Fakkverk skrev:
2546413 Har bara skumläst tråden (kan ha missat något inlägg).
Fyllde du filtret innan du skruvade dit det? Har för mig att vissa tillverkare inkluderar filtermängden i den totala volymen och andra inte.
?? Det gör man väl altid???
Får ju upp oljetrycket bra mycket snabbare,,mängden är ju inte så mycket,,men iaf.
Och precis som nån skrev längre upp,,"man varmkör", eller åtminstone motorn gå ett litet tag, stäng av motorn, vänta 3-5 minuter och sen kollar man nivån,,behövs det så fyllar man på.
Men som jag skrev förut,,"den uppgivna mängden kan man nästan ski.. i,,nivån är ju mycket mer viktig",,
Och det är ju inte svårt att kolla,,eller?
Ok, har man sticka så bör man ju veta om den skall vara iskruvat eller ej(Honda kör mycket med att man "bara" skall låta stickan vila på gängan, t.ex.... Kan vara stor skillnad,(nåja nån dcl,,), men i alla fall.;-)
Hälsar Frostie.
G-L skrev:
2546449 Liiiiite utanför frågan men inte helt OT:
Något som kan vara överförjävligt är termostatreglerade oljekyl. Om jag kört en kortsväng och motorn bara blivit fesljummen (exempelvis en kort förstaetapp innan dagens första tankning), kan jag vänta en evighet men oljemängden i kylet stannar kvar där och ger mig indikationen "fyll på olja, dumhuvud!" Åsså blir det för mycket i stället och det gläder ju ingen....
Yes; på min version av BMW är det nästan hela fönstret emellan tömd/full oljekyl.
Är INTE vanligt på mc med termostatreglerade olje-kyl,,,iaf på de lite äldre,,,
Har själv en 1100 R-89:a med 5,5 liter olje i motorn(orig) och , som standard INGEN termostat,,,tar ju för he...10-15 minuter att få riktigt varm,,;-)
Men det skulle inte vara dumt med en termostat på oljan,,det är en annan femma.
Hälsar Frostie