulle krävas databoxar för impulsjusteringen och de andra abs specifika delarna som gsr600 med abs har.

(med risk för eventuella fakta fel:död)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lägg de pengarna på att lära dig köra hoj på riktigt istället. :) ABS:en är bra, men hojkörning är så mycket mer än panikbroms...
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
i princip hela elsystemet-abs pump- hjul med sensorer- instrument abslampa. det blir mycket billigare att sälja hojen o köpa en med abs. vet inte vad en abs enhet koster till honda men till bmw k 1200 rs koster den 25000 kr o det bara själva pumpen så kommer allt det andra
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lägg de pengarna på att lära dig köra hoj på riktigt istället. :) ABS:en är bra, men hojkörning är så mycket mer än panikbroms...

Håller med till 100% när det gäller panikbroms och hojkörning.

Lägg till grus, vägverket, sms, vilt, pensionärer
mm och ta bort PANIK i en ev situationer så är ABS inte så illa.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför vill man inte ha abs? :va
vilka delar är det som skiljer abs mot non abs?
Därför att man har kortare bromssträcka med många hojar som inte har ABS
än med många hojar som har ABS.
Därför att det finns hojar med mycket bra fungerande ABS och det finns hojar där ABSn inte alls fungerar lika bra.
Så här beskrev en SMC instruktör funktionen på två 1000cc hojar med ABS från två olika tillverkare.
Som jag uppfattade det.
Modell A) När jag bromsar händer ingen ting. Så jag bromsar ännu hårdare. Och då börjar hojen att bromsa, först svagt och sedan hårdare och hårdare ända till man märker att ABSn griper in.
Modell B) När jag bromsar så bromsar den precis som en vanlig hoj, direkt. Och precis så mycket som jag bromsar. ABSn märks först när hjulet riskerar låsning.
Hur viktigt är ABS: Folksam(?) sänker premien med 15% vid ABS.
Dvs Folksam räknar med att 85% av vurporna och skadorna är kvar.
Eller på annat sätt: När du vurpat 5 gånger med en hoj med ABS vet du att utan ABS hade du varit uppe i 6 vurpor.
Ungefär.
 
Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Sälj hojen och köp en med ABS istället, lättare att sälja,billigare försäkring och säkrare...
Ni som säger att ni kan bromsa effektivare med en hoj utan ABS för gärna visa det, testet tar 20 min ring en polare med Abs och kör testet, nästan ingen här kommer kunna bromsa bättre utan Abs...
 

Konrad Haifa

Guest
Jag har en äldre sporthoj, utan ABS såklart. Jag är ganska säker på att man får träna mycket för att bromsa effektivare med en hoj utan ABS jmf med en hoj med. Så det går säkert. Men att vara lika effektiv vid en verklig situation, när man inte är helt beredd, är nog högst osannolikt. Särskilt om det är blött.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
ABS förlänger din bromssträcka. Det gör den bara mer kontrollerad, mindre chans att vurpa. Eftermontera ingen bra ide, krävs MYCKET för att få det att fungera och kommer kosta lika mycket som hojjen. Så sälj hojjen och köp en med ABS om du nu vill ha det!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
det är ju inte alla som bara kör på torra fina raksträckor heller. Vissa av oss kör i regn och på delar av året då det kan vara halt också.

Hade det gått att för en rimlig peng eftermontera ABS hade jag inte tvekat på att göra det.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Sälj och köp en hoj med ABS. Även om eftermontering KANSKE går så kommer det bli dyrare än det smakar. Byt hoj, det är värt några tusingar extra, det kan nog alla som har en (modern) ABS intyga på för så länge du inte ska upp på framhjulet har du ingen användning för låsningsbara bromsar...
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Har du provat själv?
Jag har inte prövat och mätt, Men som sagt ABS är till för att inte LÅSA hjulen.



"En skottsäker väst förlänger ditt liv. Den stoppar bara kulor, mindre chans att bli skottskadad".

"Bara" känns som en underdrift i sammanhanget, tycker du inte?

Var skall vi träffas och jämföra, Vägen ner från stenestad till krika på tisdag?

ABS = Låser bara inte bromsarna det bromsar i intervaller, BROMS / SLÄPP / BROMS / SLÄPP, Du kan ju räkna ut det själv att det blir längre. ABS Är bra inget negativt alls. Men det förkortar inte som någon skrev, Bromsar man perfekt utan och perfekt med så blir det kortare utan.Men sen är risken att låsa hjulen och vurpa mycket högre utan ABS.


Kopierat från Google.
ABS-effekter

"Endast mycket skickliga och erfarna förare kan då och då bromsa bättre än ett väl fungerande ABS-bromssystem. Inbromsningen med ABS-bromsar är i allmänhet kortare på fuktiga och hala ytor. Många ABS-bromsar förkortar även inbromsningen på torrt underlag. På mjuka underlag såsom sand och snö kan ABS-bromsarna förlänga bromssträckan. Det viktigaste är ändå att ABS ökar fordonets kontrollerbarhet eftersom fordonet kan styras under inbromsningen. Fordonet svänger inte heller runt så lätt som vid inbromsning med vanliga bromsar. Alla ABS-bromssystem är inte likadana. "
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
ABS = Låser bara inte bromsarna det bromsar i intervaller, BROMS / SLÄPP / BROMS / SLÄPP, Du kan ju räkna ut det själv att det blir längre. ABS Är bra inget negativt alls. Men det förkortar inte som någon skrev, Bromsar man perfekt utan och perfekt med så blir det kortare utan.Men sen är risken att låsa hjulen och vurpa mycket högre utan ABS.


Kopierat från Google.
ABS-effekter

"Endast mycket skickliga och erfarna förare kan då och då bromsa bättre än ett väl fungerande ABS-bromssystem. Inbromsningen med ABS-bromsar är i allmänhet kortare på fuktiga och hala ytor. Många ABS-bromsar förkortar även inbromsningen på torrt underlag. På mjuka underlag såsom sand och snö kan ABS-bromsarna förlänga bromssträckan. Det viktigaste är ändå att ABS ökar fordonets kontrollerbarhet eftersom fordonet kan styras under inbromsningen. Fordonet svänger inte heller runt så lätt som vid inbromsning med vanliga bromsar. Alla ABS-bromssystem är inte likadana. "


Jag anser mig vara en lagomt erfaren gatåkare och ABS är nog det bästa som kommit till hoj sedan skivbromsarna kom, nu finns det ju olika bra system men att hävda att en normal gatåkare får längre stoppsträcka med abs är fel..

Och om man nu har en usel abs så är det ändå bättre än att bromsa ner sig.

Att nån yberdjävul på hoj anser annorlunda säger inget om nyttan av ABS.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top