Effektstinn retrohoj

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Då kan vi väl passa på och be Elwe vissa när den går upp på bakhjulet när han petar i sexan.

Jag har redan gjort det ... bättre att du själv provar så att du ser att det blir så.
Men, det kanske inte går längre eftersom de tagit bort den riktiga kurvan och ersatt med en chikan ... undrar varför ...
Man behöver en viss sträcka där man kan hålla fart efter man petar i 6:an och finns det onaturliga hinder ivägen så kanske det inte funkar så bra ...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Finns det någon som har en TZ750 i körbart skick i Sverige? Skulle kunna betala en hel del för att ge valmers ett par varv runt en bana med den. :D

Nu ska du inte vara taskig och begära det omöjliga :D
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Finns det någon som har en TZ750 i körbart skick i Sverige? Skulle kunna betala en hel del för att ge valmers ett par varv runt en bana med den. :D

Janne på Spinnin'wheels har väl i alla fall 2st, dock är den ena tz700 men det kanske inte spelar så stor roll.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hmmm, ok, nämnda TZ700 blev vid trippen till Daytona trimmad i USA efter bästa vetande, så det är möjligt att jag mixar siffrorna lite där . Dock låter 100 hk på bakhjulet ganska lite om man ser till hur den gick, även original.

En TZ350 hade bortåt 80 hk när den var tillfixad lite grand och det var 2 sådana motorer man byggde ihop, fast man försökte få lite snällare register på den än vad 350:n hade.

100 pållar på bakhjulet låter ganska rimligt för en -73, medans de senaste årsmodellerna hade mellan 120-140 efter blueprintning.

En Rg500 ska enligt Suzuki själva ha minst 112 hästar och den får stordäng på rakor av en Tz700/750.

Min lika klassiska Tz250 -79 har ungefär 70 hästar, så tre gånger volymen bör kunna ge dubbla effekten!

Och inga svampar som går sönder i motorn hela tiden :yoparty

750ans stora fördel mot en 500 var inte något överdrivet mer med effekt utan att lite bredare register och körvänligare hoj.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
TZ 700/750 finns enbart som fyrcylindrig vattenkyld.
Wow - det finns flera ex-GP-maskiner från förr till salu strax utanför Stockholm. Men 250.000 för en TZ 700 gör den något otillgänglig som hjärta i ett tisdagkvällsbygge. Synd.

Kolla på www.spinnin-wheel.se.
 

Bifogat

  • TZ 500_80_19.jpg
    TZ 500_80_19.jpg
    66.2 KB · Visningar: 67
  • TZ750_76_20.jpg
    TZ750_76_20.jpg
    94 KB · Visningar: 52
  • SUZUKI RGB 500_4b.jpg
    SUZUKI RGB 500_4b.jpg
    137.7 KB · Visningar: 68

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Är det nåt särskilt du har komplex för eller är det lite av varje?:va
"Mata inte trollen" - som Bingo brukar skriva. Valmers tycker att alla som är äldre än han själv är pinsamma. Om man dessutom uttrycker att man tycker om något som inträffade för mer än tre år sedan, ja då kommer smädelserna som ett brev på posten.

"...vid trettifem, så kan man hälsa hem vid fyrtio jämnt, e´ man ett skämt å högre opp, så åker man väl på en propp..."

:)
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det får nog bli på en TZ700/750 då för min slöa häck som är nerdrevad går inte upp på bakhjulet när man skickar i varken 5:an eller 6:an :gnissla
Min slöa häck uuiiilar inte på fyran ens. Fast vad är väl 160 2000-talshästar jämfört med 100 70-talshästar? Givetvis ingenting.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Min slöa häck uuiiilar inte på fyran ens. Fast vad är väl 160 2000-talshästar jämfört med 100 70-talshästar? Givetvis ingenting.
Troligtvis så var Falken tjälskadad på 70 talet och då wheeelar man över knölarna på alla växlar även med en moped.

