Effektstinn retrohoj

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hittade lite mer om denna hoj, dels en till bild på Kenny's bike:

tz750.jpg


Dels en till sida med text och fler bilder på tvåtaktsmonstret:
http://www.motorcyclemuseum.org/classics/bike.asp?id=42

Mvh
Jörgen

Vilken skön hoj: -75 Yamaha TZ 750. Tänk att gasa denna runt en dirttrack...

:yoparty

Edit: samma motor som Roberts vann 500-racet på Laguna Seca med samma år!

För mer info:

http://www.superbikeplanet.com/dontpaymeenuff.htm
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
För att återgå till det intressanta i den här diskussionen. Om en hoj konstant går upp på bakhjulet när man lägger i sexan så är det en sak, om den bara gör det på gupp och skarvar är det en annan femma.
Vad är det som är intressant? :va

Och vart vill du komma i den här tråden? Framlägga "bevis" för att en TZ700 inte var/är en lynnig hoj att köra eller att de inte är snabba?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Vad är det som är intressant? :va

Och vart vill du komma i den här tråden? Framlägga "bevis" för att en TZ700 inte var/är en lynnig hoj att köra eller att de inte är snabba?
Jag tror att själva syftet är att tala om för elwe att han bara har drömt att han körde tz:an på falkenberg och att framhjulet lyfte på rakan. :confused:
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
@Nyteknik: Snubblande nära personangrepp....

Åter till ämnet i en hyffsad ton, annars stängs tråden!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Min slöa häck uuiiilar inte på fyran ens. Fast vad är väl 160 2000-talshästar jämfört med 100 70-talshästar? Givetvis ingenting.

Skillnaden ligger i vikten. En tz750 har sugrörsram, smala fälgar och däck och väger rätt mycket mindre i jämförelse med din hoj.
Din hoj går enkelt på bakhjulet på 6'an. Definitivt på små krön utan att du gungar den, räcker att du sitter lite fel. Så förmodligen fegar du på gasen.
Redan en gammal r1'a från 98 har ju problem att hålla framhjulet i backen, med sina ~130-135 ärliga på bakhjulet.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
@Nyteknik: Snubblande nära personangrepp....

Åter till ämnet i en hyffsad ton, annars stängs tråden!

Är det Nytekniks inlägg 135 som är mest upprörande i denna tråd..? :va

Om man startar en tråd kan man väl förstå att det är lite irriterande med folk som bara skriver för att jävlas utan att ha någon som helst intresse av trådens ämne. Är det då inte rimligt att moderera dessas inlägg i första hand?
 
Last edited:

sandstream

Guest
Vad är det som är intressant? :va
Och vart vill du komma i den här tråden? Framlägga "bevis" för att en TZ700 inte var/är en lynnig hoj att köra eller att de inte är snabba?
Jag tyckte det var lite intressant att en hoj från 70-talet med ca 120-130 bakhjulshästar gick upp på bakhjulet när man la i sexan eftersom en modern sporthoj av idag med 30-40 hästar till på bakhjulet inte gör det.
Som tråden har visat, och om jag tolkar Elwe rätt, så rörde det sig om en skarv eller liknande i banan som kunde förklara lyftet.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är det Nytekniks inlägg 135 som är mest upprörande i denna tråd..? :va

Om man startar en tråd kan man väl förstå att det är lite irriterande med folk som bara skriver för att jävlas utan att ha någon som helst intresse av trådens ämne. Är det då inte rimligt att moderera dessas inlägg i första hand?

Ordnat:tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2705183 Jag tyckte det var lite intressant att en hoj från 70-talet med ca 120-130 bakhjulshästar gick upp på bakhjulet när man la i sexan eftersom en modern sporthoj av idag med 30-40 hästar till på bakhjulet inte gör det.
Som tråden har visat, och om jag tolkar Elwe rätt, så rörde det sig om en skarv eller liknande i banan som kunde förklara lyftet.
Som sagt. Kolla lite hur olika de berörda hojarnas chassien och tex viktfördelning är. Allt handlar inte om effekt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag tyckte det var lite intressant att en hoj från 70-talet med ca 120-130 bakhjulshästar gick upp på bakhjulet när man la i sexan eftersom en modern sporthoj av idag med 30-40 hästar till på bakhjulet inte gör det.
Som tråden har visat, och om jag tolkar Elwe rätt, så rörde det sig om en skarv eller liknande i banan som kunde förklara lyftet.

dreva om din hoj till 250-260 i toppfart.. Eller svackan efter torparn på sviestad där man nästan slår runt med en 1000cc orginaldrevat, fast iofs på 4'an.
I den svackan lättar framhjulet även på sexan och fullgas..
 

sandstream

Guest
dreva om din hoj till 250-260 i toppfart.. Eller svackan efter torparn på sviestad där man nästan slår runt med en 1000cc orginaldrevat, fast iofs på 4'an.
I den svackan lättar framhjulet även på sexan och fullgas..
Min är nerdrevad 1 fram och 3 bak och trots att jag vrider fullt efter växlingen går den inte upp på bakhjulet på 5:an eller 6:an om det är plant.

