Effektförlust med 95 oktan?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Finns det någon i expertpanelen här som kan uppskatta eller rent av beräkna hur mycket effekt min bil - som är motoroptimerad/mappad för 98 oktan - förlorar procentuellt på att köras med 95 oktan istället?
 
En motor optimerad för 95 oktan ger mer effekt med 95 oktan än 98. En motor optimerad för 98 oktan ger mer effekt med 98 oktan än med 95 oktan. Ska man vara riktigt anal innehåller 95 oktan lite mer energi än 98 oktan per volym. En motor som anpassar sig själv (de flesta bilar från 1998 och framåt) kan ge mer effekt med 98 oktan än med 95 oktan - och tvärt om. Det beror helt och hållet på hur motorn är konstruerad. SAAB EcoPower gav 30 hästar extra med E85 än med 95 är ett sådant exempel.

Utöver allt ovanstående... specifikationerna på 95 och 98 oktan överlappar varandra så när du pumpar 98 kan du få 95 oktan och tvärt om - men oftast får du "98" oktan när du tankar 98. Andelen etanol får också ha ett relativt stort spann. Allt går ut på att maximera bolagens vinst.
 
Nu när 95okt har 10% etanol vs 98 som har 5% så skiljer de mindre i effekt. Motorn sänker effekten när den indikerar spikning, etanolen motverkar ju det effektivt. Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.
De skulle va intressant att bromsa en nyare värre modell BMW som tycks va känsligast på 95 vs 98 när de gäller effekt.
 
Imponerande att ingen skrivit att denne tankar 98 oktan för att man tycker det ”känns som att den går bättre” ännu.

edit: mappad på 98? Det är en annan femma
 
Last edited:
Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.

Mycket viktigt att komma ihåg när man står där vid pumpen och tvekar. Och att literpriset för 95 oktanig bensin bara ger 0.9 liter bensin medans literpriset för 98 oktanig bensin i alla fall ger 0.95 liter bensin...

Själva frågan är dock väldigt obehaglig för en som lekt med snöskotrar under mer än sin halva livstid...Att byta från 98 oktan till 95 oktan i något som är "optimerat" för 98 oktan känns spontant som att be om problem man inte behöver...
 
Jag tycker min går bättre på 98, helst 102 oktan! Så där! :)
.
Det är viktigt att få död på myten att oktantalet är ett mått på energiinnehåll.
Därimot så går det att ta ut mer effekt ur en motor som körs på högre oktanhalt om motorn justeras för det eller har dynamisk knackningskontroll.
Tror inte så många av våra hojar har knacksensorer?
 
Jag tycker min går bättre på 98, helst 102 oktan! Så där! :)
.
Det är viktigt att få död på myten att oktantalet är ett mått på energiinnehåll.
Därimot så går det att ta ut mer effekt ur en motor som körs på högre oktanhalt om motorn justeras för det eller har dynamisk knackningskontroll.
Tror inte så många av våra hojar har knacksensorer?
Om man blandar i etanol så blir det ju mindre energiinnehåll per volym och eftersom det är 10% i 95 oktan och 5% i 98 så bör du få bättre bränsleförbruktningssiffror på 98, marginellt kanske men ändå.
Idag finns det mao en del i påståendet att det är bättre energiinnehåll i 98 än 95 oktan vid pumpen i Sverige.
 
Nu när 95okt har 10% etanol vs 98 som har 5% så skiljer de mindre i effekt. Motorn sänker effekten när den indikerar spikning, etanolen motverkar ju det effektivt. Men 5% mer etanol motsvarar inte 3 enheter högre oktan så de lär fortfarande skilja några hk.
De skulle va intressant att bromsa en nyare värre modell BMW som tycks va känsligast på 95 vs 98 när de gäller effekt.

Va säger du? 95 oktan är 95 oktan vare sig du har 0% eller 50% etanol i bensinen.
 
Om man blandar i etanol så blir det ju mindre energiinnehåll per volym och eftersom det är 10% i 95 oktan och 5% i 98 så bör du få bättre bränsleförbruktningssiffror på 98, marginellt kanske men ändå.
Idag finns det mao en del i påståendet att det är bättre energiinnehåll i 98 än 95 oktan vid pumpen i Sverige.

Inte säkert att det blir så för du kommer få trottla upp mer för samma effekt ur motorn och där kommer motorn ha bättre verkningsgrad.
 