Jag minns ERF 2006 på Mantorp, valmers ratbike fick styrfrossa varje gång jag petade i sexan i slutet av rakan, en minst sagt obehaglig upplevelse.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är bara effekt som påverkar hur en hoj uppträder, chassiegeometri är irrelevant.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Troligtvis så var Falken tjälskadad på 70 talet och då wheeelar man över knölarna på alla växlar även med en moped.

Man jag minns ERF 2006 på Mantorp, valmers ratbike fick styrfrossa varje gång jag petade i sexan i slutet av rakan, en minst sagt obehaglig upplevelse.
Kan aldrig vara möjligt; alla rr-esteter vet ju att en gatsoffa kan köras med en hand på styret samtidigt som man ringer hem och pratar dirty med tjejen.

Det är bara effekt som påverkar hur en hoj uppträder, chassiegeometri är irrelevant.
Det är bara tvåtaktare som har brutal effekt. Fyrtaktare kan farmor köra.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kan aldrig vara möjligt; alla rr-esteter vet ju att en gatsoffa kan köras med en hand på styret samtidigt som man ringer hem och pratar dirty med tjejen.
Det kanske berodde på styrlager, svinglager, fulslicks, Parkinssons, sidovind, gropig bana, rädsla eller något annat.

Det är bara effekt som påverkar hur en hoj uppträder, chassiegeometri är irrelevant.
Aha det visste jag inte.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Om du hade kört på falken så hade du vetat att precis innan bromsningen efter rakan är det en puckel i asfalten. Jag lyfte framhjulet på min gamla ZXR från 93 på den puckeln, så den har inget med effekt att göra.


Inte på en tusenkubikare på svenska gokartbanor.
Ja det stämmer, men va det så på 70 talet :confused:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det får nog bli på en TZ700/750 då för min slöa häck som är nerdrevad går inte upp på bakhjulet när man skickar i varken 5:an eller 6:an :gnissla
På Falkenbergs gamla bansträckning gick både min 750 och en R1 00 jag kört där på bakhjulet när man körde över skarven. Det var iofs på femman.

Jag ser inget konstigt i att en TZ750 med en bättre förare går på bakhjulet på sexan.

Ja det stämmer, men va det så på 70 talet :confused:
Du får väl fråga RR-esteten valmers. Han vet allt om Falkenberg. Särskilt den gamla bansträckningen förefaller han vara mycekt bekant med.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
På Falkenbergs gamla bansträckning gick både min 750 och en R1 00 jag kört där på bakhjulet när man körde över skarven. Det var iofs på femman.

Jag ser inget konstigt i att en TZ750 med en bättre förare går på bakhjulet på sexan.

Du får väl fråga RR-esteten valmers. Han vet allt om Falkenberg. Särskilt den gamla bansträckningen förefaller han vara mycekt bekant med.
Då är det väl knappast motoreffekten som gör att hojen wheelar, träffar man en stor knöl på banan så går ju framhjulet i luften oavsett motoreffekten.

Om man nu snackar powerwheelie så är det en annan femma.

valmers kan ingenting om Falken, han har aldrig kört där och även om han hade gjort det så kan man inte lita på vad han säger.
 

sandstream

Guest
Min slöa häck uuiiilar inte på fyran ens. Fast vad är väl 160 2000-talshästar jämfört med 100 70-talshästar? Givetvis ingenting.
Nej, det var andra hästar på den tiden, arabiska fullblod. Nuförtiden verkar japanerna fylla motorerna med sega ridskoleponnyer som passerat bäst-före-datum.

För att återgå till det intressanta i den här diskussionen. Om en hoj konstant går upp på bakhjulet när man lägger i sexan så är det en sak, om den bara gör det på gupp och skarvar är det en annan femma.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nej, det var andra hästar på den tiden, arabiska fullblod. Nuförtiden verkar japanerna fylla motorerna med sega ridskoleponnyer som passerat bäst-före-datum.

För att återgå till det intressanta i den här diskussionen. Om en hoj konstant går upp på bakhjulet när man lägger i sexan så är det en sak, om den bara gör det på gupp och skarvar är det en annan femma.
Femma? Sexan var det ju. :mad:
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top