Efter oljebytet...

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag bytte olja och filter (och har inte kört sedan dess) och när jag gick ut ett par dagar senare för att kolla in oljenivån var den väldigt låg.
Det står i min Haynes att "At oil and filter change, refill with 3,0 liter" och det var det jag gjorde. Ska jag pytsa på mer? Hur mycket?
Detta är mitt första oljebyte så jag är lite osäker. Men innan jag tappade ut den gamla oljan var det iallafall mer i olja i kontrollfönstret...

Bifogat

• Olja.jpg
    Olja.jpg
    48.1 KB · Visningar: 111
olja

EN sak som jag reflekterar över är att det står 4 liter olja på bilden du har laddat upp så frågan är varför du bara har hällt i 3 liter?? men som föregående talare påpekar så är ju nivån över min strecket!! men kollar du oljan när debn är kall eller varm?? o står hojen plant??

Markus

Linusp3 skrev:
2541725 Jag bytte olja och filter (och har inte kört sedan dess) och när jag gick ut ett par dagar senare för att kolla in oljenivån var den väldigt låg.
Det står i min Haynes att "At oil and filter change, refill with 3,0 liter" och det var det jag gjorde. Ska jag pytsa på mer? Hur mycket?
Detta är mitt första oljebyte så jag är lite osäker. Men innan jag tappade ut den gamla oljan var det iallafall mer i olja i kontrollfönstret...

Man har ju även lite olja i filtret som försvinner vid bytet, samt att jag tror det kan finnas lite olja här o där som inte försvinner vid oljebytet, och man kan bli lurad på nivån i glaset, pytsa i lite grann mer, sen kan du vara observant på glaset, det kan vara så att maskin drar lite olja också.

Last edited:
dukeIIfbg skrev:
2541750 EN sak som jag reflekterar över är att det står 4 liter olja på bilden du har laddat upp så frågan är varför du bara har hällt i 3 liter?? men som föregående talare påpekar så är ju nivån över min strecket!! men kollar du oljan när debn är kall eller varm?? o står hojen plant??

Markus

Ja, mängden olja är ju lite tvetydigt. På hojjen står det 4 liter och i servicemanualen står det att 3 liter ska i. Men allt rinner ju kanske inte ut?!
Hojen står på plan mark på centralstödet. Motorn var varm när jag hällde i oljan och då var nivån högre än den var nu när jag kollade.

Linusp3 skrev:
2541798 Ja, mängden olja är ju lite tvetydigt. På hojjen står det 4 liter och i servicemanualen står det att 3 liter ska i. Men allt rinner ju kanske inte ut?!
Hojen står på plan mark på centralstödet. Motorn var varm när jag hällde i oljan och då var nivån högre än den var nu när jag kollade.

4L gäller nog när du haft isär motorn, dvs den är torr

Mmm några dl stannar i motorn

Där är ju knappast en liter gammal olja kvar när man tappat ut.

Då e ju 25% av mängden dålig olja när man fyllt på ny.
Givetvis blir Lite kvar.

Fyll bara på till maxnivån.

Linusp3 skrev:
2541798 Ja, mängden olja är ju lite tvetydigt. På hojjen står det 4 liter och i servicemanualen står det att 3 liter ska i. Men allt rinner ju kanske inte ut?!
Det skiljer faktiskt mellan olika fabrikat.Kawasaki brukar ange vad som ryms i en helt tom motor,på blocket.
Andra fabrikat,som tex Suzuki,anger oljemängd vid byte...
( som jag minns det iaf )

kör motorn varm innan du tittar.. När motorn är varm ska nivån va mellan dom två strecken

det står ju 4L ganska tydligt under tittfönstret ! :)

Cervantes skrev:
2541831 kör motorn varm innan du tittar.. När motorn är varm ska nivån va mellan dom två strecken

Två streck? Det är ju bara ett streck, minimum.
Mellan mini och toppen av fönstret menar du?!

Hej alla.
Vad som står på sidan av motoren eller i instruktionsboken,,kan man nästan ski.. i,,he he.
Det första kan vara med helt tom motor, och det andra endast oljebyte utan filterbyte,,
Men det kan väl inte vara nåt större problem, då du har ett nivå-fönster,,,eller?
Då fyllar man ju tills nivån är där man vill ha den, sen om du får i 3, eller 4 liter,,,so what!!!
Nivån är viktigast, så klart.

Har själv råkat ut för motsatsen, då jag jobbade på Prillas, en Zephyr 1100, som enligt instruktionsboken, skall ha 5 LITER,,,fick jag inte i mer än 3.5 liter,,och det fick kunden betala förr,,,,och efter att ha sett räkningen tyckte han "att vid alla andra servicar hade han fått betala för 5 liter",,men han kollade själv nivån och såg att den var ok,,och då blev han nöjd fast han kanske kände sig lite lurat de andra gångerna,,inte vet jag, men jag fyllar inte bara i vad som kan stå i instruktionsboken,,,kan vara tryckfel eller som sagt, beräknat med helt tom motor, efter renovering eller vid första uppstart.

Det är ju just av den anledningen man har ett nivå-fönster, eller en sticka.
Man får ju kolla nivån, såklart.
Är ju så på alla motorer,,.

Hälsar Frostie.

Linusp3 skrev:
2544281 Så oljan expanderar när den är varm? :confused:
Den rinner ju runt i hela systemet. När hojen är kall har all olja runnit tillbaka i kärlet...Kan bli ganska stor skillnad!

Oljan åker runt i motorn när den körs, man måste vänta några minuter efter att man stannat motorn innan oljan rinner tillbaks.
Kollar du direkt så ser det i princip ut som den är tom.
SJälv har jag strax ovanför maxstrecket när den är kall.

Jag tycker oljan ser grymt skitig ut. Kan ju vara ett resultat av att du har kvar en del gammal skitig olja. Eller att du inte fick ur oljesumpen i botten på motorn.

Linusp3 skrev:
2544281 Så oljan expanderar när den är varm? :confused:

olja, och alla material ändrar volym beroende av temperatur.
Expansionskärl t.ex, där man avsätter mer plats åt kylvattnet vid varmt vatten.

Tror dock att vätskor över lag ökar i volym både vid värme, samt även vid frysning.

philsson skrev:
2544371 Jag tycker oljan ser grymt skitig ut. Kan ju vara ett resultat av att du har kvar en del gammal skitig olja. Eller att du inte fick ur oljesumpen i botten på motorn.

Jo, det funderar jag oxå över. Men jag lät det rinna tills det inte ens droppade längre. Måste man "vicka" hojjen fram och tillbax på centralstödet för att få ut all olja?

Jag väntar till våren, varmkör och fyller i en skvätt till om det ser ut att behövas när skiten har nått arbetstemp.

Linusp3 skrev:
2546383 Jo, det funderar jag oxå över. Men jag lät det rinna tills det inte ens droppade längre. Måste man "vicka" hojjen fram och tillbax på centralstödet för att få ut all olja?

Jag väntar till våren, varmkör och fyller i en skvätt till om det ser ut att behövas när skiten har nått arbetstemp.

Har bara skumläst tråden (kan ha missat något inlägg).
Fyllde du filtret innan du skruvade dit det? Har för mig att vissa tillverkare inkluderar filtermängden i den totala volymen och andra inte.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg