Effektförlust med 95 oktan?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Finns det någon i expertpanelen här som kan uppskatta eller rent av beräkna hur mycket effekt min bil - som är motoroptimerad/mappad för 98 oktan - förlorar procentuellt på att köras med 95 oktan istället?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En motor optimerad för 95 oktan ger mer effekt med 95 oktan än 98. En motor optimerad för 98 oktan ger mer effekt med 98 oktan än med 95 oktan. Ska man vara riktigt anal innehåller 95 oktan lite mer energi än 98 oktan per volym. En motor som anpassar sig själv (de flesta bilar från 1998 och framåt) kan ge mer effekt med 98 oktan än med 95 oktan - och tvärt om. Det beror helt och hållet på hur motorn är konstruerad. SAAB EcoPower gav 30 hästar extra med E85 än med 95 är ett sådant exempel.

Utöver allt ovanstående... specifikationerna på 95 och 98 oktan överlappar varandra så när du pumpar 98 kan du få 95 oktan och tvärt om - men oftast får du "98" oktan när du tankar 98. Andelen etanol får också ha ett relativt stort spann. Allt går ut på att maximera bolagens vinst.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu när 95okt har 10% etanol vs 98 som har 5% så skiljer de mindre i effekt. Motorn sänker effekten när den indikerar spikning, etanolen motverkar ju det effektivt. Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.
De skulle va intressant att bromsa en nyare värre modell BMW som tycks va känsligast på 95 vs 98 när de gäller effekt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Imponerande att ingen skrivit att denne tankar 98 oktan för att man tycker det ”känns som att den går bättre” ännu.

edit: mappad på 98? Det är en annan femma
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.

Mycket viktigt att komma ihåg när man står där vid pumpen och tvekar. Och att literpriset för 95 oktanig bensin bara ger 0.9 liter bensin medans literpriset för 98 oktanig bensin i alla fall ger 0.95 liter bensin...

Själva frågan är dock väldigt obehaglig för en som lekt med snöskotrar under mer än sin halva livstid...Att byta från 98 oktan till 95 oktan i något som är "optimerat" för 98 oktan känns spontant som att be om problem man inte behöver...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag tycker min går bättre på 98, helst 102 oktan! Så där! :)
.
Det är viktigt att få död på myten att oktantalet är ett mått på energiinnehåll.
Därimot så går det att ta ut mer effekt ur en motor som körs på högre oktanhalt om motorn justeras för det eller har dynamisk knackningskontroll.
Tror inte så många av våra hojar har knacksensorer?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tycker min går bättre på 98, helst 102 oktan! Så där! :)
.
Det är viktigt att få död på myten att oktantalet är ett mått på energiinnehåll.
Därimot så går det att ta ut mer effekt ur en motor som körs på högre oktanhalt om motorn justeras för det eller har dynamisk knackningskontroll.
Tror inte så många av våra hojar har knacksensorer?
Om man blandar i etanol så blir det ju mindre energiinnehåll per volym och eftersom det är 10% i 95 oktan och 5% i 98 så bör du få bättre bränsleförbruktningssiffror på 98, marginellt kanske men ändå.
Idag finns det mao en del i påståendet att det är bättre energiinnehåll i 98 än 95 oktan vid pumpen i Sverige.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu när 95okt har 10% etanol vs 98 som har 5% så skiljer de mindre i effekt. Motorn sänker effekten när den indikerar spikning, etanolen motverkar ju det effektivt. Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.
De skulle va intressant att bromsa en nyare värre modell BMW som tycks va känsligast på 95 vs 98 när de gäller effekt.

Va säger du? 95 oktan är 95 oktan vare sig du har 0% eller 50% etanol i bensinen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man blandar i etanol så blir det ju mindre energiinnehåll per volym och eftersom det är 10% i 95 oktan och 5% i 98 så bör du få bättre bränsleförbruktningssiffror på 98, marginellt kanske men ändå.
Idag finns det mao en del i påståendet att det är bättre energiinnehåll i 98 än 95 oktan vid pumpen i Sverige.

