Efter oljebytet...

SÅ kritiskt är det inte med nivån. Ser du gränsen i fönstret duger det.

Tvivlar f.ö. på att olja utvidgar sig så mycket med tempen att just det märks.
Däremot blir den lite luftblandad vid gång, det ökar volymen. Spec f torrsumpare.
Å anda sidan kan det kanske bli en del olja kvar härodär i motorn en stund efter stopp.

Gör likadant varje gång du kollar olja bara. T.ex. som tillv föreslår...
/u

Liiiiite utanför frågan men inte helt OT:
Något som kan vara överförjävligt är termostatreglerade oljekyl. Om jag kört en kortsväng och motorn bara blivit fesljummen (exempelvis en kort förstaetapp innan dagens första tankning), kan jag vänta en evighet men oljemängden i kylet stannar kvar där och ger mig indikationen "fyll på olja, dumhuvud!" Åsså blir det för mycket i stället och det gläder ju ingen....
Yes; på min version av BMW är det nästan hela fönstret emellan tömd/full oljekyl.

Fakkverk skrev:
2546413 Har bara skumläst tråden (kan ha missat något inlägg).
Fyllde du filtret innan du skruvade dit det? Har för mig att vissa tillverkare inkluderar filtermängden i den totala volymen och andra inte.

Nej, det gjorde jag ju inte... kanske kan vara på det viset... :tummenupp

Linusp3 skrev:
2546383 Jo, det funderar jag oxå över. Men jag lät det rinna tills det inte ens droppade längre. Måste man "vicka" hojjen fram och tillbax på centralstödet för att få ut all olja?

Jag väntar till våren, varmkör och fyller i en skvätt till om det ser ut att behövas när skiten har nått arbetstemp.
Några grundläggande instruktiner för oljebyte är att starta motorn och låta den gå varm så att oljesumpen i botten på motorn lyfts upp och åker runt med oljan så att man kan få ut den. Sen när du känner att du vågar öppna oljepluggen så skruvar du ut den och då rinner den ljumna oljan ut lättare än om den vore kall samt att du får med dig det mesta av sumpen. Luta hojen är enligt mig en given procedur, brukar alltid få ur några extra droppar trots att jag inte kör några stora maskiner. Drar oftast runt motorn med kicken några varv för att få ut så mycket olja som möjligt men jag kör ju husaberg också och den totala oljemängden är 1 liter så jag försöker vara rätt noga med att få ut skiten men som sagt, även på den hojen får man ut en del mer olja om man lutar och pular lite.

Linusp3 skrev:
2541798 Ja, mängden olja är ju lite tvetydigt. På hojjen står det 4 liter och i servicemanualen står det att 3 liter ska i. Men allt rinner ju kanske inte ut?!
Hojen står på plan mark på centralstödet. Motorn var varm när jag hällde i oljan och då var nivån högre än den var nu när jag kollade.

Ska verkligen hojen stå på centallstödet när du kollar oljan?
Nivån lär nog bli en helt annan om du står med båda hjulen i marken.

Linusp3 skrev:
2541725 Jag bytte olja och filter (och har inte kört sedan dess) och när jag gick ut ett par dagar senare för att kolla in oljenivån var den väldigt låg.
Det står i min Haynes att "At oil and filter change, refill with 3,0 liter" och det var det jag gjorde. Ska jag pytsa på mer? Hur mycket?
Detta är mitt första oljebyte så jag är lite osäker. Men innan jag tappade ut den gamla oljan var det iallafall mer i olja i kontrollfönstret...

Hojen skall stå rakt på backen när du kollar oljenivån, inte på centralstödet.

Ja menar framdäcket är ju i luften (eller är det bakdäcket, jag kör sporthoj=inget c stöd så jag kommer inte ihåg) om den står på centralstödet

Mjölnaren75 skrev:
2549446 Hojen skall stå rakt på backen när du kollar oljenivån, inte på centralstödet.

Ja menar framdäcket är ju i luften (eller är det bakdäcket, jag kör sporthoj=inget c stöd så jag kommer inte ihåg) om den står på centralstödet
På min Kawa gpz500 som hade centralstöd har ja för mig det stod i boken att man skulle ha den på c-stödet när man kollade oljemängden.. Så det är möjligt att hojjar som har c-stöd original är gjorda för att kollas på det viset.. :va

scud skrev:
2549724 På min Kawa gpz500 som hade centralstöd har ja för mig det stod i boken att man skulle ha den på c-stödet när man kollade oljemängden.. Så det är möjligt att hojjar som har c-stöd original är gjorda för att kollas på det viset.. :va

Jaha ja det kanske är möjligt. Ja man får väl kolla instruktionsboken.

Fakkverk skrev:
2546413 Har bara skumläst tråden (kan ha missat något inlägg).
Fyllde du filtret innan du skruvade dit det? Har för mig att vissa tillverkare inkluderar filtermängden i den totala volymen och andra inte.

?? Det gör man väl altid???
Får ju upp oljetrycket bra mycket snabbare,,mängden är ju inte så mycket,,men iaf.
Och precis som nån skrev längre upp,,"man varmkör", eller åtminstone motorn gå ett litet tag, stäng av motorn, vänta 3-5 minuter och sen kollar man nivån,,behövs det så fyllar man på.
Men som jag skrev förut,,"den uppgivna mängden kan man nästan ski.. i,,nivån är ju mycket mer viktig",,
Och det är ju inte svårt att kolla,,eller?
Ok, har man sticka så bör man ju veta om den skall vara iskruvat eller ej(Honda kör mycket med att man "bara" skall låta stickan vila på gängan, t.ex.... Kan vara stor skillnad,(nåja nån dcl,,), men i alla fall.;-)
Hälsar Frostie.

G-L skrev:
2546449 Liiiiite utanför frågan men inte helt OT:
Något som kan vara överförjävligt är termostatreglerade oljekyl. Om jag kört en kortsväng och motorn bara blivit fesljummen (exempelvis en kort förstaetapp innan dagens första tankning), kan jag vänta en evighet men oljemängden i kylet stannar kvar där och ger mig indikationen "fyll på olja, dumhuvud!" Åsså blir det för mycket i stället och det gläder ju ingen....
Yes; på min version av BMW är det nästan hela fönstret emellan tömd/full oljekyl.

Är INTE vanligt på mc med termostatreglerade olje-kyl,,,iaf på de lite äldre,,,
Har själv en 1100 R-89:a med 5,5 liter olje i motorn(orig) och , som standard INGEN termostat,,,tar ju för he...10-15 minuter att få riktigt varm,,;-)
Men det skulle inte vara dumt med en termostat på oljan,,det är en annan femma.
Hälsar Frostie

Last edited:
turbobiker44 skrev:
2552059 ?? Det gör man väl altid???
Får ju upp oljetrycket bra mycket snabbare,,mängden är ju inte så mycket,,men iaf.

Visst gör man det men jag kan ju inte förutsätta att alla gör det..

ulf_lundin skrev:
2546423 SÅ kritiskt är det inte med nivån. Ser du gränsen i fönstret duger det./u

Vill bara säga att jag älskar dina låtar, har sett dig i en folkpark en gång! :yoparty :gnissla

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...