Behövs och behövs, behöver man ge full gas i race?
Jag hoppas att det är ett skämt att eliten i svensk roadracing inte drevar om, jämför man med BSB som bitvis har kortare rakor! så drevas det om, även i växellådan byter man drev för att optimera hojen så mycket det går. Till nästa bana rycker man ur dreven i lådan och drevar om.
ALLA privatförare i BSB har avancerade dataloggning av hojarna, fjädring, trottelöppning etc etc. Sedan att inte privatförarteamen har en chassitekniker är en annan sak men de mäter och har möjligheten att ge öhlins lite fakta för att hjälpa dem (om de köpt gaffel där...). Mer fakta än att hojen inte känns helt bra.
Jag har grovt felväxlat min Tz på Gelleråsen, en liten hoj med ynka 60-70 hästar och det skillde inte mycket på slutfarten. 2km/h mot perfekt växlat. Däremot skillde det nästan en halv sekund i tid, valfritt att gissa vilket som gick fortast.
Att dreva ner bakaxelutväxlingen ger lite kortare steg mellan de högre växlarna och lite bättre acc, den som inte vill ha en snabb hoj kan ju köra med en 5-6 år gammal hoj för att spara pengar.