Effektstinn retrohoj

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Precis! På startrakan på falken, exakt där asfaltenskarven vid tunneln är.

Skulle inte skrivit "men nu var det..." utan "och nu var det...."

Jag vet ju om puckeln och därför tror jag på elwe när han säger att TZ 700:an han provade gick på bahjulet i 220+ på Falkens startraka.
 

sandstream

Guest
Mej veterligt är det ingen i NSB som drevar för att kunna använda sexan på varken falken eller knudan.
Tackar :tummenupp

Verkar ju lite dumt att dreva om bara för att kunna använda alla växlar om det ändå inte behövs.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tackar :tummenupp

Verkar ju lite dumt att dreva om bara för att kunna använda alla växlar om det ändå inte behövs.

Behövs och behövs, behöver man ge full gas i race?

Jag hoppas att det är ett skämt att eliten i svensk roadracing inte drevar om, jämför man med BSB som bitvis har kortare rakor! så drevas det om, även i växellådan byter man drev för att optimera hojen så mycket det går. Till nästa bana rycker man ur dreven i lådan och drevar om.

ALLA privatförare i BSB har avancerade dataloggning av hojarna, fjädring, trottelöppning etc etc. Sedan att inte privatförarteamen har en chassitekniker är en annan sak men de mäter och har möjligheten att ge öhlins lite fakta för att hjälpa dem (om de köpt gaffel där...). Mer fakta än att hojen inte känns helt bra.

Jag har grovt felväxlat min Tz på Gelleråsen, en liten hoj med ynka 60-70 hästar och det skillde inte mycket på slutfarten. 2km/h mot perfekt växlat. Däremot skillde det nästan en halv sekund i tid, valfritt att gissa vilket som gick fortast.

Att dreva ner bakaxelutväxlingen ger lite kortare steg mellan de högre växlarna och lite bättre acc, den som inte vill ha en snabb hoj kan ju köra med en 5-6 år gammal hoj för att spara pengar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2701597 Mej veterligt är det ingen i NSB som drevar för att kunna använda sexan på varken falken eller knudan.
Var lite otydlig tidigare. Tänkte på alla klasser och förare och deras preferenser, fart och möjlighet att dreva om.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ser lite roat att det blivit en diskussion om ett fenomen som för mig är högst konkret eftersom jag har varit med om det.
Om jag har rätt för mig så har man byggt om och har depån inne i ringen, eller? När jag körde på Falkenberg så fanns det inte några tunnlar, rakan sluttade neråt och där det tydligen är en chikan nu var det en riktig sväng där det gick jäkligt fort.
TZ700 hade original ca 135 hk på bakhjulet och dessa hk var inte utsmetade över hela varvtalsregistret utan kom vid ca 8500 rpm och varade drygt 2000 rpm. Därför var det nödvändigt att växla om hojen för varje bana. Beroende på väder, luftfuktighet, temperatur så fick man ibland göra avsteg från den ideala utväxlingen.
Hojen måste ju passa i svängarna också, inte bara på rakan. Storleken på munstycken, tändstiftens hårdhet, nålinställningar, mm spelade också in.

En som bara tankar och kör har kanske lite svårt att greppa hur mycket mekande det var på racinghoj på 70-talet ... det ställde en del krav på utövaren som inte nödvändigtvis finns idag ...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Behövs och behövs, behöver man ge full gas i race?

Jag hoppas att det är ett skämt att eliten i svensk roadracing inte drevar om, jämför man med BSB som bitvis har kortare rakor! så drevas det om, även i växellådan byter man drev för att optimera hojen så mycket det går. Till nästa bana rycker man ur dreven i lådan och drevar om.

ALLA privatförare i BSB har avancerade dataloggning av hojarna, fjädring, trottelöppning etc etc. Sedan att inte privatförarteamen har en chassitekniker är en annan sak men de mäter och har möjligheten att ge öhlins lite fakta för att hjälpa dem (om de köpt gaffel där...). Mer fakta än att hojen inte känns helt bra.

Jag har grovt felväxlat min Tz på Gelleråsen, en liten hoj med ynka 60-70 hästar och det skillde inte mycket på slutfarten. 2km/h mot perfekt växlat. Däremot skillde det nästan en halv sekund i tid, valfritt att gissa vilket som gick fortast.

Att dreva ner bakaxelutväxlingen ger lite kortare steg mellan de högre växlarna och lite bättre acc, den som inte vill ha en snabb hoj kan ju köra med en 5-6 år gammal hoj för att spara pengar.

Att jämföra BSB som är ett av världens starkaste mästerskap, med SM där de flesta förare inte haft en chans i BSB, känns kanske inte helt relevant. Finns kanske 3-4 förare som ens har dataloggning i SM/SO, och endast nåt enstaka team har chassietekniker. Visst händer det att förarna drevar om, men inte för att kunna använda sexan på rakan utan för att det ska stämma ut ur kurvorna. Där finns det tid att hämta. Att jämföra en tz med en modern 1000cc är helt irrelevant. Likheterna är färre än olikheterna. Idag har man på en stor hoj ett register på ca 6000 varv at använda, med forntidshojar var registret ca 2000. Tror fan att det gör nytta att dreva då.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
TZ700 hade original ca 135 hk på bakhjulet och dessa hk var inte utsmetade över hela varvtalsregistret utan kom vid ca 8500 rpm och varade drygt 2000 rpm.
Underbart! :D

GSXRCBRYZFZXR----> Mjaaaaaaaaaaaaaaaaaau.
TZ750 med brösthår-> pu-pu-pu-pu-pu-VRÅÅÅL!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Att jämföra BSB som är ett av världens starkaste mästerskap, med SM där de flesta förare inte haft en chans i BSB, känns kanske inte helt relevant. Finns kanske 3-4 förare som ens har dataloggning i SM/SO, och endast nåt enstaka team har chassietekniker. Visst händer det att förarna drevar om, men inte för att kunna använda sexan på rakan utan för att det ska stämma ut ur kurvorna. Där finns det tid att hämta. Att jämföra en tz med en modern 1000cc är helt irrelevant. Likheterna är färre än olikheterna. Idag har man på en stor hoj ett register på ca 6000 varv at använda, med forntidshojar var registret ca 2000. Tror fan att det gör nytta att dreva då.