Inte säkert att det blir så för du kommer få trottla upp mer för samma effekt ur motorn och där kommer motorn ha bättre verkningsgrad.
Energiinnehåll i bensin, MK1: 31,2 MJ per liter
Energiinnehåll i etanol 21,3 MJ per liter

Vet inte om det går att throttla bort den skillnaden, men jag är inte någon motorexpert.
 
Energiinnehåll i bensin, MK1: 31,2 MJ per liter
Energiinnehåll i etanol 21,3 MJ per liter

Vet inte om det går att throttla bort den skillnaden, men jag är inte någon motorexpert.
Tror 2 T mannen menar med att trottla upp. Bestyckat rätt så spelar 95/98 ingen som helst roll. På en kompressor kawan så med högt laddtryck så kan ju säkert 98 oktan ge något mera.
 
Tänkt på frågan varför man vill köra på 95 oktan istället för 98 oktan när motorn är inställd för de??
Annat om man optimerar motorn för 95 oktan insället så de går å köra på de...
 
Tänkt på frågan varför man vill köra på 95 oktan istället för 98 oktan när motorn är inställd för de??

Den enda verkliga orsaken är väl logistisk...? För det är långt ifrån alla mackar som har BF98. På min lilla ort finns BF98 bara på två mackar. Ett flertal automattankstationer har bara diesel och BF95, och förståss "glesbygdsdödaren" E85...

Men som sagt, någon som verkligen försökt optimera en tvåtaktare för BF98 får ju mardrömmar av blotta tanken på BF95...
 
Energiinnehåll i bensin, MK1: 31,2 MJ per liter
Energiinnehåll i etanol 21,3 MJ per liter

Vet inte om det går att throttla bort den skillnaden, men jag är inte någon motorexpert.

100 cl bensin blir 31,2 MJ
90 cl bensin(28,1 MJ) + 10 cl etanol(2,1MJ) = 30,2 MJ

Den naiva ansatsen är alltså att du ökar gasen 3,3% och därmed har samma effekt ut men konsumerar 3.3% mer bränsle.

I praktiken så minskar trottelförlusterna med större gaspådrag och eftersom motorn går magert så ökar även förbränningsverkningsgraden en aning så den första ansatsen stämmer alltså inte längre eftersom verkningsgraden ökar.

Om motorn var mappad med lambda = 1.00 så kommer den med istället ligga på lambda=1.03 med E10. Här påverkas förbränningsverkningsgraden ganska lite, men om motorn är mappad kring 0.85-0.9 för att ge bra effekt så kommer förbränningsverkningsgraden påverkas mer.

Nu förutsätter jag alltså motor som har förgasare eller insprutning med fix map icke lambdareglerad.
 
Har man en hoj med mer än tillräckligt med hästkrafter för den egna förmågan är detta ett Icke problem. :)
 
Men etanol ligger väl på 100 oktan? Har bolagen sänkt oktanen på bensinen för att träffa 95 när etanolprocenten höjdes eller hamnar e10 på typ 97oktan? Vad jag förstått så blev ju väl vår gamla blyade 93oktan, 95 med E5 tillsatsen ?
 
Va säger du? 95 oktan är 95 oktan vare sig du har 0% eller 50% etanol i bensinen.
Om vi tar 10 liter nuvarande 95okt (e10) så består den av 9 liter 95okt bensin och 1l etanol.
Då har vi först 95okt i grunden och tillsätter 10% 103 okt etanol. Om jag inte är helt blåst måste väl de bli lite högre okt!? Jag tror ju inte man sänkt okt i bensinen till 94,5okt och tillsatt 103 okt etanol för att de slutligen ska bli 95 okt.
 
Om vi tar 10 liter nuvarande 95okt (e10) så består den av 9 liter 95okt bensin och 1l etanol.
Då har vi först 95okt i grunden och tillsätter 10% 103 okt etanol. Om jag inte är helt blåst måste väl de bli lite högre okt!? Jag tror ju inte man sänkt okt i bensinen till 94,5okt och tillsatt 103 okt etanol för att de slutligen ska bli 95 okt.


Jag tror nog att den är 95 oktan EFTER att de tillsatt etanolen. Alltså snarare 94 utan etanolen. På så sätt blir dom ju av med lågoktanig skitbensin också från raffinaderiet.

Säg att dom pytsar i 10% etanol i vanlig 95-oktaning bensin, då kan dom ju samtidigt pytsa i 10% 87-oktanig bensin och klarar fortfarande specade 95 oktan. Win win! Kunden betalar, han har ju inget lab för att testa kvaliteten. Och motorn kommer ju inte knacka sönder.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top