Efterföljare till KTM 690 smc?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tycker det borde vara dags för en ny modell eller en mycket kraftig uppdatering av 690 SMC till 2011?

KTM 660 fanns-03 till -05, KTM 690 SM kom -06 och kompletterades -08 med SMC:n. Verkar som att KTM kör med tre år mellan modellbytena, borde komma nått nytt nu med andra ord...

Ingen som hört något?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Aha, dålig faktakoll av mig.... Det va ju synd, hade varit kul med en ny modell till nästa år.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Helvete det kan ju inte komma nya modeller hela tiden, tappar charmen lite då tycker jag.
Lägg en beställning och var först annars =)
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Vad jag förstått säljer 690smc rätt bra och modellen var ju ett bra lyft jmfrt 660, dessutom finns det väl inga konkurrenter direkt om man inte vill gå över på en ren rejsmotard. Så om den säljer bra och inga direkta konkurrenter finns så lär den väl hänga med några år.
Men visst, jag hade inte tackat nej till mer effekt och längre register, chassit får de gärna låta va, funkar hur bra som helst enl mig...
 
Last edited:

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Kan ju hoppas på en ÄKTA 690cc i alla KTM 690 modeller.
Då blir det nog ett byte för mig nästa år :tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Gillar utseendet, chassi och bromsar på befintliga SMC:n. Men saknar VRID i motorn och tycker den känns/låter tråkig jämfört med dom 660 jag haft... Ville ha en uppdaterad motor med andra ord, men precis som ni säger får man nog vänta länge på det med tanke på hur bra den säljer.
 

Robban F

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Ort
mårn
Hoj
Ktm 690 smc 2010 och yamaha ttr 600 motard.
Gillar utseendet, chassi och bromsar på befintliga SMC:n. Men saknar VRID i motorn och tycker den känns/låter tråkig jämfört med dom 660 jag haft... Ville ha en uppdaterad motor med andra ord, men precis som ni säger får man nog vänta länge på det med tanke på hur bra den säljer.

Jag har kört gamla 660 och den är stark men 690 är minst lika stark(i alla fall min) och vridet tycker jag är lika bra eller ett par snäpp bättre i 690.
Registret är långt och bra.
Och vibrationerna, oj oj oj i 100km/t hoppar ju fötterna på fotpinnarna med gamla 660 tur jag inte köpte mig en ny sådan.
Det går med all säkerhet locka ut många hk till när det finns någon som kan mappa dessa ordentligt.

Synd att de inte gör några japs motarder med likvärdiga prestanda, då hade mitt val varit enkelt.
Mvh
 

bullet ride

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
ingen för tillfället
har för mig att de va snack om att en smc i R version skulle släppas till i år men pga lågkonjunkturen så blir de senare.. enduron kom väl 2010 i R versionen? och då borde smcn gjort det med tycker man.. duke R har ju 65 hästar mot vanligas 63 så borde ju va en naturlig uppgradering till det.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
har för mig att de va snack om att en smc i R version skulle släppas till i år men pga lågkonjunkturen så blir de senare.. enduron kom väl 2010 i R versionen? och då borde smcn gjort det med tycker man.. duke R har ju 65 hästar mot vanligas 63 så borde ju va en naturlig uppgradering till det.

690e kom före smc så är egentligen inte naturligt att de uppgraderas samtidigt.
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
har för mig att de va snack om att en smc i R version skulle släppas till i år men pga lågkonjunkturen så blir de senare.. enduron kom väl 2010 i R versionen? och då borde smcn gjort det med tycker man.. duke R har ju 65 hästar mot vanligas 63 så borde ju va en naturlig uppgradering till det.

vanliga duke har 65 hk har jag för mig, duke r har 70hk
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
finns det inget vettigt trim till dom? annan kam?

Vev + cylinder/kolv från Duke R och 690Rallye ger 731cc. Borde räcka rätt långt tillsammans med ordentlig mappning :)
Sen fetare spridare, större spjällhus, portad topp, större ventiler. 80hk på hjulet borde inte vara så långt borta...
Färdiga recept finns, allt handlar om hur mkt man är beredd att betala.
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
tror det blir en 690smc nästa säsong.. 80hk på hjulet låter ju helt perfekt!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
tror det blir en 690smc nästa säsong.. 80hk på hjulet låter ju helt perfekt!

Om det ens går att köpa alla grejer (Rallyekitet är inte direkt standardreservdelar) så får du nog räkna med 30-40lök innan det händer. Och hur ömtålig motorn då blir får du svara på efter du gjort det.
Min 690 med dubbelakra ger lite mindre effekt än min gamla 650 med dubbel-RAAS. Skulle gissa på 60 mot 65 häst kanske. Men sättet som husan levererar sin effekt på går inte ens att jämföra med 690n. En bil-jämförelse jag kom på är att husan är som en Boxster S medans 690n är en S60R, ungefär samma effekt men ändå rätt olika. Gick det att förstå?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Om du sagt VW LT31 -78 och MB 220D -74 hade det varit lättare att förstå. ;)
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
Japp förstår hur du menar med effektregistret mellan dom. Visst är husan effekt okej på banan men för gatåkning saknar jag mycket tycker jag.. Hade mycket högre förväntningar. Kanske man ska satsa på en sxv550 men då är det ju ändå det där med att skruva hela tiden..
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Vad tror ni, ska man slå till på en 10'a eller ska man vänta och se om det händer något drastiskt till nästa år?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Japp förstår hur du menar med effektregistret mellan dom. Visst är husan effekt okej på banan men för gatåkning saknar jag mycket tycker jag.. Hade mycket högre förväntningar. Kanske man ska satsa på en sxv550 men då är det ju ändå det där med att skruva hela tiden..

Uhm..? Det där är nog mest en myt, jag har iofs en 450 men jag tror de Husaägare som behövt skruva mindre än mig är lätträknade.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top