Effekt på stånkor ??

Tänk på att ni ska kunna hantera hojjen oxå, även fast du har en värsting hojj så är det ju få som kan få ut allt av den, kanske inte spelar roll på gata, men bana

Jocke W skrev:
Tänk på att ni ska kunna hantera hojjen oxå, även fast du har en värsting hojj så är det ju få som kan få ut allt av den, kanske inte spelar roll på gata, men bana

Nä...Vem kan utnyttja den kraften som finns i dagens moderna hojar ??.. Ändå finns det de som borrar puffran , i med andra kammar , turbo , etc... Och ??... man kan aldrig få för mkt kraft !!!.. :D. Inte hanterbar kraft i alla fall....Hysteriska turbokickar kan nog vara luriga vid påslag.. :D . Kan du gasa upp din hoj på slangen på 3:an , men inte på 4:an , så är du förbannad för det o tycker den är slö. Visst är det väl så ??...

O har du en exakt likadan hoj som bästa polarn o han kan göra si eller så med sin hoj o inte du , så visst suger det ??... Om det nu är hojen det beror på o inte körteknik... Då är det bara att ringa Marklund o knäppa med fingrarna... :tummenupp

Va fan... :tungan lär er använda hojen.......

Kan ni inte dra upp den på slangen på 4:an.... då gör ni fel :tummenupp

ALLT går bara man vill.... :tungan träning ger färdighet.

Men men allt beror ju på hur du skall bruka hojen?
Själv så åker jag(offroaden) till och från jobbet, skog, stigar, sand m,m.....
Sen gillar jag de små kurviga asfaltsvägarna :banana

Vist är det gött med mer effekt... men men en duktig förare kan köra lika fort (om inte fortare) med en slöare maskin.

Alllt hänger ju på hur man kan hantera :tummenupp
Visst skulle jag vilja byta till mer hk m,m men när man tänker efter...jag har fullt upp med den jag redan har.-

Det är bara att erkänna :huvet jag kan ej använda hojen fullt ut.
Trotts den lilla effekten :död

Edit: kör med ca 145-150 kg hoj......på32kw :3freak

Last edited:
ööö

Hålle ikke med :kocko ja hänger alltid upp mig på effekt...gött o ha som mormor så :yoparty ...

burt skrev:
Hålle ikke med :kocko ja hänger alltid upp mig på effekt...gött o ha som mormor så :yoparty ...

Vem gör inte det ??? :va .. Hur många av de som åker hk-stinna sporthojar med 150 hk eller mer , åker helt original ?? Klart man inte gör !!! :kocko
Nädå...Helsystem , KN-filter o en PC 3 usb ska ju dit så fort som möjligt , eller hur ??... O vem kan hantera det fullt ut ??... Spela roll.... :hihi

Tycker det är en lite knepig frågeställning oxå.... Hantera fullt ut ??... Isåfall kan ingen hantera kraften fullt ut.... Tror knappt Rossi använder sina 200 hk i ingången till chikanen...däremot ut på långrakan gör han det. Kan han inte hantera det då ??
O det är väl samma sak som oss... Har vi fått för oss att vi ska upp på bakhjulet i 150 km/h , så behöver vi dom där 150 kusarna....eller hur ??? Inte fan använder vi dom framför korvmojen ???... Behövs väl inte mer än ca 3 ystra hästapållar för att få loss bakhjulet o lägga en rökare.... :rolleyes:

sandstream skrev:
Gäller det bara 1 cylindriga maskiner?
Egentligen säger man ju enstånka, något som ibland kortas ned till stånka.

Ordet stånka betyder en slags gammal kanna, dryckeskärl. Min teori är att man med enstånka menar just en encylindrig motor och att stånka är slang för cylindern.

Så egentligen kan man ju säga fyrstånka också, om man nu har lust med det :).

sgtpepper skrev:
Egentligen säger man ju enstånka, något som ibland kortas ned till stånka.

Ordet stånka betyder en slags gammal kanna, dryckeskärl. Min teori är att man med enstånka menar just en encylindrig motor och att stånka är slang för cylindern.

Så egentligen kan man ju säga fyrstånka också, om man nu har lust med det :).

Hur är det med de gamla fiskebåtarna med kulstångsmotor eller vad det nu var? :3freak

Folkezx9r skrev:
Tror knappt Rossi använder sina 200 hk i ingången till chikanen...däremot ut på långrakan gör han det. Kan han inte hantera det då ??
Jag är tveksam till att vem som helst sätter sig på rossis hoj och vrider fullt på rakan heller. Men vad det betyder är att han klarar av att styra på så många hästkrafter som det behövs ut ur kurvan INNAN det släpper, eller efter det släpper för den delen. Och då pratar vi om en hoj som e så brutal att de flesta säkert inte ens kan föreställa sig. Dom som äger en R1a och klarar av det är nog ca 1% i sverige. De flesta är rädd för gasen i kurvorna också...