Jag jämförde inte med BSB, utan med privatförare i BSB.

Där är det i flera fall pappa som öppnar plånboken, och de har EJ chassitekniker utan i bästa fall en betald mekaniker plus brorsan. Sedan är det mamma som står och lagar mat.

Kanske dags för svenska förare att börja dreva om för att bli mer konkurenskraftiga.

Jämförelsen är inte orelevant med en tz mot en modern tusenkubikare, att det inte skiljer märkbart i fart om man låter bli att växla eller dreva stämmer än mer för tusenkubikaren men även där tappar du tid.
Även att du har ett register på sextusen varv har du inte 180 hästar över hela detta register, och tjänar på att dreva om.
 

sandstream

Guest
Behövs och behövs, behöver man ge full gas i race?
Jag hoppas att det är ett skämt att eliten i svensk roadracing inte drevar om, jämför man med BSB som bitvis har kortare rakor! så drevas det om, även i växellådan byter man drev för att optimera hojen så mycket det går. Till nästa bana rycker man ur dreven i lådan och drevar om.
Att dreva om och att dreva om så att man når varvstoppet på sexan är ju ändå två helt olika saker.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Enligt den här artikeln på sidan 7 hade den ca 100 Hk på bakhjulet original: http://www.tz350.net/images/stories/mitch_tz750_story.pdf

Oj, det verkar lågt. I den här artikeln verkar effekten varierat från mycket moderata 90 hp i början till 140+ på slutet. Om än på veven:http://www.motorcycle.com/mo/mcnuts/tz750-most-o-part-1.html

Här är en "nutida" bromsning av bakhjulshästar jag fann.
http://www.tz350.net/images/dyno_and_misc/tz750_dyno_russ_bigley1.jpg
Jag kan inget om TZ750. Men 100 bakhjulshästar låter lågt, det tar man ju lätt ut med mild portning och kammare på en luftkyld H2 som är en gathoj. I det närmaste ett Steg1-trim på en H2.

Nåväl. Ngn annan vet säkert bättre.

Mvh
J
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Enligt den här artikeln på sidan 7 hade den ca 100 Hk på bakhjulet original: http://www.tz350.net/images/stories/mitch_tz750_story.pdf

Hmmm, ok, nämnda TZ700 blev vid trippen till Daytona trimmad i USA efter bästa vetande, så det är möjligt att jag mixar siffrorna lite där . Dock låter 100 hk på bakhjulet ganska lite om man ser till hur den gick, även original.

En TZ350 hade bortåt 80 hk när den var tillfixad lite grand och det var 2 sådana motorer man byggde ihop, fast man försökte få lite snällare register på den än vad 350:n hade.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ja, men du måste lägga på ett bättre-förr-tillägg på 30-50%
Aha, alltså samma som idag? Så om tjugo år kommer du att sitta och klappa alla 30-åriga småpojkar på huvudet och säga att "Då minsan, då fräste fabbo Valmers runt på en tusenkubikare som bara vägde 165 kilo och hade 180 hästar, de du min pojk! Den hade ett närmast ketchupliknande register med bara 6000 användbara varv, den var otroligt svårbemästrad och krävde verkligen sin man. Det är minsan annorlunda mot dagens elmotorer som inte varvar överhuvudtaget och lämnar 100 procent kraft direkt från start, förr var vi tvungna att använda högerhanden, nu trycker man bara på en knapp. Förr körde vi med gummidäck, idag svävar man bara fram friktionslöst utan kontakt med underlaget. Förr körde man av banan om man inte såg upp, folk dog faktiskt på den tiden! Idag går det inte att köra av banan tack vare magnetfälten som hindrar en från att köra utanför svävarslingan. Förr var vi tvungna att bära hjälm och skinnkläder, det kallades för skyddsutrustning, ty då kunde man trilla av och när man slog i backen kunde man göra sig mycket illa, idag trillar ingen omkull tack vare autogyrostabilisatorn. Tänk vad mycket mer spännande det var 2007..."
:såjaponken
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Finns det någon som har en TZ750 i körbart skick i Sverige? Skulle kunna betala en hel del för att ge valmers ett par varv runt en bana med den. :D
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Aha, alltså samma som idag? Så om tjugo år kommer du att sitta och klappa alla 30-åriga småpojkar på huvudet och säga att "Då minsan, då fräste fabbo Valmers runt på en tusenkubikare som bara vägde 165 kilo och hade 180 hästar, de du min pojk!

Dom skrönorna drar han redan nu på krogen, men målgruppen kvinnor i åldern 20-25 är måttligt intresserade, inte ens dom stora ärren på gubbkroppen imponerar på dagens ungdomar muttrar valmers.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top