Inte säkert att det blir så för du kommer få trottla upp mer för samma effekt ur motorn och där kommer motorn ha bättre verkningsgrad.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Inte säkert att det blir så för du kommer få trottla upp mer för samma effekt ur motorn och där kommer motorn ha bättre verkningsgrad.
Energiinnehåll i bensin, MK1: 31,2 MJ per liter
Energiinnehåll i etanol 21,3 MJ per liter

Vet inte om det går att throttla bort den skillnaden, men jag är inte någon motorexpert.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Energiinnehåll i bensin, MK1: 31,2 MJ per liter
Energiinnehåll i etanol 21,3 MJ per liter

Vet inte om det går att throttla bort den skillnaden, men jag är inte någon motorexpert.
Tror 2 T mannen menar med att trottla upp. Bestyckat rätt så spelar 95/98 ingen som helst roll. På en kompressor kawan så med högt laddtryck så kan ju säkert 98 oktan ge något mera.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tänkt på frågan varför man vill köra på 95 oktan istället för 98 oktan när motorn är inställd för de??
Annat om man optimerar motorn för 95 oktan insället så de går å köra på de...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tänkt på frågan varför man vill köra på 95 oktan istället för 98 oktan när motorn är inställd för de??

Den enda verkliga orsaken är väl logistisk...? För det är långt ifrån alla mackar som har BF98. På min lilla ort finns BF98 bara på två mackar. Ett flertal automattankstationer har bara diesel och BF95, och förståss "glesbygdsdödaren" E85...

Men som sagt, någon som verkligen försökt optimera en tvåtaktare för BF98 får ju mardrömmar av blotta tanken på BF95...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Energiinnehåll i bensin, MK1: 31,2 MJ per liter
Energiinnehåll i etanol 21,3 MJ per liter

Vet inte om det går att throttla bort den skillnaden, men jag är inte någon motorexpert.

100 cl bensin blir 31,2 MJ
90 cl bensin(28,1 MJ) + 10 cl etanol(2,1MJ) = 30,2 MJ

Den naiva ansatsen är alltså att du ökar gasen 3,3% och därmed har samma effekt ut men konsumerar 3.3% mer bränsle.

I praktiken så minskar trottelförlusterna med större gaspådrag och eftersom motorn går magert så ökar även förbränningsverkningsgraden en aning så den första ansatsen stämmer alltså inte längre eftersom verkningsgraden ökar.

Om motorn var mappad med lambda = 1.00 så kommer den med istället ligga på lambda=1.03 med E10. Här påverkas förbränningsverkningsgraden ganska lite, men om motorn är mappad kring 0.85-0.9 för att ge bra effekt så kommer förbränningsverkningsgraden påverkas mer.

Nu förutsätter jag alltså motor som har förgasare eller insprutning med fix map icke lambdareglerad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har man en hoj med mer än tillräckligt med hästkrafter för den egna förmågan är detta ett Icke problem. :)
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Men etanol ligger väl på 100 oktan? Har bolagen sänkt oktanen på bensinen för att träffa 95 när etanolprocenten höjdes eller hamnar e10 på typ 97oktan? Vad jag förstått så blev ju väl vår gamla blyade 93oktan, 95 med E5 tillsatsen ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Va säger du? 95 oktan är 95 oktan vare sig du har 0% eller 50% etanol i bensinen.
Om vi tar 10 liter nuvarande 95okt (e10) så består den av 9 liter 95okt bensin och 1l etanol.
Då har vi först 95okt i grunden och tillsätter 10% 103 okt etanol. Om jag inte är helt blåst måste väl de bli lite högre okt!? Jag tror ju inte man sänkt okt i bensinen till 94,5okt och tillsatt 103 okt etanol för att de slutligen ska bli 95 okt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om vi tar 10 liter nuvarande 95okt (e10) så består den av 9 liter 95okt bensin och 1l etanol.
Då har vi först 95okt i grunden och tillsätter 10% 103 okt etanol. Om jag inte är helt blåst måste väl de bli lite högre okt!? Jag tror ju inte man sänkt okt i bensinen till 94,5okt och tillsatt 103 okt etanol för att de slutligen ska bli 95 okt.


Jag tror nog att den är 95 oktan EFTER att de tillsatt etanolen. Alltså snarare 94 utan etanolen. På så sätt blir dom ju av med lågoktanig skitbensin också från raffinaderiet.

Säg att dom pytsar i 10% etanol i vanlig 95-oktaning bensin, då kan dom ju samtidigt pytsa i 10% 87-oktanig bensin och klarar fortfarande specade 95 oktan. Win win! Kunden betalar, han har ju inget lab för att testa kvaliteten. Och motorn kommer ju inte knacka sönder.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top