...sätter man en sån förare på en 125a så händer det något fantastiskt, denna förare lär sig använda gasen även i kurvorna.

"Varför köra fort i kurvorna när man kan ta igen det på raksträckan?"... Det är anledningen till många hästkrafter för de flesta, lathet. :fatta!

Men okay, åker man runt på gatan å lullar så är det vansinne redan där ;P då kan jag förstå att man vill ha effekt att räta upp och skjuta på med.

sgtpepper skrev:
Menar du tändkulemotor? Ja, vad är det med dem?

Nä jag tänkte bara på det där med stånka då de låter lite annorlunda men ändå lite som en stånka! :)

sandstream skrev:
Gäller det bara 1 cylindriga maskiner?
Jag har hört ordet "tvåstånka"(ja en twin då alltså) så jag tror stånka innebär cylinder av någon anledning.

En(utalas som trädet en)stånka har man ju hört med.

OlleR skrev:
(jag väger 53kg och är inget vidare luftmotstånd).

53kg :va Hur lång är du? Tolka inte detta som en förolämpning, är bara nyfiken,,,

Sorry att jag lånar tråden

Pinky skrev:
53kg :va Hur lång är du? Tolka inte detta som en förolämpning, är bara nyfiken,,,

Sorry att jag lånar tråden
Förfan jag ser nästan inget negativt med att vara kort längre! 163cm är jag. Lyfter mig med en arm :tungan :tummenupp

Jag har provkört alla typer av motorcyklar, tror bara det är africatwin jag haft problem med hittills, men det var flera år sen.

ceasar skrev:
Jag har fått upp min på bakan i 140, har inte provat att dra upp den i högre fart...

KE?!?? Lr iof, du måste kopplat upp den då va? Får upp min på gas utan problem på 3an, men 4an går absolut inte bara på gas...har inte provat koppla än då farten räcker gott på 3an.

Suomalainen skrev:
KE?!?? Lr iof, du måste kopplat upp den då va? Får upp min på gas utan problem på 3an, men 4an går absolut inte bara på gas...har inte provat koppla än då farten räcker gott på 3an.

Jag ställer mig på fotpinnarna och "gungar" upp den.

Suomalainen skrev:
Du... det där är en 03a va? Tänk på att du har kortare intervaller än 250 mil, det är nämligen mindre olja i 03orna än 04or!

Vad är det för intervall på -03:or ??.... Trodde det var samma motor som -04:an ??... Det finns inga barnsjukdomar på den som trånga oljekanaler , som på 640:n o 625:an innan -02 om jag förstått det hela rätt....??

Last edited:
OlleR skrev:
Jag är tveksam till att vem som helst sätter sig på rossis hoj och vrider fullt på rakan heller. Men vad det betyder är att han klarar av att styra på så många hästkrafter som det behövs ut ur kurvan INNAN det släpper, eller efter det släpper för den delen. Och då pratar vi om en hoj som e så brutal att de flesta säkert inte ens kan föreställa sig. Dom som äger en R1a och klarar av det är nog ca 1% i sverige. De flesta är rädd för gasen i kurvorna också...

...sätter man en sån förare på en 125a så händer det något fantastiskt, denna förare lär sig använda gasen även i kurvorna.

"Varför köra fort i kurvorna när man kan ta igen det på raksträckan?"... Det är anledningen till många hästkrafter för de flesta, lathet. :fatta!

Men okay, åker man runt på gatan å lullar så är det vansinne redan där ;P då kan jag förstå att man vill ha effekt att räta upp och skjuta på med.

Jag är helt övertygad om att Rossi skulle spöa skiten ur mig med en kolvjackad Puch Dakota på vilken bana som helst , även om jag fick välja fordon efter tycke o smak. Klart att han o de andra som kör i toppen inte är där utan ett jäkla kunnande......

Vad jag menade var bara att för en annan klåpare som kör på gatan o vill kunna busa lite , så spelar ju hästarna en del roll... Jag har ju mer kul med 60 hk än 30 hk , eller hur ??.. :)

En fråga till.... Hur står sig en Ktm 625 sc motard mot 660:n ??... Om lekfaktorn är 100 % på 660:n , var hamnar då 625:an ??.. :). O vad är det för service intervall på en sån ??... Man får nog åka land o rike runt o provköra lite , så man inte köper ngt man inte blir nöjd med......

motardnisse skrev:
Nä jag tänkte bara på det där med stånka då de låter lite annorlunda men ändå lite som en stånka! :)
Tändkulemotorer är grymma, men jag vetefan om de låter som en stånka :).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT