Effekt på stånkor ??

OlleR skrev:
Haka inte upp dig på effektsiffror, det finns mycke mer som spelar in.

Äntligen en till som säger att effekten är inte allt med tanke på KTM660 hysteri bland vissa. Hade först en 625 -02 sen bytte jag till 660 -03 för jag var bara tvungen att pröva sen blev det ett uppehåll och nu har jag 625 igen istället för 660. WHY? Nja körde mkt bättre på 625 än 660 fast det är stort sett samma skit!

motardnisse skrev:
Äntligen en till som säger att effekten är inte allt med tanke på KTM660 hysteri bland vissa. Hade först en 625 -02 sen bytte jag till 660 -03 för jag var bara tvungen att pröva sen blev det ett uppehåll och nu har jag 625 igen istället för 660. WHY? Nja körde mkt bättre på 625 än 660 fast det är stort sett samma skit!

MEN! Man tycker att alla hojar är "slöa" efter ett tag, så då är det ju trevligt att ha så mycket effekt som möjligt, då tar det ju längre tid innan man tycker att hojen är "slö".

ceasar skrev:
MEN! Man tycker att alla hojar är "slöa" efter ett tag, så då är det ju trevligt att ha så mycket effekt som möjligt, då tar det ju längre tid innan man tycker att hojen är "slö".

Jo det är sant men vissa har mer effekt än de kan klara av!
Är det inte dax för dig att byta upp dig snarast till en SuperDUke om du nu tycker din är slö? :tungan

motardnisse skrev:
Mmm, jag känner att en hoj som e recenserad sämre kan vara mer rätt för mig. Jag skryter inte om hur bra min hoj är för jag vet inte hur bra den är, jag vet bara att den passa mig sjukt bra och låter folk provköra den istället för att stå å snacka om den. Och jag tycker att du ska provköra en 450 om du inte gjort det, jag blev sjukt impad första gången!

ceasar skrev:
Alla hojjar blir slöa ja, till slut upptäcker man hur viktigen påverkar å sen går man neråt i vikt... (och ofta effekt) 250R-killarna har alltså tagit sig en bra bit :tummenupp

sandstream skrev:
Gäller det bara 1 cylindriga maskiner?
Om stånka-uttrycket gäller för mer än encylindrigt? Nej

OlleR skrev:
På husa/ktm/honda (säkert de andra märkena också) brukar det ge ungefär såhär:
Helsystem +2hk
Kam +2hk
På min 625:a gjorde helsystem + öppna upp luftburken +10hk :mattias

Last edited:
OlleR skrev:
Mmm, jag känner att en hoj som e recenserad sämre kan vara mer rätt för mig. Jag skryter inte om hur bra min hoj är för jag vet inte hur bra den är, jag vet bara att den passa mig sjukt bra och låter folk provköra den istället för att stå å snacka om den. Och jag tycker att du ska provköra en 450 om du inte gjort det, jag blev sjukt impad första gången!

Varför jag har en i LC4 i familjen och inte en RFS är att jag är begränsad till vad jag vill ha hojen till. Bo med en sambo + ha bil och radhus är inte det billigaste som finns, då jag även har fått lägga ren endurokörning på hyllan och koncentrera mig bara på en hoj som ska försöka fylla upp så stort användningsområde som möjligt. Visst jag skulle vilja ha en ren landsvägshoj också men jag vill inte ge upp grusåkandet samt asfalt också "motard då".
Visst skulle jag kunna köpa mig en RFS hoj MEN då är det frågan hur mkt jag kommer kunna köra med den med underhållet inräknat.

Jag får bita i det sura äpplet och acceptera att man kan inte få allt!

Busaberg skrev:
På min 625:a gjorde helsystem + öppna upp luftburken +10hk :mattias
Sådärja! Jag önskar att jag fått 10hk på mitt helsystem också, då hade det varit värt pengarna på ett helt annat sätt :D

Självklart tjänar man fler hästar på ett helsystem om man byter på tex CRF 450 HM ("orginalmotarden") för att det avgassystemet (eller rättare sagt ljuddämparen) stryper ner typ 10 hk... *Edit, DRZ400SM är nog ett kanonexempel på samma sak.

Motardnisse: Mmm, jag får ju tex inte köra på gatan ;D Men det är det värt!

Även en klen hoj kan gå :banana

Allt beror på hur man "använder den" :tummenupp
Jag köpte mig en TTr 600 (yamma) å jag kan säga trotts alla s,k,a, skitord om den, så är den ypperlig å kul att köra.

Jag hänger på å kör ifrån sporthojar (beroende på väg, med enduro däck).
Sen att man har Öhlinare skadar ej... jag och en polare körde skog, stig, sand.
Han hade en Xr 650 med crossdäck, jag hade min klena enduro (asfalt/grusdäck) å låg han hack ihäl :banana (bara för det så låg jag med sporthojen en annan gång hack ihäl på grus/ lerväg. Han blev knäckt för det)
Den killen älskar grus å bus å kör duktigt :tummenupp

Mao: kan man köra :banana så kvittar det (lite) vad man har för hoj, huvudsaken är att man har kul

Sen har ju service lite med allt att göra, har man bil å 2 mc så drar det iväg med service pengar

Döm inte allt på effekten :va ANVÄND det du har istället :banana

Edit: glömde att jag har service intervall på 600 mil :banana (men jag sköter dem ej :huvet jag servar å pysslar en massa endå :banana )
Ännu en edit.. kunde ej ha alla smileysar jag ville.....

