Effektstinn retrohoj

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja ni är ju helt fantastiska. Hur kan tre-fyra personer ha så mycket skit i sig som bara måste ut genom fingrarna ;)

Hojarna som tråden handlar om är balla hur som helst! Och min minicross wheelar på 6an. Den har 10 hästar!
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Simpel möjligtvis..
Du har kört alla banor med din gsxr nu också eller? Så du helt tvärsäkert kan uttala dig? Du har också kört en tz750/700 så du säkert kan uttala dig om att den inte kan wheela på 6'an i 220? Eller tagit reda på fakta om just tz'an som gör dig så säker att du måste smäda en kille som kört en?
Nu har jag inte viktuppgiften på tz750'in, men min gissning är att det är en bra bit under 140kg. En lättare motor än i din gsxr, som gör hojen lättare framtill, ett effektregister som gör att knuffen kommer hårdare, och kanske får hojen att tryckas ihop baktill lättare=lättare wheelie?
Har sett bänkpapper på gamla tz750 med en bit över 160hk på bakhjulet, men det är väl också bara fiskarhistorier. Port-tider/storlekar, tändning är rätt enkelt att modernisera på en tvåtaktare så de blir "modernare" än de var när de kom 73..
Har du provat en TZ750/700? Gjorde du det -76 på Falkenberg?
Verkar finnas mycket bänkpapper iallafall. En del säger 100 hk, en del 160 hk. Jag vet iallafall vilka bänkpapper som brukar vara värda att ta på allvar.

Jag tror ingen som kört någon form av sporthoj på landsväg eller bana betvivlar att framändan lyfter om man kör på en bula i beläggningen.


Och du körde falkenberg 76?
I den skarven som fanns 03-04, lättade framhjulet på 250'in också iofs, kändes nästan som en powerwheelie faktiskt, om än minimal.
Nu har jag inte kört 1000cc på falkenberg(inte som räknas iaf), men bromspunkterna är iaf inte desamma på racers kontra moddade gathojar.
Fast det var väl knappast bromspunkter vi diskuterade, eller hur?

En tusenkubikare har, för din information, en jävla massa effekt som vräker upp hojen på bakhjulet på de tre första växlarna. Inte på sexan dock, såvida det inte finns ett gupp att studsa på.
Du kan ju prova en någon gång. Risken är att du fastnar. Bara tanka och köra är riktigt kul.

Den här tråden hade alla förutsättningar att bli historiens bottennapp. Det som förvånar mest är att det tog så pass många dagar att få den dit.
 
Last edited by a moderator:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Varför priroterar du då att svara på deras inlägg framför mitt senaste som tom var ställt till dig! ;)
Du har rätt. Borde veta bättre.

Skriv om TZ750 istället, då är du roligare! :tummenupp.
Vad jag saknar är bilder som visar hur dessa hojar (eller är det en och samma?) används idag och då inte bara på beskedlig uppvisning. Men det saknas väl sanktionerade klasser. Tittade runt lite sent igår efter byggen baserade på motorn i CR500, men lyckades inte hitta något för roadracing. Tycker det är en intressant motor. Bifogar bild där man använt den i en quad. Avgasröret får pluspoäng.

Jag är glad att jag inte tävlar på bana ty mitt intryck av racingforumet hittills är faktiskt att det verkar vara rejält grälsjukt:hihi
De som faktiskt tävlar är i princip utan undantag både trevliga och hjälpsamma; i depån, ska kanske tilläggas.
 

Bifogat

  • MikeFastR.jpg
    MikeFastR.jpg
    125.6 KB · Visningar: 58

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har du provat en TZ750/700? Gjorde du det -76 på Falkenberg?
Verkar finnas mycket bänkpapper iallafall. En del säger 100 hk, en del 160 hk. Jag vet iallafall vilka bänkpapper som brukar vara värda att ta på allvar.

Jag tror ingen som kört någon form av sporthoj på landsväg eller bana betvivlar att framändan lyfter om man kör på en bula i beläggningen.


Fast det var väl knappast bromspunkter vi diskuterade, eller hur?

En tusenkubikare har, för din information, en jävla massa effekt som vräker upp hojen på bakhjulet på de tre första växlarna. Inte på sexan dock, såvida det inte finns ett gupp att studsa på.
Du kan ju prova en någon gång. Risken är att du fastnar. Bara tanka och köra är riktigt kul.

Nej, jag har inte kört tz750, men träffat flera som har, och som vittnat om hysterin i cykeln. Inget jag betvivlar direkt eftersom 750cc tvåtakt är vansinne. Ungefär som en hayabusa-motor fast i en cykelram. Men du har ju sådana skygglappar på att du inte kan inse att tvåtakt lämnar en jävla massa effekt.

Vad gäller bromspunkter är de rätt avgörande om man kommer köra över ett krön med fullgas, eller kanske redan släppt av gasen/börjat bromsa innan man kör över krönet i slutet på en raka. Behöver inte vara en bula alltså, utan räcker oftast med ett svagt neråtlut. Annat ställe man wheelar är ju efter snabbhögern på baksidan av falkenberg, också på högre växlar.

Hojar jag kört, 1000cc, 600cc supersport/standard, 500 tvåtakt (gathoj, 120hk), diverse gat-750'is från 90 och framåt, 250r, tz350.
Och ja, dagens 1000cc är brutala i motorn, dock väger de fortfarande mer än gamla racehojar från 70-80-talet. Givetvis mycket trevligare chassin/bromsar nu förtiden. Så har lite att jämföra med..

edit: Ska tillägga att det här var sista gången jag bemöter dig i den här tråden, börjar bli rätt tröttsamt och har inte med ämnet att göra.
 
Last edited by a moderator:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Här är en bild på hojen som diskuterades inledningsvis i tråden. Mina datorkunskaper var inte uppdaterade i morse, så istället för en bild blev det en länk...sorry.

http://www.motonline.com/img_repository/vale1_cross_vb.jpg
Hjälper till lite.

vale1_cross_vb.jpg
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Du har rätt. Borde veta bättre.

Vad jag saknar är bilder som visar hur dessa hojar (eller är det en och samma?) används idag och då inte bara på beskedlig uppvisning. Men det saknas väl sanktionerade klasser. Tittade runt lite sent igår efter byggen baserade på motorn i CR500, men lyckades inte hitta något för roadracing. Tycker det är en intressant motor. Bifogar bild där man använt den i en quad. Avgasröret får pluspoäng.

De som faktiskt tävlar är i princip utan undantag både trevliga och hjälpsamma; i depån, ska kanske tilläggas.

Antar att du menar Tz750, annars famlar jag.

Det kördes i Classic Road Racing med en Tz700, det var far som sponsrades av Spinning'wheel under några år. Det var ingen uppvisningskörning utan ren racing gentemot MotoMartin 1300 Suzuki, flera Rg500 etc. Numer vilar sig den hojen och det är tomt i norden på 700/750 som det körs med.
Klassen i norden där denna hoj klassar in kallas Forgotten Era, och den halvan av klassen som är över 251cc.

I England är det en 5-10st det körs regelbundet med, och de laddar friskt och vurpar ännu friskare.

Tyvärr, men det gladde väl sidvangsåkarna så tjänstgjorde dessa motorer i sidvagnar under alltför många år. Sidvagnarna har annat fäste i baksulan och en förmåga att pulvrisera växellådor och döda vevhus, det är en anledning att det finns så få hojar kvar.

Har endast mekat denna pjäs men det som troligen är totalt svårförståligt för rookie600/1000 förare är att en korrekt bestyckad Tz750 har samma fart genom knäcken på Sviestad som en modern gathoj med kebabsystem, racekåpor och nummer.
Att tiden för banvarv skiljer sig är ingenting konstigt, vaggram från tidigt sjuttiotal och 2st 275mm ? osäker på måttet men inte så stora bromskivor med TVÅkolvsok gör att väghållning och bromsprestanda inte är i närheten. Även 18' hjul hyfsat smala gör sitt på att ge gas tidigt i kurvor.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Egentligen tänker jag på Roberts hoj i trådens första inlägg. Att se och höra den köras för fullt.

