Effekt på stånkor ??

ceasar skrev:
Jag ställer mig på fotpinnarna och "gungar" upp den.

när jag gör likadant med lillebror 640 så går det nästan alltid åt pipan :) . det är typ 50/50 att man slår över och ja fattar inte vad jag gör fel...

först kommer hjulet jättesakta, och då måste ja hålla full gas för att det ska fortsätta upp, sen helt plötsligt SMACK, så sticker framhjulet rakt upp och lite till, tillräckligt för att slå över eller att man blir hängandes i styret med fladdrande ben. Det går så snabbt att man hinner inte tänka/eller lätta på gasen.

måste man använda fotbromsen för att kontrollera höjden när man vill ha upp den i 3an ? (80km/h)
 
jonnep skrev:
först kommer hjulet jättesakta, och då måste ja hålla full gas för att det ska fortsätta upp, sen helt plötsligt SMACK, så sticker framhjulet rakt upp och lite till, tillräckligt för att slå över eller att man blir hängandes i styret med fladdrande ben. Det går så snabbt att man hinner inte tänka/eller lätta på gasen.
Träna på ettan nån vecka innan du försöker igen, vad du saknar är gaskontroll ;)

Kan inte tänka mig att 640n är värre än min 450, och den e ändå lättkörd på bakhjulet även om den kickar till på höga varv. Det ska inte vara svårare att köra på bakhjulet i högre fart, snarare tvärt om.
 
OlleR skrev:
Träna på ettan nån vecka innan du försöker igen, vad du saknar är gaskontroll ;)

Kan inte tänka mig att 640n är värre än min 450, och den e ändå lättkörd på bakhjulet även om den kickar till på höga varv. Det ska inte vara svårare att köra på bakhjulet i högre fart, snarare tvärt om.

det tycker jag inte.. i 2an kan jag köra i princip hur långt som helst (sålänge de inte börjar svänga för mkt) så någon sorts gaskontroll måste jag ha i näven., men som sagt så funkar det bara inte i 3an... men är väll jag som är kass och feg
 
Som OlleR skriver gaskontroll!!

Det är lurigt att lyfta på högre växlar då den som du beskriver segar sen kommer allt.

Va med på bakbromsen när du lyfter(foten skall sitta där innan)

Lär dig växla så har du inte problemet.
 
Långa farbron skrev:
Som OlleR skriver gaskontroll!!

Det är lurigt att lyfta på högre växlar då den som du beskriver segar sen kommer allt.

Va med på bakbromsen när du lyfter(foten skall sitta där innan)

Lär dig växla så har du inte problemet.


Kan det vara vacuumförgasaren som ställer till det eller är det likadant på 625an?
 
jonnep skrev:
det tycker jag inte.. i 2an kan jag köra i princip hur långt som helst (sålänge de inte börjar svänga för mkt) så någon sorts gaskontroll måste jag ha i näven., men som sagt så funkar det bara inte i 3an... men är väll jag som är kass och feg
Upp i varv då innan du lyfter framhjulet så du slipper gå över eventuell knöl (i registret) när du är på bakhjulet. Knölar klarar man av om man har bra gaskontroll dock, men det går väl gena för det.

Tycker det låter jättekonstigt att det skulle vara på trean men inte på tvåan. (dvs då borde det inte vara något fel på hojjen) Jag tycker allmänt det blir lättare ju högre fart du har.

Som farbrorn säger, upp med framhjulet på en tidig växel å sen växlar du istället ;D Kan du "rejsväxla" så är det inga problem att lära sig göra det på bakhjulet.
 
Motarrrd skrev:
Kan det vara vacuumförgasaren som ställer till det eller är det likadant på 625an?


Nej det är det faktum att du har hög växel och kommer till ett läge då det inte är så tungt för motorn att lyfta hojen+att du kommer upp i varv dvs kaka på kaka.

I början så har du mer vikt framåt sen vänder detta sig om vid en viss vinkel...då händer det grejer samtidigt som du får mer varv(effekt) alltså en ren balans sak.

Och 625 har en annan förgasare (slide)
 
Står o velar nu mellan 625:a o 660...Årsm -02-04.... Vad är fördelar respektive nackdelar på de olika hojarna o hur står dom sig mot varandra ??
 
Långa farbron skrev:
Nej det är det faktum att du har hög växel och kommer till ett läge då det inte är så tungt för motorn att lyfta hojen+att du kommer upp i varv dvs kaka på kaka.

I början så har du mer vikt framåt sen vänder detta sig om vid en viss vinkel...då händer det grejer samtidigt som du får mer varv(effekt) alltså en ren balans sak.

Och 625 har en annan förgasare (slide)

Jag läste nån stans här att en vacuumstrypning på förgasaren la sej i när man körde på 2,3ans växel och tänkte om det kanske var det som spökade på 640.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=16693&highlight=strypning+640
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top