Efterföljare till KTM 690 smc?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tycker det borde vara dags för en ny modell eller en mycket kraftig uppdatering av 690 SMC till 2011?

KTM 660 fanns-03 till -05, KTM 690 SM kom -06 och kompletterades -08 med SMC:n. Verkar som att KTM kör med tre år mellan modellbytena, borde komma nått nytt nu med andra ord...

Ingen som hört något?
 
Aha, dålig faktakoll av mig.... Det va ju synd, hade varit kul med en ny modell till nästa år.
 
Helvete det kan ju inte komma nya modeller hela tiden, tappar charmen lite då tycker jag.
Lägg en beställning och var först annars =)
 
Vad jag förstått säljer 690smc rätt bra och modellen var ju ett bra lyft jmfrt 660, dessutom finns det väl inga konkurrenter direkt om man inte vill gå över på en ren rejsmotard. Så om den säljer bra och inga direkta konkurrenter finns så lär den väl hänga med några år.
Men visst, jag hade inte tackat nej till mer effekt och längre register, chassit får de gärna låta va, funkar hur bra som helst enl mig...
 
Last edited:
Kan ju hoppas på en ÄKTA 690cc i alla KTM 690 modeller.
Då blir det nog ett byte för mig nästa år :tummenupp
 
Gillar utseendet, chassi och bromsar på befintliga SMC:n. Men saknar VRID i motorn och tycker den känns/låter tråkig jämfört med dom 660 jag haft... Ville ha en uppdaterad motor med andra ord, men precis som ni säger får man nog vänta länge på det med tanke på hur bra den säljer.
 
Gillar utseendet, chassi och bromsar på befintliga SMC:n. Men saknar VRID i motorn och tycker den känns/låter tråkig jämfört med dom 660 jag haft... Ville ha en uppdaterad motor med andra ord, men precis som ni säger får man nog vänta länge på det med tanke på hur bra den säljer.

Jag har kört gamla 660 och den är stark men 690 är minst lika stark(i alla fall min) och vridet tycker jag är lika bra eller ett par snäpp bättre i 690.
Registret är långt och bra.
Och vibrationerna, oj oj oj i 100km/t hoppar ju fötterna på fotpinnarna med gamla 660 tur jag inte köpte mig en ny sådan.
Det går med all säkerhet locka ut många hk till när det finns någon som kan mappa dessa ordentligt.

Synd att de inte gör några japs motarder med likvärdiga prestanda, då hade mitt val varit enkelt.
Mvh
 
har för mig att de va snack om att en smc i R version skulle släppas till i år men pga lågkonjunkturen så blir de senare.. enduron kom väl 2010 i R versionen? och då borde smcn gjort det med tycker man.. duke R har ju 65 hästar mot vanligas 63 så borde ju va en naturlig uppgradering till det.
 
har för mig att de va snack om att en smc i R version skulle släppas till i år men pga lågkonjunkturen så blir de senare.. enduron kom väl 2010 i R versionen? och då borde smcn gjort det med tycker man.. duke R har ju 65 hästar mot vanligas 63 så borde ju va en naturlig uppgradering till det.

690e kom före smc så är egentligen inte naturligt att de uppgraderas samtidigt.
 
har för mig att de va snack om att en smc i R version skulle släppas till i år men pga lågkonjunkturen så blir de senare.. enduron kom väl 2010 i R versionen? och då borde smcn gjort det med tycker man.. duke R har ju 65 hästar mot vanligas 63 så borde ju va en naturlig uppgradering till det.

vanliga duke har 65 hk har jag för mig, duke r har 70hk
 
finns det inget vettigt trim till dom? annan kam?

Vev + cylinder/kolv från Duke R och 690Rallye ger 731cc. Borde räcka rätt långt tillsammans med ordentlig mappning :)
Sen fetare spridare, större spjällhus, portad topp, större ventiler. 80hk på hjulet borde inte vara så långt borta...
Färdiga recept finns, allt handlar om hur mkt man är beredd att betala.
 
tror det blir en 690smc nästa säsong.. 80hk på hjulet låter ju helt perfekt!
 
tror det blir en 690smc nästa säsong.. 80hk på hjulet låter ju helt perfekt!

Om det ens går att köpa alla grejer (Rallyekitet är inte direkt standardreservdelar) så får du nog räkna med 30-40lök innan det händer. Och hur ömtålig motorn då blir får du svara på efter du gjort det.
Min 690 med dubbelakra ger lite mindre effekt än min gamla 650 med dubbel-RAAS. Skulle gissa på 60 mot 65 häst kanske. Men sättet som husan levererar sin effekt på går inte ens att jämföra med 690n. En bil-jämförelse jag kom på är att husan är som en Boxster S medans 690n är en S60R, ungefär samma effekt men ändå rätt olika. Gick det att förstå?
 
Om du sagt VW LT31 -78 och MB 220D -74 hade det varit lättare att förstå. ;)
 
Japp förstår hur du menar med effektregistret mellan dom. Visst är husan effekt okej på banan men för gatåkning saknar jag mycket tycker jag.. Hade mycket högre förväntningar. Kanske man ska satsa på en sxv550 men då är det ju ändå det där med att skruva hela tiden..
 
Vad tror ni, ska man slå till på en 10'a eller ska man vänta och se om det händer något drastiskt till nästa år?
 
Japp förstår hur du menar med effektregistret mellan dom. Visst är husan effekt okej på banan men för gatåkning saknar jag mycket tycker jag.. Hade mycket högre förväntningar. Kanske man ska satsa på en sxv550 men då är det ju ändå det där med att skruva hela tiden..

Uhm..? Det där är nog mest en myt, jag har iofs en 450 men jag tror de Husaägare som behövt skruva mindre än mig är lätträknade.
 
Back
Top