Vore kul att se!

Det verkar även andra tycka. Hittade en nutida intervju med Kenny på en rr-sida. Där sade han han skulle vilja ha tillbaks sin TZ750-flattracker! :D

"Oh, and he wants his original TZ 750 flat tracker back, if anyone knows where it is. "Hell of a bike"

(http://www.motoliam.com/2006/03/)
/J
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det verkar även andra tycka. Hittade en nutida intervju med Kenny på en rr-sida. Där sade han han skulle vilja ha tillbaks sin TZ750-flattracker! :D

"Oh, and he wants his original TZ 750 flat tracker back, if anyone knows where it is. "Hell of a bike"

(http://www.motoliam.com/2006/03/)
/J
Jag förstår honom

Lite OT: Undrar vad han skulle tycka om att köra denna? :tummenupp
 

Bifogat

  • 07_2004.jpg
    07_2004.jpg
    138 KB · Visningar: 71

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nej, jag har inte kört tz750, men träffat flera som har, och som vittnat om hysterin i cykeln. Inget jag betvivlar direkt eftersom 750cc tvåtakt är vansinne. Ungefär som en hayabusa-motor fast i en cykelram. Men du har ju sådana skygglappar på att du inte kan inse att tvåtakt lämnar en jävla massa effekt.

Vad gäller bromspunkter är de rätt avgörande om man kommer köra över ett krön med fullgas, eller kanske redan släppt av gasen/börjat bromsa innan man kör över krönet i slutet på en raka. Behöver inte vara en bula alltså, utan räcker oftast med ett svagt neråtlut. Annat ställe man wheelar är ju efter snabbhögern på baksidan av falkenberg, också på högre växlar.

Hojar jag kört, 1000cc, 600cc supersport/standard, 500 tvåtakt (gathoj, 120hk), diverse gat-750'is från 90 och framåt, 250r, tz350.
Och ja, dagens 1000cc är brutala i motorn, dock väger de fortfarande mer än gamla racehojar från 70-80-talet. Givetvis mycket trevligare chassin/bromsar nu förtiden. Så har lite att jämföra med..

edit: Ska tillägga att det här var sista gången jag bemöter dig i den här tråden, börjar bli rätt tröttsamt och har inte med ämnet att göra.
Mellan 100 och 160 hk, förmodligen nedåt 100 hk, är mycket effekt, men inte en jävla massa effekt. Skygglapparna verkar sitta fast förankrade på dig också. En häftig körupplevelse på en hoj för 30 år sedan växer givetvis i minnet, och till slut har upplevelsen byggts på till något fantastiskt. Inget konstigt med det, minnet/nostalgi fungerar så.

Vad gäller ofrivillig bakhjulsåka var det sexans växel det gällde. Återigen, över en skarv/gupp/bula/krön går en stark hoj givetvis på bakhjulet även på sexan. På plant underlag aldrig i helvete.

Har endast mekat denna pjäs men det som troligen är totalt svårförståligt för rookie600/1000 förare är att en korrekt bestyckad Tz750 har samma fart genom knäcken på Sviestad som en modern gathoj med kebabsystem, racekåpor och nummer.
Att tiden för banvarv skiljer sig är ingenting konstigt, vaggram från tidigt sjuttiotal och 2st 275mm ? osäker på måttet men inte så stora bromskivor med TVÅkolvsok gör att väghållning och bromsprestanda inte är i närheten. Även 18' hjul hyfsat smala gör sitt på att ge gas tidigt i kurvor.
Klart den har det. Vikt/effekt-förhållandet är säkert skapligt.
 
Last edited:

le skier

Guest
Honda Cr 500 motor? Hojen till vänster har just en sådan och den till höger är en Tz 750.
 

Bifogat

  • tztulda.jpg
    tztulda.jpg
    18.9 KB · Visningar: 84

le skier

Guest

Bifogat

  • tulda_1.jpg
    tulda_1.jpg
    18.8 KB · Visningar: 80
  • alb2a.jpg
    alb2a.jpg
    127.3 KB · Visningar: 75
  • jdtulda1.jpg
    jdtulda1.jpg
    82.3 KB · Visningar: 80
Last edited by a moderator:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Tittade runt lite sent igår efter byggen baserade på motorn i CR500, men lyckades inte hitta något för roadracing.
Det gick en sån motor i ett Aprilia RS250-chassi (om jag minns det rätt) på Sturup Raceway några gånger i somras, så uppenbarligen finns det. Lägg en fråga på RadicalRiders- eller SSEMSE:s forum här på Sporthoj så är det säkert nån som vet mer.

En fråga, vad är vinsten med att byta till en sån motor? Den ger väl mindre effekt än apriliamotorn?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den här såg spännande ut:tummenupp



"It is powered by a 580cc Rotax snowmobile-type engine, has a vacuum-bagged carbon-fiber monocoque frame, weighs 320 lbs, and puts out 100 bhp. Note the belt-drive countershaft is also the swing-arm pivot. Very neat bike - I'm contacting the owner for more information. Photo courtesy of Alan Lapp."
 

Bifogat

  • wildbik1.jpg
    wildbik1.jpg
    37.7 KB · Visningar: 98

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
På tal om CR 500-motorer i annat chassi, här är en som har monterat en sådan motor i en NSR250.http://www.dreamgate.ne.jp/nsr/Project%20NSR/NSR500/500_main.html Läs och begrunda :tummenupp Om ni trycker på "Part three - completion" så ser ni längst ner om det var en lyckad transplatation eller inte... Helt okörbart om man vill ha kul pga. vibrationer och lustig att svänga med. Jaja, ni får läsa själva :tummenupp Inget han rejommenderar iallafall.

Den här såg spännande ut:tummenupp



"It is powered by a 580cc Rotax snowmobile-type engine, has a vacuum-bagged carbon-fiber monocoque frame, weighs 320 lbs, and puts out 100 bhp. Note the belt-drive countershaft is also the swing-arm pivot. Very neat bike - I'm contacting the owner for more information. Photo courtesy of Alan Lapp."

Den där är tuff :tummenupp Snubben som byggt den är väldigt händig, och detta är ju hans snyggaste bygge iallafall... han har byggt några andra skotermotoriserade grejor som inte är lika balla :D
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
På tal om CR 500-motorer i annat chassi, här är en som har monterat en sådan motor i en NSR250. Läs och begrunda :tummenupp Om ni trycker på "Part three - completion" så ser ni längst ner om det var en lyckad transplatation eller inte....
Det är en klart läsvärd text. Dråpligt är väl det minsta man kan säga:

"I got it out for a good ride today and it just does not seem very rideable. It vibrates extremely, extremely bad, and it just did not feel right in the turns. Even when going straight, it will not hold a steady speed, it wants to jerk and kick. It just does not run like it is supposed to be in there. The vibration is just unreal. It feels like I am holding the dang engine in my arms when it is running. Then all of that mass in the crank spinning must be affecting the handling, because it did not feel like it wanted to lean as easily. I think mostly the vibration is scaring me more than anything. I just hate to ride it very fast when it feels like every bolt in it will vibrate out in less than 2 minutes."
So there you go, would Chris recommend this conversion? No!! Sure it can get the front wheel up in third gear, even fourth, but the bike is unrideable."

:rofl
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Säg inte det. TZ750 är känd som en riktig wheeliehoj pga det halvrisigab chassiet. Dessutom var det nog ingen twelve o´clock som åsyftades.
Pejer hade tydligen en sådan med Nico Bakker ram, den skulle tydligen ha gjort +300 km/h på bana i Finland.

http://www.pejer.com/Photos4.htm

Respekt att köra sådant monster :yoparty
 

Bifogat

  • MJ3.jpg
    MJ3.jpg
    20.7 KB · Visningar: 187
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top