Men nu kanske vi ska lägga ner hela diskussionen och låta tråden gå tillbaka till TZ700.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ang TZ750 och sugrörsram så uttryckte Ron Haslam sig så här i
engelska classic bike;
If it stops wobbling, I can start braking:D
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Då är det väl knappast motoreffekten som gör att hojen wheelar, träffar man en stor knöl på banan så går ju framhjulet i luften oavsett motoreffekten.

Om man nu snackar powerwheelie så är det en annan femma.

valmers kan ingenting om Falken, han har aldrig kört där och även om han hade gjort det så kan man inte lita på vad han säger.

Det som kan och troligen skiljer är att få eller inga andra hojar vid de årtalen fick framhjulet i luften vid slutet av rakan.

De som träffar Hilmer i depån nästa år kan säkert fråga Pejer (om han tänker fortsätta vara manager/mek/hjälp) då han ägt och kört en Tz750 när det begav sig.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Skillnaden ligger i vikten. En tz750 har sugrörsram, smala fälgar och däck och väger rätt mycket mindre i jämförelse med din hoj.
Din hoj går enkelt på bakhjulet på 6'an. Definitivt på små krön utan att du gungar den, räcker att du sitter lite fel. Så förmodligen fegar du på gasen.
Redan en gammal r1'a från 98 har ju problem att hålla framhjulet i backen, med sina ~130-135 ärliga på bakhjulet.
Sitter fel? Fegar på gasen? Det är möjligt att vissa prioriterar att sitta bak på kutsen för att uuiiila så mycket som möjligt. Själv brukar jag göra tvärtom för att minimera enhjulsåka.
Angående gaspådraget är det givetvis fullt så fort hojen rätats upp lite. Fast vad vet väl jag, en simpel gatsoffechaufför?
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
dreva om din hoj till 250-260 i toppfart.. Eller svackan efter torparn på sviestad där man nästan slår runt med en 1000cc orginaldrevat, fast iofs på 4'an.
I den svackan lättar framhjulet även på sexan och fullgas..
Fast nu pratade vi ju inte om ett krön, som på Sviestad, utan en skarv som på Falkenberg.
 
Last edited by a moderator:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sitter fel? Fegar på gasen? Det är möjligt att vissa prioriterar att sitta bak på kutsen för att uuiiila så mycket som möjligt. Själv brukar jag göra tvärtom för att minimera enhjulsåka.
Angående gaspådraget är det givetvis fullt så fort hojen rätats upp lite. Fast vad vet väl jag, en simpel gatsoffechaufför?

Simpel möjligtvis..
Du har kört alla banor med din gsxr nu också eller? Så du helt tvärsäkert kan uttala dig? Du har också kört en tz750/700 så du säkert kan uttala dig om att den inte kan wheela på 6'an i 220? Eller tagit reda på fakta om just tz'an som gör dig så säker att du måste smäda en kille som kört en?
Nu har jag inte viktuppgiften på tz750'in, men min gissning är att det är en bra bit under 140kg. En lättare motor än i din gsxr, som gör hojen lättare framtill, ett effektregister som gör att knuffen kommer hårdare, och kanske får hojen att tryckas ihop baktill lättare=lättare wheelie?
Har sett bänkpapper på gamla tz750 med en bit över 160hk på bakhjulet, men det är väl också bara fiskarhistorier. Port-tider/storlekar, tändning är rätt enkelt att modernisera på en tvåtaktare så de blir "modernare" än de var när de kom 73..

Jävlas? En reality check då och då skadar nog inte när storfiskarens armar inte räcker till.


Fast nu pratade vi ju inte om ett krön, som på Sviestad, utan en skarv som på Falkenberg.



Och du körde falkenberg 76?
I den skarven som fanns 03-04, lättade framhjulet på 250'in också iofs, kändes nästan som en powerwheelie faktiskt, om än minimal.
Nu har jag inte kört 1000cc på falkenberg(inte som räknas iaf), men bromspunkterna är iaf inte desamma på racers kontra moddade gathojar.
 
Last edited by a moderator:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Den här tråden hade alla förutsättningar att bli historiens bottennapp. Det som förvånar mest är att det tog så pass många dagar att få den dit.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Notera vilka dilletanter som förvandlar en tråd om ett kul och intressant ämne till en plats för tråkningar, spefullhet och total förutsägbarhet.

Varför priroterar du då att svara på deras inlägg framför mitt senaste som tom var ställt till dig! ;)

Skriv om TZ750 istället, då är du roligare! :tummenupp. Jag är glad att jag inte tävlar på bana ty mitt intryck av racingforumet hittills är faktiskt att det verkar vara rejält grälsjukt:hihi

Här är en till bild jag fann:

pic105136.jpg


Mvh
J
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Notera vilka dilletanter som förvandlar en tråd om ett kul och intressant ämne till en plats för tråkningar, spefullhet och total förutsägbarhet.
Det behövs inte, det är förutsägbart även vem som saboterar.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top