Last edited:
Willmar skrev:
Även en klen hoj kan gå :banana

Allt beror på hur man "använder den" :tummenupp
Jag köpte mig en TTr 600 (yamma) å jag kan säga trotts alla s,k,a, skitord om den, så är den ypperlig å kul att köra.

Jag hänger på å kör ifrån sporthojar (beroende på väg, med enduro däck).
Sen att man har Öhlinare skadar ej... jag och en polare körde skog, stig, sand.
Han hade en Xr 650 med crossdäck, jag hade min klena enduro (asfalt/grusdäck) å låg han hack ihäl :banana (bara för det så låg jag med sporthojen en annan gång hack ihäl på grus/ lerväg. Han blev knäckt för det)
Den killen älskar grus å bus å kör duktigt :tummenupp

Mao: kan man köra :banana så kvittar det (lite) vad man har för hoj, huvudsaken är att man har kul

Sen har ju service lite med allt att göra, har man bil å 2 mc så drar det iväg med service pengar

Döm inte allt på effekten :va ANVÄND det du har istället :banana

Edit: glömde att jag har service intervall på 600 mil :banana (men jag sköter dem ej :huvet jag servar å pysslar en massa endå :banana )
Ännu en edit.. kunde ej ha alla smileysar jag ville.....

Sålde min gruskompis idag :gråta också en TTR,med landsvägsdäck på kunnde man jaga sporthojar när det började svänga.

Men den kommer till ett bra hem,den skall få åka grus det är den bäst på.

Långa farbron skrev:
Sålde min gruskompis idag :gråta också en TTR,med landsvägsdäck på kunnde man jaga sporthojar när det började svänga.

Men den kommer till ett bra hem,den skall få åka grus det är den bäst på.
Man måste ju :tummenupp "ombyte förnöjer" :banana

Eller :tungan

Håller fullkomligt med om att man inte ska hänga upp sig på effekten... I de flesta av de cyklar som blivit uppräknade här , så finns det säkert mer effekt än mna klarar i alla fall..... Men visst är det gott att ha det där lilla extra att kunna klämma ur puffran , när man som mest behöver det ???... :D ...

O jag ska inte åka bana eller ngt sånt... Bara ha en ren bushoj...kunna lägga iväg till Bikemeet , ca 18 mil , utan att vara till hälften förlamad o inte kunna hålla den första ölen stilla , utan skvilpa ut alla dyra droppar.
Kunna ligga i byn o reta upp den lokala ordingsmakten , med wheelies o stoppies till långt in på nätterna...
Kunna hänga på polarna någotsånär på småvägarna , utan att de får vänta alltför länge vid nästa stopp....

Har testa CRF 450:n... Kan bara säga ... UNDERBAR hoj !! :banana . Lätthanterad bakhjulsmaskin med bra pulver !! Kändes dock liiiite för klen för någon strapats längre än 3 mil... Därför vill jag upp i kubik o Hk.

Hmmm...Tänkte på bakhjulsprestandan på 660:n.... Hur fort kan du åka o ändå få upp den på slangen ??... ( med ganska hygglig teknik... ). Fick upp cbr:en på:3 an i ca 150-160 km/h... Med ryck o utan backe....

Folkezx9r skrev:
Hmmm...Tänkte på bakhjulsprestandan på 660:n.... Hur fort kan du åka o ändå få upp den på slangen ??... ( med ganska hygglig teknik... ). Fick upp cbr:en på:3 an i ca 150-160 km/h... Med ryck o utan backe....

Jag har fått upp min på bakan i 140, har inte provat att dra upp den i högre fart...

ceasar skrev:
Jag har fått upp min på bakan i 140, har inte provat att dra upp den i högre fart...

He he... Tror jag bestämt mig... Det får nog bli en Ktm 660... :banana

Folkezx9r skrev:
Gillar skarpt ktms 660 motor , bra med pullver med rätt avgas runt 60 på baken!! MEN Du måste provköra en innan du slår till ,minst 4-10 mil på raken sen får vi se om du kan hålla i en öl :hihi :3freak Skakigare cyckel får man leta efter. minst skakiga hoj i den här klassen är helt klart xr 650. med ett big gun eller doma helsystem o mikuni gasare går den lika bra som en ktm 660, och man behöver aldrig byta olja eller ställa ventiler, (o den är 1,6 kg lättare) bara tanka :tummenupp

Boost 2 skrev:
Gillar skarpt ktms 660 motor , bra med pullver med rätt avgas runt 60 på baken!! MEN Du måste provköra en innan du slår till ,minst 4-10 mil på raken sen får vi se om du kan hålla i en öl :hihi :3freak Skakigare cyckel får man leta efter. minst skakiga hoj i den här klassen är helt klart xr 650. med ett big gun eller doma helsystem o mikuni gasare går den lika bra som en ktm 660, och man behöver aldrig byta olja eller ställa ventiler, (o den är 1,6 kg lättare) bara tanka :tummenupp

Vet inte varför , men jag tycker xr:en KÄNNS klumpigare ??... Men den jag provade var helt original sm -04... så känslan var nog rätt...den VAR klumpig !!
Men visst....Känner du fär att kränga den där XR:en du stressat med fläkt för några sketna tusenlappar , så visst kan jag väl ändra åsikt.... :D

Tanken vete fan vad det är för ngn ???...Kan inte Ktm...Eller offroad överhuvudtaget. Har kört sporthoj sista åren...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman